Stránka 1 z 5

PříspěvekNapsal: stř 11 čer, 2008 12:39 pm
od stefanelmont
Zajímal by mne ukázkový soubor pro výrobu . Jak se leptaj prohlubně ?
Jsou dvě matrice ? A na ohyby zespodu třetí ?

PříspěvekNapsal: stř 11 čer, 2008 1:40 pm
od vvitty
zatim nemam zkusenosti s vysledky vyroby, ale pripravuji podklady, tak snad muzu par detaily prispet.

osvecuje i lepta se oboustrane, takze to, co bude na obou filmech odmaskovano se prolepta skrz, co bude odmaskovano pouze na jednom filmu se prolepta priblizne do poloviny.
je nutne ponechat dostatek mostku, ktere udrzuji lept v celku.


podklady (alespon p. Hanak) chteji v Corel Draw

u silnejsich materialu je dobre pocitat i s efektem leptani do stran, kdy nejjemnejsi detail musi byt vetsi, nez je tloustka plechu (resp. odmaskovana cara by mela byt silnejsi) - kyselina lepta nejen do hloubky, ale vsemi smery.

u malych detailu a vystupku zrejme dochazi k podleptani do vystupku, ale to jsem videl jen na fotkach u zminovaneho mostu - lepta se ostrikovanim, takze zrejme proudeni kapaliny zpusobi podobny efekt nerovnomerneho odleptani.

PříspěvekNapsal: stř 11 čer, 2008 2:15 pm
od TTcko
Aha i za toto moc dekuji

D

PříspěvekNapsal: stř 11 čer, 2008 2:52 pm
od TT-maniac
Díky i to pomůže ... já totiž vůbec nevěděl jak se to dělá ...

PříspěvekNapsal: pát 17 říj, 2008 6:39 am
od jaro
presne tak! kovova parcela na tvorbu leptu je povacsine potiahnuta fotocitlivym materialom a pomocou uv svetla sa osvecuje. ked si na ten plech polozis nejaky vzor na folii tak nieco sa osvieti nieco nie a po vyvolani (podobne ako u vyvolavani fotiek v nedavnej minulosti) a odleptani sa ti nieco odlepta a nieco nie :)
na detailnejsie informacie ohladom leptania su tu vsak iny borci a verim, ze ti poradia

PříspěvekNapsal: ned 09 lis, 2008 10:27 am
od jv66
1, můžeš si podklad namalovat sám a nechat si ho vyleptat u profesionálů (vřele doporučuju)
2, leptá se z Ms plechu 0,3mm a 0,16 mm
3, Podklady namaluješ v Corelu - jiné formáty "leptači" neberou
4, založíš si dvě hladiny - rub a líc
5, nastavíš si pozadí stránky na nějakou tobě milou barvu (aby tě to nemátlo)
6, namaluješ vzor takto - co je černé, zůstává, co je bílé, zmizí

Logicky co je černé v OBOU hladinách - je díra skrz plech
co je černé v LÍCOVÉ hladině - vyleptáno do půlky tl. plechu z líce (takro se dělají např. pomocné čáry pro ohýbání)
co je černé v RUBOVÉ hladině - vyleptáno do půlky tloušťky plechu z rubu
Co je bílé - zůstane plná tloušťka plechu.

Pozor na tloušťku plechu - musíš počítat s tím, že u 0,3mm musí být čára pro ohyb jiná, než u 0,16mm !!

Hodně zdaru!

PříspěvekNapsal: ned 09 lis, 2008 7:02 pm
od Myšpulín
jv66 píše:6, namaluješ vzor takto - co je černé, zůstává, co je bílé, zmizí

Logicky co je černé v OBOU hladinách - je díra skrz plech ...


Není tu něco špatně? :lol:

PříspěvekNapsal: pon 10 lis, 2008 9:03 pm
od Hekttor
Trochu si dovolím to upřesnit.
Bod 1/ bez diskuze, doporučuji také,domácí leptání je náročná práce s nejistým výsledkem, profesionál to vždy zvládne lépe (a když něco zkazí, je to jeho chyba, že :D )
2/ toto jsou nejčastější a nejosvědčenější tloušťky, používá se ale i 0,2 mm, 0,4 mm i 0,5 mm, u větších tlouštěk je problém v tom, že je "obrovský" úlept. S úleptem (úběrem materálu na okrajích leptaného dílu) je nutno počítat vždy, ale čím menší je tloušťka plechu, tím menší je úlept a naopak.
3/ Corel je asi nejpoužívanější, ale lze použít i např. Adobe Illustrator, někteří kreslí úspěšně v CADu a principielně lze použít jakýkoli vektorový kreslící program. Záleží samozřejmě na tom, jestli výrobce matrice daný program má. Corel mají vždycky. Při výrobě matrice (osvitu) se ale stejně musí exportovat návrh do postskriptového souboru (*.eps) pro osvitku. Pokud si necháš od studia, které ti bude dělat osvit, poslat ovladače jejich osvitky, můžeš si eps soubor vyexportovat sám. Na druhé straně platí zase to, co v bodě 1/ v závorce :D . Corel je rozhodně program na toto velmi vhodný a taky vřele doporučuji.
Bod 5/ Nezapomeň si ale v nastavení stránky vypnout "Tisk a export pozadí" !
Bod 6/ Co je černé zůstává u pozitivního fotorezistu, jako je např. Pozitiv 20 pro amatérské použití. Profíci používají negativní fotorezisty ve formě nažehlovacích fólií (jako je třeba Riston), tam se černé naopak leptá a "bílé" (na matrici ovšem průhledné) zůstává. Pak platí, že černá z obou stran znamená díru a to ostatní.
Ohýbací drážky - pro ohyb do pravého úhlu platí, že drážka je tak široká, jaká je tloušťka použitého plechu. Teoreticky tedy na ohnutí poloviční, o 45 stupňů, postačuje polovina této hodnoty a td.

PříspěvekNapsal: úte 11 lis, 2008 6:22 am
od Myšpulín
Sice to patří do sekce software, ale když už tu Hekttor zmínil AutoCad, zeptám se zde. Jak v LT zapnout vyplnění nějaké ohraničené plochy pro tisk? Umí to tento klon Cadu (konkrétně LT 97)? Díky předem za odpověď.

PříspěvekNapsal: stř 12 lis, 2008 9:09 pm
od Radek
Hekttor píše:. S úleptem (úběrem materálu na okrajích leptaného dílu) je nutno počítat vždy...

Jak se s ním dá počítat? Je to tak, že jestliže např. 0,3 plech potřebuju proleptat 0,15 z každé strany, takže se mi taky každá čára o těch 0,15 zúží?

PříspěvekNapsal: čtv 13 lis, 2008 8:52 am
od Popopo
Radku: při leptání se každá díra zvětší a plný tvar zmenší. Někde jsem se dočetl, že to je cca 15% tloušťky materiálu. Já jsem u 0.5mm plechu a díry o průměru 2 mm v návrhu naměřil 2.04 mm na leptu. Teoreticky to mohlo být až 2.075 mm. Pokud bych v leptu chtěl mít díru přesněji, v návrhu bych udělal díru o 0.075 mm menší.

Myslím, že je potřeba se tím vážně zabývat jen u malých částí např. zábradlí, které z leptu mohou úplně vymizet :)

Pravidla pro návrh leptu vyčtená na www.hollywoodfoundry.com:


1. Předměty se při leptání zmenšují (u hrany) a díry zvětšují. Předejít se tomuto dá zvětšením části v návrhu resp. zmenšení díry v návrhu o 15% tloušťky materiálu.

2. Doporučené minimální velikosti:
Minimální průměr díry = tloušťka materiálu.
Minimální průměr nýtu = 1.4 x tloušťka materiálu
Minimální šířka zapuštěné nebo vystouplé čáry = 0.8 x tloušťkya materiálu
Ohyb o 90° = tloušťka materiálu
Ohyb o 180°= 1.5 x tloušťka materiálu

PříspěvekNapsal: čtv 13 lis, 2008 5:27 pm
od Hekttor
Přesně tak.
Jen u toho nýtu bych dodal, že existuje určitá "absolutní hodnota". Nýtek (či imitace hlavy šroubu) se leptá ze všech stran, a proto pokud bude jeho průměr na návrhu menší,než 0,3 mm, prostě zmizí...... Doporučuji minimálně 0,35 mm, lépe 0,4 mm.

PříspěvekNapsal: ned 23 lis, 2008 1:48 pm
od bamby
Zdravim...
Jen tento pojezd urceny na TT???http://www.hollywoodfoundry.com/images/Muni%20Kit%20800.jpg?id=90
Neumim anglicky , takze nevim..Nestoji tam nekde jaky je rozvor naprav??Potrebuji hnaci napravu na M234.0..Diky Mira

PříspěvekNapsal: ned 23 lis, 2008 2:28 pm
od Pája
U té firmy jsem našel jen výrobky H0 a H0n !

PříspěvekNapsal: ned 23 lis, 2008 2:31 pm
od Pája
Beru z5,koukni tady http://www.hollywoodfoundry.com/shopdisplayproducts.asp?id=10&cat=BullAnt+Drive+Mechanisms ,tam klikni na Track Gauge a vyber si TT (většinou dva rozvory náprav).