Tak trošku dilema

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Re: Tak trošku dilema

Příspěvekod Jirkátor » sob 10 kvě, 2025 5:56 am

Zlámalík píše:... používáme olověný klempířský plech...

A to se dá běžně koupit?
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Tak trošku dilema

Příspěvekod Střelec » ned 11 kvě, 2025 6:07 am

Takže si to shrneme, aneb co by mělo být jinak, aby to sedělo na pojezdu T3 od FLM:
314.2:
prodloužit budku směrem dozadu o cca 2 mm, aby nebylo nutno obrušovat výstupky na rámu
prodloužit budku o cca 3m dopředu, aby se její přední stěna dostala před motor
prodloužit plošinu před kotlem s čelníkem cca o 2 mm, aby nebylo nutno krátit přední část rámy a mohly být zachovány funkční přední světla
v čelnících/rámu počítat s průchodem spřáhla
netisknout vnitřní část kotle
spodní stavbu pod podlahou budky (rám stroje, potrubí) a parní válce tisknout samostatně (zde lze ponechat původní válce)

313.4:
prodloužit budku směrem dozadu o cca 2 mm, aby nebylo nutno obrušovat výstupky na rámu
prodloužit kotel a vany o cca 1 mm na každý prstenec kotle
prodloužit plošinu před kotlem s čelníkem cca o 2 mm, aby nebylo nutno krátit přední část rámy a mohly být zachovány funkční přední světla
v čelnících/rámu počítat s průchodem spřáhla
spodní stavbu pod podlahou budky (rám stroje, potrubí) a parní válce tisknout samostatně s předpřipravenými otvory pro pístní tyče a šoupátka

Samozřejmě by měl mít tvůrce tisku k dispozici příslušný pojezd, na který bude tisky dopasovávat.
Střelec
 
Příspěvky: 1860
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Tak trošku dilema

Příspěvekod Střelec » ned 11 kvě, 2025 6:10 am

A v tuhle chvíli jsem zvědavý, jak bude korespondovat tisk 312.7 na pojezd "Ulmet" od Trixe, o jehož existenci tvůrce tisku patrně nevěděl. Ale to v dohlené době zjišťovat nebudu. Rozhodně ale na první pohled platí poznámka ke všemu vespod - tisknou to odděleně!
Střelec
 
Příspěvky: 1860
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Tak trošku dilema

Příspěvekod Zlámalík » ned 11 kvě, 2025 5:43 pm

Jirkátor píše:
Zlámalík píše:... používáme olověný klempířský plech...

A to se dá běžně koupit?

No jasně. Kterékoliv potřeby pro klempíře (ProEx a jiné), nakonec i kolega vvity to má skladem, koukám: https://pojezdy.eu/cs/625-olovene-materialy
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Tak trošku dilema

Příspěvekod Albatros498112 » ned 11 kvě, 2025 6:41 pm

Tady se krásně ukazuje, proč 3D tisk lokomotiv ne. Pán z Ústí včetně kolegy, co to dělá do TT a N si zcela neuvědomují, co činí. Jeden otom zhola nic neví, jen se naučil strkat Flash do 3D tiskárny a mačkat tlačítko tisku. Druhej umí kreslit, ale zas mu nic neříkají ty lokomotivy v předloze jako takové. Zprvu jsem se taky nadchnul, nicméně 3D tisky stojí hrozný peníze a výsledek? Kreslič má talent udělat něco, co existovalo tak v jednom a nebo dvou kusech a navíc ještě jen v určitém období, nebo zcela udělá něco, co nikdy nebylo (podle čeho to modeluje neni známo). O příšernosti 3D tisku raději nehovořit. Kvalita je různá a zmetkovitost vysoká. Bohužel oprava vady 3D tisku provést nelze, jinak se nenávratně poškodí okolní detaily a smysl stavby tohoto modelu a 3D tištění těchto skříní postrádá zcela smysl. Někdo jen objevil tvrdej obchod a rychlé prachy. Otázkou je, jak to všechno skončí. Já osobně mám pohled na stavbu modelů jako celku uplně jiný pohled. 3D tisk nezavrhuji, ale v současné době to rozhodně není tak, že to tiskárna vyhodí, já to plácnu na tovární spodek a je hotovo. Bohužel cesta k takovéto práci bude ještě dlouhá a trnitá. Zaráží mě jen to, jak jsou lidi líný jak prase a nechtěj nic dělat. Nejradši to poskládat za 5 minut jak z Kindervajíčka a jezdit. Nevim, ať si každej dělá a kupuje co chce, ale musel jsem toto napsat, pač věřim, že s tímto názorem rozhodně nebudu sám. Já mám rád model, který je i hezký, čistý a něco reálného představuje v určitém období.
Albatros498112
 
