Ukončení výroby motorů Mashima

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Ukončení výroby motorů Mashima

Příspěvekod MartinP » úte 18 říj, 2016 9:32 pm

Co je pravdy na tom, že Mashima opět ukončuje výrobu motorů ?
MartinP
 
Příspěvky: 75
Registrován: úte 01 led, 2008 7:00 pm
Bydliště: Lipník n/B

Re: Ukončení výroby motorů Mashima

Příspěvekod vvitty » stř 19 říj, 2016 10:24 am

Tezko rici co jsi slysel, ale ukonceni vyroby je realitou. Proto take mam upozorneni na strankach...
Po ohlasenem ukonceni a odchodu do duchodu, omezeni vyroby z duvodu zdravotnich problemu prichazi definitivni ukonceni vyroby dane tim ze skoncil dodavatel magnetu.
Vyroba zatim jeste funguje, dodavky pokracuji s tim ze postupne dochazi k vyrazeni nekterych typu na nez jiz nejsou dily (aktualne 1632 a tusim 1620).
Posledni zpravy z Japonska naznacuji jednani ze strany jednoho z Japonskych vyrobcu modelove zeleznice o prevzeti vyroby. Zatim nevim o tom ze by byla ruka v rukavu a stejne tak neni jasne zda se vymena vyrobce a dodavatele magnetu nejak projevi na siri portfolia, parametrech motoru a cene.

Pro nektere typy je slusna nahrada - treba pro 1024 mam slusnou nahradu (navic levnejsi), pro 1833 mam vice nez slusnou nahradu od Canonu (pravda, je drazsi...) ktery dela i dva dalsi zajimave typy, pripadne prijatelnou a o dost levnejsi nahradu Cinske provenience. Pro 1628/1630/1632 mam levnou nahradu Cinske provenience ovsem ke kvalite muzu zatim rict jen to ze funguje...
Pro ostatni zatim slusna nahrada za kterou bych si mohl stat neni, naslo by se par Cinskych levnych petipolu ale k jejich vlastnostem mohu rict jen to ze jsou celkem levny a vhodny hlavne pro ty kdo doposud pouzivali napr. tripolove motorky z auticek na autodrahu, tam to bude urcite posun k lepsimu. Ty zatim na strankach nemam, rozmerove to odpovida motorkum z autodrahy.
Jeste by se nasla velice nouzova alternativa k 1015S - bohuzel je to pouze tripol, rozdil v dilenskem zpracovani dost odpovida rozdilu v cene a navic to ma osicku 1mm z cehoz plyne horsi dostupnost sneku, unasecu atd. Osobne bych to dal tak mozna do MUVky.
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2623
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Ukončení výroby motorů Mashima

Příspěvekod MartinP » stř 19 říj, 2016 2:28 pm

Díky za info. Právě o tu 1015 mi jde, protože neznám stejně kvalitní a srovnatelnou náhradu.
MartinP
 
Příspěvky: 75
Registrován: úte 01 led, 2008 7:00 pm
Bydliště: Lipník n/B

Re: Ukončení výroby motorů Mashima

Příspěvekod A2C » stř 19 říj, 2016 10:20 pm

Ak vvitty už nebude mať 1015 tak tu mám jednu 1015D nevyužitú v šuplíku, pôvodne plánovanú pre pohon električky ale neviem kedy sa k tomu dostanem a asi použijem niečo väčšie.
ČSD ep.IIb + III-IVa + ŽSR. H0, H0e
Z21, Profi-Boss, Multimouse
Uživatelský avatar
A2C
 
Příspěvky: 1668
Registrován: čtv 21 led, 2010 10:32 am
Bydliště: Bratislava, Dúbravka

Re: Ukončení výroby motorů Mashima

Příspěvekod MiG » stř 19 říj, 2016 11:19 pm

MartinP píše:Díky za info. Právě o tu 1015 mi jde, protože neznám stejně kvalitní a srovnatelnou náhradu.

