Stránka 1 z 1

Vzpomínka na páru 320.0

PříspěvekNapsal: čtv 28 led, 2016 9:10 pm
od rokony
Už od dětství mě fascinují parní lokomotivy. Měl jsem to štěstí, že jsem ještě zastihl poslední zbytek jejich provozu v průběhu
první poloviny sedmdesátých let, kdy po brněnském nádraží ještě občas nějaká projela. Pokaždé, když jsme byli na nádraží, jsme je s bratrem vyhlíželi a jak se nějaká objevila, s výkřikem "parňačka" jsme honem běželi na co nejpříhodnější perón.
Ale úplný ráj "parňaček" pamatuji ze Šuran, kde jsme přestupovávali na cestě za babičkou do Nitry.
A bylo jich tam požehnaně, zřejmě se ještě používaly k posunu a k některým nákladním vlakům.
Zlatý hřeb bývalo čurání na kolo lokomotivy. Takhle z blízka byla lokomotiva jakoby živá, něco v ní stále fučelo, klepalo, vycházely obláčky páry.
Nejsilnější vzpomínku na Šuranské nádraží mám z ranného dětství, mohly mi být tak 4 roky? Cca rok 1973.
Čekali jsme na náš motoráček a já sledoval, jak za řadou vagónů zřejmě posunovala parní lokomotiva. Vždycky se osvalo ostré fu-fu-fu-fu-fu a za vagóny vylétlo pár oblaků páry.
A pak se to stalo, jako bych se ocitl ve zvláštní pohádce. Na druhou kolej před námi přijela velmi zvláštní lokomotiva, už barvou byla zvláštní, jakoby stříbrná, nejspíš ve skutečnosti šedá, ale takhle si to pamatuji. Měla nezvykle dlouhý komín a nad kotlem vodorovnou trubku,
stejně silnou, jako byl komín. Koukal jsem na to jako na zjevení. Ve dvířkách stál strojvůdce, usmíval se a mával mi.
Tento magický okamžik se mi pevně vryl do paměti a po letech, když jsem se začal zajímat o modelovou železnici, znovu ožil.
Pátral jsem, co to mohlo být za páru, až jsem se dopátral k lokomotivě 320.0.
Vzhled dokonale sedí, na jejím obrázku jsem si živě vybavil onoho mávajícího fíru.
Jenže jsem se dočetl, že poslední lokomotivy typu 320 byly vyřazeny z provozu v roce 1966 :!: To jest zhruba o sedm let dříve, než jsem ji viděl!
Je možné, že na posunu v Šuranech nějaká zapomenutá zbyla?
Tahle záhada onomu dávnému zážitku dává ještě další náboj magična...

Re: Vzpomínka na páru 320.0

PříspěvekNapsal: čtv 28 led, 2016 9:41 pm
od JanoH0e
Na posunu ČSD asi "akási" zabudnutá nebola. Ale mohol to byť stroj Šuranského cukrovaru.

Re: Vzpomínka na páru 320.0

PříspěvekNapsal: pát 29 led, 2016 9:34 am
od _pavel_
Pokud by to měla být opravdu 320.0 tak všechny jsou zdokumentované, kdy byly zrušené. A roku 1967 byla tato řada úředně zrušena. Tedy už nic nebylo pod tímto číslem stavem a v provozu. Jen jedna jediná, ale kořistní, nepřeznačená, tam není dohledáno kdy došlo ke zrušení. Ovšem nepředpokládám, že by se dožila déle.

Re: Vzpomínka na páru 320.0

PříspěvekNapsal: pát 29 led, 2016 12:15 pm
od rokony
_pavel_ píše: Jen jedna jediná, ale kořistní, nepřeznačená, tam není dohledáno kdy došlo ke zrušení. Ovšem nepředpokládám, že by se dožila déle.

Tak přece existuje jistá naděje :-)
Jiná lokomotiva s trubkou mezi dómy mé vzpomínce neodpovídá (nebo jsem alespoň podobnou nenašel). Lokomotivy typu 241, 333, 354, 364, 434, 414 jsou za prvé větší, za druhé mají příliš krátký komín a pak nesedí tvar a umístění dvířek a navazujícího okna.

Re: Vzpomínka na páru 320.0

PříspěvekNapsal: pát 29 led, 2016 4:35 pm
od hank
Těch nepřeznačených kořistních devětadevadesátek (98.13 DR) tu po válce zbylo celkem 9 a nejmíň u čtyř z nich nejsou jejich osudy po roce 1950 jasné. Ale klidně se mohlo stát i to, že některá 320.0 odprodaná v 50. letech od ČSD na vlečku mohla změnit majitele ještě i potom. Na vlečky různých slovenských podniků jich bylo v provozuschopném stavu v letech 1950 - 54 odprodáno nejméně 5 (konkrétně: 320.002 Železárny Podbrezová, 3 Hukostav Košice, 5 ZJVS Martin, 14 Drevoimpregna Žilina, 17 Slovenka Žilina), ale nevím, že by některá šla přímo do Šuran. (A proč by koneckonců nemohla být odprodána z některé vlečky z Čech nebo Moravy?)

Re: Vzpomínka na páru 320.0

PříspěvekNapsal: pát 29 led, 2016 4:39 pm
od hank
Tomu popisu ještě teoreticky odpovídá štégovská tendrovka 403.3, ale o ní se ví - poslední kus 403.303 dojezdil taky v cukrovaru, ale v Kostelci nad Labem, a pak přešel v r. 1965 do muzea.

Re: Vzpomínka na páru 320.0

PříspěvekNapsal: sob 30 led, 2016 3:01 pm
od rokony
Nevím jestli to může pomoct, pamatuji se na uniformu mašinfíry. Třeba půjde odvodit, jestli byl od ČSD, nebo patřil pod nějakou fabriku. Vlastně mi není jasné, jestli lokomotivy, patřící národním podnikům, kučírovali fírové ČSD, nebo jejich vlastní.
Onen "mýtický" fíra byl oděn do modré uniformy s čepicí se štítkem (taková ta brigadýrka, co měli dřív i tramvajáci). Modř to mohla být zhruba asi odpovídající odstínu horní lišty oken windows XP. :D

Re: Vzpomínka na páru 320.0

PříspěvekNapsal: sob 30 led, 2016 3:53 pm
od hank
rokony: Když už měla vlečka vlastní lokomotivy a oprávnění pro lokomotivní provoz, tak měla i vlastní strojvedoucí. (A když jí některá mašina chcípla, často si půjčovala jinou od dráhy, ale často bez personálu.) Pak byly i vlečky bez lokomotivního provozu, kam zajížděly výhradně náležitosti ČSD, ale to zřejmě případ cukrovarů (nejen toho "tvého") nebyl.