Příspěvky: 3
Registrován: sob 28 úno, 2009 2:15 am

Re: Tak trošku dilema

Příspěvekod Petr Berka » ned 11 kvě, 2025 6:59 pm

3D tisk ano ale....u lokomotiv obecně je třeba přemýšlet nad konstrukcí a možným pojezdem. A u parních zvlášť. V tomto případě to připomíná odlitky...kolik se jich na burze prodalo a kolik lidí tu lokomotivu skutečně postaví.
http://www.petr.berka.biz
Uživatelský avatar
Petr Berka
 
Příspěvky: 206
Registrován: pon 14 led, 2008 6:50 pm
Bydliště: Cvrčovice

Re: Tak trošku dilema

Příspěvekod Zdenek Valter » ned 11 kvě, 2025 7:44 pm

Albatros498112 píše:Tady se krásně ukazuje, proč 3D tisk lokomotiv ne. Pán z Ústí včetně kolegy, co to dělá do TT a N si zcela neuvědomují, co činí. Jeden otom zhola nic neví, jen se naučil strkat Flash do 3D tiskárny a mačkat tlačítko tisku. Druhej umí kreslit, ale zas mu nic neříkají ty lokomotivy v předloze jako takové. Zprvu jsem se taky nadchnul, nicméně 3D tisky stojí hrozný peníze a výsledek? Kreslič má talent udělat něco, co existovalo tak v jednom a nebo dvou kusech a navíc ještě jen v určitém období, nebo zcela udělá něco, co nikdy nebylo (podle čeho to modeluje neni známo). O příšernosti 3D tisku raději nehovořit. Kvalita je různá a zmetkovitost vysoká. Bohužel oprava vady 3D tisku provést nelze, jinak se nenávratně poškodí okolní detaily a smysl stavby tohoto modelu a 3D tištění těchto skříní postrádá zcela smysl. Někdo jen objevil tvrdej obchod a rychlé prachy. Otázkou je, jak to všechno skončí. Já osobně mám pohled na stavbu modelů jako celku uplně jiný pohled. 3D tisk nezavrhuji, ale v současné době to rozhodně není tak, že to tiskárna vyhodí, já to plácnu na tovární spodek a je hotovo. Bohužel cesta k takovéto práci bude ještě dlouhá a trnitá. Zaráží mě jen to, jak jsou lidi líný jak prase a nechtěj nic dělat. Nejradši to poskládat za 5 minut jak z Kindervajíčka a jezdit. Nevim, ať si každej dělá a kupuje co chce, ale musel jsem toto napsat, pač věřim, že s tímto názorem rozhodně nebudu sám. Já mám rád model, který je i hezký, čistý a něco reálného představuje v určitém období.

Tomu nerozumím - máš tu hochu zásadní protimluv:
"Tady se krásně ukazuje, proč 3D tisk lokomotiv ne"
"3D tisk nezavrhuji, ....."
Podle mne jsi vůbec nepochopil o čem je tohle vlákno.
Kolega Střelec si udělal radost tím, že si postavil mašinku, která se mu líbí, která mu může při troše fantazie připomínat reálnou představu.
Dal si s tím docela práci, nicméně všude tu přiznává, že ta realizace je plná kompromisů protože pojezd je z jiné loko.
Nevidím taky důvod mu tady plevelit vlákno povzdechy že 3D tisk je pro tisk modelů nevhodný.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3134
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Tak trošku dilema

Příspěvekod Střelec » pon 12 kvě, 2025 6:13 am

Pláč nad nepoužitelností 3D tisku mi připomíná dobráka, který pobíhal na burze v Opletalce a vykřikoval něco ve smyslu, že se mašinkáři nadšeně vrhají do 3D tislu, který lodní modeláři po špatných zkušenostech právě zavrhli. Argument, že technologie se vyvíjí a prakticky denně vylepšuje dotyčný odmítal brát v potaz. Navíc je to kvílení v intencích stupidní politiky že jsme přece modeláři a proto si musíme bez keců dodělávat nepovedené předražené produkty některých výrobců a ne ty výrobce donutit k produkci odpovídající předlohám.

Skutečný problém u popisovaných tisků je jinde - že prodejce tvrdí o konkrétních tiscích, že jsou dělané na konkrétní pojezdy - a není to pravda. Vlastní práce s výtiskem se neliší od zpracování odlitků nebo plastikové modelařiny (použití konverzních setů na letadla či pozemní techniku). V jiné rovině jsou pojezdy - funkční pojezd dá doma bez speciální výbavy doma jen promile modelářů. bylo by zajímavé dostat železniční modelařinu do úrovně plastikové - to se zatím částečně daří jen u vozového parku a doplňků. Stavebnice (parní) lokomotivy, kde by byla kastle specifikovaná technicky na konkrétní dostupný pojezd v základu, konverzní díly na rám a doplňky na lokomotivu spolu s obtisky a návodem, zobrazujícím varianty daného kusu (a podle toho by se dolepovaly detaily) stačilo na to jen barvy a lepidlo je zatím sci-fi. Ale možná časem bude i to.
Střelec
 
Příspěvky: 1860
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Tak trošku dilema

Příspěvekod Petr Berka » pon 12 kvě, 2025 6:53 am

Není to sci-fi, https://kajin.cz/

Ale vhodných pojezdů je málo.
http://www.petr.berka.biz
Uživatelský avatar
Petr Berka
 
Příspěvky: 206
Registrován: pon 14 led, 2008 6:50 pm
Bydliště: Cvrčovice

Re: Tak trošku dilema

Příspěvekod Zdenek Valter » pon 12 kvě, 2025 8:07 am

Z mého začátečnického pohledu, většinou křičí Ti co k této technologii nemají přístup a neumí si vytvořit model.
Mně dává 3D tisk svobodu vytvářet si co potřebuji sám, popřípadě potřebujeme v kroužku.
To znamená, že jsem musel zvládnout základy tisku ale především modelování 3D.
Ano 3D tisk není úplně snadná cesta viz vlákno "Když se nedaří", ale pro mne je zase naopak vlákno, kde se ostatní kluci chlubí tím tím co hezkého udělali, inspirací a motivací k tomu abych vytrval a přiblížil se jim
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3134
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Tak trošku dilema

Příspěvekod Petr Barchánek » pon 12 kvě, 2025 11:24 am

Na těch slovech je něco pravdy, i když mě osobně vadí forma, jakou je to psané.


Koupil jsem si několik výtisků parních mašin a musím konstatovat pravdivost té části, kde se píše, že výtisky představují konkrétní mašinu v konkrétním období a dost blbě se určuje, která mašina a ve které době to vlastně je. To bych ale neviděl jako chybu výrobce. To je dáno faktem, že parní mašiny u ČSD se lišily kus od kusu, podle výrobce a výrobní série - markantní je to třeba u nosné řady ČSD 354.1, kterým se běžně přehazovaly konstrukční celky mezi jednotlivýma mašinama ať už během oprav, na přání čet, či podle provozních potřeb, takže mašina měla dost často třeba boudu z jiného stroje, jiný komín, dýmniční uzávěr, pojišťovací ventily, nástavbu na uhláku, kompresor, napaječe a mnoho dalšího, výjimkou nejsou ani konstrukční celky z úplně jiných řad, takže například jedna 354.1 jezdila s ušima ze Štokra nebo Němky. Dokonce to zašlo tak daleko, že například mašina vyfocená v Bubnech v roce 1969 má na sobě úplně jiné věci, než ta stejná mašina vyfocená o pár týdnů později ve Slaným a nebo naopak o pár měsíců dříve ve Vršovicích.

Bohužel potvrzuji i to o vysoké zmetkovosti a o vysoké pracnosti ba prakticky nemožnosti chybu opravit. Například když se někde objeví "letokruhy" po tisku, tak jejich odstranění poškodí pozitivní nýtování (vystouplé hlavy nýtů), což se v TT odstraňuje dost blbě a ano, snaha vybrousit letokruhy následně skutečně může výrobek posunout do stavu, kdy "přestane dávat smysl". I já jsem nějaká místa objevil a to jsem si ty výtisky osobně vybíral.

Ano, napasovat karoserii na tovární pojezd není nic snadného. Pravdu má i Petr Berka s větou .u lokomotiv obecně je třeba přemýšlet nad konstrukcí a možným pojezdem. A u parních zvlášť. V tomto případě to připomíná odlitky... kolik se jich na burze prodalo a kolik lidí tu lokomotivu skutečně postaví.

Ano, asi by bylo super mít stavebnici parní mašiny včetně pojezdu, rozvodu, integrovaných kinematik a mnoho dalšího.

Co se mi ale nelíbí je popis situace, kdy jeden modelář modely kreslí a druhý je tiskne a prodává. Já jsem třeba tomu rád, i přes výše uvedené nedostatky a doufám v průběžné zlepšení.

S čím, pak absolutně nesouhlasím je souvětí Jeden o tom zhola nic neví, jen se naučil strkat Flash do 3D tiskárny a mačkat tlačítko tisku., je-li tímto míněn Martin Šafránek, protože jsem osobně viděl řadu jím postavených pojezdů na parní mašiny v TT, včetně pojezdů s mašin s diskovými koly (422.0, 414.0).
Petr Barchánek
 
Příspěvky: 328
Registrován: úte 11 črc, 2017 3:54 pm
Bydliště: Zubrnice

Re: Tak trošku dilema

Příspěvekod Zlámalík » pon 12 kvě, 2025 11:36 am

Zdeňku, já nemyslím, že tady někdo "křičí". Kolegy Albatrose se zastanu v jedné zásadní věci - vytvořit 3D model dovede sposta lidí. Vytvořit model tak, aby šel použít, nabarvit a složit (příp. opravovat) dovede už jen málokdo. Protože nestačí být kreslič, je nutné být technolog.
A proč se ozývat? No, ne každý má tolik času a schopností se prokousat tvorbou CAD modelu, o zvládnutí technologie tisku nemluvě. Tak bych třeba ocenil, kdyby ti, kteří se do toho vrhli, povýšili svoji tvorbu tímto směrem. Právě tím, jak to mnozí nabízejí "jak jabka na krámě", té technologii dělají trochu medvědí službu. Čest výjimkám, lidem, kteří u tvorby přemýšlejí.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Tak trošku dilema

Příspěvekod Zdenek Valter » pon 12 kvě, 2025 11:51 am

Já bych tuto diskusi k 3D tisku zde ukončil, protože není, podle mého názoru, k tématu vlákna!!
Pokud chce někdo diskutovat dál, nechť si založí vlákno k tomu určené ;-)
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3134
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Tak trošku dilema

Příspěvekod Střelec » pon 12 kvě, 2025 12:44 pm

Takže zpátky na stromy, tedy ke strojům.
V dohledné době by měly být hotové řadové tabulky od paní Bankové, takže došolíchám povrchovku, aby je bylo možno instalovat. Pak se uvidí, jak budou tyhle dvě variace na parní téma sloužit v provozu na nudlodráze. Z dálky vypadají docela dobře, oba kusy jsem se snažil spáchat s důrazem na výraz "provozní", tedy co nejméně detailů k odrbání.
Z mých postřehů výše je patrné, že stavba není nejjednodušší, ale nakonec se dá dojít k použitelnému kusu. Pojezd T3 od FLM není ideální, přesto opticky lépe "pasuje" k 314.2, byť paprsková kola měly pouhé čtyři kusy z mnoha vyrobených sérií a nenarazil jsem nikde na snímek žádného z té čtveřice. Pro případné následovníky je tu špatná zpráva - staré T3 od FLM (optimálně bazarové) jako zdroj pojezdů zjevně docházejí a použitelnost nových kusů od Roco je otázkou (nejen finanční). Měl jsem štěstí, že se mi podařilo včas nasyslit několik kusů v době, kdy se pravidelně objevovaly na BMŽ ve velmi dobrém stavu za relativně přijatelné ceny. Přeci jen - do kusu koupeného jako ojetina (byť šlo zřejmě o nejeté vitríňáky) člověku není líto říznout - na rozdíl od nového kusu. Navíc tyhle starší kusy jsou často řešeny jako poctivá kovařina, stavěná na výdrž, takže je menší riziko rozpadu při jejich přizpůsobování.
Střelec
 
Příspěvky: 1860
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Tak trošku dilema

Příspěvekod T000.0 » pon 12 kvě, 2025 9:59 pm

Střelec píše: bylo by zajímavé dostat železniční modelařinu do úrovně plastikové - to se zatím částečně daří jen u vozového parku a doplňků. Stavebnice (parní) lokomotivy, kde by byla kastle specifikovaná technicky na konkrétní dostupný pojezd v základu, konverzní díly na rám a doplňky na lokomotivu spolu s obtisky a návodem, zobrazujícím varianty daného kusu (a podle toho by se dolepovaly detaily) stačilo na to jen barvy a lepidlo je zatím sci-fi. Ale možná časem bude i to.

Bohužel železničních modelářů ubývá. Většina 3D kresličů a tiskařů v tom vidí jen rychlí prachy a vytvořit takovou stavebnici jak popisujete je dost náročné. Prostě se jim to nevyplatí.

Zásadní je rozhodnout se které lokomotivy má smysl upravovat na konkrétní pojezd a které už ne. Skoro vždy je to o kompromisu. V případě 314.2 to nedává smysl rozměrové odchylky u tak malého modelu jsou příliš velké. Zato 313.4 by za tu úpravu stála. Uříznout z pojezdu cca 2mm z každý strany zvládne každý a na tvůrci 3D dat je aby prodloužit kotel a vany o cca 1 mm a pak zbytek úprav jak píše Střelec. Vznikl by tak model, který by šel snadno napasovat na pojezd a i okruh zájemců by se jistě zvětšil.

Albatros498112 :
3D tisk je od toho aby práci usnadňoval, ne přidělával. A podle mě je to ideální technologie pro stavbu modelů lokomotiv a vagónů. Jen to 3D tiskař musí dobře umět, rozhodně to není jen o mačkání tlačítka Tisk.
T000.0
 
Příspěvky: 3
Registrován: pát 18 dub, 2025 3:46 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků