Pomoc s lokomotivou BR89 pod správou ČSD

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Re: Pomoc s lokomotivou BR89 pod správou ČSD

Příspěvekod Tempotaxi » stř 02 kvě, 2018 8:20 am

Obrázek
Výrobní katalog Hartmann:
Lokomotiva vyrobena pod číslem 2341, roku 1898, dostala číslo 1624, přečíslována v roce 89 223.
Vyrobeno celkem 50 lokomotiv pro Saské státní železnice.
Žádná z těchto 50 lokomotiv nebyla u ČSD.
Lokomotiva 89 238 je v roce 1947 ztracena na Východě.
Jen lokomotiva 89 202 (ex 1599) vyrobená pod číslem 2094 v roce 1896 měla jiný komín a byla zrušena v roce 1926.
Obrázek

Vyroba 32 lokomotiv - Hartmann Davon.
Lokomotiva (výrobní číslo 2704 v roce 1901), původní číslo 1666, v roce 1925 přečíslována 89 261. V roce 1945 u ČSD
Lokomotiva (výrobní číslo 2691 v roce 1901), původní číslo 1653, v roce 1919 SNCB
Lokomotivy 89 249, 251, 254, 256, 258 jsou v roce 1947 jsou ztraceny na Východě.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2267
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Pomoc s lokomotivou BR89 pod správou ČSD

Příspěvekod Rtep » stř 02 kvě, 2018 10:53 am

Dobré odpoledne

Ono totiž bylo lokomotiv s označení BR 89 vícero.
Pod toto označení spadá známá pruská T3 ( cukrovar na Slovensku ), BR 89 DR pruská T7, potom T3 BR 89.343 K.W.St.E výroba HO BRAWA, ještě lokomotiva BR 89.281 ( VT 1678, K.Sächs.Sts.E.B. ).
A ještě bavorská R 3/3 BR 89.656 výroba HO RIVAROSSI . Tato se asi mohla objevit zcela teoreticky někde na lokálkách na Šumavě , ale ne jako ČSD.
Uživatelský avatar
Rtep
 
Příspěvky: 252
Registrován: stř 08 dub, 2009 8:23 am
Bydliště: Brno

Re: Pomoc s lokomotivou BR89 pod správou ČSD

Příspěvekod hank » stř 02 kvě, 2018 11:57 am

Rtep píše:Dobré odpoledne

Ono totiž bylo lokomotiv s označení BR 89 vícero.
Pod toto označení spadá známá pruská T3 ( cukrovar na Slovensku ), BR 89 DR pruská T7, potom T3 BR 89.343 K.W.St.E výroba HO BRAWA, ještě lokomotiva BR 89.281 ( VT 1678, K.Sächs.Sts.E.B. ).
A ještě bavorská R 3/3 BR 89.656 výroba HO RIVAROSSI . Tato se asi mohla objevit zcela teoreticky někde na lokálkách na Šumavě , ale ne jako ČSD.


Co kdyby sis to tady přečetl od začátku? :roll:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2456
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Pomoc s lokomotivou BR89 pod správou ČSD

Příspěvekod Střelec » ned 06 kvě, 2018 5:54 pm

Hanku, to je klasický problém.
Chebsko je speciální fenomén - původně se tu střetávaly v provozu bavorské a saské společnosti, vzápětí dorazila i Buštěhradka a Dráha Františka Josefa. každá společnost měla svůj kus nádraží, ale na základě dohod tomu "cirkusu" velely německé dráhy - jak za Rakouska, tak za první republiky. Proto se dá předpokládat, že tam běžně pobíhal lokomotivní a vozový park přilehlých německých zemí. Řešili jsme to v jiném vlákně u té 89 od Rivarosi, která je v Chebu vyfocená...

Ale Tempotaxi zmiňuje jeden kus 89.2 po válce u nás. Na přeznačení evidentně nedošlo. Lišily se stroje jmenovaného výrobce nějak výrazně od předchozích z konkurenční produkce?
Střelec
 
Příspěvky: 715
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Pomoc s lokomotivou BR89 pod správou ČSD

Příspěvekod hank » ned 06 kvě, 2018 6:58 pm

Střelec píše:Hanku, to je klasický problém.
Chebsko je speciální fenomén - původně se tu střetávaly v provozu bavorské a saské společnosti, vzápětí dorazila i Buštěhradka a Dráha Františka Josefa. každá společnost měla svůj kus nádraží, ale na základě dohod tomu "cirkusu" velely německé dráhy - jak za Rakouska, tak za první republiky. Proto se dá předpokládat, že tam běžně pobíhal lokomotivní a vozový park přilehlých německých zemí. Řešili jsme to v jiném vlákně u té 89 od Rivarosi, která je v Chebu vyfocená...

Ale Tempotaxi zmiňuje jeden kus 89.2 po válce u nás. Na přeznačení evidentně nedošlo. Lišily se stroje jmenovaného výrobce nějak výrazně od předchozích z konkurenční produkce?


Já teď mám jiné úkoly, ale až budu mít trochu času, tak se na to podívám do německých zdrojů. Ono je to s řadou 89 trochu složité.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2456
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Pomoc s lokomotivou BR89 pod správou ČSD

Příspěvekod Střelec » pon 07 kvě, 2018 1:19 pm

Já vim. Ale i tak díky!

Docela mě zaujalo, že na fotkách hromad lokomotiv po náletu na chebský nádraží se někde vyskytujou na strojích výrazný označení ČSD, jinde jsou tytéž fotky bez oněch výrazných nápisů. Mám černé podezření, že jde o dílo poválečné propagandy... Pochybuju, že by pár dní po válce někdo lezl po hromadách vraků a podle šablony na boudy maloval vlastnický značky.
Střelec
 
Příspěvky: 715
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Pomoc s lokomotivou BR89 pod správou ČSD

Příspěvekod hank » pon 07 kvě, 2018 1:54 pm

Střelec píše:Docela mě zaujalo, že na fotkách hromad lokomotiv po náletu na chebský nádraží se někde vyskytujou na strojích výrazný označení ČSD, jinde jsou tytéž fotky bez oněch výrazných nápisů. Mám černé podezření, že jde o dílo poválečné propagandy... Pochybuju, že by pár dní po válce někdo lezl po hromadách vraků a podle šablony na boudy maloval vlastnický značky.


Budeš se možná divit, ale asi to tak mohlo být. Hned po přechodu fronty se začaly vyskytovat tahanice mezi sovětskými armádními důstojníky odpovědnými za železniční dopravu a našimi drážními úředníky. Obě strany si často navzájem na sebe stěžovaly, že především lokomotivy jsou označovány vlastnickou značkou ČSD nebo trofejními znaky CCCP neoprávněně. Označovaly se i nepojízdné vraky. Stav na západě republiky ve vztahu k US Army neznám, ale vůbec bych se nedivil, kdyby se tam iniciativní úředníci ČSD chovali jinak.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2456
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Pomoc s lokomotivou BR89 pod správou ČSD

Příspěvekod Tempotaxi » pon 07 kvě, 2018 2:34 pm

U lokomotiv 89.2 jsou rozdíly od středových os komínu a parního domu. Na náčrtku jsou i čísla lokomotiv, kterých se to týká.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2267
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Předchozí

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků