saman55 píše:Díky všem za odkazy a příspěvky. Nemá někdo z vás foto nebo plán vozu, jak vypadal s kolejnicemi na přepravu tramvají v 60 až 80 letech ?
Ještě jednou všem dík
saman55
Tak ještě jednou. Pokud mi paměť slouží, tak na Smíchově u Ringhoffera se tramvaje nakládaly pomocí sloupových zvedáků na běžně přistavené vozy od ČSD, bez kolejnic. Tramvajové vozy byly v továrně usazeny na předvyrobené podložky, vozové skříně byly podepřeny vzpěrami, špalky, a přitaženy zarádlováním. Tím bylo zabráněno pohupování a následné nežádoucímu putování naložených vozidel po ložné ploše. Ty vagony pak po vlečce zpět vyváželo "Prasátko T 211.".
Pouze tramvajové vozy pro Prahu se vysouvaly přímo po vlečce a po obloukové spojovací koleji se dostávaly do kolejové sítě DPP.
Speciální přepravní vagony se objevují podstatně později, kdy byly obecně zpřísněny podmínky technologie transportu.
Jen pro doplnění, u vozidel s kluznými ložisky (např. dvounápravové tramvajové vozy) se před nakládáním ložiskové komory podklínovávaly proti rozsochovým sponám aby svěšením náprav na listových pružinách nedošlo v komorách k vyskočení ložiskových pánví, případně k vyskočení pružnice z důlku. Toto zaklínování se tam během přepravy většinou nechávalo.