Lepty - příprava, výroba, technické informace

Fórum pro stavitele z mosazi (i dalších kovů) a leptů. Technologie obrábění kovů v modelářství, CNC apod....

Moderátoři: Michal Dalecký, Hekttor

Příspěvekod stefanelmont » stř 11 čer, 2008 12:39 pm

Zajímal by mne ukázkový soubor pro výrobu . Jak se leptaj prohlubně ?
Jsou dvě matrice ? A na ohyby zespodu třetí ?
Jirka Š - HO - HOe(KBK)
Uživatelský avatar
stefanelmont
 
Příspěvky: 130
Registrován: pon 13 lis, 2006 8:29 pm
Bydliště: Beroun

Příspěvekod vvitty » stř 11 čer, 2008 1:40 pm

zatim nemam zkusenosti s vysledky vyroby, ale pripravuji podklady, tak snad muzu par detaily prispet.

osvecuje i lepta se oboustrane, takze to, co bude na obou filmech odmaskovano se prolepta skrz, co bude odmaskovano pouze na jednom filmu se prolepta priblizne do poloviny.
je nutne ponechat dostatek mostku, ktere udrzuji lept v celku.


podklady (alespon p. Hanak) chteji v Corel Draw

u silnejsich materialu je dobre pocitat i s efektem leptani do stran, kdy nejjemnejsi detail musi byt vetsi, nez je tloustka plechu (resp. odmaskovana cara by mela byt silnejsi) - kyselina lepta nejen do hloubky, ale vsemi smery.

u malych detailu a vystupku zrejme dochazi k podleptani do vystupku, ale to jsem videl jen na fotkach u zminovaneho mostu - lepta se ostrikovanim, takze zrejme proudeni kapaliny zpusobi podobny efekt nerovnomerneho odleptani.
Uživatelský avatar
vvitty
 
Příspěvky: 1772
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod TTcko » stř 11 čer, 2008 2:15 pm

Aha i za toto moc dekuji
Miluju tt lokomotivy a kolejiste
TTcko
 
Příspěvky: 69
Registrován: ned 25 kvě, 2008 10:15 am
Bydliště: PRAHA

D

Příspěvekod TT-maniac » stř 11 čer, 2008 2:52 pm

Díky i to pomůže ... já totiž vůbec nevěděl jak se to dělá ...
TT , analog , epochou se neřídím ... dělám to co se mi líbí
Uživatelský avatar
TT-maniac
 
Příspěvky: 169
Registrován: sob 17 úno, 2007 3:43 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod jaro » pát 17 říj, 2008 6:39 am

presne tak! kovova parcela na tvorbu leptu je povacsine potiahnuta fotocitlivym materialom a pomocou uv svetla sa osvecuje. ked si na ten plech polozis nejaky vzor na folii tak nieco sa osvieti nieco nie a po vyvolani (podobne ako u vyvolavani fotiek v nedavnej minulosti) a odleptani sa ti nieco odlepta a nieco nie :)
na detailnejsie informacie ohladom leptania su tu vsak iny borci a verim, ze ti poradia
jaro
 
Příspěvky: 31
Registrován: úte 02 zář, 2008 7:00 am

Příspěvekod jv66 » ned 09 lis, 2008 10:27 am

1, můžeš si podklad namalovat sám a nechat si ho vyleptat u profesionálů (vřele doporučuju)
2, leptá se z Ms plechu 0,3mm a 0,16 mm
3, Podklady namaluješ v Corelu - jiné formáty "leptači" neberou
4, založíš si dvě hladiny - rub a líc
5, nastavíš si pozadí stránky na nějakou tobě milou barvu (aby tě to nemátlo)
6, namaluješ vzor takto - co je černé, zůstává, co je bílé, zmizí

Logicky co je černé v OBOU hladinách - je díra skrz plech
co je černé v LÍCOVÉ hladině - vyleptáno do půlky tl. plechu z líce (takro se dělají např. pomocné čáry pro ohýbání)
co je černé v RUBOVÉ hladině - vyleptáno do půlky tloušťky plechu z rubu
Co je bílé - zůstane plná tloušťka plechu.

Pozor na tloušťku plechu - musíš počítat s tím, že u 0,3mm musí být čára pro ohyb jiná, než u 0,16mm !!

Hodně zdaru!
jv66
 
Příspěvky: 33
Registrován: ned 16 bře, 2008 12:08 pm
Bydliště: Brno

Příspěvekod Myšpulín » ned 09 lis, 2008 7:02 pm

jv66 píše:6, namaluješ vzor takto - co je černé, zůstává, co je bílé, zmizí

Logicky co je černé v OBOU hladinách - je díra skrz plech ...


Není tu něco špatně? :lol:
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1078
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Příspěvekod Hekttor » pon 10 lis, 2008 9:03 pm

Trochu si dovolím to upřesnit.
Bod 1/ bez diskuze, doporučuji také,domácí leptání je náročná práce s nejistým výsledkem, profesionál to vždy zvládne lépe (a když něco zkazí, je to jeho chyba, že :D )
2/ toto jsou nejčastější a nejosvědčenější tloušťky, používá se ale i 0,2 mm, 0,4 mm i 0,5 mm, u větších tlouštěk je problém v tom, že je "obrovský" úlept. S úleptem (úběrem materálu na okrajích leptaného dílu) je nutno počítat vždy, ale čím menší je tloušťka plechu, tím menší je úlept a naopak.
3/ Corel je asi nejpoužívanější, ale lze použít i např. Adobe Illustrator, někteří kreslí úspěšně v CADu a principielně lze použít jakýkoli vektorový kreslící program. Záleží samozřejmě na tom, jestli výrobce matrice daný program má. Corel mají vždycky. Při výrobě matrice (osvitu) se ale stejně musí exportovat návrh do postskriptového souboru (*.eps) pro osvitku. Pokud si necháš od studia, které ti bude dělat osvit, poslat ovladače jejich osvitky, můžeš si eps soubor vyexportovat sám. Na druhé straně platí zase to, co v bodě 1/ v závorce :D . Corel je rozhodně program na toto velmi vhodný a taky vřele doporučuji.
Bod 5/ Nezapomeň si ale v nastavení stránky vypnout "Tisk a export pozadí" !
Bod 6/ Co je černé zůstává u pozitivního fotorezistu, jako je např. Pozitiv 20 pro amatérské použití. Profíci používají negativní fotorezisty ve formě nažehlovacích fólií (jako je třeba Riston), tam se černé naopak leptá a "bílé" (na matrici ovšem průhledné) zůstává. Pak platí, že černá z obou stran znamená díru a to ostatní.
Ohýbací drážky - pro ohyb do pravého úhlu platí, že drážka je tak široká, jaká je tloušťka použitého plechu. Teoreticky tedy na ohnutí poloviční, o 45 stupňů, postačuje polovina této hodnoty a td.
Hekttor
 
Příspěvky: 334
Registrován: pon 30 dub, 2007 4:37 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod Myšpulín » úte 11 lis, 2008 6:22 am

Sice to patří do sekce software, ale když už tu Hekttor zmínil AutoCad, zeptám se zde. Jak v LT zapnout vyplnění nějaké ohraničené plochy pro tisk? Umí to tento klon Cadu (konkrétně LT 97)? Díky předem za odpověď.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1078
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Příspěvekod Radek » stř 12 lis, 2008 9:09 pm

Hekttor píše:. S úleptem (úběrem materálu na okrajích leptaného dílu) je nutno počítat vždy...

Jak se s ním dá počítat? Je to tak, že jestliže např. 0,3 plech potřebuju proleptat 0,15 z každé strany, takže se mi taky každá čára o těch 0,15 zúží?
HO-II.-Ve stádiu oťukávání
Uživatelský avatar
Radek
 
Příspěvky: 570
Registrován: pon 03 pro, 2007 8:02 am
Bydliště: Pražmo

Příspěvekod Popopo » čtv 13 lis, 2008 8:52 am

Radku: při leptání se každá díra zvětší a plný tvar zmenší. Někde jsem se dočetl, že to je cca 15% tloušťky materiálu. Já jsem u 0.5mm plechu a díry o průměru 2 mm v návrhu naměřil 2.04 mm na leptu. Teoreticky to mohlo být až 2.075 mm. Pokud bych v leptu chtěl mít díru přesněji, v návrhu bych udělal díru o 0.075 mm menší.

Myslím, že je potřeba se tím vážně zabývat jen u malých částí např. zábradlí, které z leptu mohou úplně vymizet :)

Pravidla pro návrh leptu vyčtená na www.hollywoodfoundry.com:


1. Předměty se při leptání zmenšují (u hrany) a díry zvětšují. Předejít se tomuto dá zvětšením části v návrhu resp. zmenšení díry v návrhu o 15% tloušťky materiálu.

2. Doporučené minimální velikosti:
Minimální průměr díry = tloušťka materiálu.
Minimální průměr nýtu = 1.4 x tloušťka materiálu
Minimální šířka zapuštěné nebo vystouplé čáry = 0.8 x tloušťkya materiálu
Ohyb o 90° = tloušťka materiálu
Ohyb o 180°= 1.5 x tloušťka materiálu
Uživatelský avatar
Popopo
 
Příspěvky: 369
Registrován: pát 04 led, 2008 9:07 am
Bydliště: Hostivice

Příspěvekod Hekttor » čtv 13 lis, 2008 5:27 pm

Přesně tak.
Jen u toho nýtu bych dodal, že existuje určitá "absolutní hodnota". Nýtek (či imitace hlavy šroubu) se leptá ze všech stran, a proto pokud bude jeho průměr na návrhu menší,než 0,3 mm, prostě zmizí...... Doporučuji minimálně 0,35 mm, lépe 0,4 mm.
Hekttor
 
Příspěvky: 334
Registrován: pon 30 dub, 2007 4:37 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod bamby » ned 23 lis, 2008 1:48 pm

Zdravim...
Jen tento pojezd urceny na TT???http://www.hollywoodfoundry.com/images/Muni%20Kit%20800.jpg?id=90
Neumim anglicky , takze nevim..Nestoji tam nekde jaky je rozvor naprav??Potrebuji hnaci napravu na M234.0..Diky Mira
Uživatelský avatar
bamby
 
Příspěvky: 41
Registrován: úte 18 lis, 2008 4:54 pm

Příspěvekod Pája » ned 23 lis, 2008 2:28 pm

U té firmy jsem našel jen výrobky H0 a H0n !
TT,DCC,ČSD III-IV,člen TT ZABABOV,Sysel fóra a zatím spíše hračička než modelář
Uživatelský avatar
Pája
 
Příspěvky: 834
Registrován: stř 08 srp, 2007 6:05 pm
Bydliště: Praha -Suchdol

Příspěvekod Pája » ned 23 lis, 2008 2:31 pm

Beru z5,koukni tady http://www.hollywoodfoundry.com/shopdisplayproducts.asp?id=10&cat=BullAnt+Drive+Mechanisms ,tam klikni na Track Gauge a vyber si TT (většinou dva rozvory náprav).
TT,DCC,ČSD III-IV,člen TT ZABABOV,Sysel fóra a zatím spíše hračička než modelář
Uživatelský avatar
Pája
 
Příspěvky: 834
Registrován: stř 08 srp, 2007 6:05 pm
Bydliště: Praha -Suchdol

Další

Zpět na Železniční modely vytvářené přesnými technologiemi (hekttor.biz)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník