Já tím jen chtěl naznačit že né všichni zdejší umí zacházet s křišťálovou koulí.
Jezdíš na koberci a lokomotivy luxujou psí chlupy, nebo máš sterilní kolejiště? Kolik toho ty mašiny tak najedou, vyvenčíš je jen občas, šíbuješ si nebo jsi jezdič a mašiny jezdí hodiny v kuse dokola, jezdíš pomalu nebo rychle?
Dokud jezdí tak se v tom nehrabat, jestli je mašina čistá a stejně cuká, zkusit na kusu flexi kterej je přímo napájenej aby se vyloučil vliv kolejiště.
Motor naběhá o dost víc jak zbytek stroje, asi bys musel bejt zdatnej kroužič abys je odepsal. Vyměnit jdou, ale spíš se blbě zajedou, nebo když se jezdí naplno, opálí se komutátor a je tam velkej odpor, potažmo obroušenej uhlík komutátor utemuje.
Jestli chceš dělat rozborku motoru: Otevřít, vyndat rotor, což může bejt prča jestli je na ose nalisovanej setrvák, kterej jde dolů většinou velmi neochotně po nahřátí zapalovačem, všechno očistit, stačí mýdlová voda a zubní kartáček,ale opatrně na vinutí, opláchnout, osušit.
Drážky v komutátoru vyčistit, párátko/jehla. Komutátor vyleštit jemným smirkem, 3000 apod. a pak odmastit lihem/isopropylem apod. Vyhoví i jarová voda, benzín radši ne.
Když už v tom budeš, je fajn vymezit axiální vůli, takže pokud rotor lítá ve směru osy, bude to chtít pár podložek na hřídel, nejlíp měď, mosaz, pertinax, to je jedno, stačí i obyč železo, povětšinou podložka M2.
Pak vložit nový uhlíky, nejlíp je předbrousnout do radiusu aby co nejlíp doléhaly, napružit správně přítlak, co nejlehčí, ale spolehlivý, takže tak nějak přiměřeně a motor napojený na zdroj nechat běžet tak hodinku cca na 1/2 výkon ponořený v destilované vodě která vyplaví uhlík ze záběhu a zamezí jiskření. Občas otočit polaritu.
Pak to celý opláchneš, necháš uschnout, motor pak máznout v ložiscích trochou oleje, stačí na špičku párátka, používám ballistol, mototovej olej, olej na kola a šicí stroje, určitě bude fajn nějakej spešl předraženej "značkovej". Ale fakt přiměřeně! přebytečnej olej stejně vylítá ven nebo co hůř, dostane se na komutátor a zase se to zalepí. Nalisovat setrvák a vložit do stroje.
V mezičase celý týhle anabáze máš čas na rozkácení mašiny na atomy a vyčištění a namazání převodů. Když to bude celý zaflákavý od oleje, akorát se na to bude lepit bordel, takže taky přiměřeně.
A kdyby to nestačilo, to že je čistá kolej neznamená že je sběr v pořádku, takže kouknout na všechny plíšky, drátky a jiný vodivý cesty kudy jde šťáva do motoru.
Ale to už tak nějak vezmeš cestou s tím čištěním převodů.
Takže jestli se ti povede v mašině nic nespálit, neohnout a složit to jak to bylo - je fajn když na konci nezbejvaj žádný "přebytečný" šroubky, tak máša pojede jak nová.
Uf