Stránka 1 z 2

Ukončení výroby motorů Mashima

PříspěvekNapsal: úte 18 říj, 2016 9:32 pm
od MartinP
Co je pravdy na tom, že Mashima opět ukončuje výrobu motorů ?

Re: Ukončení výroby motorů Mashima

PříspěvekNapsal: stř 19 říj, 2016 10:24 am
od vvitty
Tezko rici co jsi slysel, ale ukonceni vyroby je realitou. Proto take mam upozorneni na strankach...
Po ohlasenem ukonceni a odchodu do duchodu, omezeni vyroby z duvodu zdravotnich problemu prichazi definitivni ukonceni vyroby dane tim ze skoncil dodavatel magnetu.
Vyroba zatim jeste funguje, dodavky pokracuji s tim ze postupne dochazi k vyrazeni nekterych typu na nez jiz nejsou dily (aktualne 1632 a tusim 1620).
Posledni zpravy z Japonska naznacuji jednani ze strany jednoho z Japonskych vyrobcu modelove zeleznice o prevzeti vyroby. Zatim nevim o tom ze by byla ruka v rukavu a stejne tak neni jasne zda se vymena vyrobce a dodavatele magnetu nejak projevi na siri portfolia, parametrech motoru a cene.

Pro nektere typy je slusna nahrada - treba pro 1024 mam slusnou nahradu (navic levnejsi), pro 1833 mam vice nez slusnou nahradu od Canonu (pravda, je drazsi...) ktery dela i dva dalsi zajimave typy, pripadne prijatelnou a o dost levnejsi nahradu Cinske provenience. Pro 1628/1630/1632 mam levnou nahradu Cinske provenience ovsem ke kvalite muzu zatim rict jen to ze funguje...
Pro ostatni zatim slusna nahrada za kterou bych si mohl stat neni, naslo by se par Cinskych levnych petipolu ale k jejich vlastnostem mohu rict jen to ze jsou celkem levny a vhodny hlavne pro ty kdo doposud pouzivali napr. tripolove motorky z auticek na autodrahu, tam to bude urcite posun k lepsimu. Ty zatim na strankach nemam, rozmerove to odpovida motorkum z autodrahy.
Jeste by se nasla velice nouzova alternativa k 1015S - bohuzel je to pouze tripol, rozdil v dilenskem zpracovani dost odpovida rozdilu v cene a navic to ma osicku 1mm z cehoz plyne horsi dostupnost sneku, unasecu atd. Osobne bych to dal tak mozna do MUVky.

Re: Ukončení výroby motorů Mashima

PříspěvekNapsal: stř 19 říj, 2016 2:28 pm
od MartinP
Díky za info. Právě o tu 1015 mi jde, protože neznám stejně kvalitní a srovnatelnou náhradu.

Re: Ukončení výroby motorů Mashima

PříspěvekNapsal: stř 19 říj, 2016 10:20 pm
od A2C
Ak vvitty už nebude mať 1015 tak tu mám jednu 1015D nevyužitú v šuplíku, pôvodne plánovanú pre pohon električky ale neviem kedy sa k tomu dostanem a asi použijem niečo väčšie.

Re: Ukončení výroby motorů Mashima

PříspěvekNapsal: stř 19 říj, 2016 11:19 pm
od MiG
MartinP píše:Díky za info. Právě o tu 1015 mi jde, protože neznám stejně kvalitní a srovnatelnou náhradu.

A kolik jich chceš? 1015S i 1015D mám po dvou kouscích.
Mohls je mít už na setkání, kdybys naznačil... :-)

Re: Ukončení výroby motorů Mashima

PříspěvekNapsal: čtv 20 říj, 2016 3:34 am
od vvitty
Zatim jeste 1015 jsou ... na ceste ... ale do budoucna o rozumne nahrade nevim.

Re: Ukončení výroby motorů Mashima

PříspěvekNapsal: pát 10 pro, 2021 4:32 pm
od Luis0
Pro ty co nemají nasyslené zásoby MH1015D si dovoluji představit novou velmi dobrou náhradu která má dokonce ještě menší rozměry, lepší průběh kroutícího momentu a hlavně hřídelku na obě strany !!!
Více informací najdete zde: http://alsracing.net/novy-maly-vicepolo ... ima-1015d/

Re: Ukončení výroby motorů Mashima

PříspěvekNapsal: pát 10 pro, 2021 6:07 pm
od Pavel 152
Pro mne je velký problém hřídelka 1mm. A očividně i pro MTB viz vibrující setrvačníky a kardanky.
Naopak zkrácení hřídelky považuji za banalitu. Těm co s tím mají problém, na hřídelky nasadím plastové 2mm trubičky, aby se nedostaly piliny do ložiska, po té odbrousim
rozbrušovacím kotoučkem v Proxonu nepotřebnou část. Nesmí se zahřát, je třeba přerušovat.

Re: Ukončení výroby motorů Mashima

PříspěvekNapsal: sob 11 pro, 2021 11:04 am
od Luis0
Problémem nikdy není 1mm hřídelka, problémem jsou špatně a nepřesně vyrobené díly (házivé, s velkou vůlí) s otvorem 1mm, vyrábím zcela běžně díly i na 1mm hřídel, a k tomuto motoru budou samozřejmě k dispozici i přesně vyrobené setrvačníky a v případě potřeby i redukce na jiné průměry pokud by šlo o náhradu do nějakého existujícího pojezdu.
Dělám i věci na menší motorky a osy 0,8mm, problém s tím není. Pro představu na foto setrvačník pro ještě menší motorky s osou 0,8mm.
Jinak jak sleduji diskuse tak MTB asi zrovna není etalonem přesnosti výroby .....

Re: Ukončení výroby motorů Mashima

PříspěvekNapsal: sob 11 pro, 2021 12:22 pm
od jirka64
To je všechno pěkné,ovšem nejvíc mi vadí ,že není na 12V,už se tam musí zase něco strkat a to nemám rád,to není ta správná kultura.To není ono.Škoda Mashimky.

Re: Ukončení výroby motorů Mashima

PříspěvekNapsal: sob 11 pro, 2021 6:09 pm
od Luis0
jirka64 píše:To je všechno pěkné,ovšem nejvíc mi vadí ,že není na 12V,už se tam musí zase něco strkat a to nemám rád,to není ta správná kultura.To není ono.Škoda Mashimky.

Žádný problémy to nedělá, technicky je to plně funkční, jednoduchý a levný. A popravdě hledal jsem alternativu do pojezdů motoráků za Mashimu dlouho (dobře dva roky) a adekvátní motor na 12V na trhu prostě není, pokud tedy neuvažuji Maxony nebo Fulhabery, ale to především cenově úplně jiná kategorie.

Re: Ukončení výroby motorů Mashima

PříspěvekNapsal: ned 12 pro, 2021 5:19 am
od RadekH0
V případě verze lokomotivy s dekodérem by neměl být problém max. napětí pro motor snížit. U analogu už je to horší.

Radek

Re: Ukončení výroby motorů Mashima

PříspěvekNapsal: ned 12 pro, 2021 7:11 am
od prcek
RadekH0 píše:V případě verze lokomotivy s dekodérem by neměl být problém max. napětí pro motor snížit. U analogu už je to horší.

Radek


A dekodér výstupní napětí opravdu sníží, nebo na výstupu valí PWM s napájecím napětím, ale délkou pulzu zkrácenou tak, aby efektivní hodnota byla nižší?

Re: Ukončení výroby motorů Mashima

PříspěvekNapsal: ned 12 pro, 2021 9:23 am
od Pavel 152
Nesníží, bije tam ty inpulsy v plném napětí. To nemusí být pro motorky zdravé. Zkuste provozovat takhle cirkulárku, proud zůstává velký, otáčky malé, chlazení žádné.
Proč analogové regulátory jsou pulsní pouze do 1/3 rozsahu. Pro příklad si vezměte nějakou drahou mašinu od ACME a jezděte s ní krokem, ta vám poděkuje. Stejný problém má v TT motorák 840 od Kuehna, v analogu se s ním dá jezdit jen v té pulsní třetině. Takže v digitálu jako přes kopírák. MTB 152 to samé, při modelové rychlosti je ty pulsy slyšet a rve to srdce.
Pavel

Re: Ukončení výroby motorů Mashima

PříspěvekNapsal: ned 12 pro, 2021 5:16 pm
od Luis0
Pavel 152 píše:Nesníží, bije tam ty inpulsy v plném napětí. To nemusí být pro motorky zdravé. Zkuste provozovat takhle cirkulárku, proud zůstává velký, otáčky malé, chlazení žádné.
Proč analogové regulátory jsou pulsní pouze do 1/3 rozsahu. Pro příklad si vezměte nějakou drahou mašinu od ACME a jezděte s ní krokem, ta vám poděkuje. Stejný problém má v TT motorák 840 od Kuehna, v analogu se s ním dá jezdit jen v té pulsní třetině. Takže v digitálu jako přes kopírák. MTB 152 to samé, při modelové rychlosti je ty pulsy slyšet a rve to srdce.
Pavel


PWM regulace napětí skutečně nesníží (pokud je motor přímo napájený výstupem PWM můstku) ... ale pulsy obecně těm DC motorům nevadí, problém je pochopitelně napájecí napětí konkrétního typu motoru. Tedy pokud jsou ty pulzy s hodnotou napětí mimo provozní parametry motoru je, nebo může být problém, minimálně je ta regulace pak od spodu hodně ostrá (pokud je motor na nižší napětí krmenej vyšším). Obecně je skutečně správná PWM regulace DC motoru celkem složitá, jelikož motory jsou zejména induční zátěž jejíž vlastnosti závisí i od aktuálních otáček toho, kterého motoru. Správně by bylo vhodné, aby motory dostávaly do cca 5-10% otáček pulsy s nízkým kmitočtem, ale jak se otáčky zvyšují je dobré mít pulzy na výstupu o výrazně vyšší frekvenci - měla by tam být tzv. klouzavá frekvence. Tohle pochopitelně levný jednoduchý regulátory PWM neumí a navíc optimalizace závisí i na vlastnostech jednotlivých motorků. Jestli tyhle algoritmy využívají výrobci do dekodérů mašinek nevím, ale určitě by to bylo vhodný (vhodné je i uživatelsky umět naprogramovat ty frekvence podle konkrétních motorů). Před lety jsem vyvíjel programovatelný závodní regulátor otáček do malých RC aut a tam jsme s kolegou právě tenhle algoritmus testovali a vyvíjeli. Optimalizace je hodně složitá a vhodný frekvence se liší od typů používaných motorů. Je mi jasný, že se tím patrně nikdo u motorů pro železniční modely nezabývá. Takže z toho mohou plynout i ty negativní výše uváděný poznatky s některými modely. Ale obecně to není problém motoru jako takového, ale jen jeho správné aplikace. No a pokud jde o snížení napětí dekodérem, tak jestli je výstupem čistý PWM signál, tak to asi programově moc ošetřit nepůjde. Nepochybně by mohl být postaven dekoder, který by měl pro napájení výstupního můstku stabilizaci napětí na nižší hodnotu než je vstup z kolejí. Někde jsem dokonce takovou konstrukci viděl. Jednoduché řešení snížení napětí pro motor je pomocí kaskády antiparalelních diod v serii s motorkem, nebo ty zenerky.
'