milan ferdián píše:Byl jsem tehdy HO-nulkář,takže si pamatuji,že nejdražší parní lokomotiva BR52 s kondenzačním tendrem stála 105,-Kč.Vozy "Y" od SCHICHTU jsem kupoval za 25,-Kč.Ceny za nákladní vozy průběžně kolem 20,- Kč.Trafo FZ1 stálo též 105,-Kč a vzpomínám si na LUX-KONSTAT,zajišťovalo stále osvětlení vozů a lokomotiv.
Trochu ty cenové relace poopravím - rok tuším 1984 (85?), obrovsky dav lidu na Národní třídě v Praze - ne, nebyla to předzvěst perestrojky či Pražského listopadu, to jen byl den D pražských modelářů - první den otevření nové a největší modelářské prodejny v ČSSR, DTM - Domu Techniky Mládeže (později modelářskou obcí Domem Hrůzy nazývaný...). Když jsem si vystál několikahodinovou frontu, byv otřískán a omlácen krutým davem o futra jediného otevřeného dveřního křídla v celoprosklené stěně hlavního vchodu, ovanula mne vůně čerstvého laku a v dáli v regálu krabičky mnou tolik vysněných rychlíkáčů Y značky Schicht, a ano BYLA TAM TAKY! Krásná, žlutozelená E-499.2 od PIKA v HO - po dalším nekonečném čekání jsem nesmělým přeskakujícím pubertálním hlasem na prodavačku vykviknul prosbu o dva vagonky a mojí Božskou s prosbou o vyzkoušení - mašinka byla usazena zkušební kolej, ladná ručka prodavačky otočila kolečkem trafa FZ1 a - toužebný okamžik nenastal! Rozbalila druhou krabičku - to samé! Až třetí pokus byl úspěšný - a tak jsem odcházel chudší o 199 kčs plus cena za 2 vagonky (80 kčs za oba) a bohatší o vzpomínky které se nazapomínají - ještě jsem se nadšeným davem stačil prodrat k tehdy ještě funkčnímu kolejišti v hale "Domu hrůzy" a pospíchal domů za dalším super prožitkem. Podotýkám že ten super prožitek nebyly první sexuální zkušenosti s mou krásnou spolužačkou, ale rozechvělé pozorování nové soupravy na domácím "dětském" kolejišti až do velmi pozdních večerních hodin...
A ještě k těm cenám - paragon i po letech nelže - mašinka 199 kčs, jedno yčko 40 kčs. Pak jsem kupoval Piko Vtr a Z53 kyselinu po 15 kčs, chladák piko za 20,- a BR01.5 za 299,- kčs - a tyhle mašiny byly s BR52 a Br41 tehdy v HO nejdražší... I když asi tak po roce přišly do prodeje jugoslávský modely (MEHANO ?) parní mašinky s kouřákem ny rycin olej (zasmradila celý můj pokoj hůř než vánoční kadidlo...) a nějakýho americkýho velkýho dieselu - ceny těchto "skvostů" si už fakt nepamatuju, leč pokud jde o modelářský materiál - šturc piko byl za 2,5 Kč, barvičky Unicol (sada 6 barev) za 12kčs, malá humbrolka za 8 Kč (když byly!!! - a mimochodem, 4 humbrolky z té doby používám dodneška...) a pořízení modelářského lepidla mne stálo několik hodin rozpouštění zbytků plastových rámečků stavebnic v lahvi toluenu...
Omluvte tedy malé zavzpomínání na doby, kdy většina modelářů žila v rozechvěleném očekávání přichodu nových skladových zásob do několika (myslím že 6ti) modelářských prodejen v ČSSR, kdy člověk oproti jiným dnům vstával radostně ještě za noci aby si zajistil jedno z prvních míst ve frontě modelářské burzy před pražským Radiopalácem (začínala v 8.00 a v té době již délka fronty dosahovala zejména před Vánoci i více než 300 metrů...) a kdy trnul hrůzou zda mu Cenzor Celník nechá doručit balíček z Anglie v kompletním stavu a nějaký modýlek či časopis tedy nezmizí v nenávratnu... Byl jsem tehdy student SEŠ a výměna se zahraničními modeláři byla jedním z mála způsobů jak si zajistit zahraniční modely a materiál (barvy)