Stránka 1 z 2
Oprava lokomotivy TT diesel Škoda 107001-0

Napsal:
ned 27 led, 2013 9:54 am
od kuťas
Vážení, prosím o radu, nejsem žel. modelář, ale mám vnuka, 12let, školou prochází diky asistentovi, hodně ho baví vláčky. Rád bych mu opravil lokomotivu,výše uvedenou, stáří cca více nežli 20let, vada je, že se sama nerozjede, musí se do ní strčit. Hádám že bude vada na kolektoru, nebo závitový zkrat ve vinutí kotvy.Motor je 12V, má hruškovitý tvar, vypadá že je chycený do šasi dvěmi zatočenými packami a možná prostrčeným drátkem. Prosím o radu, jak se provádí rozborka, zdali je možné zakoupit motorek, také kde, jestli je možné motorek rozebrat, prostě rady co s tím.Za každou radu nebo odkaz děkuji. Kuťas.
Re: Oprava lokomotivy TT diesel Škoda 107001-0

Napsal:
ned 27 led, 2013 8:26 pm
od fruafru
Možná by to chtělo fotku v jakém stavu se lokomotiva momentálně nachází, Motorek se dá koupit, nevím jestli ještě v kamenném obchodě ale na výstavách určitě. Motorek bych nerozebíral, zkusit vyčistit namazat.
Pokud sundáš kastli a dostaneš se k motorku, na boku jsou mosazné tvarované plíšky co drží uhlíky, ten plíšek na uhlíky musí trochu tlačit, plech drží na místě plastové kolíky, může se stát že jsou vydřené a neumožní přítlak na uhlíky, rozevřením plíšků a vytočením se dá dostat k uhlíkům, vydělat vyčistit (motorek se nemusí demontovat, pinzetou to jde udělat na mašině.
Re: Oprava lokomotivy TT diesel Škoda 107001-0

Napsal:
úte 29 led, 2013 3:05 pm
od kuťas
Dík za odpověď. Tomu všemu bych rozuměl, pokud by uhlíky jiskřily, mašinka by neměla výkon, tak bych předpokládal, že stačí vyčistit. Ale protože se neumí sama rozjet, předpokládám větší poškození. Proto se snažím zjistit, jestli je možné rozebrat motorek a jak. Asi zkusím čištění otvory po kartáčcích. Děkuji za radu. Kuťas. Ještě snad dotaz, kolik by někde na výstavě asi mohl motorek stát? Jen cenovou relaci. Dík.
Re: Oprava lokomotivy TT diesel Škoda 107001-0

Napsal:
úte 29 led, 2013 3:18 pm
od fruafru
Motorek rozebereš vyhnutím plechových jazýčků ty drží pohromadě kovové pouzdro statoru a plastový díl s uložením uhlíků, Hodně blbě se to dává zpátky. Dávej pozor na to co se všechno vysype, ložiska, vymezovací podložky. Než začneš rozebírat motorek ještě ho vytáhni z loko , jehlou potlačíš do středu plastového oka co je součástí rámu a vytlačíš kovovou tyčinku, v nějakém hodně starém provedení byla malá závlačka a zkus ho elektricky bez zátěže, pokud se rozjede je chyba v převodech, prostě jsou suché.
Re: Oprava lokomotivy TT diesel Škoda 107001-0

Napsal:
úte 29 led, 2013 6:49 pm
od Polabský
Dělám trochu něco jiného, převážně v jiném měříttku. Občas třeba i 1 : 1 ,
Trošku mne jímá hrůza z toho diagnostikování závady.
Začal bych tím, že bych po sundání krytu začal hledat na elektrické cestě poruchu. Na to mi stačí dva kousky drátu připojených k zapnutému trafu postupně, sběrače, vedení, tlumivky a konečně držáky kartáčů. Pak bych teprve vyvázal motor a něco s ním dělal. Samozřejmě bych asi zkusil nejdřív i převody.
Hezký večer Všem.
Re: Oprava lokomotivy TT diesel Škoda 107001-0

Napsal:
úte 29 led, 2013 8:41 pm
od Rozsíval Jaroslav
Pokud chceš zjistit jednoduchým způsobem, jestli se jedná o elektrickou, nebo mechanickou závadu, zapoj do obvodu napájení pro lokomotivu žárovku ( jeden drát od zdroje připojit ke kolejnici přímo, druhý drát od zdroje přes žárovku na druhou kolejnici) Stačí klasika na 16V pro osvětlení. Pokud je obvod přerušen ( není dotek v uhlících, vadný motor, vadné sběrače) žárovka po zapnutí napájení nesvítí. Zkus dotlačit uhlíky, zkontroluj sběrače, po uzavření obvodu se žárovka slabě rozsvítí ( zapojeno v sérii s motorkem). Pokud žárovka v tomto zapojení svítí, a při zapojení napětí bez žárovky lokomotiva nejede, pak teprve hledej mechanickou závadu.
Jarda
Re: Oprava lokomotivy TT diesel Škoda 107001-0

Napsal:
stř 30 led, 2013 6:39 pm
od kuťas
Moc děkuju za odpovědi, dám se do kompletního proměřování a zkoušení, i když už jsem to jednou podniknul, ale znovu s novým elánem, s pocitem, že nejsem první kdo tu rozborku provedl, to určitě půjde. Možná ta moje dignostika může i vzbudit nedůvěru, ale s elektrem pracuji, tak na 90% to je motor. Ještě jednou moc děkuji, dám vědět jak se to vyvíjí. Jsem od Chrudimi.
Re: Oprava lokomotivy TT diesel Škoda 107001-0

Napsal:
čtv 31 led, 2013 4:59 am
od carodej
Většinou bývají zanešené ložiska, nebo špína co se dostala nějak do prostoru mezi stator a rotor ... pokud ho nechceš celý rozebírat , tak do nich vstřikni zvenku WD40 sprej, chvilku počkej , pak utři a skus jestli se rozbíhá samostatně sám. Pokud jo, tak potom jemně naolejovat a skontrolobat taky stav převodu v rámu pojezdu.
Re: Oprava lokomotivy TT diesel Škoda 107001-0

Napsal:
čtv 31 led, 2013 7:26 pm
od Polabský
To s tím stříkáním do motoru bych nepovažoval za moc rozumné.

Re: Oprava lokomotivy TT diesel Škoda 107001-0

Napsal:
čtv 31 led, 2013 8:10 pm
od mizl
Polabský píše:To s tím stříkáním do motoru bych nepovažoval za moc rozumné.

Spreje VD40 se běžně používá na promazání a čištění v elektrotechnice ( prostříkání kontaktů stykače, svorkovnic a veškerých spojů ) i na napětí 500 V. Přirovnal bych to z nadsázkou nevodivému
" KONKORU ".
Michal
Re: Oprava lokomotivy TT diesel Škoda 107001-0

Napsal:
pát 01 úno, 2013 11:09 am
od carodej
Polabský píše:To s tím stříkáním do motoru bych nepovažoval za moc rozumné.

Běžně to používáme na vystříkávání komutátorových motoru na RC-mini auto_závodech (tedy motory cca velikosti motoru v železničních modelech na podobné napětí. Předstříknout WD40 na uvolnění nečistot ...a pokud je dost času na servis potom vystříkat komplet včetně komutátoru sprejem na čišténí brzd a po cca 2 minutovém vyšušení naolejovat ložiska. Pokud čas neni tak se hned po vystříknutí WD40 jede na start ...

Re: Oprava lokomotivy TT diesel Škoda 107001-0

Napsal:
pon 04 úno, 2013 1:20 pm
od Tomáš
No nevím jak WD40 originál, ale já kdysi použil něco podobného od Den Braven na vyčištění starých přestavníků BTTB a všechny jsem tím zničil.
Re: Oprava lokomotivy TT diesel Škoda 107001-0

Napsal:
pon 04 úno, 2013 1:37 pm
od Polabský
Jsem tak trochu "ze starý školy" a nemám rád rychlá a snadná řešení. Proto jsem zde měl předcházející příspěvek.
Na spreje mám svůj názor a zkušenost. To je prosté. Většina starších rotorů má šelakovou (lihovou) isolaci. A ta se nemá ráda s jakýmkoliv agresivním rozpouštědlem. A to bohužel všechny tyto sprejový fujtajblíci jsou.
Hezký den Všem !!
Re: Oprava lokomotivy TT diesel Škoda 107001-0

Napsal:
úte 05 úno, 2013 4:14 am
od carodej
No ty by musel být hóóóóódně starý motor s drátem s textilní izolací ... to už jsem v modelech tak cca 35-40 let neviděl ... a i tam se jednalo spíše o fixaci závitu šelakem než izolaci ... Už v 60-desátých letech Igla a i jiné VEBxxx fabriky používali jiné laky na izolaci než šelak. Šelak se používal u VN tranformátoru a vysokonapěťových cívek. U motorku na nízké napětí málo. Tam by použití WD40 mohlo být problematičtější.
Ale stejnou službu udělá isopropyl ... který je k elektrickým obvodum a běžným izolacím netečný. Čistíme tím osazené desky plošných spoju v ultrazvukové lázni od zbytku tavidel. Stačí injekční jehlou pár kapek do ložisek a po uvolnění nečistoty tlakovým vzduchem se ji pokusit vyfouknout ... ale lepší je to rozebrat a vyčistit po dílech. (pokud to jde):)
Re: Oprava lokomotivy TT diesel Škoda 107001-0

Napsal:
úte 05 úno, 2013 4:17 am
od carodej
Tomáš píše:No nevím jak WD40 originál, ale já kdysi použil něco podobného od Den Braven na vyčištění starých přestavníků BTTB a všechny jsem tím zničil.
Jak zničil ? popiš podrobněji ?