Stránka 1 z 2

Světla při posunu

PříspěvekNapsal: sob 07 dub, 2012 11:12 am
od BaWiS
Zdravím,
byl by někdo tak hodný a nenapsal mi stručně, jaké světla mají svítit u lokomotivy při posunu? Z toho, co jsem našel, tak svítí ty klasické bílé do kříže na každé straně jedno, ale na které straně? Jestli přední pravé a zadní levé, nebo naopak? A záleží i na tom, v které kabině je strojvůdce? Stačí klidně i odkaz. A pokud někdo ví, tak mi i stačí, jestli je to tak stejně jak v Polsku :D Ale možná se to bude hodit i jiným, né jen mě.

Na googlu se mi nic nepodařilo najít, drážní předpis jsem nečetl celý, ale když jsem v něm hledal, tak taky bezvýsledně. Díky. :wink:

Re: Světla při posunu

PříspěvekNapsal: sob 07 dub, 2012 11:19 am
od JBr
A pritom to najit bylo tak snadne :) Viz dva paragrafy z aktualni verze predpisu D1, dostupne na webu SZDC.

714. Návěst Hnací vozidlo při posunu (na přední i zadní straně hnacího vozidla
rozsvícená dvě bílá světla ve stejné výši) upozorňuje zaměstnance
na hnací vozidlo posunového dílu.

744. Návěst Obsazené hnací vozidlo (na přední i zadní straně hnacího vozidla
jedno bílé světlo [noční návěst]) upozorňuje za snížené viditelnosti na odstavené
hnací vozidlo obsazené strojvedoucím.


Za dob CSD to bylo jinak, ale vzhledem k tomu, ze jsi hledal v predpisech, tak predpokladam, ze ti jde o soucasnost...

Re: Světla při posunu

PříspěvekNapsal: sob 07 dub, 2012 12:08 pm
od Ossi
Podle současných předpisů znamená jedno světlo na obou stranách hnacího vozidla (HV) návěst "obsazené stanoviště", jedno je, na které straně. Dvě světla na ve stejné výši na obou stranách HV je návěst "posunující vozidlo" a "začátek vlaku" tři světla do trojúhelníku na předním čele HV. Svítí se ve dne i v noci. Dálkové reflektory jsou dva vedle spodních světel a u moderních vozidel při zapnutí spodní pozičky zhasnou (např. motor 814/914). Za starých ČSD předpisů se svítilo jenom v noci a noční návěst "začátek vlaku" byla návěštěna dvěma světly vpředu. Návěst "posunující lokomotiva" (platilo to samozřejmě i pro motoráky) se návěstila jedním světlem na obou čelech HV. Strana nebyla direktivně určena, u skříňových lokomotiv a motoráků se svítilo zpravidla křížem pravým světlem. Za mé praxe na záloze (stroj T466.0 - 735) se svítilo na jedné straně lokomotivy, podle strany ze které jsem řídil. Jednalo se čistě o to, abych měl osvětlený nárazník při najíždění na vozy. Reflektor byl nahoře a dal se rozsvítit nezávisle. U lokomotiv, u kterých šla rozsvítit světla pouze z přilehlého stanoviště, bývalo zvykem(typicky Sergej T679.1 - 781), že se nechala svítit levá zadní bílá do vagónu. Šlo o to, aby strojvedoucí nemusel přebíhat rozsvěcet na druhé stanoviště "bílou" při odstupování od vlaku v cílové stanici. Jak to je v Polsku přesně nevím, pouze si vzpomínám, že na lok. T448.0738 (původně měla být dodána do polského průmyslu) z Carborunda Benátky nad Jizerou byly instalovány na stranách střechy stanoviště návěstní modré lampičky, které se daly střídavě rozsvítit ze stanoviště. Stejné lampičky jsou vidět i na ČME3 pro SSSR. Prý to bylo určeno jako orientace pro posunovače, ze kterého stanoviště strojvedoucí lokomotivu řídí. Ossi

Re: Světla při posunu

PříspěvekNapsal: sob 07 dub, 2012 1:34 pm
od BaWiS
JBr píše:A pritom to najit bylo tak snadne :)
To máš pravdu, mě zmátlo to slovo "Návěst" (myslel jsem, že se jedná o semafor) a díky za odkaz, aspoň vím, kde to přesně ta informace je :)

Ossi píše:
Dík, žes to tak polopatě vysvětlil :) Takže
- když HV stojí, a je v něm strojvůdce, svítí na každé straně jedno světlo a není striktně daná strana.
- když HV začne posunovat, tak svítí všechny 4 světla (2 přední, 2 zadní - jak říkáte "poziční")
- a teď nerozumím tomu "začátku vlaku" - tzn. že když při posunu HV táhne vagony, tak má navíc rozsvícené ve předu horní reflektor? Takže do vagónů svíti 2 poziční a ve směru jízdy 2 poziční + reflektor? a pokud by vagony sunula, tak svítí jen 2 poziční vpředu a vzadu?

A dík za tu poznámku z praxe :wink: I proto jsem se ptal veřejně, že někdo dodá info z provozu :) Jinak já to mám pro modely, takže mi ty informace stačí jen omezené, které jdou v modelu udělat. Kolega z Polska říkal, že u nich záleží na straně podle toho na jakém stanovišti je strojvůdce. Bude mi předělávat do mých TT světla, tak proto jsem to chtěl vědět :)

Re: Světla při posunu

PříspěvekNapsal: sob 07 dub, 2012 2:42 pm
od Jeňa Sova
Ne, zkusím to vysvětlit jinak.

Posun - dvě bílé na obou starnách.
Obsazené hnací vozidlo - jedno bílé světlo na každé straně (abych řekl pravdu, tak i v případě, že jen stojím a čekám, nechávám svítit bílé světla jako při posunu; a nejsem jediný)

Jízda vlaku - Tři bílé do trojúhelníku v čele vlaku, dvě červené na konci soupravy (je úplně jedno, jestli je to solo mašina nebo desetivozový rychlík), u nákladních vlaků a vozů s nefungujícími červenými světly se dávají koncové desky.

Je třeba si uvědomit, že posun a jízda vlaku jsou dva naprosto odlišné principy při provozování drážní dopravy, resp. i ježdění po kolejišti, pokud to člověk chce dle skutečnosti... Posun se provádí pouze ve stanici, jízda vlaku probíhá mezi stanicemi. Ono je to ve skutečnosti složitější, ale takhle by to jako princip mělo stačit. Pochybuju, že by jsi zaváděl jízdu PMD :D

Re: Světla při posunu

PříspěvekNapsal: sob 07 dub, 2012 3:14 pm
od BaWiS
Jeňa Sova píše:Jízda vlaku - Tři bílé do trojúhelníku v čele vlaku, dvě červené na konci soupravy
...
Pochybuju, že by jsi zaváděl jízdu PMD :D
Takže při "jízdě vlaku" vždycky svítí i horní reflektor? To mě trochu mate, protože jsem myslel, že se zapíná "podle potřeby" a když se dívám na youtube na videa, tak né všechny svítí horním reflektorem. Např: POŠTOVNÍ ESA, 362 166 - 1, 362 121 - 6, start, 8.8.2010 nebo EC 136 MORAVIA, příjezd + posun, 8.8.2010, TORNÁDO 460, start, 8.8.2010

PMD je co? :)

Re: Světla při posunu

PříspěvekNapsal: sob 07 dub, 2012 3:28 pm
od Jeňa Sova
Staré mašiny mají jako dálkové horní reflektor. Novější mají dálkové dole a nahoře jen poziční světlo. Takže pokud má mašina nahoře dálkové, tak s tím samozřejmě nesvítí do tvaru trojúhelníku, ale svítí jen dvěma bílýma dole, avšak jen na jednom čele, jelikož jede jako vlak. Někdy na to fíra zapomene, tak svítí jen dvouma v čele i když by mohl i horním pozičním bez toho, aby někoho oslnoval. Viz video s pantákem 460- ten má rozsvícené jen dvě, přitom by mohl i třetí. Tato 460 je po rekostrukci, takže dálkové má dole. PMD je posun mezi dopravnami, ale tím se nezatěžuj...

Re: Světla při posunu

PříspěvekNapsal: sob 07 dub, 2012 3:54 pm
od kecu.p
Esa 363 a 362 mají u dálkového světla možnost rozsvítit i slabší žárovku (je dole uprostřed mezi halogeny). Jiné lokomotivy mají možnost svícení dálkového světla na různé intenzity světla.

V modelu je rozdělení světel docela problém. Zpravidla se spokojíme s přepínáním červená / bílá. U DCC je možnost ovládat případně světla i nezávisle na směru a i nezávisle přepínat červené / bílé. Buďto je to přímo od výrobce připravené anebo to při troše šikovnosti zapojíme (pokud rozumíme elektronickým součástkám).

Re: Světla při posunu

PříspěvekNapsal: sob 07 dub, 2012 4:30 pm
od BaWiS
He, takže vidím, že ty drážní předpisy by mi byly stejně na nic, když je to aji jinak :D
Snad už teď tomu rozumím :D
Já si teď u kolegy nechávám instalovat zvukový dekodér do několika lokomotiv a chci tam i úpravu ovládání světel (v TT u Tilliga to umožňují z výroby jen ty nové lokomotivy s PluX12, MTB to taky umí, u Kuehna a jiných to nejde), takže když už do toho tolik investuju, tak jsem chtěl i upravit světla.

Například tady jde vidět část z ovládání světel BR 189 od Tilliga

Re: Světla při posunu

PříspěvekNapsal: sob 07 dub, 2012 5:28 pm
od Jeňa Sova
Když už jsme u těch 362/363, neví někdo, proč nerenovovaným Esům svítí na každé straně levá pozička (žárovka) míň než pravá? Myšleno při pohledu z čela proti mašině.

Re: Světla při posunu

PříspěvekNapsal: sob 07 dub, 2012 9:00 pm
od Ossi
Přidám dodatek: když jsem jezdil ještě za platnosti starých předpisů, i při posunu (jedna bílá na každé straně) jsem si občas posvítil reflektorem na trať. Zajíždělo se na zarostlé vlečky, do různých šturců a podobně. Jednou jsem díky tomu zastavil na poslední chvíli na vlečce Kovošrotu před "hnědákama", kteří si "přividělávali". Tenkrát by se snad z toho nedělal takový humbuk, jako dnes, pokud bych to nezastavil včas. Všechna světla šla samostatně zapnout podle potřeby. Jak říkám, to byly staré předpisy. Dnes se při posunu jezdí se dvěma bílýma na obou stranách HV. Návěst "začátek vlaku" platí pro jízdu vlaku, ne pro posun. Pokud není loko po rekonstrukci, dočasně se svítí jenom spodníma bílýma. Jsou vozidla, která jsem neviděl rekonstruovaná tak, že je vyhozen reflektor a nahrazen pozičkou - zářným příkladem jsou motory řady 810. Jedinou reko ve staré kastli jsou dva vozy 811 ČD. Z modelářského hlediska je nutno rozlišit, zda jde vozidlo podle nové nebo reko (svítí podle dnes platných předpisů) anebo starší (svítí podle předpisů ČSD).
U nových (814, 753.7, Desiro, Herkules apod.) řešit svícení takto: Posun: dvě bílé na obou stranách vozidla. Jízda loko sólo:dvě bílé plus horní bílá vpředu a vzadu dvě červené. Loko v čele vlaku: dvě bílé plus horní bílá vpředu, vzadu nic. Loko na postrku: vpředu nic, vzadu dvě červené. Reflektory umístěné vedle dolních poziček bych neřešil s výjimkou modelů, který mají spodní reflektory funkční (jako uvedená BR189 od Tilliga), ty bych pak rozsvěcel nezávisle na ostatních světlech. Návěst obsazené vozidlo (jedna bílá na každé straně) bych též neřešil. Zbytečně by se tím komplikovaly el. obvody modelu.
U vozidel stavěných době platnosti starých předpisů: Posun: jedna bílá vpravo ve směru jízdy křížem. Jízda sólo: dvě bílé dole vpředu a dvě červené vzadu. Loko v čele vlaku: dvě bílé vpředu, vzadu nic. Loko na postrku: vpředu nic, vzadu dvě červené. Horní reflektory zapínat nezávisle na všem na obou stranách. Ohledně elektrikařiny je obvodové řešení hezky rozkresleno na stránkách Zababov-a včetně zapojení v digitálu.

Re: Světla při posunu

PříspěvekNapsal: ned 08 dub, 2012 8:39 am
od Ferda
Ossi to popsal téměř vyčerpávajícím způsobem a velmi přehledně, takže jen malá poznámka k tématu.

Za dob ČSD při posunu (jedna bílá pozička na každém konci mašiny) bylo zvykem v případě posunu v oblouku svítit na vnitřní straně oblouku.
Nevím zda to předpis povoloval, ale mělo to logiku. Foršíbři viděli, kde je mašina.

Re: Světla při posunu

PříspěvekNapsal: ned 08 dub, 2012 10:08 pm
od BaWiS
Jóo Ossi, díky moc, fakt super popsané a hlavně jasně. Myslím, že tohle pomůže nejen mě ale i jiným neznalým. Dík za ochotu :wink:

Re: Světla při posunu

PříspěvekNapsal: pon 09 dub, 2012 4:40 pm
od ondras
Jeňa Sova píše:Když už jsme u těch 362/363, neví někdo, proč nerenovovaným Esům svítí na každé straně levá pozička (žárovka) míň než pravá? Myšleno při pohledu z čela proti mašině.

Zajímavé,pokud myslíme oba stejný pohled - Čelo lokomotivy zvenčí (prostě stojím před mašinou) tak mě se zdá,že levá svítí více než pravá a u jiného,že svítí obě stejně.

Re: Světla při posunu

PříspěvekNapsal: pon 09 dub, 2012 7:59 pm
od Jeňa Sova
No jasné, zrovna naopak jsem to trefil. Teď jsem to zjistil, sedím v R taženým 362. A ten důvod? Určitě to nějaký mělo...