Vzpomínka na páru 320.0

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Vzpomínka na páru 320.0

Příspěvekod rokony » čtv 28 led, 2016 9:10 pm

Už od dětství mě fascinují parní lokomotivy. Měl jsem to štěstí, že jsem ještě zastihl poslední zbytek jejich provozu v průběhu
první poloviny sedmdesátých let, kdy po brněnském nádraží ještě občas nějaká projela. Pokaždé, když jsme byli na nádraží, jsme je s bratrem vyhlíželi a jak se nějaká objevila, s výkřikem "parňačka" jsme honem běželi na co nejpříhodnější perón.
Ale úplný ráj "parňaček" pamatuji ze Šuran, kde jsme přestupovávali na cestě za babičkou do Nitry.
A bylo jich tam požehnaně, zřejmě se ještě používaly k posunu a k některým nákladním vlakům.
Zlatý hřeb bývalo čurání na kolo lokomotivy. Takhle z blízka byla lokomotiva jakoby živá, něco v ní stále fučelo, klepalo, vycházely obláčky páry.
Nejsilnější vzpomínku na Šuranské nádraží mám z ranného dětství, mohly mi být tak 4 roky? Cca rok 1973.
Čekali jsme na náš motoráček a já sledoval, jak za řadou vagónů zřejmě posunovala parní lokomotiva. Vždycky se osvalo ostré fu-fu-fu-fu-fu a za vagóny vylétlo pár oblaků páry.
A pak se to stalo, jako bych se ocitl ve zvláštní pohádce. Na druhou kolej před námi přijela velmi zvláštní lokomotiva, už barvou byla zvláštní, jakoby stříbrná, nejspíš ve skutečnosti šedá, ale takhle si to pamatuji. Měla nezvykle dlouhý komín a nad kotlem vodorovnou trubku,
stejně silnou, jako byl komín. Koukal jsem na to jako na zjevení. Ve dvířkách stál strojvůdce, usmíval se a mával mi.
Tento magický okamžik se mi pevně vryl do paměti a po letech, když jsem se začal zajímat o modelovou železnici, znovu ožil.
Pátral jsem, co to mohlo být za páru, až jsem se dopátral k lokomotivě 320.0.
Vzhled dokonale sedí, na jejím obrázku jsem si živě vybavil onoho mávajícího fíru.
Jenže jsem se dočetl, že poslední lokomotivy typu 320 byly vyřazeny z provozu v roce 1966 :!: To jest zhruba o sedm let dříve, než jsem ji viděl!
Je možné, že na posunu v Šuranech nějaká zapomenutá zbyla?
Tahle záhada onomu dávnému zážitku dává ještě další náboj magična...
Přílohy
Loko 320_0.jpg
rokony
 
Příspěvky: 119
Registrován: čtv 29 pro, 2011 5:20 pm

Re: Vzpomínka na páru 320.0

Příspěvekod JanoH0e » čtv 28 led, 2016 9:41 pm

Na posunu ČSD asi "akási" zabudnutá nebola. Ale mohol to byť stroj Šuranského cukrovaru.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Vzpomínka na páru 320.0

Příspěvekod _pavel_ » pát 29 led, 2016 9:34 am

Pokud by to měla být opravdu 320.0 tak všechny jsou zdokumentované, kdy byly zrušené. A roku 1967 byla tato řada úředně zrušena. Tedy už nic nebylo pod tímto číslem stavem a v provozu. Jen jedna jediná, ale kořistní, nepřeznačená, tam není dohledáno kdy došlo ke zrušení. Ovšem nepředpokládám, že by se dožila déle.
_pavel_
 
Příspěvky: 220
Registrován: stř 05 čer, 2013 8:35 am
Bydliště: okres ostrava

Re: Vzpomínka na páru 320.0

Příspěvekod rokony » pát 29 led, 2016 12:15 pm

_pavel_ píše: Jen jedna jediná, ale kořistní, nepřeznačená, tam není dohledáno kdy došlo ke zrušení. Ovšem nepředpokládám, že by se dožila déle.

Tak přece existuje jistá naděje :-)
Jiná lokomotiva s trubkou mezi dómy mé vzpomínce neodpovídá (nebo jsem alespoň podobnou nenašel). Lokomotivy typu 241, 333, 354, 364, 434, 414 jsou za prvé větší, za druhé mají příliš krátký komín a pak nesedí tvar a umístění dvířek a navazujícího okna.
rokony
 
Příspěvky: 119
Registrován: čtv 29 pro, 2011 5:20 pm

Re: Vzpomínka na páru 320.0

Příspěvekod hank » pát 29 led, 2016 4:35 pm

Těch nepřeznačených kořistních devětadevadesátek (98.13 DR) tu po válce zbylo celkem 9 a nejmíň u čtyř z nich nejsou jejich osudy po roce 1950 jasné. Ale klidně se mohlo stát i to, že některá 320.0 odprodaná v 50. letech od ČSD na vlečku mohla změnit majitele ještě i potom. Na vlečky různých slovenských podniků jich bylo v provozuschopném stavu v letech 1950 - 54 odprodáno nejméně 5 (konkrétně: 320.002 Železárny Podbrezová, 3 Hukostav Košice, 5 ZJVS Martin, 14 Drevoimpregna Žilina, 17 Slovenka Žilina), ale nevím, že by některá šla přímo do Šuran. (A proč by koneckonců nemohla být odprodána z některé vlečky z Čech nebo Moravy?)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6115
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Vzpomínka na páru 320.0

Příspěvekod hank » pát 29 led, 2016 4:39 pm

Tomu popisu ještě teoreticky odpovídá štégovská tendrovka 403.3, ale o ní se ví - poslední kus 403.303 dojezdil taky v cukrovaru, ale v Kostelci nad Labem, a pak přešel v r. 1965 do muzea.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6115
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Vzpomínka na páru 320.0

Příspěvekod rokony » sob 30 led, 2016 3:01 pm

Nevím jestli to může pomoct, pamatuji se na uniformu mašinfíry. Třeba půjde odvodit, jestli byl od ČSD, nebo patřil pod nějakou fabriku. Vlastně mi není jasné, jestli lokomotivy, patřící národním podnikům, kučírovali fírové ČSD, nebo jejich vlastní.
Onen "mýtický" fíra byl oděn do modré uniformy s čepicí se štítkem (taková ta brigadýrka, co měli dřív i tramvajáci). Modř to mohla být zhruba asi odpovídající odstínu horní lišty oken windows XP. :D
rokony
 
Příspěvky: 119
Registrován: čtv 29 pro, 2011 5:20 pm

Re: Vzpomínka na páru 320.0

Příspěvekod hank » sob 30 led, 2016 3:53 pm

rokony: Když už měla vlečka vlastní lokomotivy a oprávnění pro lokomotivní provoz, tak měla i vlastní strojvedoucí. (A když jí některá mašina chcípla, často si půjčovala jinou od dráhy, ale často bez personálu.) Pak byly i vlečky bez lokomotivního provozu, kam zajížděly výhradně náležitosti ČSD, ale to zřejmě případ cukrovarů (nejen toho "tvého") nebyl.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6115
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm


Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 22 návštevníků