A kolik jich chceš? 1015S i 1015D mám po dvou kouscích.
Mohls je mít už na setkání, kdybys naznačil... :-)
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Ukončení výroby motorů Mashima

Příspěvekod vvitty » čtv 20 říj, 2016 3:34 am

Zatim jeste 1015 jsou ... na ceste ... ale do budoucna o rozumne nahrade nevim.
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2623
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Ukončení výroby motorů Mashima

Příspěvekod Luis0 » pát 10 pro, 2021 4:32 pm

Pro ty co nemají nasyslené zásoby MH1015D si dovoluji představit novou velmi dobrou náhradu která má dokonce ještě menší rozměry, lepší průběh kroutícího momentu a hlavně hřídelku na obě strany !!!
Více informací najdete zde: http://alsracing.net/novy-maly-vicepolo ... ima-1015d/
Přílohy
M131TT-02.jpg
micromotor10108V-02.jpg
Luis0
 
Příspěvky: 104
Registrován: ned 01 bře, 2009 4:56 pm
Bydliště: Víska 6

Re: Ukončení výroby motorů Mashima

Příspěvekod Pavel 152 » pát 10 pro, 2021 6:07 pm

Pro mne je velký problém hřídelka 1mm. A očividně i pro MTB viz vibrující setrvačníky a kardanky.
Naopak zkrácení hřídelky považuji za banalitu. Těm co s tím mají problém, na hřídelky nasadím plastové 2mm trubičky, aby se nedostaly piliny do ložiska, po té odbrousim
rozbrušovacím kotoučkem v Proxonu nepotřebnou část. Nesmí se zahřát, je třeba přerušovat.
Pavel 152
 
Příspěvky: 419
Registrován: ned 09 led, 2011 5:24 pm

Re: Ukončení výroby motorů Mashima

Příspěvekod Luis0 » sob 11 pro, 2021 11:04 am

Problémem nikdy není 1mm hřídelka, problémem jsou špatně a nepřesně vyrobené díly (házivé, s velkou vůlí) s otvorem 1mm, vyrábím zcela běžně díly i na 1mm hřídel, a k tomuto motoru budou samozřejmě k dispozici i přesně vyrobené setrvačníky a v případě potřeby i redukce na jiné průměry pokud by šlo o náhradu do nějakého existujícího pojezdu.
Dělám i věci na menší motorky a osy 0,8mm, problém s tím není. Pro představu na foto setrvačník pro ještě menší motorky s osou 0,8mm.
Jinak jak sleduji diskuse tak MTB asi zrovna není etalonem přesnosti výroby .....
Přílohy
setrvačnik micro.jpg
Luis0
 
Příspěvky: 104
Registrován: ned 01 bře, 2009 4:56 pm
Bydliště: Víska 6

Re: Ukončení výroby motorů Mashima

Příspěvekod jirka64 » sob 11 pro, 2021 12:22 pm

To je všechno pěkné,ovšem nejvíc mi vadí ,že není na 12V,už se tam musí zase něco strkat a to nemám rád,to není ta správná kultura.To není ono.Škoda Mashimky.
jirka64
 
Příspěvky: 77
Registrován: stř 11 lis, 2020 11:24 am
Bydliště: Rozdalowicz

Re: Ukončení výroby motorů Mashima

Příspěvekod Luis0 » sob 11 pro, 2021 6:09 pm

jirka64 píše:To je všechno pěkné,ovšem nejvíc mi vadí ,že není na 12V,už se tam musí zase něco strkat a to nemám rád,to není ta správná kultura.To není ono.Škoda Mashimky.

Žádný problémy to nedělá, technicky je to plně funkční, jednoduchý a levný. A popravdě hledal jsem alternativu do pojezdů motoráků za Mashimu dlouho (dobře dva roky) a adekvátní motor na 12V na trhu prostě není, pokud tedy neuvažuji Maxony nebo Fulhabery, ale to především cenově úplně jiná kategorie.
Luis0
 
Příspěvky: 104
Registrován: ned 01 bře, 2009 4:56 pm
Bydliště: Víska 6

Re: Ukončení výroby motorů Mashima

Příspěvekod RadekH0 » ned 12 pro, 2021 5:19 am

V případě verze lokomotivy s dekodérem by neměl být problém max. napětí pro motor snížit. U analogu už je to horší.

Radek
Měřítko TT, epocha: V./VI.
DCC
RadekH0
 
Příspěvky: 510
Registrován: ned 03 bře, 2013 11:37 am
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Re: Ukončení výroby motorů Mashima

Příspěvekod prcek » ned 12 pro, 2021 7:11 am

RadekH0 píše:V případě verze lokomotivy s dekodérem by neměl být problém max. napětí pro motor snížit. U analogu už je to horší.

Radek


A dekodér výstupní napětí opravdu sníží, nebo na výstupu valí PWM s napájecím napětím, ale délkou pulzu zkrácenou tak, aby efektivní hodnota byla nižší?
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 494
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: Ukončení výroby motorů Mashima

Příspěvekod Pavel 152 » ned 12 pro, 2021 9:23 am

Nesníží, bije tam ty inpulsy v plném napětí. To nemusí být pro motorky zdravé. Zkuste provozovat takhle cirkulárku, proud zůstává velký, otáčky malé, chlazení žádné.
Proč analogové regulátory jsou pulsní pouze do 1/3 rozsahu. Pro příklad si vezměte nějakou drahou mašinu od ACME a jezděte s ní krokem, ta vám poděkuje. Stejný problém má v TT motorák 840 od Kuehna, v analogu se s ním dá jezdit jen v té pulsní třetině. Takže v digitálu jako přes kopírák. MTB 152 to samé, při modelové rychlosti je ty pulsy slyšet a rve to srdce.
Pavel
Pavel 152
 
Příspěvky: 419
Registrován: ned 09 led, 2011 5:24 pm

Re: Ukončení výroby motorů Mashima

Příspěvekod Luis0 » ned 12 pro, 2021 5:16 pm

Pavel 152 píše:Nesníží, bije tam ty inpulsy v plném napětí. To nemusí být pro motorky zdravé. Zkuste provozovat takhle cirkulárku, proud zůstává velký, otáčky malé, chlazení žádné.
Proč analogové regulátory jsou pulsní pouze do 1/3 rozsahu. Pro příklad si vezměte nějakou drahou mašinu od ACME a jezděte s ní krokem, ta vám poděkuje. Stejný problém má v TT motorák 840 od Kuehna, v analogu se s ním dá jezdit jen v té pulsní třetině. Takže v digitálu jako přes kopírák. MTB 152 to samé, při modelové rychlosti je ty pulsy slyšet a rve to srdce.
Pavel


PWM regulace napětí skutečně nesníží (pokud je motor přímo napájený výstupem PWM můstku) ... ale pulsy obecně těm DC motorům nevadí, problém je pochopitelně napájecí napětí konkrétního typu motoru. Tedy pokud jsou ty pulzy s hodnotou napětí mimo provozní parametry motoru je, nebo může být problém, minimálně je ta regulace pak od spodu hodně ostrá (pokud je motor na nižší napětí krmenej vyšším). Obecně je skutečně správná PWM regulace DC motoru celkem složitá, jelikož motory jsou zejména induční zátěž jejíž vlastnosti závisí i od aktuálních otáček toho, kterého motoru. Správně by bylo vhodné, aby motory dostávaly do cca 5-10% otáček pulsy s nízkým kmitočtem, ale jak se otáčky zvyšují je dobré mít pulzy na výstupu o výrazně vyšší frekvenci - měla by tam být tzv. klouzavá frekvence. Tohle pochopitelně levný jednoduchý regulátory PWM neumí a navíc optimalizace závisí i na vlastnostech jednotlivých motorků. Jestli tyhle algoritmy využívají výrobci do dekodérů mašinek nevím, ale určitě by to bylo vhodný (vhodné je i uživatelsky umět naprogramovat ty frekvence podle konkrétních motorů). Před lety jsem vyvíjel programovatelný závodní regulátor otáček do malých RC aut a tam jsme s kolegou právě tenhle algoritmus testovali a vyvíjeli. Optimalizace je hodně složitá a vhodný frekvence se liší od typů používaných motorů. Je mi jasný, že se tím patrně nikdo u motorů pro železniční modely nezabývá. Takže z toho mohou plynout i ty negativní výše uváděný poznatky s některými modely. Ale obecně to není problém motoru jako takového, ale jen jeho správné aplikace. No a pokud jde o snížení napětí dekodérem, tak jestli je výstupem čistý PWM signál, tak to asi programově moc ošetřit nepůjde. Nepochybně by mohl být postaven dekoder, který by měl pro napájení výstupního můstku stabilizaci napětí na nižší hodnotu než je vstup z kolejí. Někde jsem dokonce takovou konstrukci viděl. Jednoduché řešení snížení napětí pro motor je pomocí kaskády antiparalelních diod v serii s motorkem, nebo ty zenerky.
'
Luis0
 
Příspěvky: 104
Registrován: ned 01 bře, 2009 4:56 pm
Bydliště: Víska 6

Další

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: DDDominik a 8 návštevníků