Brejlovec MTB - úprava kabiny: řešil již někdo?

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Brejlovec MTB - úprava kabiny: řešil již někdo?

Příspěvekod xmatejx » čtv 19 lis, 2020 2:22 pm

Chtěl bych se zeptat, zda se někdo již pokusil z MTB modelu brejlovce udělat nebo aspoň zaretušovat či v různé míře odstranit vady čela, zejména brýlí. Primárně mířím na H0, ale protože MTB uvedlo TT verze již před lety, možná mezi TTčkáři budou už nějaká řešení, která by šla použít.

Dostal se mi do ruky nechtěný model T478.3064 a přemýšlel jsem, co s ním. Resp. obecněji, co s modernizovanými verzemi ep. 6, co budou, měl bych o ně zájem, ale v podobě, jak jsou nabízeny, mi na kolejiště nesmí. Kastli T478 mile rád obětuji na pokusy, čela jsou dvě. Oměřil jsem Roco, Rivarossi i MTB a největší rozdíly, kromě délky modelu MTB, jsou u kabiny, čela a zvláště brýlí:

horní šířka (vše +/- 0,05 mm) brýlí je u MTB 32,20 mm, zatímco Roco má 31,15 a Rivarossi 31,10
dolní má MTB 32,85, zatímco Roco 31,95 a Rivarossi 32,05
Méně dramaticky se liší výška brýlí. Boční je u MTB 11,10, Roco má 10,80 a Riv 10,60; Středová je u MTB 11,85, Roco 11,65 a Rivarossi 10,90

Průšvih je šířka kabiny. Zatímco Roco i Rivarossi zužují kabinu od k čelu bližšího madla dveří směrem k čelu, MTB zde naopak kabinu rozšíří (cca 0,40 mm) a vzniká tak boule přesně v místě tohoto madla při vertikálním pohledu dolu na střechu je to dobře patrné. Mám u ruky kastli Roco 478.3072, která je v analogickém barevném ladění, takže rozdíly perfektně vyniknou. MTB, kromě jiného, má dlouhodobě problémy s klenutím konvexních čel (bobiny). I zde jsou brýle plošší, než měly být, velmi dobře je to patrné pokud sledujete křivku zešikmení pod brýlemi a křivku brýlí. U středového sloupku jsou brýle výrazně méně zapuštěny do zašikmení čela, než u stran. To je samozřejmě další vada modelu proti originálu. Roco má kupř. toto zapuštění konstantní po celé délce, Rivarossi jakbysmet. Důsledkem tohoto nedostatku je fakt, že čelní příčné podokenní madlo je uchyceno jen dvoubodově, protože prostřední úchyt není kam umístit! Vypadá to otřesně...
Velkým optickým problémem je hloubka zapuštění skel a ostré obě spodní hrany brýlí. Čelní tabule jsou navíc téměř bez zakulacení rohů.

Co s tím?

Spodní vnější rohy brýlí by šlo zakulatit. Zkusil někdo? Jak to vypadá po úpravě?

Čelní skla oken by šla posunout více směrem ven, tj. k čelu. Je několik možností, jak toho docílit. Nejméně destruktivní pro kastli je vyjmutí čelního skla, ubroušení falců skla, zabroušení středového sloupku a zahloubení drážky ve skle. Problém ale budou činit obvodové šikminy rámu brýlí. Bude-li sklo méně zapuštěné, vznikne tam logicky po celém obvodu drážka a tu bude třeba zatmelit a zabarvit. Pak by šlo vlepit z vnějšku jednotlivé tabule. Tady by šlo oměřit velice přesně otvor a udělat to z plexi na laseru - nová čelní skla. Nevyhnul bych se ale zatmelení, leda bych hrany takto vyrobených tabulek obarvil a měly by již zašikmené hrany, aby přesně zapadly. Výhodou by bylo, že by per analogiam bylo množné vyrobit neomezené množství tabulek, takže by šlo rychle upravovat kterýkoliv model MTB prostou výměnou skel, protože forma již zůstane na věky stejná. Zkusil si někdo pohrát s čelním oknem?

Dále mě napadlo oříznout model - kabina je na přírubě, čehož se dá opticky využít a volných Roco kastlí tu mám dost. Z Roco kastle bych ořezal kabiny na přírubě (celá kabina) a na MTB totéž k přírubě. Toto řešení by nebylo marné, ale: MTB model má bohužel v místě příruby šířku 39,8 mm, zatímco Roco jen 38,9 mm. Což je bohužel fatální pro toto řešení, protože ten téměř 1 mm rozdílu by zaretušovat nešlo a horkým vzduchem roztahovat Roco kabinu nebo naopak stahovat MTB zbytek se mi nezdá moc komfortní.

Nějaké jiné nápady?
xmatejx
 
Příspěvky: 42
Registrován: čtv 04 čer, 2020 11:33 am

Re: Brejlovec MTB - úprava kabiny: řešil již někdo?

Příspěvekod FilipP » čtv 19 lis, 2020 2:49 pm

Mna napadlo zbrusit "okuliare" spredu po celom obvode. Okna by potom neboli tak velmi zapustene a zaroven by bolo oramovanie hrubsie (kedze smerom k sklam hrubne).
FilipP
 
Příspěvky: 15
Registrován: pon 12 říj, 2020 9:47 pm

Re: Brejlovec MTB - úprava kabiny: řešil již někdo?

Příspěvekod Petr Zatrepalek » čtv 19 lis, 2020 2:58 pm

Nedá mi to, a napíši co asi nechceš moc slyšet: sehnat si trojkovýho brejlovce ROCO a upravit si ho pomocí šmirglu, pár kousků plastu a kovových trubiček na dvousvětelnýho. Bude s tím určitě méně práce a výsledek pořád o dost hezčí než jakákoliv pracná oprava toho nesmyslu od MTB...
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2670
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Re: Brejlovec MTB - úprava kabiny: řešil již někdo?

Příspěvekod xmatejx » čtv 19 lis, 2020 4:00 pm

Petr Zatrepalek píše:Nedá mi to, a napíši co asi nechceš moc slyšet: sehnat si trojkovýho brejlovce ROCO a upravit si ho pomocí šmirglu, pár kousků plastu a kovových trubiček na dvousvětelnýho. Bude s tím určitě méně práce a výsledek pořád o dost hezčí než jakákoliv pracná oprava toho nesmyslu od MTB...


To je potom ale těžké, když činí problém informačně vytěžit dvacet řádků textu, dokonce i dva "co s modernizovanými verzemi ep. 6, co budou, měl bych o ně zájem, ale v podobě, jak jsou nabízeny, mi na kolejiště nesmí". Tyto lokomotivy zatím nabídlo v H0 jen Rivarossi. Roco je nedělá a v případě Roco to znamená kompletní výměnu obou boků a totální předělávku střechy (750/753 -> 753.7). V případě Rivarossi výměnu bočnic a v případě obou drobné úpravy čela (zásuvky, kde jsou, světlomety za bezbarvé světlovody, rohová madla, čelní nášlapníky nad reflektory). Proto jsem se tázal, zda z MTB něco neostudného vykouzlit půjde a jak. Pokud ne a nebo za cenu nesmyslných úprav, lámu nad MTB brejlovci definitivně hůl.
xmatejx
 
Příspěvky: 42
Registrován: čtv 04 čer, 2020 11:33 am

Re: Brejlovec MTB - úprava kabiny: řešil již někdo?

Příspěvekod Zx1974 » pát 20 lis, 2020 7:27 am

xmatejx píše:...... v případě Roco to znamená kompletní výměnu obou boků a totální předělávku střechy (750/753 -> 753.7). V případě Rivarossi výměnu bočnic a v případě obou drobné úpravy čela....

na stavbu ČD Cargo 753.7 je pořád lepší volba Roco než Rivarossi.
Zx1974
 
Příspěvky: 368
Registrován: úte 17 říj, 2006 10:01 am
Bydliště: Písek

Re: Brejlovec MTB - úprava kabiny: řešil již někdo?

Příspěvekod GuliverSpk » sob 21 lis, 2020 2:19 pm

Já mám doma od MTB prototyp T 478 3001 kde jsem provedl nějaké úpravy kastle aby se to alespoň trochu podobalo předloze. Chvilku jsem si pohrával i s tím upravit i ty zmršený čelní okna , ale nakonec jsem to vzdal. Pokud bych chtěl aby to vypadalo jak má je to na totální překopání komplet čelních oken respektive jejich rámů což by se povést mohlo , ale taky nemuselo. Jen pro porovnání jsem zasadil do kastle MTB čelní okna Brejlovce od Roca....
Přílohy
PB210088.JPG
GuliverSpk
 
Příspěvky: 11
Registrován: pát 13 kvě, 2016 3:56 pm


Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků