lokomotiva 555.0 a tendr K4T30

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

lokomotiva 555.0 a tendr K4T30

Příspěvekod Tempotaxi » pát 16 zář, 2016 3:01 pm

Na modelářský stůl se mně dostala použitá lokomotiva BR 52 Rakouských drah od firmy Gützold, která měla ještě tendr typu K4T30 u ČSD tendr 930.2. Model jsem rozebral, vyčistil a znova sestavil.
Na modelu jsem doplnil madla, kryt komínku a zateplení kompresoru. Model dostal ještě šípový pluh. Podle informací takto upravené stroje jezdily u ČSD do roku 1950. Údajně je mělo depo Ústí nad Labem.
Čísel lokomotiv v atlasu lokomotiv je hodně. Ale potřebuji prosím to správné číslo lokomotivy.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Děkuji předem za info.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: lokomotiva 555.0 a tendr K4T30

Příspěvekod Tempotaxi » pát 16 zář, 2016 6:09 pm

Menší počet rámových tendrů se při rekonstrukci lokomotiv pro SŽD přešly tyto tendry i s lokomotivami mimo provoz ČSD. Rekonstrukce se prováděli do roku 1950.
Zdroj: Atlas lokomotiv, ing. J.Bek, Nadas 1982.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: lokomotiva 555.0 a tendr K4T30

Příspěvekod Tempotaxi » pát 16 zář, 2016 6:45 pm

Hledal jsem v seznamu lokomotiv a odprodány SŽD jsou tyto lokomotivy 555.0538, 0544 a 0553.

Ale v v roce 1963 jsou od SŽD odkoupeny lokomotivy, který mají tendr řady 930.2 pro potřebu Vítkovické závodní dopravy a to lokomotivy 555.0901 až 0912.
Lokomotivy 555.0901 až 0909 pro NHKG a lokomotivy 555.0910 až 0912 pro VŽKG.

Nemá někdo prosím podnikové informace.

Jen ještě pro úplnost celkem bylo vráceno SŽD asi 140 lokomotiv, ale jednalo se o nepřeznačené lokomotivy na ČSD, ale mají původní označení DRB 52.

Dále lokomotivy 555.0 a tendr 930.2 jsou předělány na rozchod 1524 mm a to v počtu 9 kusů na řadu 555.06 a to od roku 1947 až 1952. Dále v letech 1962 až 64 jsou přestavěny zpět na normální rozchod na řadu 555.0.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: lokomotiva 555.0 a tendr K4T30

Příspěvekod Tempotaxi » pát 16 zář, 2016 11:27 pm

Lokomotivy VZD:
555.0901 Henschel 27587/1943 4.1963 52.2419 DRB / TE-2419 SŽD
555.0902 DWM 713/1944 4.1963 52.3754 DRB / TE-3754 SŽD
555.0903 DWM 801/1944 4.1963 52.3887 DRB / TE-3887 SŽD
555.0904 OsLAG 1499/1943 4.1963 52.4367 DRB / TE-4367 SŽD
555.0905 OsLAG 1183/1943 4.1963 52.5174 DRB / TE-5174 SŽD
555.0906 OsLAG 1192/1943 4.1963 52.5183 DRB / TE-5183 SŽD
555.0907 OsLAG 1201/1943 4.1963 52.5192 DRB / TE-5192 SŽD
555.0908 Floridsdorf 16223/1943 4.1963 52.6770 DRB / TE-6770 SŽD
555.0909 Floridsdorf 16813/1943 4.1963 52.7360 DRB / TE-7360 SŽD

555.106 BMAG 11720/1941 30.11.1959 50.1822 DRB / od 1948 555.106 ČSD, zapůjčena od ČSD (Košice/Čierna n. T.)
555.108 Henschel 23605/1941 50.1495 DRB / od 1948 555.108 ČSD, zapůjčena od ČSD
555.113 Henschel 24657/1939 2.4.1959 50.037 DRB / od 1948 555.113 ČSD, zapůjčena od ČSD (Tábor), vrácena 9.7.1959
555.121 BMAG 11605/1941 2.1.1959 50.1311 DRB / od 1948 555.121 ČSD, zapůjčena od ČSD (Č. Budějovice), vrácena 9.7.1960
555.124 Jung 9820/1941 12.8.1964 50.1597 DRB / od 11.12.1948 555.124, zapůjčena od ČSD (Ostrava), vrácena 3.10.1965
Zdroj: http://spz.logout.cz/vozidla/nh/nh_parni.html
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: lokomotiva 555.0 a tendr K4T30

Příspěvekod Tempotaxi » sob 17 zář, 2016 7:22 am

Ještě pár otázek na barevné provedení lokomotivy a k popisu lokomotivy.
Protože má lokomotiva šípový pluh, izolovanou část kompresoru, tak je zřejmé, že byla provozována na východní frontě. Pak mohla mít černou nebo spíše šedivou barvu. Popřípadě byla ještě barevně maskována. Podle barvy lokomotivy byl i popis lokomotivy. Takto se dostala na naše území a po roce 1945 mohla takto nějak vypadat. V železniční dílně se provedla potřebná revize a černou barvou se přetřel jen německý popis a byl proveden český popis lokomotivy.
A hurá do provozu.
Po dalších letech teprve lokomotiva možná dostala černý nátěr. Nebo v šedivém nátěru byla vrácena SŽD.
Obrázek
Model lokomotivy zatím ještě není přestříkán, jen jsou doplněny doplňky a černé uhlí.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: lokomotiva 555.0 a tendr K4T30

Příspěvekod Tempotaxi » sob 17 zář, 2016 1:38 pm

Lokomotivy neměly původně žádné usměrňovací plechy, ale později se začaly používat usměrňovací plechy Witte dvojího provedení, šípovitý pluh byl nahrazen malými deskami. Veškeré zařízení bylo na lokomotivách tepelně izolované, protože se s lokomotivami počítal provoz na území SSSR, kde jsou zvlášť drsné přírodní podmínky a velmi tuhé zimy. K lokomotivám se dodávaly tři řady čtyřnápravových tendrů, 2` 2` T 26 (u ČSD 926.1) od řady 50, dále tendr K 4 T 30 (u ČSD 930.2 do roku 1950) z Floridsdorfu s nápravami uloženými v rámu, kde byla druhá a třetí posuvná a nejvíce požívaný tendr 2` 2` T 32 Vanderbildt (u ČSD 932.1 po úpravě vodojemu 930.2), který vznikl použitím dílů kotlového vozu o objemu 630 hl.
Zdroj: http://filip.vibe.cz/vlaky/555.html
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: lokomotiva 555.0 a tendr K4T30

Příspěvekod Tempotaxi » sob 17 zář, 2016 1:45 pm

Mám dvě možnosti na předělání lokomotivy.
První možnost je šedivý nebo černý nátěr a popis do roku 1950.
Druhá možnost je černý nátěr odkoupené lokomotivy od SŽD pro závodní dopravu VZD a to je zase od roku 1963.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: lokomotiva 555.0 a tendr K4T30

Příspěvekod Povstalec » sob 17 zář, 2016 3:20 pm

Přeji dobrý den.

Před několika lety se na K-reportu řešil problém tohoto tendru.
Řešila se tam i jedna fotografie, ale co si pamatuju, skončilo to u toho, že fotografie byla padělek.

Bohužel se obávám, že dokud zde nevyvěsíte fotografie hotového modelu, nikdo vám neporadí...
Povstalec
 
Příspěvky: 107
Registrován: ned 27 říj, 2013 5:29 pm
Bydliště: Tovačov, Velký Újezd

Re: lokomotiva 555.0 a tendr K4T30

Příspěvekod Tempotaxi » sob 17 zář, 2016 4:21 pm

Ještě k těm tendrům.
Lokomotiva 555.123 měla původně tendr od lokomotivy DB 44, ÜK 2´2´T32 u ČSD 932.1500.
Vytápěcí kotel K 391, lokomotiva 555.116 měla tendr 926.116 v depu Zdice.
Zdroj. atlas lokomotiv.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: lokomotiva 555.0 a tendr K4T30

Příspěvekod Polabský » sob 17 zář, 2016 5:06 pm

Hezký den,
snažil jsem se dříve také dopátrat, zda -li byly u ČSD oficiálně provozovány tyto lokomotivy spolu s rámovým tendrem K4T30.
Dle pamětníků byly tyto tendry velmi neoblíbeny s ohledem na časté trhliny dna z nekvalitního materiálu.
Proto byla snaha se jich zbavit.
Podle všeho zřejmě proto nebyly zařazeny do trvalého provozu, snad jen velmi krátce po válce.
Možná bych ještě požádal o radu na K-reportu kolegu Modřaňáka.

Zdravím do Kladna, Polabský
Polabský
 
Příspěvky: 854
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: lokomotiva 555.0 a tendr K4T30

Příspěvekod Tempotaxi » sob 17 zář, 2016 5:42 pm

Paměť je děravá. Před několika měsíci jsem viděl tento tendr ve filmu. Domnívám se film byl z let 1946 až 7 a lokomotiva jela čelně na kameru a jen projela a tendr tam byl. Všude hodně páry a kouře. Snímek jsem si neuložil pro naprostou nečitelnost, jen ten tendr měl viditelnou siluetu. Prohlížet desítky filmů se mně nechce.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: lokomotiva 555.0 a tendr K4T30

Příspěvekod Tempotaxi » sob 17 zář, 2016 7:37 pm

Při prohledání dostupných informací jsem našel toto:
Od ledna do března 1945 bylo vyrobeno 254 kusů tendrů K4T30.
Od dubna do června 1943 bylo vyrobeno 273 kusů tendrů K4T32 Wanentender.
Od července do září 1943 bylo vyrobeno 540 kusů tendrů K4T32 Wanentender.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: lokomotiva 555.0 a tendr K4T30

Příspěvekod statistik » sob 17 zář, 2016 10:59 pm

Už jsem ohledně hypotetického označení modelu BR52 s rámovým tendrem K4T30 odpovídal na K-reportu, takže si zde dovolím jen drobnou reakci k nové diskuzi.

Lokomotiva 555.123 měla původně tendr od lokomotivy DB 44, ÜK 2´2´T32 u ČSD 932.1500

To je sice hezké, ale model znázorňuje řadu 52 (555.0), ne 50 (555.1). Kromě toho, tendr 2'2'T32 může být jak vanový podvozkový "Vanderbilt", tak "hranatý" nýtovaný podvozkový (s vypružením vinutými pružinami), který jezdil s BR44 a jinými.

lokomotiva 555.116 měla tendr 926.116 v depu Zdice

Lokomotiva řady 555.1 je BR50. Já myslel, že se celou dobu probírá model řady BR52. :wink: Mimo to, 926.1 je jiný tendr (2'2'T26), i když taky "hranatý" a s BR52 taky jezdil.

K rámovému tendru K4T30:
Německá literatura uvádí, že nejběžnější tendr u BR52 je ten vanový, ať už jakéhokoli provedení (bylo jich více, lišily se podvozky i vlastními rozměry, řešením brzdy a tak dále, ale to tu radši nebudeme rozebírat, netýká se to tématu). Za řadou 52 byly dále připojovány tendry 2'2'T26 (viz výše, menší, "hranatý", u ČSD 926.1) - prý pro provoz v Norsku - a zmíněný rámový K4T30, který byl údajně předurčen pouze pro lokomotivy, které budou odeslány na sovětské území do těžkých klimatických podmínek. Dále jezdily i s jinými tendry, ale netvrdím, že už za války.

Domnívám se film byl z let 1946 až 7 a lokomotiva jela čelně na kameru a jen projela a tendr tam byl.

S ohledem na roky 1946-1947 by to mohlo sedět, ale... Jak jsem psal na K-reportu, minimálně dvě 555.05/555.0 měly dle dostupných archiválií "hranatý" tendr. Ale jestli to byl zrovna 4T30, to už úplně jisté není. Jisté je, že hranatý tendr byl záhy po válce nahrazen vanovým. Takže to spolu žilo (myšleno 555.05/555.0 s "hranatým" tendrem) u ČSD opravdu jen krátce, cca 1945 - 1948 plus mínus.

Ještě existovaly krátké hranaté tendry 2'2T30, které měly první dvě dvojkolí v otočném podvozku a další dvě dvojkolí rozsochově vedená v pevném rámu tendru. I tyhle tendry (od pruské řady 18) se údajně objevily za loko BR52, ale asi je to až poválečné dílo. Každopádně ani toto není tendr K4T30, který je za BR52 zapřažen v Tempotaxiho modelu.

Pan Vančura uvádí, že 555.091 a 555.092 měly tendr 932.1 (otázkou je, jaký to byl typ, jestli opravdu K4T30). Nicméně 555.091 je uváděna např. v LD Děčín už s tendrem 930.246 (tedy vanovým), který musela dostat už dříve (do Dč přišla z Nymburka v roce 1959). Stejně tak 555.092 je uváděna už v roce 1951 s tendrem 930.295, tedy opět s vanovým.

Malé tendry 926.1 byly u lokomotiv 555.007 a 555.0108.
Pan Vančura bude vědět víc.
Kontakt: stat (zavináč) email (tečka) cz
Do soukromé zprávy prosím dejte svůj e-mail, děkuji.
statistik
 
Příspěvky: 82
Registrován: sob 20 čer, 2015 4:57 pm

Re: lokomotiva 555.0 a tendr K4T30

Příspěvekod Tempotaxi » ned 18 zář, 2016 8:42 am

:wink: Já jsem to bral, jen z pohledů tendrů. Že některé lokomotivy mohou mít i jiný tendr než je zvykem. :wink:
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: lokomotiva 555.0 a tendr K4T30

Příspěvekod Tempotaxi » ned 18 zář, 2016 8:58 am

Byl upozorněn a nasměrován na další cestu, jak upravit model.
Obrázek
Die fabrikneue 52 6732 bei der Wiener Lokomotivfabrik Floridsdorf. Nach dem Osteinsatz bei der RBD Posen in den Jahren 1943/44 gelangte die Lok nach 1945 in den Dienst der CSD. Ab 1948 wurde sie im Bestand der SZD (SZD-Lok-Nr.: TE 6732) beim Bw Brest als 1042.478-6 geführt. (06.03.1943) Foto: RVM-Filmstelle Berlin (Maey).
Obrázek
Die im Oktober 1944 von den Skoda-Werke, Pilsen an die RBD Regensburg abgelieferte 52 7519 kam mit "viel Tamtam" nach Ende des Zweiten Weltkriegs wieder zurück in die Tschechoslowakei. Der Text auf der Rauchkammer lautet: "100. zerschossene und reparierte Lok in der Heizhauswerkstätte Prag-Vrsovice." Später wurde sie CSD 555.052 umgezeichnet und gelangte noch als BDZ 15.119 nach Bulgarien. (07.08.1945) Foto: Jaroslav Bures.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Další

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků