Stavba 498.1 od Igora Zahrádky

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Stavba 498.1 od Igora Zahrádky

Příspěvekod martini » čtv 22 zář, 2016 11:18 am

Zdravím,

Pouštím se do stavby 498.1. Zatím pracuji na tom nejdůležitějším - pojezdu, válcích, rozvodech. Stavba válců není složitá... nejde to "samo", ale s průměrnými zkušenostmi s pájením mosazných leptů se není čeho bát. Hlavní je vždy zapřemýšlet co s čím sletovat jako první, co si předem pocínovat, kam cín naopak přijít nesmí a jak to při pájení uchytit. Bez předchozích zkušeností tohoto rázu by asi byla stavba dost oříšek.

Chtěl bych poprosit o informaci, pokud jste někdo už stavěl 498.1 - jak jste se "poprali" s náhonem od prostředního třetího válce? Do jaké míry jej lze udělat realisticky, co všechno se může hýbat a jsou k tomu ve stavebnici všechny komponenty? Dívám-li se do seznamu v návodu, mám pořád pocit, že něco chybí (minimálně asi popis jak na to :D).

Pojezd 498.1 bych rád udělal ze starší BR 39 od Fleischmanna (E-bay). Až dorazí a změřím ji, uvidí se jestli to bude dobrá cesta. V návodu ke stavebnici 498.1 se mluví o prodloužení kotle o 5.8 mm vůči předloze... nicméně porovnáním výkresu od Miloše Kratochvíla a délky vyleptaného plechu kotle (13.5 mm) mi vychází, že je toto prodloužení o dost menší. Skoro zanedbatelné. Otázka je zde asi co se všechno ještě počítá za kotel. Návod, který mám k dispozici, má také na nákresu leptu rozmístění součástek trošku jinak, než jak je tomu ve skutečnosti u leptu z http://www.lepty.cz

Plášť tendru mám samozřejmě od DK-Model (nějakou dobu už čeká na svou lokomotivu...), pojezd tendru ze starší BR 52 do firmy Liliput, kde se spodní rám dá krásně rozřezat a prodloužit o cca 5 mm. Horní část vanového tendru pak může sloužit jako dekorativní těžítko. Každopádně jsou od sebe spodní a horní část snadno oddělitelné, ne jako u nové BR 52 od Roco, kde je celý spodek tendru jeden velký odlitek s odnímatelným plastovým "víkem". Spodní část tendru Liliput je potřeba ořezat o zbytečné části, což jde velmi dobře. Plošný spoj potom použít k prodloužení tendru jako pomocná výstuha - rám ve vhodném místě rozříznout a prodloužení zafixovat překlenutím vzniklé mezery přilepením plošného spoje sekundovým lepidlem. Na bocích potom přidat např. mosazné profily a železný hranol jako zpevnění a zátěž. Podvozek se třemi nápravami je pak samozřejmě potřeba vyrobit extra, základem je jedna krajní hnaná náprava z původního tendru. Uložení dalších dvou je nutno dotvořit nově kvůli jinému rozvoru.
Naposledy upravil martini dne čtv 22 zář, 2016 9:59 pm, celkově upraveno 1
martini
 
Příspěvky: 27
Registrován: stř 01 říj, 2014 9:30 am

Re: Stavba 498.1 od Igora Zelenky

Příspěvekod Tobyška » čtv 22 zář, 2016 7:52 pm

Martini, martini, mohl by sis pamatovat, že jednička přes lepty parních lokomotiv u nás je Igor Zahrádka !!!
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Stavba 498.1 od Igora Zahrádky

Příspěvekod izahradka » ned 25 zář, 2016 7:56 pm

Ahoj kolego,

pokud potřebuješ pomoci, tak jsem ti k službám :-) lept 498.1 byl můj úplně první, a je tudíž poplatný době svého vzniku. Principielně je navržen na pojezd BR19 od Guetzolda, který je opravdu delší. Tato délka byla kompeznována a rozložena mezi prstence válcového kotle a zbytek na kotli skříňovém. Samozřejmě posouváním boudy lze délku kotle "regulovat". Třetí válec byl navrhován jako imitace, nefunkční, na rozdíl od současných leptů, které jsou navrženy již jako funkční. Na leptu také chybí dnes již bežně navrhované stupačky, serepetičky pod ochozy apod. Tedy nelze jej brát jako stavebnici. Počítej, že si tak 30% detailů skříně pojezdu "nějak" samozvládnout :-).
Uživatelský avatar
izahradka
 
Příspěvky: 24
Registrován: pon 06 dub, 2015 5:26 pm

Re: Stavba 498.1 od Igora Zahrádky

Příspěvekod izahradka » ned 25 zář, 2016 8:01 pm

Připojuji pár ilustrativních fotek užitečných pro stavbu.
Sestava válců (je to prototyp, tak omluv sníženou kvalitu)
498_1-leden 092.jpg
Naposledy upravil izahradka dne ned 25 zář, 2016 8:29 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
izahradka
 
Příspěvky: 24
Registrován: pon 06 dub, 2015 5:26 pm

Re: Stavba 498.1 od Igora Zahrádky

Příspěvekod izahradka » ned 25 zář, 2016 8:24 pm

Tady je již vše osazeno. Střední válec je "natvrdo".
Srpen2009 018.jpg
Uživatelský avatar
izahradka
 
Příspěvky: 24
Registrován: pon 06 dub, 2015 5:26 pm

Re: Stavba 498.1 od Igora Zahrádky

Příspěvekod izahradka » ned 25 zář, 2016 8:27 pm

Tady máš aktuální mapu dílů:
498_10x _v03.jpg


a seznam dílů:

1_1 přechodová stěna budky
1_2 pravá bočnice
1_3 levá bočnice
1_4 zadní stěna budky
1_5 pravé dveře
1_6 levé dveře budky
1_7 střecha
1_8 čelní strana budky
1_9 stínítka na budku
1_10 zapuštění pro madla v bočnici budky
1_11 střešní okénko
1_12 střešní větráky
1_13 podlaha budky
1_14 výstuha pod podlahou budky (k tendru)
1_15 šikmé výstuhy pod budkou
1_16 ochozy pod budkou
1_17 schůdky budky

3_1 plášť kotle
3_2 vyústění žárnic do dýmnice
3_3 kotlové kroužky - výstuhy kotle
3_4 mezikruží čela kotle vrchní díl
3_5 mezikruží čela kotle spodní nosný díl
3_6 kryt armaturní hlavy před budkou (na kotli)
3_7 Kryt přehřívačových článků (za komínem)
3_8 Držák čelního reflektoru - na dýmnici
3_9 usměrňovací plech P
3_10 usměrňovací plech L
3_11 konstukce pro pravý usměrňovač kouře
3_12 konstukce pro levý usměrňovač kouře
3_13 úchyt pro kouřový usměrňovač (přední) P
3_14 úchyt pro kouřový usměrňovač (přední) L
3_15 úchyt pro kouřový usměrňovač (zadní) L, P

4_1 nosník kotle a parních válců P
4_2 nosník kotle a parních válců L
4_3 čelní strana nosníku kotle
4_4 střední válec (strana dovnitř rámu)
4_5 čelník
4_6 stupátko na přední stranu nosníku (498.106), pod dýmnicí
4_7 stupátko na přední stranu nosníku (498.106, 104), pod dýmnicí
4_8 plášť parního válce 1
4_9 plášť parního válce 2
4_10 přední strana válců - souprava La P
4_11 zadní strana válců (k pravítkům) - souprava L a P
4_12 kryty šoupátkových komor
4_13 víka válců - přední
4_14 distanční podložky (přední) vík válců
4_15 krycí víko válce - přední
4_16 zadní strana víka válců (k pravítkům)
4_17 souprava distančních (stupňovytých) podložek vík šoupátek
4_18 souprava dvířek na boky válců
4_19 svorník L a P válce (mezi rám a válec)
4_20 konstukční části L a P válce přední
4_21 žebřík čelníku L
4_22 žebřík čelníku P
4_23 svorník mezi dýmnici a nosník kotle (III válce)
4_24 ochoz levý - pochozový plech
4_25 ochoz pravý - pochozový plech
4_26 bočnice ochozů (nutno zastřihnout podle skutečné velikosti)
4_27 levý ochoz - konstrukce
4_28 pravý ochoz - konstrukce
4_29 konstukční části L a P válce k pravítkům

5_0 Pravítko L a P (1. část)
5_1 Pravítko L a P (2. část)
5_2 Pravítko 3. válce
5_3 konstrukční díl křižáku 1
5_4 souprava krycích leptů pro 3 válce
5_5 konstrukční díl křižáku 2
5_6 konstrukční díl křižáku 3
5_7 Ojnice horní díl pro L a P
5_8 Ojnice spodní díl pro L a P
5_9 Ojnice třetího válce L
5_10 Ojnice třetího válce P
5_11 souprava předstihových pák (u křižáku)
5_12 souprava šoupátkových, předstihových pák
5_13 kulisa 3. válce
5_14 ojnice pro pohon kulisy 3. válce
5_15 souprava L a P kulisy
5_16 ojničky (náhradní, obecné)
5_17
5_18 prtikliky I a II část
5_19 souprava ojnice pro pohon kulisy L
5_20 souprava ojnice pro pohon kulisy L
5_21 páky - pro nastavování směru (plnění) válců od serva
5_22 L a P rámu ložisek kulis
5_23 distační podložky + kryt ložiska kulis
5_24 zajišťovací kroužky pro rozvody
5_25 souprava pák (šoupátka - kulisa)
5_26 páky - pro nastavování směru (plnění) válců od serva

6_0 plášť spodní části skříňového kotle
6_1 vymývky
6_2 rošt
6_3 popelník
6_4 popelník
6_5 nosník vahadla zadního běhounu
6_6 vahadla zadního běhounu
6_7 maska zadních běhounů
6_8 boky popelníku I. část
6_9 boky popelníku II. část
6_10 boky popelníku III. část
6_11 držáky pružnic - zadní podvozek
6_12 nosník kotle (mezi 3 a 4 SP)
6_13 nosník kotle (mezi 2 a 3 SP)
6_14 nosník kotle (rub a líc) u 2 SP
6_15 zesílení - masek zadního podvozku - lícová vrstva

7_1 držák dynama malý
7_2 držák dynama velký
7_3 držák + panty dýmnice
7_4 kryt dvířek - bez přiřazení
7_5 kolo ruční brzdy pro tendr
7_6 kryt vzdušníku na nosníku dýmnice
7_7 víko písečáku
Uživatelský avatar
izahradka
 
Příspěvky: 24
Registrován: pon 06 dub, 2015 5:26 pm

Re: Stavba 498.1 od Igora Zahrádky

Příspěvekod martini » pon 26 zář, 2016 10:35 am

Igore,

děkuji moc za poskytnuté podklady, určitě nejsem jediný, komu pomůžou. Přeji hodně štěstí do další práce s 475 i dalšími modely.

Doufám, že ani moje poznámky v tomto vláknu nikoho od stavby neodradí. Můj první dojem ze stavby důležitých částí leptu je rozhodně mnohem lepší, než jsem čekal na základě trochu skeptických předpovědí, které jsem našel na fórech. Většina těchto trochu "odrazujících" komentářů zřejmě narážela na absenci konstrukční vrstvy u budky a dalších částí. Nicméně zatím mi vůbec nepřipadne, že by díky tomu šla stavba o něco hůře, než u jiných leptů (mám za sebou stavbu T211, T444, 387.043, 464.001, čtyř typů tendrů, rozdělánu mám ještě 434.1 + dalších drobností). Paradoxně je tomu spíš naopak. U zkušenějšího "páječe" taková konstrukční vrstva spíše zpomalí jeho postup. Jednoduchost nade vše. Je nutné si uvědomit, že sestavení konstrukční vrstvy taky stojí nějakou práci a to začátečníkovi zase tak moc nepomůže. A nemalé úsilí vložené do jejího vývoje se nemusí vždy vyplatit. Rozdíl by měl být v pevnosti a odolnosti, ale výsledek nemusí být jednoznačný, nakonec záleží hlavně na způsobu, jakým se pájí. Úplnému začátečníkovi samozřejmě nelze tento model doporučit jako první.

S nějakou samovýrobou doplňků je nutno počítat u každého leptu... žádný dostupný lept tak složitého stroje, jako je parní lokomotiva, není nikdy 100% kompletní a taky požadavky jednolivců, kteří se do stavby pouští, jsou různé. Pár věcí je třeba lepší řešit pomocí soustruhu než skládáním leptaných částí, ale přiměřený soustruh zase nemá doma každý.

Je skvělé, že lept této naší elegantní parní lokomotivy vznikl. Před převzetím leptu jsem moc netušil co vlastně čekat, protože jsem jeho opravdu detailní foto předtím nikdy neviděl. Provedení některých detailů je nutno ocenit, třeba budka, křižák, pláště válců nebo ojnice jsou zpracovány opravdu pěkně.

Ještě jednou díky.
martini
 
Příspěvky: 27
Registrován: stř 01 říj, 2014 9:30 am

Re: Stavba 498.1 od Igora Zahrádky

Příspěvekod izahradka » pon 26 zář, 2016 4:26 pm

Ahoj,

tak to jsem rád, že ti lepty přináší radost. :D Kosntrukční vrstva navyšuje cenu a pracnost. Z pohledu tuhosti u páry není potřeba - jsou to malé plochy.
U skříňových mašin by to asi nešlo. 498.1 je opravdu moje prvotina. Má 130 dílků. Pro info, Rudá Ďábel má přes 650dílů + pojezd, který odhaduji na dalších 200 :-) Pokud budou potřeba další fotky či návody tak piš.
Uživatelský avatar
izahradka
 
Příspěvky: 24
Registrován: pon 06 dub, 2015 5:26 pm

Re: Stavba 498.1 od Igora Zahrádky

Příspěvekod Rendolph1 » stř 05 črc, 2017 2:56 pm

Ahoj martini,BR 39 flaishmann má podle http://www.dampflokmuseum.de/das-museum ... lten-stil/ průměr kol 1750mm,498.1 má 1830mm,takže rozdíl cca 1mm,to samé osová vzdálenost spřežených náprav je u BR 39 2000mm,u 498.1 má 1930mm,takže taky cca 1mm.Má dokonce i správný počet paprsků,ale bude to jak podotýká "mistr"Igor Z. jen kompromis.
Taky uvažuju o tomto pojezdu.Aprop jak to vypadá s dodělávkou detailů pro štokra od DK-model v H0?
Rendolph1
 
Příspěvky: 63
Registrován: sob 30 led, 2016 6:17 pm
Bydliště: Bulhary

Re: Stavba 498.1 od Igora Zahrádky

Příspěvekod skalamep » úte 17 říj, 2017 2:08 pm

Jak to dopadnulo s pojezdem BR39 od Fleischmanna? Jaký je průměr kol a rozvor na modelu? Oproti BR19 (Gutzold) má pojezd z Br39 správný počet paprsků a i tvarově kola víc odpovídají ČSD kolu.

Ještě mám vytipovaná tvarově rovněž pěkná kola Liliput Ersatzteil L50620105 Radsatz kmpl. (viz obr.) Tato mají mírně menší průměr, ale tak "akorát", s okolky se právě taktak vejdou do pojezdu s přesným rozvorem.

Jak je to s tím prodlouženým kotlem, o kolik je kotel resp. lokomotiva delší?
Přílohy
liliput.jpg
skalamep
 
Příspěvky: 33
Registrován: pát 20 bře, 2015 11:48 pm

Re: Stavba 498.1 od Igora Zahrádky

Příspěvekod Michal Bouček » sob 09 pro, 2017 12:52 pm

Já jsem zase našel toto: http://www.modelyvlacku.cz/index.php?ma ... ts_id=4515 , ale zrazuje mě "bez okolku"
Michal Bouček
 
Příspěvky: 5
Registrován: sob 08 srp, 2015 5:19 pm

Re: Stavba 498.1 od Igora Zahrádky

Příspěvekod Rendolph1 » pát 22 pro, 2017 6:22 pm

Ahoj,nevím o tom,že by kola romford byla bez okolku.Měli by to být kola RP25,stejná jaké používá Pavel Gülich.Ale můžu se mýlit,když to tam píšou.Je tam o 1mm větší průměr,správně by mělo kolo mít 21mm a 18 paprsků.Ale tenhle rozměr v nabídce u Scalelinku nemají,jen 21mm a 17 paprsků,oproti správným 18ti.Správně by měla být kola pod kódem MR 21/18 od f.Markits http://www.markits.com/default.html. Nutné úplně dole stáhnout katalog a na dálší stránce ještě jednou a podívat se,ale Scalelink je nenabízí jen Markits za cenu 5.56 liber.
Rendolph1
 
Příspěvky: 63
Registrován: sob 30 led, 2016 6:17 pm
Bydliště: Bulhary


Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků