vlakové soupravy

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

vlakové soupravy

Příspěvekod jirkah » čtv 25 čer, 2015 7:22 am

Ahoj zajímalo by mě jak dlouhé vlakové soupravy provozujete na kolejištích ( počet vozů ), případně i na modulovém kolejišti při setkání.Možná se někdo zeptá proč mě to zajímá , tak odpovím předem 1. rád bych věděl kolik vozů tahat je ještě rozumné a za 2. abych měl představu kolik budu muset nakoupit vozů pro své kolejiště.

Jirka
......................................
Jiří Hocmann TT,DR5000,MGP
http://jhvlaky.webnode.cz
Uživatelský avatar
jirkah
 
Příspěvky: 360
Registrován: sob 29 zář, 2012 8:32 am
Bydliště: Plzeň jih

Re: vlakové soupravy

Příspěvekod milan ferdián » čtv 25 čer, 2015 8:05 am

Je rozdíl v provozu na domácím kolejišti a modulu.Až na jednu výjimku,má T.K. +/-0 na modulech.Tím pádem mohou být delší vlakové soupravy,ale i ty jsou omezeny tažnosti hnacích vozidel.U domácích kolejišť je vše ještě zredukováno stoupáním na mezistaničních úsecích.Dalším rozdílem jsou délky užitné staničních kolejí a zde jsou velmi velké délkové rozdíly.
U domácích kolejišť vždy vkládám otázku "Jakou délku má mít rychlík ?".Maximálně dovolím 4 až 5 "Y" víc né.Další je charakter provozu na kolejišti.Jedná se o provoz na hlavní trati,vedlejší nebo lokálku a dle toho si pořizuji vozový park.Dost se mi nelíbí,když na vyloženě danou lokálku se cpe rychlík,který má maximální délku lokomotiva + 2 "Y".U nákladních vlaků se počítá vždy dvojnásobná délka osobních vlaků.ale i ta nejde v domácích poměrech realizovat,protože jestli má osobák v modelové velikosti délku cca 900 mm,tak nákladní by musel mít délku 1800 mm.
Jestli se ti jedná o skladbu vozů,tak záleží jakou trakci budeš provozovat.Uvedu příklad:
Os (parní/vedlejší) - lokomotiva + služební + 4 x osobní / 354.1+Dd+Be+Be+Be+Be (nebo nahradit motorovou T466.0)
MOs (motorová/vedlejší) - motorový vůz + přívěsný + přívěsný / M240.0+Balm+Balm
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: vlakové soupravy

Příspěvekod jirkah » čtv 25 čer, 2015 9:17 am

Je mě jasné , že každé kolejiště má jiné předpoklady , ale jde mě opravdu jen a jen o nějakou představu není třeba za tím hledat nic složitějšího.Třeba u mého kolejiště jsou staniční koleje celkem dostatečně dlouhé , takže vlak 180 cm by asi nebyl problém. Pokud se jedná o rychlíkové vozy tak můj předpoklad byl 4 - 5 y vozů.Myslel jsem , že u nákladních je to dvojnásoný počet vozů a ona je to dvojnásobná délka :roll: .Další věc proč se ptám , je , že mě jde spíš o reálnou zkušenost , že člověk má na začátku velké oči , myslel si ,že bude tahat 6 - 7 rychlíkáčů , protože prostor ve stanici má , nakonec provozuje třeba krátké soupravy a je to plně dostačující nebo možná i lepší.
......................................
Jiří Hocmann TT,DR5000,MGP
http://jhvlaky.webnode.cz
Uživatelský avatar
jirkah
 
Příspěvky: 360
Registrován: sob 29 zář, 2012 8:32 am
Bydliště: Plzeň jih

Re: vlakové soupravy

Příspěvekod milan ferdián » čtv 25 čer, 2015 9:34 am

Já doporučují,nákladní vlaky,třeba od návěstidla k návěstidlu,ale u osobních s citem.Hodně záleží i na epoše.V dnešní době nám vystačí jen sólo motorák,ale ve III. nebo IV.epoše byly osobní vlaky podstatně delší.Dalším doporučením,což se praktikovalo i v praxi,že u osobních vlaků se mohly překrývat lokomotiva a služební vůz s druhou osobní soupravou.Zde záleží jak dlouhou máš nástupištní hranu.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: vlakové soupravy

Příspěvekod milostt » čtv 25 čer, 2015 12:17 pm

Ahoj
já jsem se doma vešel na hlavní trati do autobloku tak že sergej + 12 x vůz raj , a v osobácích to jsou brejle + 6x Y , na modulech nákladní vlaky většinou max 20 x sas, ale není to dogma , možná někde provozuje i delší soupravy mluvím jen za sebe
milostt
TT moje hobby http://www.mancicke-vlaky.wz.cz/
milostt
 
Příspěvky: 876
Registrován: úte 29 črc, 2008 4:01 pm
Bydliště: Kolín

Re: vlakové soupravy

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 25 čer, 2015 1:01 pm

Ahoj Jirko,
Zkus vycházet z reality.
Jaké vlaky by asi tak do podobné stance jezdily ve skutečnosti?

Příklad pro Tvé kolejiště:
Větší stanice patří k okresnímu městu (Domažlice, Klatovy), lokálka vede do menšího městečka (Kdyně), kde je kromě běžného vybavení ještě nějaký další zajímavý cíl (rekreační, nebo např. velká vojenská posádka, větší podnik apod.)
Osobní doprava:
2x denně pár Rychlík odj.ráno/příj. poledne, odj odpoledne, příj večer (jeden pár může být i MR) - 4-6xY
8x denně pár Os, který končí, případně může přecházet nějaký vůz na lokálku - 6x Be( rybák) nebo ekvivalent v Y vozech, dopoledne může být pár MOs (pokračování z/na lokálky/u)
Na osobní vlaky budou navazovat Os (MOs) do na lokálku (mohou být prostřídané krátkým Os)
Nákladní doprava:
Na kolejích nebude jezdit žádný NEx, nebo ucelenka (nemají kam)
Doprava bude limitovaná tím, co jsi ve stanicích schopen naložit vyložit, ovšem je možné použít malý trik:
Pro zvýšení zátěže bude stanice obsluhovat i nejbližší část hlavní trati, kde bude (fiktivní) nákladiště nebo vlečka většího podniku. Tam by případně mohly jezdit i ty ucelenky, ale opatrně.
Může být něco co potřebuje spešl vozy, které jinde moc nevykládáš (kotlové, sypáky, Raj, apod..).
Pn vlaky tedy přivezou i vozy, které odveze Mn vlak zpět po hlavní trati do SN. Jinak by do stanice jezdily Pn vlaky které končí /vycházejí z odbočné stanice. 1-2x denně pár - z něj Ti vznikne 1-2 páry Mn vlaků pro lokálku a 1-2 páry vlaků pro hlavní trať.
Vlak ve stanici roztřídíš:
- místní zátěž (depo, volná skládka, skladiště vlečka 3-6 vozů/vlak)
- zátež pro lokálku (2-4 vozy pro Mn vlak do koncové stanice)
- zátěž do nákladiště (vlečky) na hlavní trati (dle libosti a naplánovaného průmyslu 1-6 vozů pro Mn vlak do SN - počítej se dvěma vlaky, které budeš v SN střídat ať nevozíš stejné vozy dokola)
Samozřejmě uvedenou zátěž nemusí vozit každý vlak. Pro zpestření provozu může pár vozů přecházet přímo mezi Mn vlaky.
Z podobné rozvahy provozu Ti vyjde nejen počet vozů a potřebný počet souprav, ale i počet lokomotiv pro zajištění provozu.
Takže pro náš příklad vychází:
Osobní:
1x souprava R (2x loko T478.x - budou se střídat - zbrojit v depu)
2x souprava Os (2x loko T478.X, T466.0)
2x Souprava MOs (M152.0 + Baafx)
Nákladní:
Pn vlaky budou mít cca 8-16 vozů, vezmeme-li průměr jsme na 12 vozech. Počítám 2 různé soupravy + 1x zátěž která je právě nakládána 2+1=3x12=36 vozů.
Tedy řekněme cca 40 nákladních vozů, 3 x služební
3x loko pro Mn vlaky (T435.0, T444.x, T466.2)
2x loko pro Pn vlaky (T678.1, T478.x, T466.0, )
Doporučuju od každého typu lokomotiv mít aspoň jednu na střídání, takže Ti vyjde pro tvé depo potřeba cca 12 lokomotiv a 3 mot. vozy.

PS: Dokonce by se to mělo při vhodném prostřídání i vyjezdit s Tvým SN, kde je 5 průjezdných kolejí :D
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: vlakové soupravy

Příspěvekod milostt » čtv 25 čer, 2015 1:05 pm

PS: Dokonce by se to mělo při vhodném prostřídání i vyjezdit s Tvým SN, kde je 5 průjezdných kolejí :D[/quote]

Tady není co dodat, naprosto super výpočet..
smekám
TT moje hobby http://www.mancicke-vlaky.wz.cz/
milostt
 
Příspěvky: 876
Registrován: úte 29 črc, 2008 4:01 pm
Bydliště: Kolín

Re: vlakové soupravy

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 25 čer, 2015 1:30 pm

To není žádný výpočet, jen takový rychlý návod jak asi postupovat.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: vlakové soupravy

Příspěvekod jirkah » čtv 25 čer, 2015 1:35 pm

Michale tvůj příběh je opravdu perfektní :-) , taková odpověď je fundovaná mému dotazu.
Díky
......................................
Jiří Hocmann TT,DR5000,MGP
http://jhvlaky.webnode.cz
Uživatelský avatar
jirkah
 
Příspěvky: 360
Registrován: sob 29 zář, 2012 8:32 am
Bydliště: Plzeň jih

Re: vlakové soupravy

Příspěvekod TTmili » čtv 25 čer, 2015 3:46 pm

Já bych ještě lehce přispěl k tématu tím, že je třeba mít na paměti co největší unifikaci lokomotivního parku. Pokud se nemá jednat o trať kam zajížděly lokomotivy z dvou dep a průběžně se střídaly, pak je třeba nemíchat moc do kupy například T478.1 a T478.3. Dále pak většinou depa s lokomotivami T478.1 byla vybavená pro nákladní službu i T478.2, mnohdy pro těžké náklady i ve dvojčeti (a to téměř trvalém). Naopak "brejlovcová" depa měla pro nákladní službu k ruce právě třeba T679.1, ale samozřejmě i T478.3 jezdívaly na nákladech.
No a co se délky vlaků týče, u osobních není až tak nějak co řešit, rychlíky jsou poskládatelné z 4-6ks vozů Y (jak bylo výše už řečeno), pro osobáky lze využívat Baiky (osmi i čtyřdvéřové) v kombinaci s různými služebáky (BDa, Dsa, Da, Dsd), nebo i třeba patráky (Bap nebo Bpjo) ale i různé směsky přívěšků za motorové vozy (Balm, Balm-d, Baim). Osobní vlaky většinou nebývaly o moc kratší než rychlíky, takže se dá uvažovat o 3-5 vozovém osobáku. Do toho je vhodné ještě na ranní a noční osobáky a rychlíky řadit i například poštovní vozy.
U nákladních vlaků je to horší, je potřeba už přemýšlet i například nad tím, do jakého prostředí je trať zasazená, pokud se mohou na trati vyskytnout například stoupání ke 20 promile, hmotnost soupravy pro sólo T478.2 nebo třeba T466.2 se může pohybovat někde mezi 600 a 800 tunami. Pro dvojče nebo T679.1 pak lze uvažovat téměř dvojnásobek. Pro lehké dopočítání lze vzít příklad navážení betonu Rajkami na stavbu dálnice/přehrady/elektrárny atd., jedna plná Rajka má něco přes 80 tun, takže pro sólo lokomotivy lze uvažovat maximálně 8-9 vozů, pro dvojče nebo šestinápravové stroje se pak lze pohybovat mezi 15-18 vozy.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: vlakové soupravy

Příspěvekod hank » čtv 25 čer, 2015 6:48 pm

TTmili: To se nedá dost dobře zobecnit, záleželo na nákladních zátěžích i na přechodnostech - do určité doby měly stroje s 3nápravovými podvozky spoustu omezení a traťmistři je neměli rádi ani tam, kde povolenou přechodnost měly. Např. srovnatelná depa Meziměstí a Letohrad po ukončení parního provozu uprostřed IV. epochy: Z obou vyjížděli brejlovci na Os vlaky, avšak letohradští měli kvůli značným zátěžím přes PPS Lichkov - Miedzylesie na náklady sergeje, kterých do elektrizace úseku Ústí n. O. - Lichkov st. hranice a příchodu kocourů využívali i pro Mn vlaky až do Hanušovic, zatímco meziměstští měli i pro všechny druhy nákladních vlaků na konci 70. let jen brejlovce. Ale jinak máš samozřejmě pravdu. Ještě bych snad dodal, že na spoustě tratí i dosti zatížených nesly hlavní tíhu osobní dopravy velké motory (M 262.0,1, M 286.0,1) s 1 - 3 Balmy, často i ve zdvojené trakci, zatímco klasika tam v os.dopravě nejezdila buď vůbec (Břeclav - Znojmo) nebo jen tzv. dálkové Os vlaky (Olomouc - Hanušovice - Krnov).
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6116
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: vlakové soupravy

Příspěvekod jirkah » pát 26 čer, 2015 6:30 am

forex píše:
Ale pohledove hezci jsou rychliky o delce 4-5 vozu Y, osobni vlaky kolem 2-3 vozu Y a nakladni vlaky kolem 8-10 vozu.

Delku stanicnich koleji mam od 150 do 210cm ve Frydlantu a v koncove v D Zlebu kolem 130 - 150cm, podobne jsou koncipovana i v obou SN, tam je to od 180 do 220cm.


Tohle je přesně to co jsem myslel .Díky za odpověď
......................................
Jiří Hocmann TT,DR5000,MGP
http://jhvlaky.webnode.cz
Uživatelský avatar
jirkah
 
Příspěvky: 360
Registrován: sob 29 zář, 2012 8:32 am
Bydliště: Plzeň jih

Re: vlakové soupravy

Příspěvekod Petr S. » pát 26 čer, 2015 7:34 am

[quote="jirkah"][quote="forex"]
Ale pohledove hezci jsou rychliky o delce 4-5 vozu Y, osobni vlaky kolem 2-3 vozu Y a nakladni vlaky kolem 8-10 vozu.

Pohledově hezké jsou nákladní vlaky v čele s T679.1 a s 20ti vozy Wap v relaci Hrabová - Nesyty . ( 781 + 20 Falls mě už nenadchne ) . Ale to mluvím o modulovce .
Zdraví Petr S.
Petr S.
 
Příspěvky: 536
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: vlakové soupravy

Příspěvekod Michal Šuhajda » pát 26 čer, 2015 8:05 am

Unifikace je vhodná. Jako extrém se dá použít jediný typ lokomotivy v depu. V 80-tých letech na Českolipsku jezdily Pilštyky snad na všech výkonech, Os, PN, Mn i staniční zálohy. Prostě univerzální lokomotivy.
Ale ty čísla lokomotiv v předchozím příspěvku jsou návrhy vhodných typů, ne obsazení jednotlivých lokomotiv. A to x je tam kvůli tomu, že buď budu používat bardotky, nebo brejlovce trojkové / čtyřkové.
Pokud bys chtěl obhájit větší pestrost lok. parku, můžou některé výkony na hlavní trati (např. 1 pár Pn) zajíždějí lokomotivy z jiného depa. Tak pak může na jednom PN jezdit "domácí" dvojče bardot, zatímco druhý pár vozí "cizí" sergej. Podobně u Os vlaků. Případně ty dva Mn vlaky na hlavní trati jezdí "proti sobě" a proto je na jednom domácí T466.2, zatímco na druhém proti jezdí opět "cizí" stroj.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: vlakové soupravy

Příspěvekod loscarlos » pát 26 čer, 2015 10:29 am

Jestli to mohu trochu doplnit, není dávno jsem se nad tím zrovna zamýšlel. Kamarádi od dráhy mi sehnali předpis D2/1, který vše stanovuje. (pokud tedy budu chtít jezdit aspoň trochu modelově) V tomto předpise je stanoveno - zkráceně:
typ vlaku, typ zařazených vozů, max. stoupání (sklon) tratě atd,atd . Hlavně je to zpracováno na všechny typy lokomotiv které tu jezdí. Dá se z toho vycházet, např jsem zjistil, že za mou oblíbenou T458 můžu při stoupání 2 ‰ (což je skoro rovina) a stanovené tr. rychlosti 16 km/h dát za loko max zátěž 620t => 7x Falls/ 10x Sas
Je zajímavé, jak se stoupáním, popř rychlostí ta zatížitelnost rychle klesá. viz obr.
Na základě toho jsem pochopil, proč na některých fotkách z netu, jede třeba 2x 742 + 5 - 6 vozů, když by to teoreticky měla uvézt 1 loko.
Snažil jsem se to popsat zjednodušeně, sám něco porád ještě nechápu, ale šlo mi hlavně o to , mít představu, kolik čeho a za co můžu dát :-).
Přílohy
img-150626120218-0001.jpg
img-150626120218-0002.jpg
HO, epocha IV/V + ČSD/ČD. Nejprve analog a teď asi digitál ..... .
Uživatelský avatar
loscarlos
 
Příspěvky: 407
Registrován: úte 23 úno, 2010 8:50 am
Bydliště: okr. Benešov

Další

Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 návštevníků