Tak jsem motorák rozebral na dvě poloviny. Opravdu podvozek se nechtěl oddělit od skříně. Dále všechna okna jsou přilepená. Náhodou to vyšlo bez poškození. Ale raději bych měl při dalším podobném rozebírání náhradní okna.
Sedačky v motoráku M 230.5 jsou v každé řadě 4 sedačky, což je v původním navrhovaném projektu a takhle je pak postaven model.
U prototypu je umístěno pět sedaček vedle sebe. Což odpovídá motorovému vozu M 230.4. Při jiném uspořádání sedaček pak můžeme postavit i jiný typ motorového vozu. Zde je pak typový výkres.
Otázkou je zda motorové vozy M 230.4 a 230.5 jsou stejně natřeny, jak jsem popsal výše. Oba typy vznikly ve stejné době, tak předpokládám, že byl i stejný nátěr.
Zdroj: wikipedia.
Motorové vozy řady M 230.5 byly původně zamýšleny jako náhrada tzv. hurvínků (řada M 131.1). Výroba dvou prototypů byla studénecké vagónce zadána v roce 1957, podle původního plánu se mělo jednat o částečně odlišné vozy – jeden z nich měl mít mechanický přenos výkonu (označení M 230.4), druhý přenos hydrodynamický (řada M 230.5). Vzhledem k problémů ve vývoji mechanické převodovky byly oba vozy (rok výroby 1959) vybaveny převodovkou hydrodynamickou a oba tedy označeny jako řada M 230.5. Po různých zkouškách byly zařazeny do osobního provozu a ve Studénce byla zahájena sériová výroba, v letech 1963 a 1964 bylo vyrobeno dalších 120 vozů označených již řadou M 240.0 (díky zvýšené maximální rychlosti).