ČSD versus jiné železniční správy

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

ČSD versus jiné železniční správy

Příspěvekod Sandy » pát 18 zář, 2015 11:24 am

Nevím, jestli toto téma zařazuji do správné kolonky
Dostal se mi do rukou jistý časopis, který je věnován železniční stanici Přerov. A při jeho četbě jsem si uvědomil, jak moc jsem fascinován modely ČSD. Ve svém "portfoliu" jich mám 99,99%. A přitom i na domácím kolejišti by se mohla, pokud odpovídají dané epoše, klidně prohánět přípojná vozidla prakticky všech evropských železničních správ. Když si vzpomenu, kolik jsem jich poslal za "mrzký" peníz do světa, tak si ťukám na hlavičku. Zvláště ty pod hlavičkou DR, PKP, MAV.
Jak to máte vy?
Naposledy upravil Sandy dne pát 18 zář, 2015 2:20 pm, celkově upraveno 1
Sandy
 
Příspěvky: 1485
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: ČSD versus jiné železniční správy

Příspěvekod vorisekml » pát 18 zář, 2015 12:59 pm

A pokud to byl zahraniční vůz spřátelených železnic východního bloku v režimu OPW tak to byl v podstatě vnitrostátní oběh. Jinak je nutné aby vozy měly označení pro mezinárodní provoz RIV, pokud na voze není RIV tak se mimo mateřskou žel. správu neměl dostat. Ještě něco znamená MC v kroužku, ale tím si nejsem jist. U osobních vozů platila jiná pravidla, tam se uplatňovaly tzv. vyrovnávky výkonů. U lok. to bylo ještě složitější.
Některé naše ČSD měly na sobě výrazný nápis "vůz nesmí území čssr", hodně to bylo na Utz. Znalejší mě doplní.
H0
Uživatelský avatar
vorisekml
 
Příspěvky: 889
Registrován: pát 06 bře, 2009 8:43 pm
Bydliště: Lom u Mostu / Most

Re: ČSD versus jiné železniční správy

Příspěvekod FloP » pát 18 zář, 2015 1:03 pm

...já to mám ve vlnách :shock: Dříve v době Piko DDR jsem byl rád za jakoukoliv verzi (rozuměj správu, Junior verzi, verzi "modelovou"), ČSD verze byla velký svátek. Po ´89 to bylo všelijaké a jakmile se objevili první čeští výrobci (Vacek, CStrain, Bramos, LUTO, Miho...) a modely Roco Slovakia (Xenia) a Krokodýl, měnil jsem své staré Piko za "novinky" pouze v ČSD popř. ČD verzi (ale ČSD mi byla daleko bližší, převážně III. epocha). Pak jsem se "namlsal" nových bohatých dob verzí loko v ČSD/ČD (Roco, Reifra/ČStrain/PMT, MTB, Brawa, "nové" Piko, Tillig, Techimage....) a začal jsem pokukovat jednak po verzích ŽSR, PKP ale i DRG a I. epoše (příjemně nostalgická...). Takže mi z toho vznikl zajímavý evropský a časový "guláš". Možná se v další vlně vyhraním v epoše a v reálných vlakových soupravách "projíždějících" ČSSR se skutečnější mixem vozového parku, pouze s malými odbočkami k nižším a vyšším epochám. Nicméně i tak je to stále inspirativní a příjemně nostalgický koníček :wink: (ať už člověk zabrousí kamkoliv v epoše i správě).
FloP
 
Příspěvky: 218
Registrován: čtv 22 lis, 2012 10:52 am

Re: ČSD versus jiné železniční správy

Příspěvekod hank » pát 18 zář, 2015 4:32 pm

RIV: Mezinárodní svaz pro nákladní vozy (vznikl už 1921, obdoba pro osobní vozy je RIC). Režim RIV znamená v podstatě přechodnost normálně rozchodných nákladních vozů v celé Evropě.
MC: Režim podle PPV/PPW, což jsou Předpisy o používání vozů v mezinárodní železniční přepravě cestujících a zboží uvnitř organizace OSŽD, která kupodivu jako nevládní organizace existuje dodnes a sdružuje železnice 27 zemí východní Evropy a Asie, především zemí bývalého SSSR, Číny, všech bývalých zemí RVHP, ale členy jsou např. i Kuba, Mongolsko, Vietnam a Severní Korea.
OPW: Bývalý společný vozový park nákladních vozů organizace OSŽD. (Obdobná struktura v západní Evropě před r. 1989 - EUROP.)
IF: Interfrigo - Mezinárodní železniční společnost pro přepravu chlazeného zboží, tato společnost měla členské železnice na obou stranách železné opony.

Takže běžné byly např. režimy 01 - RIV MC OPW, 21 - RIV MC (nápravové vozy), 31 - RIV MC (podvozkové vozy). Nákladní vozy, které nesměly za čáru, byly v inkriminovaném období v režimu 20.

Dnešní kódy interoperability se najdou třeba tady: http://www.zscargo.sk/files/katalog/vrezim_tab.pdf, ty historické třeba tady: http://www.parostroj.net/katalog/nv/cla ... eni.php3#R

Totéž k osobním vozům tady: http://www.alanbutschek.cz/osvozy/ozn3.htm
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: ČSD versus jiné železniční správy

Příspěvekod Colonel32 » sob 17 říj, 2015 2:16 am

A vozy Interfrigo ze západu (např. DB) bylo u nás možné běžně potkat? Nebo to bylo rozděleno na IF-ost a IF-west?
Colonel32
 
Příspěvky: 855
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: ČSD versus jiné železniční správy

Příspěvekod hank » sob 17 říj, 2015 7:21 am

Colonel32 píše:A vozy Interfrigo ze západu (např. DB) bylo u nás možné běžně potkat? Nebo to bylo rozděleno na IF-ost a IF-west?


Není mi známo, že by IF bylo z hlediska provozního režimu a oběhu vozů nějak rozděleno podle domovských drah jednotlivých vozů. V podstatě pravidla oběhu v režimu IF byla podobná jako OPW nebo EUROP, tzn. že na území členských správ bylo s vozy možno - aspoň teoreticky - zacházet jako s vlastními. (I když z důvodu specifik chladírenských přeprav a velkého podílu soukromých vozů to samozřejmě nebylo běžné a bylo by to zřejmě považováno za nemístný luxus.) Takže na tratích ČSD byly k vidění vozy nejen IF různých (i západo)evropských správ (číselné intervaly prvního dvojčíslí mezinárodního označení byly 01 - 06 pro nápravové vozy a 11 - 16 pro podvozkové vozy; nemám z těch dob žádné záznamy, ale pokud paměť ještě slouží, tak mám pocit, že nejčastěji jsem vídal vozy IF v režimu 11), ale i EUROP a vlastně všechny vozy s rozchodem 1435 mm odpovídající zdejšímu průjezdnému profilu a s příslušnou výstrojí (brzdy, tahadla/narážedla).

(Edit: Ono to bylo trochu složitější, v režimu IF byly vozy ve vlastnictví národních železničních správ, dále vozy pronajaté soukromníkům - nejen IF, ale i např. STEF, TRANSFESA apod., a vozy přímo vlastněné těmito přepravními organizacemi, tj. některé vozy organizace IF, STEF apod. přímo vlastnily, ale nechci to tu moc komplikovat. V tom byl možná ten rozdíl, že výchdoevropské vozy IF byly většinou vlastněné národními správami, zatímco západoevropské často přímo přepravci.)

Edit 2: IF vzniklo až v roce 1967, ale třeba francouzská STEF už v roce 1920.

Pokud se dobře pamatuju, tak nejexotičtější správa, jejíž nákladní vůz jsem v 60. - 80. letech viděl na kolejích ČSD, byla IRR - Irácké železnice. A kdoví, jestli to nakonec taky nebyl chlaďák, tehdy se do Iráku ve velkém vyvážela československá vejce... :mrgreen:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: ČSD versus jiné železniční správy

Příspěvekod radeksindy » sob 17 říj, 2015 5:41 pm

INTERFRIGO vzniklo, aby se jednoduším způsobem vytvořil řetězec spojující výrobce a spotřebitele a rozdělil náklady mezi více zúčastněných zemí a taky sjednotil technický vývoj vozů. Nakonec se do něj zapojila i část východní Evropy (NDR, Rumunsko a Československo) a dokonce i Írán. Členem byly soukromé organizace i železniční správy (i na západě).
Ve Francii se právě o chladicí vozy staral STEF, v Itálii to byla zase FS. Třeba za Německo byly členy DB, ale i "Transthermos". Způsob nakládání s vozy, ale není stejný jako v EUROP nebo OPW. Stále totiž měly vlastníci vozů možnost provozovat dopravu i na svůj účet bez nutnosti převádět vozy z/do režimu IF. Některé přepravy byly historicky stále záležitostí dvoustranných dohod. Na rozdíl od EUROP či OPW byly nakonec pořízeny přímo vozy do majetku Interfrigo a zařazeny u různých správ.

(číselné intervaly prvního dvojčíslí mezinárodního označení byly 01 - 06 pro nápravové vozy a 11 - 16 pro podvozkové vozy; nemám z těch dob žádné záznamy, ale pokud paměť ještě slouží, tak mám pocit, že nejčastěji jsem vídal vozy IF v režimu 11)

IV. epocha mě tolik nezajímá, ale u režimů je nutno strikně rozlišovat, zda se bavíme o období od počátku číslování UIC do roku 1980, nebo o době pozdější. Do roku 1980 byly vozy Interfrigo jen v režimech 11-16, teprve po roce 1980 začínají režimy rozlišovat počet náprav atd.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: ČSD versus jiné železniční správy

Příspěvekod hank » sob 17 říj, 2015 8:13 pm

radeksindy: Díky za upřesnění, psal jsem to spatra. Přece jen paměť je mrcha a občas už tak dobře neslouží...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: ČSD versus jiné železniční správy

Příspěvekod Colonel32 » ned 18 říj, 2015 8:28 pm

To jste mne nepotěšili, pánové. Už takhle nestíhám nakupovat vše zajímavé co vychází pro své virtuální (vitrínu) kolejiště ČSD III.-IV., a teď budu muset ještě začít kupovat IF a OPW vozy, že u nás normálně jezdily...
Colonel32
 
Příspěvky: 855
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: ČSD versus jiné železniční správy

Příspěvekod vorisekml » sob 02 zář, 2017 10:47 pm

Na nových vozech od ExactTrain typ "Oppeln" verze ČSD /k.č. EX 20235/ v IV.ep nejsou značky RIV a MC . Je tedy moje doměnka že tyto vozy v IV.ep již nebyly řazeny mezinárodně a dosluhovaly v síti ČSD ? Číslo vozu je
20
54 ČSD
113 4640-1
Gklm/Zr
Podle mě je na začátku režim "20" tak mimo siť ČSD nesměl........
H0
Uživatelský avatar
vorisekml
 
Příspěvky: 889
Registrován: pát 06 bře, 2009 8:43 pm
Bydliště: Lom u Mostu / Most

Re: ČSD versus jiné železniční správy

Příspěvekod Morris Zapp » ned 03 zář, 2017 4:54 am

Co se týká toho zacházení s cizími vozy jako s vlastními, tak to není zcela přesné: v zásadě ve všech režimech platilo, že došlý ložený cizí vůz smíme nakládat jenom směrem k jeho domovu*) (voľačo sa mi marí, že tuším u OPW byly povoleny i odchylky typu, že když vůz MÁV vyložím v Ústí n.L., tak jej smím naložit třeba do Bruntále, ačkoliv to není na jeho cestě domů, ale Bruntál je domů blíž, než UnL). Cizí vozy, které po vyložení nebyly nakládány a byly domů odeslány prázdné, potom byly tehdejší vlakotvorbou po rozhodujících ranžírech vyloženě "luxovány" a odesílány domů v přednostních vlacích, aby se u ČSD zdržely co nejméně. Přičemž při vstupu na síť ČSD polepila PPS (pohraniční přechodová stanice) vůz přechodkou se svým názvem - tuhle přechodku směla sejmout až zase ta samá PPS; přechodka sloužila k tomu, aby se ten vůz vrátil stejnou PPS, kterou vstoupil. Výjimkou byly vozy PKP: ty musely být vraceny nejbližším přechodem (příklad: do Liberce přišel ložený vůz PKP z Krakova přes Zebrzydowice; po vyložení jej odesílám zpět na PKP nikoliv přes Zebrzydowice, nýbrž přes Zawidów).

*) Smyslem tohoto opatření zjevně bylo zabránit rozprchnutí těch vozů bez návratu. Domovská železnice odpovídá za řádnou údržbu, tak k ní musí dostat příležitost a ne, že si vůz bude pobíhat měsíce či roky někde v cizině.
Stejně tak bylo třeba zabránit, aby si nějaká železnice řešila svůj nedostatek vozů na úkor společného parku (příklad: mám nouzi o uhláky, tak došlé ložené uhláky cizích správ nevrátím a budu používat ve vnitru - tak takhle ne, přátelé...).


Doufám, že neplácám úplné nesmysly: potřeboval bych se znovu ponořit do starých předpisů a osvěžit si vědomosti... Ale teď ne, teď musím modernizovat cukrovar, kampaň už klepe na dveře :wink:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: ČSD versus jiné železniční správy

Příspěvekod radeksindy » ned 03 zář, 2017 7:15 pm

vorisekml: Ano, drtivá většina vozů Zr dostala při přečílování vnitro režim "20", ale existovaly část vozů u nichž se s mezinárodním provozem počítalo a při přečíslování dostaly režim "21". Degradace režimu nebyla později výjimečná a rušeny byly většinou až v režimu "20". Jiné řady často dosluhovaly jen na východních tratích a měly režim "27" (bez RIVu, jen MC), často to byl osud Vtd, Vtdr nebo Vtr.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: ČSD versus jiné železniční správy

Příspěvekod look23 » pon 04 zář, 2017 8:04 am

Morris Zapp píše:... potom byly tehdejší vlakotvorbou po rozhodujících ranžírech vyloženě "luxovány" a odesílány domů v přednostních vlacích, aby se u ČSD zdržely co nejméně. ...


Co to znamená to "luxování"? Dík
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1177
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: ČSD versus jiné železniční správy

Příspěvekod Morris Zapp » pon 04 zář, 2017 8:08 am

Nebyly řazeny do běžných Pn vlaků, kterými by se spolu s ostatními vozy pomalu kodrcaly ke svému cíli (PPS), nýbrž z nich byly sestavovány speciální Vn vlaky (v ND popsány jako např. "prázdné vozy DR bez průvodních listin" apod.), které je odvezly do PPS znatelně rychleji.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: ČSD versus jiné železniční správy

Příspěvekod vorisekml » pon 04 zář, 2017 6:11 pm

radeksindy píše:vorisekml: Ano, drtivá většina vozů Zr dostala při přečílování vnitro režim "20", ale existovaly část vozů u nichž se s mezinárodním provozem počítalo a při přečíslování dostaly režim "21". Degradace režimu nebyla později výjimečná a rušeny byly většinou až v režimu "20". Jiné řady často dosluhovaly jen na východních tratích a měly režim "27" (bez RIVu, jen MC), často to byl osud Vtd, Vtdr nebo Vtr.


Moc díky, mám jasněji. Takže na sít DR tenhle model nesmí. Škoda. Měl jsem si to ohlídat před nákupem. Zajímavé že modely udělané do III.ep RIC a MC mají. Závěr - model nechám vyhnít v krabiče a pak to vyměním nebo prodám
H0
Uživatelský avatar
vorisekml
 
Příspěvky: 889
Registrován: pát 06 bře, 2009 8:43 pm
Bydliště: Lom u Mostu / Most

Další

Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: 201 a 9 návštevníků