lokomotiva 555.0 a tendr K4T30

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Re: lokomotiva 555.0 a tendr K4T30

Příspěvekod Tempotaxi » ned 18 zář, 2016 11:32 am

Moje první představa bylo poslat lokomotivu 555.0 do průmyslu. Mám jeřábovou jednotku VŽKG a soupravu nemá kdo táhnout. Parní lokomotiva se právě hodí k parnímu jeřábu.
Obrázek
Obrázek
Ale pokud mám stavět modely na historických podkladech, tak se musím toho snu vzdát. Pokud nechci stavět jen fikci. Vím, že nikdo to nebude přesné, ale aspoň se přiblížit modelem ke skutečnému vzoru. Čím blíže, tím lépe.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: lokomotiva 555.0 a tendr K4T30

Příspěvekod Tempotaxi » ned 18 zář, 2016 12:25 pm

Obrázek
52 5200 (TЭ-5200)
OLW - Oberschlesische Lokomotivwerke (Krenau), Baujahr: 1943
1943-1945: 52 5200 (DRB)
1945-1948: 52 5200 (CSD), depo Česká Třebová 28.08.1949-02.12.1949, 23.08.1950-03.11.1950 (oprava v Praze), 09.11.1950-13.11.1950 v Užhorodě předělání na rozchod 1524 mm.
1945-1984: TЭ-5200 (SZD)
1984-1991: 1042 388-2 (SZD)
1991-2008: 1042 388-2 (SZD, Museumsfahrzeug)
seit 2008: TЭ-5200 (Denkmallok)
Zde je životopis lokomotivy, ale fotka stroje v roce 1945-48 jistě žádná nebude, natož zda měla jiný tendr.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: lokomotiva 555.0 a tendr K4T30

Příspěvekod Tempotaxi » ned 18 zář, 2016 1:27 pm

Další možná předělávka. Lokomotiva 52 1206.
Obrázek
Nepřeznačená kořistní lokomotiva byla 52 1211 (DWM 628/1943, 1945 ČSD, 20.11.1950. SŽD TE-1211). Je možné, že celá tato série lokomotiv vypadala stejně DWM 534 – 653/1943. :?:
Model vyrábí Gützold.
Bohužel u fotky schází to nejdůležitější a to datum vzniku.

Oprava: :idea:
Zde jsem pak napsal lež.
Dyšna giesl byla sestrojena v roce 1951 a na lokomotivy BR 52 se montují ke konci roku 1960.
Takže, lokomotiva nemohla mít tento komín v roce 1945. Ale tendr je možný.
Tak se všem omlouvám za úlet. :!:
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: lokomotiva 555.0 a tendr K4T30

Příspěvekod Tempotaxi » ned 18 zář, 2016 5:06 pm

Celý den jsem se hrabal na internetu a hledal jsem fotky lokomotiv BR 52, který mají tendr K4T30.
Nejvíce fotek je německých a rakouských lokomotiv. Čísla lokomotiv jsem porovnával se seznamem lokomotiv, které zůstali po roce 1945 na území naši republiky. Došel jsem k jednomu poznání. Opravdu jen pár lokomotiv je spojeno k ČSD. Ostatní lokomotivy zde nejsou. Ale když vezmu číslo stroje na fotce, tak zjistím, že od 1 až 9 čísel výše nebo níže se zde stroje vyskytují v seznamu lokomotiv, ze stejné vyrobené série, kterou udává lokomotivka. Tak mohu předpokládat, že stejná stavební série mohla mít i stejný tendr vyrobený v roce 1943. Dále, že lokomotiva mohla vypadat stejně, jako ta co je na fotce. Ale také nemusí. Jsou různé rekonstrukce a úpravy na lokomotivách. Je to jen můj dohad.

Pokud přeznačím model podle hořejších poznámek, tak dostanu kořistní nepřeznačený model. Pokud byla lokomotiva jezdící, tak jej mohu dát do nákladní soupravy nebo popřípadě provizorně do osobní soupravy. Dále lokomotiva může být také pučena na tehdejší budovatelské velké stavby. Což dává možnost, že může být v jeřábové soupravě VŽKG.
Ale vše musí být do roku 1950. Je také možné, že v průmyslu se mohla lokomotiva udržet déle i když byla textově zrušena u ČSD.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: lokomotiva 555.0 a tendr K4T30

Příspěvekod Tempotaxi » ned 18 zář, 2016 6:30 pm

Další neznámou je barva lokomotivy. Jsou jen černobílé fotky. Kořistní lokomotiva bude černá nebo tmavě šedá. Já se přikláním, že stroj má být tmavě šedý.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: lokomotiva 555.0 a tendr K4T30

Příspěvekod statistik » pon 19 zář, 2016 10:40 am

Nechce se mi psát totéž paralelně sem i na Káčko, takže telegraficky:

Nátěr - BR52 + K4T30 byly prokazatelně černé a šedé, soudě dle dostupných dobových fotek těchto mašin, ať už krátce po vyrobení, nebo přímo v poli, většinou na východní frontě (Deutsche Fotothek, fotky z let 1943 - 1944). Jsou tam i fotky, jasně dokazující, že BR52 jezdily i s einheit hranatými tendry 22T26 (například 52 070, která jezdila na východě v Kovelu (dnes Ukrajina), resp. 52 2132, co jezdila ve Zdolbunově, taktéž dnes Ukrajina, dále třeba 52 5942 taky jezdila za války s 22T26), ale i s většími hranatými podvozkovými einheity 22Txx. Po válce při evidenci majetku ČSD uvádějí konstatování, že mají 555.0 i s hranatými tendry (ale většinou nespecifikují, s jakými). To jen pro připomenutí.

Čísla konkrétních BR52 s tendry K4T30 jsou dle fotek dohledatelná (šedá 52 2143 - jezdila v depu Znamjanka - dnes Ukrajina, dále 52 2200 v Kozjatině, rovněž dnešní Ukrajina, případně černé 52 6732, 52 6737), přičemž některé z nich jsou v roce 1945 vykazovány u ČSD (ale byly většinou záhy vyexpedovány zpět do SSSR jako sovětská trofej).
Kontakt: stat (zavináč) email (tečka) cz
Do soukromé zprávy prosím dejte svůj e-mail, děkuji.
statistik
 
Příspěvky: 82
Registrován: sob 20 čer, 2015 4:57 pm

Re: lokomotiva 555.0 a tendr K4T30

Příspěvekod Tempotaxi » pon 19 zář, 2016 2:53 pm

Prohledávání po internetu:
http://www.K-report.net.
příspěvek p. Kuřil_p., 1538, 21. dubna 2012.
U té udané lokomotivy 555.098 byl v roce 1948 tendr vyměněn. Tato lokomotiva dostala tendr 52 1571. Ten její původní tendr se měl dle nařízení přeznačit na 52 1571. Tato lokomotiva 555.0515 (ex 52 2219 DR) byla v tomto roce přeznačena na 555.098.
příspěvek p., 634, 22. dubna 2012.
Všechny tendry u lokomotiv řady 555.0 byly typu Vanderbildt s československým označením 930.2. Tendry řady 932.1 byly do roku 1952 vyměněny a předány s opravenými lokomotivami SŽD. Během provozu se u těchto samonosných tendrů projevila únava materiálu, což si vyžádalo zesílení vnitřku vodojemů vevařováním kotlových plátů.
příspěvek p. Kuřil_p., 1542, 23. dubna 2012.
V tom dokumentu z roku 1948 se píše, že vlivem nepřesného údaje vodního obsahu mají některé tendry typu K 2´ 2´ T 32 od řady 52 DR chybné označení ř. 932.1. Do konce tohoto roku se to mělo dát dopořádku. Většina tendrů označených řadou 932.1 bylo přeznačeno na řadu 930.2 do konce tohoto roku. Ovšem zřejmě do obou řad byly zamotány i tendry typu K 4 T 30 (tzv. hranaté tendry). I to se dalo dopořádku do konce roku 1948.
Ministerští úředníci přidělovali ta čísla na základě došlých informací z ředitelství státních drah. Tato ředitelství tyto informace zase dostávala od jednotlivých služeben (výtopen). V těch zprávách jsou často chyby. Nebylo možné, aby se ministerští úředníci zabývali detailně každou došlou informací.
Třeba tady z roku 1948, je chybný zápis díky chybnému údaji z oblastního ředitelství v Hradci Králové. Poznáte o jaká správná čísla tendrů (52 xxxx) se jedná? Ministerští úředníci to tehdy nepoznali (myslím, že jim to bylo srdečně jedno).
Obrázek
příspěvek p. Kuřil_p., 1543, 23. dubna 2012.
Nezná někdo původní číslo (ČSD) tendru u lokomotivy 555.059 (myšleno v době zařazení do definitivního stavu ČSD)? U této lokomotivy se zřejmě ve druhé polovině roku 1948 to číslo tendru změnilo (930.278). Mohlo se jednat o přečíslování tendru řady 932.1, nebo byl její původní tendr tzv. hranatého typu, a tak mohl být vyměněn za půlkulatý s novým označením (930.278).
příspěvek p. Kuřil_p., 1556, 25. dubna 2012.
Ještě se vrátím k lokomotivě 52 2219 DR, kterou uváděl přispěvatel "Aklman". Tato lokomotiva by dle uvedeného dokumentu měla mít tendr K 4 T 34. Tahle lokomotiva jezdila po válce na severu Čech jako 555.0515 s tendrem 930.2500. V roce 1947 byla jako lokomotiva neoznačená kořistním znakem SSSR vybrána do definitivního stavu ČSD. To už byla dle dokumentu z konce roku 1947 odstavená a vedená ve stavu výtopny v Chomutově. Lokomotiva dostala na jaře roku 1948 definitivní číslo ČSD 555.098. Jaké číslo ČSD dostal její tendr? Dle chronologie při přečíslování tendrů to u této lokomotivy vychází na číslo 930.251. Snad byl tendr odlišný, a její tendr obdržel ve skutečnosti číslo 932.146.
V létě roku 1948 se zjistily chyby (chybné označení tendrů K 2´ 2´ T 32 řadou 932.1, zařazení tzv. hranatých tendrů typu K 4 T 30) v zařazení tendrů u lokomotiv zařazených do trvalého udržování ČSD. I u této lokomotivy (555.098 již u Řsd Olomouc) měl být dle nařízení z listopadu roku 1948 tendr vyměněn. Tendr 932.146 byl údajně hranatý. Lokomotiva měla dostat tendr od lokomotivy 52 1571 (tendr 52 1571, Řsd Olomouc), a který měl dostat nové označení 930.2119. Původní tendr (932.146) měl dostat označení 52 1571, a měl být připojen k lokomotivě 52 1571. Lokomotiva 52 1571 SSSR/DR byla tou dobou rovněž vybrána do trvalého udržování ČSD. Tou dobou již měla obdržet číslo 555.0135. Její tendr 52 1571 na konci roku měl obdržet číslo 930.2143. Vždyť už v listopadu 1948 byl u lokomotivy patrně z důvodu tzv. hranatého typu u lokomotivy 555.098 vyměněn za tzv. půlkulatý, a hned v prosinci 1948 znovu označen? Možná došlo k další výměně za typ K 2´ 2´ T 32 od jiné lokomotivy.
příspěvek p. Kuřil_p., 1558, 25. dubna 2012.
Další problém jsou čísla těch tendrů. Např. lokomotiva v Meziměstí 555.091 má tendr označený jako 932.142. Ten je tzv. hranatý a bude vyměněn za půlkulatý. Ve stejnou dobu má tendr 932.142 lokomotiva 555.071 v Bohumíně, ale ten je zřejmě půlkulatý, neboť měl být pouze přeznačen na 930.2116. Jedná se o překlep nebo existovaly omylem některé tendry se stejným číslem? To není jediný případ. Některá inv. čísla řady 930.2 zůstala zřejmě neobsazena. Nebo znáte někdo např. výskyt tendrů 930.280 nebo 930.2138? Některé tendry byly později vedeny jako záložní, ale tyto tendry neznám.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: lokomotiva 555.0 a tendr K4T30

Příspěvekod Tempotaxi » pon 19 zář, 2016 9:25 pm

Lokomotiva dostala číslo 555.0515, tendr 930.2500, výtopna Chomutov. Nakonec se zasklívalo, patinovalo a přestříklo lakem.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: lokomotiva 555.0 a tendr K4T30

Příspěvekod Tempotaxi » úte 20 zář, 2016 10:06 am

Pro úplnost sem ještě přidám další stroje BR 52.
Rok 1943 DBR 52.6909, SŽD TE-6909 v roce 1962 ČSD 555.0230, tendr 930.2405.
Obrázek
Obrázek
Oba stroje.
Obrázek
Mnoho let už čeká na předělání lokomotiva 555.0177, tendr 914.1500. Tendr zůstane stejný, jen lokomotiva se bude muset oplášťovat.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: lokomotiva 555.0 a tendr K4T30

Příspěvekod Tempotaxi » úte 20 zář, 2016 11:01 am

Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: lokomotiva 555.0 a tendr K4T30

Příspěvekod Střelec » úte 20 zář, 2016 3:16 pm

Podle předběžných informací z drážního plátku v rychlíku by se jedna Br52 měla vyskytovat 24.9.016 na dni železnice v Chebu. Pokud ČD kurýr nekecal, byla by to příležitost skouknout nějaký detaily v reálu na živý předloze.
Střelec
 
Příspěvky: 1620
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: lokomotiva 555.0 a tendr K4T30

Příspěvekod Tempotaxi » úte 20 zář, 2016 6:00 pm

Muzeální lokomotivu mám nafocenou. Že nafotím i detaily, ale co s tím, když na továrním modelu jsou detaily taky a předělávat je bude další problém, jak je udělat. Přitom dnešní stroj neřeší, jak lokomotiva vypadala před mnoha lety. Jak byla popsána. Použité barvy. Atd.
https://www.modelhobbies.co.uk/shop/eduard-kriegslocomotive-exterior-35890-p-19268.html
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: lokomotiva 555.0 a tendr K4T30

Příspěvekod Jarda H. » úte 20 zář, 2016 6:41 pm

Cosi jsem hledal na netu a našlo mi to odkaz na film UFA, výroba válečné lokomotivy ř. 52 - co ale konkrétně ve filmu je, netuším, nekoukal jsem :roll:

https://www.youtube.com/watch?v=WCJC6mvRBYU
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2794
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: lokomotiva 555.0 a tendr K4T30

Příspěvekod greenery » úte 20 zář, 2016 9:11 pm

Hledal jsem něco úplně jiného a tady jsem si jí všiml
https://youtu.be/bHHWv5YsJ9g?t=105
greenery
 
Příspěvky: 1058
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: lokomotiva 555.0 a tendr K4T30

Příspěvekod Tempotaxi » úte 20 zář, 2016 9:48 pm

Já jsem to věděl, že to mám někde ve filmu, ale pořád jsem nevěděl kde.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků