M290 Slovenska strela

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

M290 Slovenska strela

Příspěvekod czhunter » úte 16 srp, 2016 6:30 pm

ss_00.jpg
Ani jsem nevěděl, že tato krasavice slaví 80. narozeniny, a asi před měsícem začal pracovat na 3D modelu, který bude později k prodeji na Shapeways.

Zajímavé pro mě na tomto modelu je, že žádný (běžně dostupný výkres) není přesný a model podle něj neodpovídá fotkám.
Takže je to hodně modelování podle fotek a to je dost zábavy i na krátké letní večery, trefit si správně perspektivu.

Nicméně myslím, že základní tvar už mám tam, kde má být (v nejlepším provedení, v jakém kdy byla Slovenská strela ve 3D vymodelována), ale mám několik probémů:

1) Státní znak - to je docela dost modelování. Super by bylo použít nějaký z programů, který umí vytvořit 3D model z fotek, ale k tomu je potřeba série fotek za stejného osvětlení, a do kopřivnice daleko :(
2) Z dostupných fotek jsem nezjistil, jak je to udělané zespodu - jestli je to "červené" tažené pod celým spodkem vozu (tj. jestli je ta karoseria "zabalená" úplně dokola) nebo ne (a zespod, tam kam není běžně vidět je "díra") a i kdyby byla, jestli ej chytré dělat to v modelu, protože to přinese problémy se zástavbou pojezdu. Nicméně řešitelné.
3) Všiml jsem si, že původně byly v pluhu kruhové díry, později už ne. Nevíte, kdy a proč byly zadělány?

Kdybyste měli další nápady, tipy nebo materiály, které nejsou běžně dostupné a mohly by zlepšit přesnost modelu, rád je uvítám.
Přílohy
ss_02.jpg
ss_01.jpg
Můj Instagram o 3D tištěných tramvajích a vlacích: https://www.instagram.com/fine.trains/
czhunter
 
Příspěvky: 557
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: M290 Slovenska strela

Příspěvekod A2C » stř 17 srp, 2016 7:16 am

Mne sa páči, je tam ešte pár detailov ale to je už drobnosť.
Ja by som sa skôr chcel informovať na Shapeways.
Máte tam vozne Bdmtee ale v Nku, aj s interiérom.
Chcem sa spýtať, viete to zväčšiť do H0?
Zapadá to do seba ako modely od Roco či Tillig, teda má to zámočky atď?
Alebo sa to musí napevno zlepiť?
Ďakujem
ČSD ep.IIb + III-IVa + ŽSR. H0, H0e
Z21, Profi-Boss, Multimouse
Uživatelský avatar
A2C
 
Příspěvky: 1668
Registrován: čtv 21 led, 2010 10:32 am
Bydliště: Bratislava, Dúbravka

Re: M290 Slovenska strela

Příspěvekod zmar » stř 17 srp, 2016 7:41 am

Výrobní snímky z Kopřivnice jsou dostupné zde:
http://vademecum.archives.cz/vademecum/ ... 3&scan=246
http://vademecum.archives.cz/vademecum/ ... 3&scan=355

jsou tam i snímky i ze stavby, kde je vidět konstrukce vozu. Je potřeba vždy listovat sem a tam.
zmar
 
Příspěvky: 188
Registrován: sob 07 čer, 2014 7:00 am

Re: M290 Slovenska strela

Příspěvekod Tobyška » stř 17 srp, 2016 7:45 am

O Slovenské strele toho moc nevím, ale nyní čtu nově vydanou, krásnou knihu o Stříbrném šípu. Ten byl o 2 roky mladší než Strela. Střelu vyráběla Tatra, Šíp ČKD. V knize vyzdvihují novátorský přístup ČKD inspirovaný leteckým a automobilovým průmyslem, aby byly splněny požadavky na snížení váhy o 10t proti tehdy provozovaným motororovým vozům M273.0, M274.0. Že se to podařilo napovídá označení Šípu M260.0, Strelá má M290.0, tedy také 10t na nápravu, proti 13 nebo 14t u předchozích motorových vozů, které byly stavěny klasickým způsobem (s rámem). V knize mi chybí právě srovnání Šípu a Strely, které byly v mnohém podobné, možná, že ty nové přístupy ČKD nebyly až tak nové.
Nicméně Šíp měl kostru samonosné skříně svařenou z ocelových hranatých trubek, a z masivního profilu vedl kolem spodního obvodu . Výše byly přivařeny žebra podlahy. Kostra byla potažena kovovýmy tvarovaným panely. V horní části byly hliníkové, v dolní ocelové. Ze spodu byla karoserie otevřená. Dvounápravové svařované podvozky měly velký rozvor, jedna náprava byla poháněná. Podvozky byly autonomní, každý měl svůj motor, hydraulickou spojku, planetovou převodovku, bubnové brzdy, vodní chlazení. Myslím, že Strela měla obdobnou konstrukci, i když pro pohon byl využit Sousedíkův přenos.

Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že na výkresech se dá spolehnout je na rovné čáry a na kružnice, vše co má složitější tvar je tam od oka.
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: M290 Slovenska strela

Příspěvekod zmar » stř 17 srp, 2016 8:07 am

Rám Slovenské strely je vidět třeba tady:

http://vademecum.archives.cz/vademecum/ ... 3&scan=192
http://vademecum.archives.cz/vademecum/ ... 3&scan=224


Kromě Slovenské strely a Stříbrnéhpo šípu byl postaven ještě třetí aerodynamicky tvarovaný motorák: baťův Modrý expres. Bohužel k němu dnes existuje jen velmi málo dokumentace, takže ho asi ještě nikdo nemodeloval.
http://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=996528
zmar
 
Příspěvky: 188
Registrován: sob 07 čer, 2014 7:00 am

Re: M290 Slovenska strela

Příspěvekod czhunter » stř 17 srp, 2016 5:12 pm

A2C> Nascalovat model do H0 jde, ale nemá to smysl - cena by byla tak vysoká, že by to nikdo nezaplatil (bavíme se o nějakých 60€ za "kastli", kolem 100€ za celý model - včetně podvozku a interiéru).
Obvykle to dělám tak, aby se k sobě části lepily, udělat tam zácvaky, tak moc nevěřím v to, že by přežily několik zaklapnutí, navíc bych to musel tesovat aby to fungovalo správně (tolerance atd), a já jsem spíš na ty povrchové tvarové věci, než inženýrské.

zmar> Děkuji za cenné podklady!

Ješte jsem si všiml, že uvnitř komínů je nějaký divný tvar (něco, co je většinou své velikosti uvnitř, ale trochu to vystupuje - viz foto), akorát asi neexistuje fotka, na které by byl detail.
Přílohy
13658382_1742908542633677_1102993986_n.jpg
Můj Instagram o 3D tištěných tramvajích a vlacích: https://www.instagram.com/fine.trains/
czhunter
 
Příspěvky: 557
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: M290 Slovenska strela

Příspěvekod U37008 » čtv 18 srp, 2016 3:36 pm

Tak ty kruhové otvory vypadají jako náporové chlazení pohoné jednotky vozu. A podle té fotky se mi zdá že se asi otvírali v závislostii na směru jízdy???
Jinak se mi zdá, že to na výfuku bude asi zavírací klapka,která se při pracovním cyklu motoru nazvedává a při nečinosti zůstává uzavřena ;) protože když si vezmeme, tak všechny starší motorové vozy měli výfuky pod podlahou (m120,m130 a různé ekvivalenty) a pozdější, třeba M131.1 už měl výfuky zaloméné nad střechou aby se eliminovalo napadání nečistot do výfukového potrubí.
Uživatelský avatar
U37008
 
Příspěvky: 231
Registrován: čtv 27 pro, 2012 7:12 pm

Re: M290 Slovenska strela

Příspěvekod marian1311 » úte 23 srp, 2016 12:15 pm

Zdravim,

je predpoklad , ze to bude dostupne aj v mierke TT ?

dakujem

Marian Sopfrits
marian1311
 
Příspěvky: 113
Registrován: stř 16 kvě, 2012 6:16 am

Re: M290 Slovenska strela

Příspěvekod czhunter » ned 18 zář, 2016 9:08 pm

Po delší době přínáším další WIP (a mezitím jsem udělal BR 672, takový německý šukafon: https://www.shapeways.com/shops/minitra ... BR+672&s=0).

I když to nejde vidět, celý model (úplně všechny plochy) jsou jiné - je to uděláno podle výkresu hrubé stavby, které sem dal zmar (čímž mu moc děkuji).
Teď můžu říct, že základní rozměry jsou přesné.
Rozhodně je to nejtežší model, jaký jsem zatím dělal (kam se hrabou Tatry T1/T2/T3).

Je to takový trochu hybrid mezi současným stavem v muzeu (ten je nejlépe zdokumentovaný) a původním stavem v době provozu.
Pokud chce někdo původní stav, musí si provrtat díry skrz pluh, zatmelit dva větrací otvory na "čumáku" a odbrousit okap nad oknama. Oproti současnému stavu je zase jiný tvar stupátka pode dveřma.

Tady je screenshot modelu v N (už odpovídající tloušťky stěn atd.), který je nejmíň modelový, protože musí mít nejvíc kompromisů (tloušťky stěn, šířka příček v oknch atd. - ale je to minimum materiálu - 0,6 mm)
Ještě chybí nějaké detaily - klapka ventilačního kanálu, detaily výfuků, hrdlo nádrže, ...
Nevím, jestli budou nýtky v N vyrobitelné. V H0 budou určitě, v TT taky, v N je asi budu muset nemodelově zvětšit (měly by vystupovat minimálně o 0,1 mm, teď mají asi 0,07).

Zatím mě pořád nejvíc trápí lvíček :)


marian1311> Ano, model v TT bude. Klasicky dělám N, TT, H0 (protože základ - cca 80% práce je pro všechan měřítka stejný).
Díky tomu, jak je v reálu vůz udělán (podvozek o velkém rozvoru má docela malý prostor pro otáčení), bude to model spíš pro větší poloměry oblouků. Kdo ho bude chtít provozovat na (v TT) 310 mm, si asi bude muset dole vypilovat výrazně větší díru.
Přílohy
m290_n.jpg
Můj Instagram o 3D tištěných tramvajích a vlacích: https://www.instagram.com/fine.trains/
czhunter
 
Příspěvky: 557
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: M290 Slovenska strela

Příspěvekod marian1311 » úte 20 zář, 2016 11:55 am

Dakujem za info. S tou prejazdnostou je mi to uplne jasne. Obdobny problem sme mali pri navrhu M283. Skratka taketo modely urcite patria na polomer minimalne nad 800 mm.
http://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2015080003

ohladne toho levika, a nebolo by vyhodnejsie to priamo netlacit , ale povedzme ako leptany doplnok. Co mam skusenost pri tlaci aj vo vyssej kvalite hlavne u oblych ploch je nutne mierne prebrusenie aby nebolo vidiet ten raster. Da sa to aj nanesenim silnejsej vrstvy striekacieho tmelu , ale tym sa zaleju zasa aj detaily.

marian
marian1311
 
Příspěvky: 113
Registrován: stř 16 kvě, 2012 6:16 am

Re: M290 Slovenska strela

Příspěvekod czhunter » úte 20 zář, 2016 12:47 pm

marian1311> Když se podívám na ten Arpád, tak situace (prostor pro otáčení podvozků) je na Slovenské strele ještě _mnohem_ horší.
Až přijdu domů, dám sem screenshot, jak to vypadá zespodu (je to udělané přesně dle reality).
Nicméně si tam budu muset udělat nasimulovaný povozek, protože pokud by nedokázal projet ani řekněme těch 800 mm v TT, pak bud potřeba to nějak nemodelově upravit.
Můj Instagram o 3D tištěných tramvajích a vlacích: https://www.instagram.com/fine.trains/
czhunter
 
Příspěvky: 557
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: M290 Slovenska strela

Příspěvekod milan ferdián » úte 20 zář, 2016 12:51 pm

Ahoj,
jestli dobře rozumím,"Strela" by v pohodě v N-ku projela minimální poloměr R1000 nebo ještě menší...?Jaký je v N-ku stanoven pro model limit pro průjezd,minimální poloměr?
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: M290 Slovenska strela

Příspěvekod czhunter » úte 20 zář, 2016 1:34 pm

milan ferdián> Zatím k tomu přistupuji přesně opačně:

Udělal jsem úplně stejný výřez pro podvozek, jaký je v realitě, a 160x ho zmenšil. Teď z toho zpětně zjistím, jakému poloměru to v N odpovídá (nebude stejný, jako měla Strela v reálu 160x zmenšený - bude ještě "horší" ... kola v modelu jsou podle NEM mnohem širší, také tloušťky materiálu jsou také jinde, 0,6 mm stěna v modelu by odpovídala spíš pancéřovanému vlaku :D )
Pokud bude ten poloměr v modelu příliš velký i pro provoz na modulech, pak tam budu muset udělat nějakou "nemodelovou" úpravu prostoru pro otáčení podvozků.
Můj Instagram o 3D tištěných tramvajích a vlacích: https://www.instagram.com/fine.trains/
czhunter
 
Příspěvky: 557
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: M290 Slovenska strela

Příspěvekod czhunter » úte 20 zář, 2016 8:22 pm

Hmm ... tak se to asi zasekne na dýl :(

Když jsem do modelu dal kola, tak jak by tam měly být (osa otáčení, rozvor podvozku), tak kola podle NEM s okolky 0,9 mm už v základní poloze kolidují s předním pluhem.

Celkově úzká díra pro otáčení dovoluje vytočení podvozků pouze o cca 3,5° což by obecně dovolilo průjezd obloukem o poloměru 960 mm. To je hodně, ale kolize s pluhem je mnohem horší :|

Edit: Aby se přední náprava vešla za pluh, musel by být rozvor o cca 1,5 mm menší než odpovídá přepočtu z reality. Nic pro počítače nýtů.
Přílohy
strela_n_podvozek.jpg
Můj Instagram o 3D tištěných tramvajích a vlacích: https://www.instagram.com/fine.trains/
czhunter
 
Příspěvky: 557
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: M290 Slovenska strela

Příspěvekod mlha » stř 21 zář, 2016 3:55 am

Když bude menší rozvor tak by se měl i podvozek o něco víc otočit, nebo se pletu?
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2688
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Další

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků