ŽOS Kladno - lokomotivy

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Re: ŽOS Kladno - lokomotivy

Příspěvekod Tempotaxi » pon 13 črc, 2020 3:44 pm

Ano střecha jistě během provozu potřebovala více údržby. Je pravda, že bylo vyrobeno 120 kusů motorových lokomotiv ve 2 sériích, přitom 1 série byla rozdělena na dvě dodávky. Jsou knížky, plno technických poznatků, které nepotřebuje modelář. Modelář potřebuje znát venek skříně a to se tam většinou nedozví. Pak jsou fotky, ale jsou to celkové fotky motorových vozů, černobílé fleky, ale jsme rádi aspoň za ně. Bohužel nikdo nefotil detail vozu, natož provedení střechy. Ano na některých fotkách něco na způsob švů vidět je, ale bohužel nedá se to přesně určit.

Ano, mohl jsem pokračovat dál v přestavbě, ale když není nějaká jistota, tak to raději nechám, tak, jak to je.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4305
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - lokomotivy

Příspěvekod Tempotaxi » pon 13 črc, 2020 8:19 pm

Tak dnes jsem se dozvěděl, že dílenská oprava v rozsahu R4 je celková oprava motorového vozu. Takže okap po celé délce bočnice se v této době musel dodělávat. Což je rok 1965. Jistě byl i obnovován i lak motorového vozu.
Dále střecha se falcovala, takže zámek falce musel být viděn. Falc byl vysoký podle použitého plechu. To jest 3x síla plechu.
Naposledy upravil Tempotaxi dne úte 14 črc, 2020 6:28 am, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4305
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - lokomotivy

Příspěvekod Sandy » úte 14 črc, 2020 6:16 am

V knize Motorové vozy aneb od Hurvínka po Regionovu, Gradis Bohemia 2006 mají prakticky všechna vozidla M240.0 šev mezi střechou a bočnicí po celém obvodu.
Některá mají pod švy krátké "štítky" nad dveřmi nebo okny. Většina vozidel má i viditelné švy na střeše.
Žádné vozidlo nemá na čele hladký přechod. Fotky jsou z let 1975 - 2002.
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: ŽOS Kladno - lokomotivy

Příspěvekod Tempotaxi » úte 14 črc, 2020 6:36 am

Je mně naprosto jasné, když budu spojovat dva plechy, tak vždy bude znát ten spoj. Buď tam zůstane hlava sváru, nebo se svár obrousí, tak zmenším pevnost spoje, ale přesto při ručním svařování zůstanou tepelné nesrovnalosti a ty jsou na plechu znát. Dále při plošném falcování vznikne spoj. Když plech bude mít sílu 0,5 mm, tak spoj bude vysoký 1,5 mm. A převádět do požadovaného měřítka HO už nemusím, ale je problém, tento spoj na modelu naznačit nebo ho vůbec nedělat. Pro někoho bude pak spoj malí a pro druhého zase moc velký. Další by to raději vynechal.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4305
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - lokomotivy

Příspěvekod Tempotaxi » úte 14 črc, 2020 6:40 am

Zde jsou pak dodělány držáky návěstních svítilen. Celá skříň je pak stříknuta matným lakem.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4305
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - lokomotivy

Příspěvekod hank » úte 14 črc, 2020 6:42 am

Pro někoho je důležitější dokumentační přesnost modelu určeného ke koukání ve vitríně, pro jiného celkový "umělecký" dojem při provozu na kolejišti včetně požadované odolnosti. Oběma skupinám s protikladnými požadavky se nezavděčíš nikdy. Ale určitě víš, pro koho ten model děláš a co s ním dotyčný chce dělat.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: ŽOS Kladno - lokomotivy

Příspěvekod Tempotaxi » úte 14 črc, 2020 6:56 am

Další problém jsou sedačky.
Pan Caska v knize píše, že v prototypu jsou sedačky potaženy hnědou koženkou a u sériových strojů M 240 je zelená koženka.
Ale pan Maruna, zase píše, že na stěnách je umakart, PVC, zelené lehce čalouněné sedačky.
Pan Maruna popisuje v článku skutečný stav vozu, jako by v něm seděl, tak si jistě každý udělá svůj obrázek problému.
Pak si má modelář vybrat.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4305
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - lokomotivy

Příspěvekod Tempotaxi » úte 14 črc, 2020 7:15 am

Dále výfukové potrubí.
Pan Caska ve své knize píše, že výfukové potrubí vedené nad střechou bylo dvojité.
Což dokládá výřez černobílé fotografie M 230.501, která je datována do roku 1960. Na typovém výkresu jsou také malovány dva vývody výfuku.
Obrázek
Ale pak musela být udělána výměna výfukového potrubí. Která se provedla v roce 1965.
Je fotka vozu M 230.501, která bohužel není datována a zde je už jen jeden vývod výfuku.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4305
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - lokomotivy

Příspěvekod Tempotaxi » úte 14 črc, 2020 9:26 am

Nejprve jsem vše zase sestavoval dohromady. Okna tam opravdu sedí na pevno. Bohužel nová barva změnila rozměr rámu okna. Příště se na to bude muset pamatovat. Vše sedí, jak má být.
Opětovné nasazení leptaných stíračů.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4305
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - lokomotivy

Příspěvekod Tempotaxi » úte 14 črc, 2020 9:29 am

Ještě motorový vůz M 230.5002 s dynamometrickým vozem při zkoušce. :D :mrgreen: :D :mrgreen:
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4305
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - lokomotivy

Příspěvekod Tempotaxi » úte 14 črc, 2020 1:17 pm

Co napsat na závěr. Snad se mně záměr trochu poopravit tovární model podařil. Pokud ne, tak se nedá nic dělat. Pár modelářů mně varovalo, hlavně se nepouštět do předělání střechy nebo skončíš ve velkém průseru. A ten je, že střecha je dost tenká a při úpravě všech obloučků, křivek se dostaneš lehce na druhou stranu. Pak je tam díra, která se musí zatmelit, přebrousit a po všech dalších úpravách je přesto vidět, kde to bylo opravované. Pokud to zase vše se neschová za patinu.
Proto jsem se nepouštěl do bočního odstranění okapu, aby tam pak nevznikl ještě horší oblouk, než tam je doposud. Třeba se někdo bát nebude a prostě to riskne.

A dál se bude, pokračoval na přípojném voze Balm.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4305
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - lokomotivy

Příspěvekod Tempotaxi » stř 15 črc, 2020 1:43 pm

Stavba modelu Balm už vzniká na stránce – Stavba osobních a nákladních vozů. viewtopic.php?f=4&t=12801
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4305
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - lokomotivy

Příspěvekod Tempotaxi » stř 05 srp, 2020 6:07 pm

Motorová lokomotiva T 444.1027, pojezd p. Pleticha, osvětlení a stříkání p. Konvička, lept p. Cekul a sestavení leptu ŽOS Kladno.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4305
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - lokomotivy

Příspěvekod JaroHo » pát 07 srp, 2020 12:32 pm

já myslím že předělávka singrovky je velice slušná práce, nesmí se na to koukat z blízka, ostaně na továrních modelech jsou chyby ale celkový dojem je prostě za 1 :wink:
Ta T444.1 to už je povrchovka jinde
DR5000, Z21app,2x myš, kolejiště ve výstavbě
Uživatelský avatar
JaroHo
 
Příspěvky: 1430
Registrován: čtv 28 bře, 2013 2:59 pm
Bydliště: Nymburk

Předchozí

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 23 návštevníků