Stránka 1 z 1

Čištění modelů

PříspěvekNapsal: sob 04 úno, 2012 3:20 pm
od Hery
Dobrý den,
zakoupil jsem starší model lokomotivy, který byl zaprášený. Prach jsem odstranil štětečkem , ale model zůstal takový zašedlý. Potřebuji poradit čím vyčistit zašedlost a dodat modelu lesk. Čím se vůbec modely čistí? Existuje na to nějaký prostředek? Předem děkuji za rady.

Re: Čištění modelů

PříspěvekNapsal: sob 04 úno, 2012 4:48 pm
od miroslav lengyel
Předpokládám,že jsi měl na mysli prach,protože si tak nějak nedovedu představit,jak bys odstranil pach štětečkem. :D Teď vážně,úplně nejlepší je pravděpodobně ultrazvuková čistička,zmiňovaná třeba zde: viewtopic.php?f=28&t=1773&hilit=%C4%8Di%C5%A1t%C4%9Bn%C3%AD+karoseri%C3%AD&start=15
někde jsem zahlédl také speciální plastelínu,která se nanese na stroj a pak se to sloupne i s bordelem.Záleží také co je to za mašinu,pokud to bude stroj,který nemá mnoho doplňků,lze použít i lázeň voda+jar.Samozřejmě tam neházej mašinu celou,ale pouze kastli. :lol:
Tady ještě jeden odkaz: viewtopic.php?f=3&t=1697&hilit=%C4%8Di%C5%A1t%C4%9Bn%C3%AD+lokomotiv

P.S.Stačilo zadat do vyhledávacího okénka vpravo nahoře a vypadlo to samo. :mrgreen:

Re: Čištění modelů

PříspěvekNapsal: sob 04 úno, 2012 5:21 pm
od Hery
Děkuji, pach jsem opravil v prach. Dík za odpověď a připomínku.

Re: Čištění modelů

PříspěvekNapsal: ned 27 kvě, 2012 9:11 pm
od PaMi
Mám dotaz, zdali má někdo zkušenosti anebo objektivně ví že tento postup je nebo není vhodný:
Lze vhodit kompletní motorek do Isopropylalkoholu? Resp. lze jej vhodit do isopropylalkoholu v ultrazvukové čističce a tím jej vyčistit? Šlo by takhle vyčistit celou lokomotivu včetně elektronických obvodů bez rozebrání?
Díky za info.

Re: Čištění modelů

PříspěvekNapsal: pon 28 kvě, 2012 7:24 am
od vvitty
Cistit takhle celou lokomotivu mohu silne nedoporucit. Co si od takoveho vycisteni slibujes?

Totez u motorku - pokud je to uzavreny motor, zustane vsechen bordel stejne uvnitr. Jen se presune na jine misto...

Re: Čištění modelů

PříspěvekNapsal: pon 28 kvě, 2012 10:12 am
od PaMi
vvitty píše:Cistit takhle celou lokomotivu mohu silne nedoporucit. Co si od takoveho vycisteni slibujes?

Možnost vyčištění lokomotivy bez nutné rozborky a sborky.

Uvítal bych konkrétnější důvody, proč toto silně nedoporučuješ? Chápu důvod uzavřeného motorku. Jaké jsou další důvody? Díky.

Re: Čištění modelů

PříspěvekNapsal: pon 28 kvě, 2012 10:39 am
od radekkrupka
A nehrozí u takového postupu, že vyčistíš i něco co necheš? :) Kromě toho, že celý model do něčeho ponořuješ - co povrchovka, patina, ... a následné pohledové změny modelu?

Re: Čištění modelů

PříspěvekNapsal: pon 28 kvě, 2012 11:15 am
od vvitty
Treba prevodovka?
Pokud je v ni olej, zrejme bude vhodne ji po takove akci minimalne znovu promazat, pokud jsou v ni nektere moderni eurozelene vazeliny, tak vyhodit... resp. mechanicky vycistit, protoze vazelina zdegraduje, pevna cast tam sice zustane, jen uz nebude tak dobre mazat. Stavel jsem v prosinci par stovek prevodovek a nektere se opravovaly, zkusil jsem dily co jsem vyndal takhle vycistit a nakonec bylo jednodussi je vyhodit a vzit nove... mozna bych je jeste nasel v plechovce s nebezpecnym odpadem, jestli se chces podivat ;-)
Nakolik se olej z prevodovky rozpusti v cistici a nakolik ulpi na jinych dilech je otazkou... ono ho tam neni moc, ale znas Murphyho ;-)

Dalsi veci od kterych jsem lidem cistil masinky jsou vlasy a chlupy z ruznych zvirat nebo kobercu - to je stejne nutne udelat rucne.

U upravovanych nebo stavenych modelu pak muzes poskodit asi vsechno - obtisky, povrchovka pokud je striknuta primo na lept bez nejake predchozi upravy nebo zakladu, patina... Kdyz jsem jeste stavel pojezdy z leptanych stavebnic, tak jsem je strikal autosprejem na kovy aby tak nesvitily, v cisticce se barva spolehlive odloupala.

A podobne jako u motoru je otazkou, kam se ten bordel presune a jaky ma charakter. Pevne necistoty co v IPA neplavou treba z uzavreneho prostoru nebo "vany" nedostanes ani v cisticce.

Proto jsem se ptal co si od toho slibujes, i kdyz jsem zapomel se zeptat na to jaky model. A dost mozna, ze se tu najde clovek co to zkousel a byl spokojen s vysledkem - jiste najdes modely, ktere s vyse uvedenym nebudou mit problem. Ale osobne bych to nedoporucil.

Re: Čištění modelů

PříspěvekNapsal: pon 28 kvě, 2012 5:06 pm
od Rudolf
PaMi píše:Mám dotaz, zdali má někdo zkušenosti anebo objektivně ví že tento postup je nebo není vhodný:
Lze vhodit kompletní motorek do Isopropylalkoholu? Resp. lze jej vhodit do isopropylalkoholu v ultrazvukové čističce a tím jej vyčistit? Šlo by takhle vyčistit celou lokomotivu včetně elektronických obvodů bez rozebrání?
Díky za info.


Mimoděk jsem vyslechl na burze podobnou informaci - čistění modelů pomocí ultrazvukové čističky a destilované vody (je nevodivá).

Umím si takto představit čistění částí lokomotivy, ale celou včetně motorů - no nevím. Na druhé straně to tam bylo prezentováno tak, že to dotyčný takto používal...

Re: Čištění modelů

PříspěvekNapsal: pon 28 kvě, 2012 5:14 pm
od mlha
Troufám si tvrdit,že ultrazvuková pračka chlupy z motorku a pojezdů nedostane,prach určitě ano

Re: Čištění modelů

PříspěvekNapsal: pon 28 kvě, 2012 5:26 pm
od vvitty
... jinak je to ale super nastroj, treba na cisteni leptu pri pajeni od zbytku pajecich past, nebo pred nastrikem od tehoz je to bezkonkurencni ;-)

Ale cely hotovy model bych do ni nehodil, a to ani do IPA, ani do destilky. Na druhou stranu, vlastni zkusenosti jsou mnohdy k nezaplaceni :wink:

Re: Čištění modelů

PříspěvekNapsal: pon 28 kvě, 2012 7:09 pm
od PaMi
Karoserie čistím v ultrazvuku běžně (ale pouze voda + saponát). Proto mne napadlo tam hodit celý stroj. Neviděl jsem v tom slabou stránku. Pouze jsem se bál, jestli to snese motorek (bál jsem se hlavně o uhlíky).
To byl důvod, proč jsem sem dal tento dotaz. Nicméně vvity upozornil na řadu možných problémů, za což mu děkuji. Hlavně mě upozornil na fakt, že se ze stroje uvolní celá řada tuků a maziva, které se mohou usadit někde jinde.
Každopádně jsem ale koupil jednu starou start mašinku s kterou toto vyzkouším (v následujících 14ti dnech). Vše nafotím a dám sem výsledky.

Re: Čištění modelů

PříspěvekNapsal: pon 28 kvě, 2012 7:26 pm
od vvitty
Tesim se na vysledek :)

Nicmene co se tyka maziv, bude hodne zalezet na vyrobci, dobe vzniku a predchozi udrzbe - ne vse cim se maze se v IPA rozpousti uplne, pripadne je vuci pusobeni odolne.
Jeste bych dal pozor na zbytky z uhliku - pokud je v masince plosny spoj, idealne s SMD soucastkami nebo dekoderem, muze se tam dostat prach z uhliku. Je celkem slusne vodivy a moderni soucastky maji nozicky tak krasne blizko u sebe... Samozrejme se to netyka starych BTTB, kde je nejvetsi vykrik elektroniky dioda pred zarovkou.

Abys nemusel davat tolik IPA, doporucuji do cisticky vlozit vhodnou vanicku (pro TT treba krabicky ze skrinek MARS - vejde se do nich TT Barca tak akorat) a IPA dat jen do ni, a prostor mezi krabickou a vanou cisticky zalit vodou. Rozdil ve spotrebe celkem draheho cistidla je znacny.

Re: Čištění modelů

PříspěvekNapsal: pon 28 kvě, 2012 9:02 pm
od jafobe
co se týče čištění motorků: beru to podle mé vlastní letité praxe v servisu kancelářské techniky, ale vesměs v motorkách do kancelářské techniky a do modelů mašinek není moc rozdílů
každopádně je lepší i když občas trochu náročnější ho komplet rozebrat, vyčistit rozebraný, namazat a opět složit, nedá se to sice praktikovat do nekonečna, ale jednou, dvakrát se to dá celkem bez problémů
motorek se sice dá vyčistit i nerozdělaný, ale má to i svá úskalí, nejen proto že dost často jsou na motorku jen otvory se závitem pro přišroubování, takže sice ultrazvuk by špínu uvnitř uvolnil ale nemusí se dostat z motorku ven, je možnost vyplavit špínu stříkačkou s injekční jehlou, nebo po naplnění tekutinou profouknout kompresorem, ale i to je potřeba několikrát opakovat, není to sice nejlěpší ale v nouzi i to může stačit
další problém je po vymytí nerozdělaného nutnost ho řádně vysušit, přeci jen voda i jiné čistící prostředky se jinak chovají v rámci čištění, a jinak když tam zůstane vrstvička třeba jen mezi uhlíky a komutátorem, uhlíky se mohou přilepit či se může po připojení k elektrice vyzkratovat
pokud je motorek starší tak uhlíky mohou být samy o sobě problémem, když se příliš moc obrousí tak dosedají na komutátor větší plochou a mohou v přechodových místech komutátoru změnit vnitřní odpor motorku, podobně jako prach z uhlíků v mezerách mezi jednotlivými mezerami mezi vodivýmu ploškami, a protože ne každý motorek má přístupné uhlíky zvenčí, tak i rozděláním motorku se dá zjistit jak na tom jsou a případně je trochu zbrousit

jinak čištění v mé praxi, co se plastů týče, přiměřeně hrubý či jemný štětec a teplá voda (ne vařící) s jarem, ale častěji jen mýdlem, poté důkladně vymýt čistou vodou a vysušit (hlavně místa do nichž mají později přijít šroubky apod)
čištění elektroniky viz výše s nutností následného důkladného vysušení :!: a následného vyčištění a nakonzervovaní včech kontaktů, z praxe se nejen mě osvědčil teflonový sprej welcon at-44
http://www.ame.cz/Sprej-s-teflonem-ALLR ... 10699.aspx
tímto sprejem se dá uvolnit a vyčistit dost mechanických záležitostí, ale nenahradí to původní vaselínu :!: