Stránka 1 z 1

Pojezdy parních lokomotiv

PříspěvekNapsal: úte 03 lis, 2009 4:43 pm
od Jirka
Pojezdy parních lokomotiv, vhodné odkazy, nápady, inspirace

Pojezdy parnich lokomotiv

PříspěvekNapsal: stř 04 lis, 2009 8:21 pm
od Jirka
Jak vyřešit odpruzeny nebo provahadlovany pojezd parni lokomotivy 2D2? Jde o sladeni prevodu, vykyvu a posuvu naprav s rozvody. Nejspis bude prvni a posledni naprava bocne neposuvna, zadni uplne pevna predni vykyvna a prostredni dve napravy budou jako podvozek, bocne posuvne. prevody: u kazde napravy snekovy prevod, spojeno kardany nebo silikonovou hadickou. Motor s prevodovkou v kotli, setrvak castecne v budce. H0

Re: Pojezdy parnich lokomotiv

PříspěvekNapsal: stř 04 lis, 2009 8:28 pm
od Zdenek Valter
Jirka píše:Jak vyřešit odpruzeny nebo provahadlovany pojezd parni lokomotivy 2D2? Jde o sladeni prevodu, vykyvu a posuvu naprav s rozvody. Nejspis bude prvni a posledni naprava bocne neposuvna, zadni uplne pevna predni vykyvna a prostredni dve napravy budou jako podvozek, bocne posuvne. prevody: u kazde napravy snekovy prevod, spojeno kardany nebo silikonovou hadickou. Motor s prevodovkou v kotli, setrvak castecne v budce. H0


No to sis naložil ;-)

Jestli máš na mysli ušatou, papouška či rosničku tak u skutečné lokomotivy byly všechny D nápravy odpružené. ;-)

Modely se dají dělat podobně viz konstrukce Pavla Gulicha.

To co píšeš by asi taky fungovalo s tím, že by i ty prostřední nápravy měly být také kyvné.

PříspěvekNapsal: stř 04 lis, 2009 8:32 pm
od Zdenek Valter
Jirka píše:http://www.clag.org.uk/hl-hornblock.html Plně odpružené ložiskové domky, vývoj jde dopředu a myslím že někam sem stejně dospějeme


Nakonec sám znáš velmi dobrou možnost ;-) jak ten pojezd postavit

PříspěvekNapsal: čtv 05 lis, 2009 7:51 am
od Petr Zatrepalek
No s papouchem nám držte s Pavlem G. palce! Už se na tom pro HO přes měsíc pracuje!

PříspěvekNapsal: čtv 05 lis, 2009 10:19 am
od Luis0
No je pravda že vývoj jde vpřed, je tu jedno ale....
Otázkou je kolik lidí dokáže takový systém vůbec sestavit, nemluvě o jeho navržení. Co jsem viděl, tak jestli se nepletu, ty anglické stránky jsou vesměs o měřítku 1/72 tedy všechno je tam ještě kapku větší než u H0. Jakmile se ale začne konstrukce zmenšovat rapidně budou narůstat potíže. Nemluvě o tom, že třeba ke stavbě takového pojezdu je vhodný a možná i nutný polohovací přípravek jinak to nikdo nesletuje tak aby každá náprava neběžela někam jinam. Ostatně na ten přípravek jsem někde na těch stránkách narazil a byla to poměrně složitá hračka a hlavně vcelku nechutně drahá....
Tím jsem nechtěl nikoho zrazovat, ale spíš naznačit, že by se nemuselo jen kopírovat řešení někoho jiného ale že by stálo za to hledat i nějaké originální cesty.... :wink:

PříspěvekNapsal: čtv 05 lis, 2009 12:00 pm
od vvitty
Lidi, kteri dokazi sestavit stavajici leptane pojezdy neni uplne malo, i kdyz souhlasim s tim ze to neni konstrukce pro kazdeho. Ale to nejsou ani leptane stavebnice - a pokud nekdo zvladne postavit leptanou karoserii, zvladne i tyto pojezdy. Na tyto verze se da vystacit s pomerne primitivnim vybavenim, a par pripravky co se daji udelat na kolene prakticky bez naroku na strojni vybaveni. Plus minus totez plati i pro pojezdy, kde je vice naprav nez dve.

V okamziku, kdy zacnou byt napravy sprazene, vidim pro sestavovani dva nove problemy - souosost (tfuj, to je osklive slovo) sprazenych naprav, a naroky na spravne polohovani sprazenych kol vuci sobe v ramci jedne napravy.

Vetsina pripravku, co jsou k videni (nejen) na onech strankach, jsou podle me dost predrazene - daji se vyrobit i doma vyrazne levneji, a co jsem nektere mel moznost videt, tak i ve vyrazne lepsi kvalite.

PříspěvekNapsal: čtv 05 lis, 2009 2:05 pm
od radeksindy
V okamziku, kdy zacnou byt napravy sprazene, vidim pro sestavovani dva nove problemy - souosost (tfuj, to je osklive slovo) sprazenych naprav, a naroky na spravne polohovani sprazenych kol vuci sobe v ramci jedne napravy.

Souosost (mě se líbí :) ) se dá celkem bez problémů zajistit už při sestavování rámu. Jen je potřeba přijmout fakt, že na takové sestavení je potřeba přípravek, jehož výroba může zabrat stejně času jako sestavení toho rámu. A taky bude něco stát.

Zajištění správného sestavení dvojkolí je jiný oříšek. Zatímco s prvním bodem mám nějaké zkušenosti, tak s tímto ne. Jediný návod jsem viděl v časopise HP1. Pro sestavení dvojkolí se vyrobí dvě kleštiny, do nichž se dá vložit kolo. Tyto kleštiny buď upnu do speciálního přípravku nebo do soustruhu. Po obvodu je širší drážka, pomocí které se ustavuje vzájemná poloha. Po zajištění vzájemné polohy zafixuji polohu proti otáčení a slisuji. To také znamená, že bude potřeba zvláštní přípravek pro každý průměr kola.

Rozhodně není dobré, aby se dvojkolí slisovávalo přímo v rámu. Třeba v pojezdech Pavla G. to nepovažuju za šťastné řešení.

PříspěvekNapsal: čtv 05 lis, 2009 2:59 pm
od vvitty
Nutnost pripravku sama o sobe nevadi, nicmene povede k dalsimu zuzeni okruhu pripadnych zajemcu, protoze pochopitelne prodrazi celou stavbu. I kdyz, po sestaveni se da nepochybne pripravek prodat dal, pokud bude stavebnice pojezdu verejne dostupna dlouhodobe...

Nejake pripravky na sestavovani kol s ojnicemi jsem videl v katalogu fohrmanna, ale priznam se, ze blize jsem to nestudoval, a vzhledem k cene ani nevim, jestli chci :-)

V souvislosti s parami CSD vyvstava jeste jeden problem, a to je dostupnost kol se spravnym poctem paprsku a odpovidajicim provedenim, prumerem atd. Neco se da koupit v Anglii, neco v US, ale vyber zdaleka nepokryva vsechny varianty. Vzhledem k tomu, ze tu resime presne vyrobene podjezdy, odpruzene, atd..., bylo by asi skoda zabit takovy pojezd spatnymi koly z nejake nemecke nebo jine pary.

PříspěvekNapsal: čtv 05 lis, 2009 3:10 pm
od honzik
Jaroslav Pietrik si pojezdy na pary dela - vcetne kol (teda v TT).
Zkuste ho kontaktovat a urcite by mohl poradit. Co jsem videl fotky, tak provahadlovane to mel i v TT.
Honza

PříspěvekNapsal: čtv 05 lis, 2009 4:09 pm
od Zdenek Valter
vvitty píše:Nutnost pripravku sama o sobe nevadi, nicmene povede k dalsimu zuzeni okruhu pripadnych zajemcu, protoze pochopitelne prodrazi celou stavbu. I kdyz, po sestaveni se da nepochybne pripravek prodat dal, pokud bude stavebnice pojezdu verejne dostupna dlouhodobe...

Nejake pripravky na sestavovani kol s ojnicemi jsem videl v katalogu fohrmanna, ale priznam se, ze blize jsem to nestudoval, a vzhledem k cene ani nevim, jestli chci :-)

V souvislosti s parami CSD vyvstava jeste jeden problem, a to je dostupnost kol se spravnym poctem paprsku a odpovidajicim provedenim, prumerem atd. Neco se da koupit v Anglii, neco v US, ale vyber zdaleka nepokryva vsechny varianty. Vzhledem k tomu, ze tu resime presne vyrobene podjezdy, odpruzene, atd..., bylo by asi skoda zabit takovy pojezd spatnymi koly z nejake nemecke nebo jine pary.


Fohrmann přípravek k lisování kol par pokud vím nemá.
To co má k dispozici je jen přípravek na kontrolu nalisování a to jen pro úhel 45 stupňů. Obojí mám ;-)
Takže jak na papoušky, albatrosy, toníky, mikáda je ten přípravek který zmínil Radek nutný.

Jinak s koly naprostý souhlas. ;-)
Jen je škoda, že se těmi mašinkami neuživím ;-)

PříspěvekNapsal: čtv 05 lis, 2009 4:15 pm
od radeksindy
Nejake pripravky na sestavovani kol s ojnicemi jsem videl v katalogu fohrmanna, ale priznam se, ze blize jsem to nestudoval, a vzhledem k cene ani nevim, jestli chci

Zdeněk Valter k tomu řekne své. Myslím že to už kdysi koupil. Mám pocit, že se nejdná o pomůcku k sestavování, ale spíše ke kontrole sestavení.

S koly bych si hlavu zatím nelámal. Začal bych typem, pro který dostupná jsou, a až se osvědčí koncept (myslím nejen pojezdu), tak bych přemýšel o ostaních lokomotivách. Naprosto souhlasím s tím, že piplat se s pojezdem a pak tam dát neodpovídající kola, není správná cesta.

Jaroslav Pietrik si pojezdy na pary dela - vcetne kol (teda v TT).
Zkuste ho kontaktovat a urcite by mohl poradit. Co jsem videl fotky, tak provahadlovane to mel i v TT.


Není problém to sestavit, aby to jezdilo. Je problém to dělat opakovaně. Taky už jsem přendaval kola na osičkách a pasoval na to rozvod v novém rámu. Jde to udělat i bez přípravků, ale toho času, nervů a slepých uliček :) To každý nebude umět a asi ani nebude chtít dělat. Pokud by sestavené dvojkolí mělo jít od "výrobce" tak to musí mít určitou efektivitu.

PříspěvekNapsal: čtv 05 lis, 2009 5:15 pm
od Luis0
radeksindy píše:Není problém to sestavit, aby to jezdilo. Je problém to dělat opakovaně. Taky už jsem přendaval kola na osičkách a pasoval na to rozvod v novém rámu. Jde to udělat i bez přípravků, ale toho času, nervů a slepých uliček :) To každý nebude umět a asi ani nebude chtít dělat. Pokud by sestavené dvojkolí mělo jít od "výrobce" tak to musí mít určitou efektivitu.


Tak po tohle bych se podepsal.... :wink:

Pojezdy z leptů jsou zajímavá cesta, ale ne pro každého. Ono sestavit převodovku z ohýbaných plíšků a slisovat díly převodu z rozsypu stavebnice na motoráček se nějak zvládne i v hodně amatérských podmínkách, ale pojezd pro páru je přeci jen někde jinde.
Dvojkolí se musí dělat mimo převodovku, jinak se ten kdo to bude skládat asi zblázní.... :lol:
Zvládnout to opakovaně tak aby to vždy sedělo a následně fungovalo tak jak má prostě bez hromady udělátek a i celkem náročných přípravků nepůjde. A upřimně řečeno dost bych se divil, kdyby se chtělo každýmu zájemci do tohohle investovat a na druhou stranu pokud by to výrobce stavebnice dodával prefabrikované tak to asi nikdo nezaplatí. Tudíž dle mého soudu není cestou pro páry pojezd kompletně z leptu, tedy myšleno pro stavebnici. Jeden kus se asi vypiplat dá, ale bude to nejspíš co kus to originál.

PříspěvekNapsal: čtv 05 lis, 2009 5:24 pm
od Luis0
vvitty píše:Lidi, kteri dokazi sestavit stavajici leptane pojezdy neni uplne malo, i kdyz souhlasim s tim ze to neni konstrukce pro kazdeho. Ale to nejsou ani leptane stavebnice - a pokud nekdo zvladne postavit leptanou karoserii, zvladne i tyto pojezdy. Na tyto verze se da vystacit s pomerne primitivnim vybavenim, a par pripravky co se daji udelat na kolene prakticky bez naroku na strojni vybaveni. Plus minus totez plati i pro pojezdy, kde je vice naprav nez dve.

V okamziku, kdy zacnou byt napravy sprazene, vidim pro sestavovani dva nove problemy - souosost (tfuj, to je osklive slovo) sprazenych naprav, a naroky na spravne polohovani sprazenych kol vuci sobe v ramci jedne napravy.

Vetsina pripravku, co jsou k videni (nejen) na onech strankach, jsou podle me dost predrazene - daji se vyrobit i doma vyrazne levneji, a co jsem nektere mel moznost videt, tak i ve vyrazne lepsi kvalite.



Ano stavbu leptů karoserií dost lidí zvládá, ale když se jaksi něco stoprocentně nevyvede, tak se to dá zachránit tmelem a povrchovkou, ale chci vidět jak bude někdo honit setiny, kolmosti, rovnoběžnosti atd. třeba u převodovky z leptu tak aby vše sedělo a jak to pak poskládá v pojezdu pro páru aby se to hejbalo tak jak má??? Ono osadit to převody s modulem 0,4 a dát tam desetinu vůli na převodu aby to nějak chodilo se dá, ale zkuste tu vůli dát u převodů s modulem 0,2 nebo třeba menším. Tam už je pět stovek vůle jak na traktoru. :wink:

Do dneška přes různě avizované aktivity je leptaný pojezd realitou jen pro H0 jestli se nepletu, a přitom karoserie z leptů jsou i v N-ku, proč tomu tak asi je????

Ano, hodně nepřesností jde řešit "plovoucím" uložením převodovek ale nedovedu si představit jak to bude funkční právě u páry.....