Stránka 1 z 1

Zmenšení setrvačníků

PříspěvekNapsal: pon 05 srp, 2019 4:20 pm
od Marthin
Ahoj,
chtěl jsem se zeptat na techniku zmenšení setrvačníků z modelu V110 tillig. Jde mi o přestavbu na T435 a chtělo by to stáhnout na 1,5 mm. Sice mám možnost vysoustružit je, ale jde mi o to, jestli je nutné je stáhnout z motoru. Já ale nemám možnost sejmout setrvačníky z motoru....
Někde jsem četl, že se to dělá přímo s motorem - dovedu si představit, že bych s citem vysoustružil na každé straně zvlášť tak, abych dodržel přesný průměr. Někdo to dělá na stojanové vrtačce bez demontáže a stahuje to pilníkem, což mi přijde razantní a nejsem si jistý, jestli se setrvačníky vyvlíknou z osky...
Díky za každou radu..

Re: Zmenšení setrvačníků

PříspěvekNapsal: pon 05 srp, 2019 7:20 pm
od vvitty
Z popisu uplne nerozumim co presne chces delat, zrejme zmensit o 1,5 mm prumer?
V cem je problem je stahnout a nahradit jinymi, coz bude mimochodem nejlevnejsi a nejlepsi reseni?

Re: Zmenšení setrvačníků

PříspěvekNapsal: pon 05 srp, 2019 7:33 pm
od Marthin
vvitty píše:Z popisu uplne nerozumim co presne chces delat, zrejme zmensit o 1,5 mm prumer?
V cem je problem je stahnout a nahradit jinymi, coz bude mimochodem nejlevnejsi a nejlepsi reseni?


To mne taky napadlo, ale cim to stahnout a pak to zatahnout zpet mensimi setrvacniky?

Re: Zmenšení setrvačníků

PříspěvekNapsal: pon 05 srp, 2019 7:36 pm
od vvitty
Stahovakem?
A nalisovat lisem, v soustruhu nebo presnem sveraku....

Re: Zmenšení setrvačníků

PříspěvekNapsal: pon 05 srp, 2019 10:23 pm
od Trixt
Marthin: A nebo se domluvit s Vvittym, třeba by ti to za nějakou tu odměnu udělal. Přeci jen to může být lepší varianta, než pokusničit sám. ;)

Re: Zmenšení setrvačníků

PříspěvekNapsal: úte 06 srp, 2019 5:33 am
od MirekTT
Hlavně bych se bál o motorek. Dělat to i s ním je dost riskantní. Nejen kvůli prachovým pilinám, zejména, pokud je to ten uzavřený. Dovnitř se dostanou určitě, ven už ne. Dále jeho ložiska nevydrží jakékoli jiné namáhání, než na jaké jsou stavěna. To samé platí i o hřídelce. Určitě bych šel cestou stažení a nalisování nových setrvačníků. Navíc pokud je možnost dát tam delší při menším průměru, nemusí ani dojít ke ztrátě hmoty.

Re: Zmenšení setrvačníků

PříspěvekNapsal: úte 06 srp, 2019 5:46 am
od mlha
vvitty píše:Stahovakem?
A nalisovat lisem, v soustruhu nebo presnem sveraku....

Kdo má běžně doma stahovák s průměrem šroubu nebo středové hřídele cca 1 mm? Stahovák se přece musí o něco opřít, nejlépe o osu motoru.

Re: Zmenšení setrvačníků

PříspěvekNapsal: úte 06 srp, 2019 6:01 am
od Marthin
Trixt píše:Marthin: A nebo se domluvit s Vvittym, třeba by ti to za nějakou tu odměnu udělal. Přeci jen to může být lepší varianta, než pokusničit sám. ;)


přiznám se, že to mne taky napadlo 8)

Re: Zmenšení setrvačníků

PříspěvekNapsal: úte 06 srp, 2019 6:15 am
od fulda
mlha píše:
vvitty píše:Stahovakem?
A nalisovat lisem, v soustruhu nebo presnem sveraku....

Kdo má běžně doma stahovák s průměrem šroubu nebo středové hřídele cca 1 mm? Stahovák se přece musí o něco opřít, nejlépe o osu motoru.
eNkaři běžně používají 0,9mm.
Když ještě existoval eNšopík, tak nebyly drahé.

Re: Zmenšení setrvačníků

PříspěvekNapsal: úte 06 srp, 2019 6:45 am
od vvitty
mlha píše:
vvitty píše:Stahovakem?
A nalisovat lisem, v soustruhu nebo presnem sveraku....

Kdo má běžně doma stahovák s průměrem šroubu nebo středové hřídele cca 1 mm? Stahovák se přece musí o něco opřít, nejlépe o osu motoru.


Vsichni co si ho u nas uz koupili? Za ty leta jich nebylo malo. Ty drazsi maji hroty vymenne a jsou k nim prumery od 0.9 do 1.9 mm.
Ale o 1 mm prumeru hridelky tu nic nepadlo, pro jina nez nkova meritka jsou beznejsi 1.5 a 2.0 mm.

.... a nepochybne maji ti co si ho koupili taky sve kamarady....
...stahnout se to bud dat i v tom soustruhu zminovanem v prispevku, kdyz na to prijde.

Re: Zmenšení setrvačníků

PříspěvekNapsal: úte 06 srp, 2019 6:51 am
od vvitty
MirekTT píše:Hlavně bych se bál o motorek. Dělat to i s ním je dost riskantní. Nejen kvůli prachovým pilinám, zejména, pokud je to ten uzavřený. Dovnitř se dostanou určitě, ven už ne. Dále jeho ložiska nevydrží jakékoli jiné namáhání, než na jaké jsou stavěna. To samé platí i o hřídelce. Určitě bych šel cestou stažení a nalisování nových setrvačníků. Navíc pokud je možnost dát tam delší při menším průměru, nemusí ani dojít ke ztrátě hmoty.


Piliny se dovnitr nedostanou, staci obalit malirskou paskou. Nedostanou se mi tak dovnitr ani zelezne piliny ze zkracovani osicek.

Loziska motorku namahana nebudou, upnout by to musel za setrvacnik nebo hridelku na druhe strane a telo motoru bude volne. Na druhe strane to lze oprit o trn v konikovi.
Jenze s tim bude tolik prace ze za srovnatelny cas to pujde udelat poradne, tedy stahnout, udelat nove setrvacniky, nalisovat a v klidu si vypit kavu.

Re: Zmenšení setrvačníků

PříspěvekNapsal: úte 06 srp, 2019 7:59 am
od Marthin
vvitty píše:
MirekTT píše:Hlavně bych se bál o motorek. Dělat to i s ním je dost riskantní. Nejen kvůli prachovým pilinám, zejména, pokud je to ten uzavřený. Dovnitř se dostanou určitě, ven už ne. Dále jeho ložiska nevydrží jakékoli jiné namáhání, než na jaké jsou stavěna. To samé platí i o hřídelce. Určitě bych šel cestou stažení a nalisování nových setrvačníků. Navíc pokud je možnost dát tam delší při menším průměru, nemusí ani dojít ke ztrátě hmoty.


Piliny se dovnitr nedostanou, staci obalit malirskou paskou. Nedostanou se mi tak dovnitr ani zelezne piliny ze zkracovani osicek.

Loziska motorku namahana nebudou, upnout by to musel za setrvacnik nebo hridelku na druhe strane a telo motoru bude volne. Na druhe strane to lze oprit o trn v konikovi.
Jenze s tim bude tolik prace ze za srovnatelny cas to pujde udelat poradne, tedy stahnout, udelat nove setrvacniky, nalisovat a v klidu si vypit kavu.


Tak jsem si to myslel správně. Radši jdu formou "vypít kávu" :-)

Re: Zmenšení setrvačníků

PříspěvekNapsal: úte 06 srp, 2019 12:03 pm
od Pavel 152
Já mám se stahováním špatné zkušenosti, téměř pokaždé jsem poškodil motorek. Ony jsou nalisovány asi za tepla a staršně těžko jdou dolů. Pak je ještě problém dostat čelist mezi tělo motoru a setrvačník. Při nalisování je důležitý otvor, tak tak, aby šel nasadit malou silou. I při tom se může ohnout osa.
Proto doporučuji koupit novou maschimu i nové setrvačníky. Ten původní do něčeho jiného nebo prodat. A budete mít víc káv méně škody.
Pavel

Re: Zmenšení setrvačníků

PříspěvekNapsal: sob 10 srp, 2019 11:58 am
od Zdenek Valter
Pavel 152 píše:Já mám se stahováním špatné zkušenosti, téměř pokaždé jsem poškodil motorek. Ony jsou nalisovány asi za tepla a staršně těžko jdou dolů. Pak je ještě problém dostat čelist mezi tělo motoru a setrvačník. Při nalisování je důležitý otvor, tak tak, aby šel nasadit malou silou. I při tom se může ohnout osa.
Proto doporučuji koupit novou maschimu i nové setrvačníky. Ten původní do něčeho jiného nebo prodat. A budete mít víc káv méně škody.
Pavel

No pokud otvor v setrvačníku nemá správný náběh tak je to poškození osy při lisování v bez správného vybavení velmi pravěpodobné.