od Myšpulín » sob 09 úno, 2008 7:42 pm
Otáčením rotoru v magnetickém poli se v něm indukuje napětí obrácené polarity, než je připojené napětí a jeho velikost závisí také na otáčkách. Toto napětí brání průtoku proudu motorem. Pokud se motorek otáčí naprázdno, naindukované napětí je téměř stejně velké jako vstupní napětí a tudíž vlastní napětí motoru je strašně malé, podělením odporem vinutí zjistíme proud tekoucí rotorem a motor ohřívající. Tedy nezatížený motor lze napěťově přetížit, aniž by to mělo pro motor katastrofální dopad. Horší je to však při zatížení. V motoru se tak nenaindukuje potřebné napětí, motorem teče větší proud a motor se zahřívá, až ...
Ty hračkové motorky, o kterých se tu vede řeč, se vyrábějí pro napětí 3, 6 a 12 V. Bohužel se to asi na motorku pohledem nepozná. Ví snad někdo o nějakém rozlišení?
Tedy shrnuto: Použít se dá cokoliv, jen je potřeba rozlišovat, k čemu a jak. Pokud je motorek na 6V s hřídelkou jen na jedné straně a loko je podvozková, použiješ dva do série a máš to v poho. Pro lehký převod a třeba motorový vůz, který bude tahat jen jeden přívěšák bych se nebál použít i dva na 3V.
Sorry za trochu neúplné teorie.