ŽOS Kladno - lokomotivy

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

ŽOS Kladno - lokomotivy

Příspěvekod Tempotaxi » pát 10 črc, 2020 10:50 am

Prvním předělaným nebo dodělaným modelem bude motorový vůz M 230.5002.
Model oproti fotkám je trochu jiný. Postupně se budu snažit trochu model vylepšit. Některé kroky budou nevratné, tak budu postupovat postupně až do bodu, kdy si řeknu, že už dál nemá cenu předělávat.
Nejprve známé fotky motorového vozu M 230.5001.
Obrázek
Obrázek
Dále motorový vůz M 230.5002.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - lokomotivy

Příspěvekod Tempotaxi » pát 10 črc, 2020 11:02 am

Než začnu předělávat, tak si potřebuji ujasnit barevné provedení.
V knize,“Železniční modelářství“ od pana Maruny se píše, že motorák měl toto barevné provedení.
Střecha – světle šedá (použiji barvu RAL 7038).
Vrchní polovina skříně a spodek skříně je natřen krémovou barvou (použiji barvu RAL 1015).
Spodní polovina skříně je natřena cihlově červenou barvou (použiji barvu RAL 3003).
Schody jsou šedivé jako střecha.
Dělící pruh je stříbrný.
Nárazníky černé.
Popis vozu je žlutý.

To znamená, že horní část střechy je krémová barva (celé zaoblení střechy) a střední část střechy, která je rovná je natřena světle šedou barvou.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - lokomotivy

Příspěvekod Tempotaxi » pát 10 črc, 2020 11:09 am

Nejprve jsem přelepil tištěné dvojky za dvojky leptané.
Obrázek
Potom jsem jen tak přetřel konec výfuku rezavou barvou.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - lokomotivy

Příspěvekod Tempotaxi » pát 10 črc, 2020 11:16 am

Dále se pokračovalo na čelech motoráku.
Jedna strana dostala hadice, tažné oko a spřáhlo.
Obrázek
Druhá strana čela se změnila. Dolepil se chybějící díl spodku skříně. Přetmelilo a ručně nabarvilo. Pak se doplnila šroubovka a brzdové hadice.
Obrázek
Hned na fotce je vidět co tam nepaří. A to jsou držáky návěstních světel. Pak se bude muset předěl ozdobný pruh. Správně tam má být lišta. Ale to přijde až později. Ale nejprve se bude muset předělat střecha.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - lokomotivy

Příspěvekod Tempotaxi » pát 10 črc, 2020 11:44 am

Na fotkách není vůbec vidět, že schody jsou světle šedivé. Ale v knize v roce 1963 o přípojných vozech Balm a BFalm je právě tato fotka. Opravdu schody mají jinou barvu. Na modelu je barva krémová.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - lokomotivy

Příspěvekod Tempotaxi » pát 10 črc, 2020 5:35 pm

Dále jsem odstranil u světel držáky návěstních svítilen. Držáky mají být na střeše. Schody mají pak ještě světle šedou barvu.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - lokomotivy

Příspěvekod Tempotaxi » pát 10 črc, 2020 5:50 pm

Dále u každých dveří jsou ještě malé schůdky. Jak je udělat, jak je přilepit atd. Tahle část bude nejvíce poškozovaná při provozu, tak výroba musí být levná a lehce nahraditelná novým dílem. Při hrabání v šuplíku jsem našel automobilová zrcátka. Není to přesně ono, ale vynechaný díl aspoň připomíná schůdky. Přilepit a natřít je během krátké doby. Při provozní zkoušce schůdky obstály na poloměru 380 mm. Ale takovým obloukem se jezdit nebude.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Co dál, pokračovat nebo nepokračoval v předělávání. Protože teď je v plánu střecha. Zaprvé na střeše je viditelný nálitek, který se dříve dělával v 60letech. Dnes tam nemá co dělat. Pak kolem střechy je okap, který má být jen u každých dveří. Takže nejprve se odstraní okap na čelech a pak uvidím. Když tak na bočnicích okap zůstane. Ale to uvidím až se šáhne na skříň pilníkem.
Naposledy upravil Tempotaxi dne sob 11 črc, 2020 2:30 pm, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - lokomotivy

Příspěvekod Tempotaxi » sob 11 črc, 2020 5:43 am

Právě ten boční okap mně dělá problém. Kdy byl dodatečně dodělán po celé délce boční stěny.
Na černobílé fotce jsou jen okapy u každých dveří a to je fotka datována do roku 1967. Pak je ještě barevná fotka motorového vozu M 230.5002, která je datována do roku 1975, a zde už jsou okapy po celé boční stěně. Spodek skříně je také už natřen červeně.
Jediná cesta prozatím je odstranit na čelnici okapy a pak se uvidí co dál. :?:
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - lokomotivy

Příspěvekod Tempotaxi » sob 11 črc, 2020 8:59 pm

Tak jsem motorák rozebral na dvě poloviny. Opravdu podvozek se nechtěl oddělit od skříně. Dále všechna okna jsou přilepená. Náhodou to vyšlo bez poškození. Ale raději bych měl při dalším podobném rozebírání náhradní okna.
Sedačky v motoráku M 230.5 jsou v každé řadě 4 sedačky, což je v původním navrhovaném projektu a takhle je pak postaven model.
U prototypu je umístěno pět sedaček vedle sebe. Což odpovídá motorovému vozu M 230.4. Při jiném uspořádání sedaček pak můžeme postavit i jiný typ motorového vozu. Zde je pak typový výkres.
Obrázek
Otázkou je zda motorové vozy M 230.4 a 230.5 jsou stejně natřeny, jak jsem popsal výše. Oba typy vznikly ve stejné době, tak předpokládám, že byl i stejný nátěr.

Zdroj: wikipedia.
Motorové vozy řady M 230.5 byly původně zamýšleny jako náhrada tzv. hurvínků (řada M 131.1). Výroba dvou prototypů byla studénecké vagónce zadána v roce 1957, podle původního plánu se mělo jednat o částečně odlišné vozy – jeden z nich měl mít mechanický přenos výkonu (označení M 230.4), druhý přenos hydrodynamický (řada M 230.5). Vzhledem k problémů ve vývoji mechanické převodovky byly oba vozy (rok výroby 1959) vybaveny převodovkou hydrodynamickou a oba tedy označeny jako řada M 230.5. Po různých zkouškách byly zařazeny do osobního provozu a ve Studénce byla zahájena sériová výroba, v letech 1963 a 1964 bylo vyrobeno dalších 120 vozů označených již řadou M 240.0 (díky zvýšené maximální rychlosti).
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - lokomotivy

Příspěvekod Tempotaxi » sob 11 črc, 2020 9:49 pm

Skříň je holá, tak jsem odstranil na čelech okapy a nechal jsem okapy na bočnicích. Zamaskoval a stříknul. Fotky budou až zítra.
Zase jsou další otázky, kdybych odstranil i boční okapy, tak bych musel sundat i švy. Bohužel fotky motoráku jsou tak nedokonalé, že tam nic takového není vidět. Pokud už mám takhle rozdělanou skříň, tak musím najít nějakou odpověď.
Další možnost to tak nechat, okapy jsou dodatečně dodělané a tím pádem se musela opravovat i střecha, která pak má i švy. Což bude asi nejrozumnější cesta k nějakému kompromisu.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - lokomotivy

Příspěvekod JaroHo » sob 11 črc, 2020 10:03 pm

tak držim pěsti a jsem zvědavej a těším se na obrázky.
Tuhle barevnou variantu jsem si přál ale podlehl jsem a koupil tu čd verzi a přípojňák.A dvě stavebnice.
co mi je divný, proč je almara motoru a přípoje výškově jinak?viz tady u mě na testovacím koridoru https://elvisjarous.rajce.idnes.cz/Moje_depo/1423647177
DR5000, Z21app,2x myš, kolejiště ve výstavbě
Uživatelský avatar
JaroHo
 
Příspěvky: 1430
Registrován: čtv 28 bře, 2013 2:59 pm
Bydliště: Nymburk

Re: ŽOS Kladno - lokomotivy

Příspěvekod Tempotaxi » ned 12 črc, 2020 10:36 am

Takže vrchní část skříně se stříkla krémovou barvou. Pak pomocí nabarveného pásku jsem udělal dělicí pruh. Plastový pásek je Evergreen. Pásek se lepil herkulesem. Tištěný lvíček se zabarvil a místo něho je leptaný lvíček.
A zde je pak pár slíbených detailních fotek.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
A co dál. Podle návodu by střed střechy měl být natřen šedivou barvou. A ještě na střeše mají být držáky návěstných svítilen.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - lokomotivy

Příspěvekod Tempotaxi » ned 12 črc, 2020 11:53 am

Pro představu, jak by měla být natřená střecha, nám poslouží fotka motorového vozu M 290.0 (Slovenská strela).
Obrázek
Zatím jsem další poznatky nezjistil a zatím také nikdo neměl žádnou připomínku. Tak budeme hledat a pátrat dál.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - lokomotivy

Příspěvekod Petr Zatrepalek » ned 12 črc, 2020 11:54 am

Nedá mi to... Ty "neviditelné" čelní dveře přímo bijou do očí. Chtělo by to buď prorýt spáru dveří a přechodového můstku olfa nožem/rydlem nebo jí alespon naznačit tenkým černým fixem. https://www.rafoshop.cz/fix-permanentni ... gJXrfD_BwE
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Re: ŽOS Kladno - lokomotivy

Příspěvekod Tempotaxi » ned 12 črc, 2020 12:06 pm

Asi se bude muset sehnat tahle knížka.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Další

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků