Lokomotiva 242 H0/1:87. Budoucnost 3D tisku?

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Re: Lokomotiva 242 H0/1:87. Budoucnost 3D tisku?

Příspěvekod Sandy » stř 10 úno, 2021 8:34 am

Colonel32 píše:Doufám že to tu nezapadne, protože je to mírně offtopic (nesouvisí to s ř. 242 ale s budoucností 3D tisku), ale...

...napadlo mne že by mohlo být zajímavé využít 3D tisk pro výrobu bočnic pro stavebnice nákladních vozů, uhláků. Ty totiž mají tendenci být často promáčknuté zevnitř ven v různým místech, podle toho jak se zrovna manipulovalo a s jakým nákladem. Nevidím jako reálné že by se něco takového replikovalo na továrním modelu se vstřikovací formou, protože souprava 20ti vozů s naprosto identickým poškozením by vypadala ještě mnohem méně realisticky než souprava 20ti vozů bez jakéhokoli poškození, ale přijde mi, že udělat 20 různých variant bočnic by ve skutečnosti vůbec nemuselo být tak složité, pokud už bude hotový základ a pokud bude hotový detail toho "poškození", bude to jen o tom ho nakopírovat na různé části vozu.

Pokud tento nápad někoho s 3D designérů zaujme budu rád, pokud jsem naopak udělal chybu v úvaze a z nějakého důvodu to není reálné, tak by mne zajímal důvod (ať příště nevymýšlím nerealizovatelné nápady).


Pokud by nevadilo, že vnitřek bočnice bude dokonale hladký, tak se na netu "poflakuje" jednoduchý návod, jak to udělat pomocí Herkulesu. mnitka , Vovo?
Finále vypadá dost realisticky a "logisticky" je to o dost jednodušší, než tisknout bočnice.
Sandy
 
Příspěvky: 1485
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Lokomotiva 242 H0/1:87. Budoucnost 3D tisku?

Příspěvekod czhunter » stř 10 úno, 2021 9:25 am

Colonel32 píše:Doufám že to tu nezapadne, protože je to mírně offtopic (nesouvisí to s ř. 242 ale s budoucností 3D tisku), ale...

...napadlo mne že by mohlo být zajímavé využít 3D tisk pro výrobu bočnic pro stavebnice nákladních vozů, uhláků. Ty totiž mají tendenci být často promáčknuté zevnitř ven v různým místech, podle toho jak se zrovna manipulovalo a s jakým nákladem. Nevidím jako reálné že by se něco takového replikovalo na továrním modelu se vstřikovací formou, protože souprava 20ti vozů s naprosto identickým poškozením by vypadala ještě mnohem méně realisticky než souprava 20ti vozů bez jakéhokoli poškození, ale přijde mi, že udělat 20 různých variant bočnic by ve skutečnosti vůbec nemuselo být tak složité, pokud už bude hotový základ a pokud bude hotový detail toho "poškození", bude to jen o tom ho nakopírovat na různé části vozu.

Pokud tento nápad někoho s 3D designérů zaujme budu rád, pokud jsem naopak udělal chybu v úvaze a z nějakého důvodu to není reálné, tak by mne zajímal důvod (ať příště nevymýšlím nerealizovatelné nápady).


Ano, to je ta věc, které se říká "mass customization" a je to vlastně ta 3. průmyslová revoluce (zásadní část "Průmyslu 4.0" o kterém se teď tak mluví - přechozí revoluce byla "mass production" kterou umožnil objev vytřikování plastů a lisování kovů).
Já se teď věnuju algoritmickému modelování, kde takové věci (a ještě mnohem složitější, kdy si můžou být tisíce 3D modelů velmi podobné, ale zároveň rozdílné a generuje je počítač na základě matematických algoritmů) nejsou problém.
Problém trochu je, že na to nejsou připraveny ty tiskové SW (slicery), takže mi sice ze 3D softu poměrně snadno vypadne 20 různých STL pro 20 bočnic, ale pak zbude spousta otravné ruční práce se slicovanámí (i když třeba Lychee umí vyměnit 3D model při zachování všech parametrů) ... ale znamená to i skladovat 20 slicovaných souborů (které jsou dost velké - alespoň pws pro Photon má běžně třeba 500MB) atd.
Můj Instagram o 3D tištěných tramvajích a vlacích: https://www.instagram.com/fine.trains/
czhunter
 
Příspěvky: 557
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: Lokomotiva 242 H0/1:87. Budoucnost 3D tisku?

Příspěvekod JenikPluto » stř 10 úno, 2021 10:26 am

czhunter píše: ... ale znamená to i skladovat 20 slicovaných souborů (které jsou dost velké - alespoň pws pro Photon má běžně třeba 500MB) atd.


Omlouvam se za offtopic, ale to je pro me zajimava informace. Ja kdyz mam soubory pro Form2, tak treba PreForm pro M240 v eNku ma kolem 1 MB, coz je dokonce min, nez ma originalni .stl. Kolik dat nakonec posle do tiskarny nevim, ale trva to par vterin a skladuju jen ten zhruba megabajt.

K tem bocnicim - hlavne u vetsich meritek (H0 apod.) si nejsem jist tvarovou stabilitou vetsich rovnych ploch. Dost bude zaviset na pouzite pryskyrici, laseru atd. Ono to casto po vytisknuti a pripadnem dotvrzeni vypada skvele, ale nekdy po nekolika tydnech ty tisky umi delat divy...

Pokud delat 3D model vozu, tak spis jako celek.

JP
JenikPluto
 
Příspěvky: 439
Registrován: pát 08 lis, 2013 10:19 am
Bydliště: Kladno

Předchozí

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků