Plánky kolejišť od Malé železnice

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Plánky kolejišť od Malé železnice

Příspěvekod Michal Šuhajda » stř 01 říj, 2014 10:21 am

Ahoj,
po asi dvaceti letech jsem při úklidu u rodičů objevil tehdejší díl 1 plánky kolejišť od Malé železnice (vydáno cca 1990)
Nevíte, kdo je, (byl) autorem?

Měl jsem v paměti, že tento soubor plánků nebyl nic světoborného, ale při listování jsem se nestačil jsem se divit. Nejde o to, že publikace je poplatná době vydání (počítá s plechovým U kolejivem, analogovým ovládáním, stoupání atd.), to je na místě. Ale opravdu mi vadí, že je tam (a podle mě úplně zbytečně) spousta věcí špatně, ale ty byly špatně už v době vydání, resp. vždycky. Jak svědčí mé dětské zákresy tužkou do publikace, kde jsem se snažil opravit plánky na únosnou mez už tehdy mi to vadilo.
Přitom knihy např. od V. Zusky s podobným datem vydání jsou nadčasové a dodnes mají případnému čtenáři co říci..

Nezlobte se na můj výlev, ale fakt vy mě zajímalo za jakých okolností ta publikace vznikala. Vím, že to byly partyzánské doby, o kterých se dnešním mladým modelářům ani nesní. Pamatuju tu dobu, kdy bylo umění koupit jakoukoliv výhybku, a sehnat v modeláři profilové kolejivo PILZ se rovnalo malému zázraku, o výběru mezi kolejivem od více výrobců se nikomu ani nesnilo. Třeba by mi někdo byl schopen vysvětlit, proč jsou u plánků některé věci nad kterými mi dnes nezbývá než nevěřícně kroutit hlavou.

PS: Pevně doufám, že mé výplody se s odstupem času nebudou hodnoceny podobně.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Plánky kolejišť od Malé železnice

Příspěvekod milan ferdián » stř 01 říj, 2014 10:58 am

Já mohu jen říct jen to,co si ještě na tyto témata pamatuji v rozhovorech při spoluprací s pánem Hánou,seniorem.Plánky skutečně jsou poplatné době a autorem je někdo přímo z klubu Valašského Meziříčí.Byli velmi nespokojeni a tak se hledala cesta,jak dále rozvíjet železniční modelářství v Československé republice.Vím,že bylo pořádané setkání všech zájemců z celé republiky na vyhlášeném tématu,kde jsem byl i já.Shodou okolností jsem v té době (rok si již nepamatuji,musel bych najít smlouvu)začal s MŽ spolupracovat a podílet se na další tvorbě kolejových plánků.Plánky stanic nebyli vůbec k dispozici a já se musel hodně spoléhat na to co jsem viděl nebo znal.A ikdyž jsem zpracoval nové kolejové plánky,kde jsem se hlavně opíral o podklady a znalosti od pana Vladimíra Zusky,geometrie kolejiva od německých vydavatelů TRANSPRESS od autora Gerharda Trosta/Die Modelleisenbahn nebo od rakouského modelářského časopisu Eisenbahn ?? ,nový sešit nevyšel.Vyšla jenom zmínka v sešitě 3 - 4/Stavba kolejiště/Stavba krajiny na modelovém kolejišti tato citace.
"Strana 9
2)Malá železnice má připraveny bohaté podklady pro publikaci,která pojednává o "přenesení"některých našich tratí na model.Se vším - s krajinou - s budovami jednotlivých stanic a zastávek - s vlečkami.Na čem to vázne?Zatím na velmi malém zájmu o tuto literaturu."


Moje domněnka je,že právě vydání onoho tebou vydaného sešitu od MŽ číslo - 1, případné zájemce odradilo neboť se domnívali,že by úroveň byla na stejné výši,jako v tomto sešitě.Já v té době jsem byl neznámý v železniční modelářské brandži.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Plánky kolejišť od Malé železnice

Příspěvekod MaHa » pon 01 pro, 2014 9:02 am

Michal Šuhajda píše:Ahoj,
po asi dvaceti letech jsem při úklidu u rodičů objevil tehdejší díl 1 plánky kolejišť od Malé železnice (vydáno cca 1990)
Nevíte, kdo je, (byl) autorem?

Měl jsem v paměti, že tento soubor plánků nebyl nic světoborného, ale při listování jsem se nestačil jsem se divit. Nejde o to, že publikace je poplatná době vydání (počítá s plechovým U kolejivem, analogovým ovládáním, stoupání atd.), to je na místě. Ale opravdu mi vadí, že je tam (a podle mě úplně zbytečně) spousta věcí špatně, ale ty byly špatně už v době vydání, resp. vždycky. Jak svědčí mé dětské zákresy tužkou do publikace, kde jsem se snažil opravit plánky na únosnou mez už tehdy mi to vadilo.
Přitom knihy např. od V. Zusky s podobným datem vydání jsou nadčasové a dodnes mají případnému čtenáři co říci..

Nezlobte se na můj výlev, ale fakt vy mě zajímalo za jakých okolností ta publikace vznikala. Vím, že to byly partyzánské doby, o kterých se dnešním mladým modelářům ani nesní. Pamatuju tu dobu, kdy bylo umění koupit jakoukoliv výhybku, a sehnat v modeláři profilové kolejivo PILZ se rovnalo malému zázraku, o výběru mezi kolejivem od více výrobců se nikomu ani nesnilo. Třeba by mi někdo byl schopen vysvětlit, proč jsou u plánků některé věci nad kterými mi dnes nezbývá než nevěřícně kroutit hlavou.

PS: Pevně doufám, že mé výplody se s odstupem času nebudou hodnoceny podobně.


Každá publikace odráží svoji dobu ve které vznikla víc než si myslíme a také ukazuje prostředí (železničně-modelářské) jeho autora a nejen to.
Modelová železnice
DCC na zahradní železnici patří od roku 2013 do archeologického výzkumu bohužel
MaHa
 
Příspěvky: 240
Registrován: stř 01 lis, 2006 10:09 pm
Bydliště: Šalingrad-Brno

Re: Plánky kolejišť od Malé železnice

Příspěvekod Rtep » pon 01 pro, 2014 4:23 pm

Dobrý večer

myslím si, že původní první vydání této brožurky je starší než uváděný rok 1990. Jako kluk jsme tyto publikace doslova hltali, ale stejně jsme museli používat pouze to co bylo k dostání. Ještě si pamatuji jaké bylo složité se dostat ke kolejivu PILZ a případně jak rychle bylo vždy prodáno. Zažij jsem také , že maximálně se daly koupit 4 pruty a podloží a to proto aby zbylo i na jiné byla totiž zcela jiná doba.
Uživatelský avatar
Rtep
 
Příspěvky: 353
Registrován: stř 08 dub, 2009 8:23 am

Re: Plánky kolejišť od Malé železnice

Příspěvekod Donatelli » úte 02 pro, 2014 1:54 am

No tak pokud mohu psát, tak na obnoveném vydání pomůcky malá železnice č. 1 je povolení k tisku 20. březen 1990. Neplést se staršími vydáními pomůcek A 1 - A 4. Na těch mám uvedeno A - 1 4. vydání říjen 1969, 5. vydání červenec 1971, 8. vydání březen 1973, A - 2 je jenom vzadu napsáno Povoleno SmKNV Ostrava 1. 9. 1975, A - 3 mám bez desek, takže nemohu sloužit a na A - 4 je to samé jako na A - 2
Donatelli
 
Příspěvky: 355
Registrován: sob 17 kvě, 2008 6:50 pm

Re: Plánky kolejišť od Malé železnice

Příspěvekod Michal Šuhajda » úte 02 pro, 2014 6:13 am

Ahoj a díky. Jak jsem napsal, měl jsem na mysli právě to obnovené vydání. Ty plánky jsou tam o dost horší než v těch z přelomu 60/70 let.
Chápu, že odráží dobu vzniku, ale například uspořádání zhlaví některých stanic mě fakt přivádí k úžasu.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Plánky kolejišť od Malé železnice

Příspěvekod hank » úte 02 pro, 2014 11:37 am

Pokud je mi známo, tak na těch starších příručkách se podíleli (asi ne sami) Vladimír Zuska a ing. František Jiřík. A řekl bych, že hlavně plánky kolejišť pro začátečníky (A4), stavba krajiny (D3) a stavba mostů (D1) jsou s určitými korekcemi použitelné dodnes - i po 40 letech. Zato ty vydané začátkem 90. let nejsou nic moc, snad s výjimkou stavby krajiny, která ale především opisuje odjinud.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6116
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Plánky kolejišť od Malé železnice

Příspěvekod SettO » stř 03 pro, 2014 2:41 pm

Ahoj,Michale, mohl bys mi, prosím, poslat konkrétně, v kterých pláncích jsou chyby? Pro poučení. Třeba i přes SZ.
Děkuji.
SettO
 
Příspěvky: 145
Registrován: sob 06 říj, 2012 6:57 pm

Re: Plánky kolejišť od Malé železnice

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 04 pro, 2014 7:11 pm

Ahoj,
Uvedu jen pár chyb, které mě nejvíc zvedají ze židle, protože si myslím, že jsou zbytečné a jednoduchou úpravou se to dalo udělat lépe. Nekomentuji všechny plánky, i když by se skoro na každém něco našlo. I proto jsem se ptal po autorech, protože by některé věci a myšlenky dokázali vysvětlit.

Plánky TT
č.6 – stanice má podivné uspořádání. Na čtvrtou kolej se dostaneme pouze přes výtažné, přitom u 2a je skladiště, kde nejspíš budou odstavené vozy. Nebylo by lepší zaústit trať místo výtažné koleje 4b a dlouhé koleje 2 a 4 používat jako dopravní?
č.8 – z odbočné trati je vjezd pouze na jednu kolej
č.9 – „otočené“ výhybky díky niž je nejdelší třetí kolej pouze manipulační a navíc na výtažných kolejích je na jedné straně skladiště, na druhé volná skládka
Tento prvek je použit poměrně často (viz níže 15 TT. 2,5,9H0), že to vypadá jako záměr. zrovna tady by mě ten komentář autora fakt zajímal
č.11 – dolní stanice je na první pohled čtyřkolejná, ale je tam jedniná dopravní kolej (č.1)
Na odbočnou stanici trochu málo…
č.13 – co jednu spojku na levé zhlaví mezi tratí do SN a odbočnou?
č.15 – uniká mi význam koleje nejblíž u dolního okraje, též zdvojená spojka na pravém zhlaví

Plány H0
č.2 – proč je spojka tak, že zůstala jediná průjezdná kolej? Není lepší levé zhlaví zrcadlově obrátit? Vtextu je popsáno doplnění dalších dvou výhybek, ale k čemu spojku do kusé koleji se skladištěm?
č.5 – dtto 2
č.6+7 – dlouhé stanice jsou fajn, ale mezistaniční úseky na 2 vozy Y je trochu moc
č.8 – opět vjezd na 5 kolej, jediná kolej pro viditelný okruh
č.9 – zase mi uniká význam koleje č.3 ve stanici A, výhybka do tunelu, proč?
č.12 – ta trať, která se připojuje na levém zhlaví a vytváří dvoukolejku na levé straně
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Plánky kolejišť od Malé železnice

Příspěvekod SettO » čtv 04 pro, 2014 7:47 pm

Ahoj, děkuji, teď to vidím.. Je divné, že by tam bylo tolik chyb. Taky by mě zajímal autorův komentář...
Ještě, že jsou dnes jiné zdroje(MF,děkujeme). S Tvými úpravami by se to dalo opravit. Nechceš to vydat jako dodatek?
SettO
 
Příspěvky: 145
Registrován: sob 06 říj, 2012 6:57 pm

Re: Plánky kolejišť od Malé železnice

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 04 pro, 2014 9:14 pm

Když ten sešit vyšel udělal jsem si do něj některé opravy tužkou.
Je lepší začít načisto, než opravovat plánky, které svou základní koncepcí (ovál) neumožní ztvárnit provoz, který by se přiblížil skutečnosti.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Plánky kolejišť od Malé železnice

Příspěvekod TTmili » čtv 04 pro, 2014 9:56 pm

Michal Šuhajda píše:Když ten sešit vyšel udělal jsem si do něj některé opravy tužkou.
Je lepší začít načisto, než opravovat plánky, které svou základní koncepcí (ovál) neumožní ztvárnit provoz, který by se přiblížil skutečnosti.


Načisto je lepší začít když to nic nestojí. Bohužel já musím opravovat základní koncepci na vlastním kolejišti a dávám ti za pravdu, že to není žádná sranda. Bohuže ani tak se nedostanu k nějakému reálnému základu, ale díky "neprůjezdnému" skryťáku se alespoň dostanu k reálnému oběhu souprav. Jak strašně rád bych začal od znova, třeba s inspirací v některém z Milanových plánků.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Plánky kolejišť od Malé železnice

Příspěvekod Michal Šuhajda » pát 05 pro, 2014 6:25 am

Hmmm, tohle znám, kdysi (1990) jsem u kolejiště začal výměnou jedné výhybky (možná právě pod vlivem plánků od MŽ), a nakonec se to zvrhlo v totální přestavbu (nikdy nedokončenou, protože přišly holky, bigbíty, atd.) :cry: . Takže opatrně!
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed


Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 30 návštevníků