oprava kardanu

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

oprava kardanu

Příspěvekod michal_n_cz » pát 14 dub, 2017 1:55 pm

Zdravím pokouším se opravit zlomený kardan z lokomotivy, už je to připravené na slepení. Původní kostička byla 1:1, ale zdá se mi, že by mohlo být lepší to slepit do kříže 90°. Máte prosím na to nějaký názor?
kardan_lima.JPG
kardan_lima.JPG (106.16 KiB) Zobrazeno 3890 krát
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 841
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: oprava kardanu

Příspěvekod Brejla » pát 14 dub, 2017 2:39 pm

Čepy musí být rovnoběžné z důvodu zachování rovnoměrného chodu. Při otočení čepů dojde k velké nesouměrnosti a kmitání.
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: oprava kardanu

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 14 dub, 2017 4:18 pm

Můžeš to nějak víc vysvětlit?
Proč by k tomu kmitání mělo dojít oproti rovnoběžnému kardanu?
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: oprava kardanu

Příspěvekod michal_n_cz » pát 14 dub, 2017 4:33 pm

Zdeňku já jsem o tom přemýšlel že by mohl kmitat dopředu - dozadu. Nakonec jsem to dal rovnoběžně protože to tak bylo. Ale mohlo to tak být protože se to tak líp vyrábí. Ta trubička není moc ideální jelikož je to pak tlustší a v oblouku to rachtá o ty drážky. V jedmom směru víc protože šneky i motor mají vůli, tak to nějak cestuje a v jedmom směru je to horší - taloši - fehlen in allen teilen... Chtělo by to nějaký polotovary na kardany - extra kuličky s kostičkama a protikusy atd. aby se stím dalo víc laborovat.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 841
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: oprava kardanu

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 14 dub, 2017 4:44 pm

Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: oprava kardanu

Příspěvekod Brejla » pát 14 dub, 2017 4:45 pm

Zdenek Valter píše:
Brejla píše:Čepy musí být rovnoběžné z důvodu zachování rovnoměrného chodu. Při otočení čepů dojde k velké nesouměrnosti a kmitání.

Můžeš to nějak víc vysvětlit?
Proč by k tomu kmitání mělo dojít oproti rovnoběžnému kardanu?


Kardanův kloub není homokinetický, probírá se to na všech středních průmyslových školách v předmětech souvisejících s přenosem kroutícího momentu. Více např. na http://www.kardan.cz/kardany/aplikace
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: oprava kardanu

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 14 dub, 2017 5:50 pm

No nevím, ale kde je tam napsáno, že by ty kolíky měly být v jedné rovině ?
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: oprava kardanu

Příspěvekod Brejla » pát 14 dub, 2017 6:00 pm

Nakresli si graf průběhu úhlové rychlosti a úhlového zrychlení středního spojovacího hřídele a koncového výstupního pouzdra v závislosti na natočení oproti vstupnímu pouzdru. To samé si potom nakresli pro případ čepů otočených o 90°a obě křivky porovnej.
Názorný příklad toho, že kardanův kloub není homokinetický je třeba to, že nejde použít jako hnací hřídel u vozidel s pohonem přední nápravy, kde dochází ke změně úhlu natočení kol.
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: oprava kardanu

Příspěvekod Patrik Novák » pát 14 dub, 2017 8:00 pm

není to z důvodu jakoby lepší/jednodušší výroby ,
nebudu to nijak rozepisovat
v praxi jsem to na modelu kdysi vyzkoušel , musí to být rovnoběžně , jinak to opravdu kmitá , vrtí to podvozkem
díly se dají???/dali , koupit v práglu na burze , někde hned zkraje vlevo
Patrik Novák
 
Příspěvky: 734
Registrován: stř 15 črc, 2009 6:51 pm
Bydliště: Horní Podluží


Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Radek.S a 6 návštevníků