Stránka 1 z 1

Světla na konci vlaku

PříspěvekNapsal: úte 12 led, 2010 12:22 pm
od radekkrupka
Vždycky nad tím přemýšlím, když proháním lokomotivy s přepínám osvětlení podle jízdy... vysvětlete mi někdo, prosím, jak se přesně osvětlují/označují konce vlaku.

Samozřejmě vím, že čelo vlaku bílá světla, na konci pak červená. Ale jak je to u nákladních? Tam jsem si na konci světel nevšiml. Jak je to, když vlak např. "couvá" ve stanici, když přejíždí na jinou kolej? Jak při posunu? A kdy zapíná strojvedoucí horní světlomet, pokud ho má?

Já zkoušel hledat, přísahám. Našel jsem nějaké znaky např. v D1, ale tomuto se přiznám nerozumím :(

PříspěvekNapsal: úte 12 led, 2010 3:36 pm
od JBr
Velmi zjednodusene:

Bila svetla na zacatku vlaku, cervena na konci vlaku (pokud to jde). U koncoveho vozu bez osvetleni se davaji na konec bile obdelnikove desky se dvema cervenymi vstricnymi trojuhelniky (tusim je to i odrazka).

Hnaci vozidlo pri posunu ma predni i zadni svetla ve smeru jizdy rozsvicene bile. V pripade, ze stoji vozidlo se strojvedoucim odstavene nekde ve stanici, sviti na kazde strane jen jedno bile svetlo (ale nemusi, sviceni je v tomhle pripade nocni navest).

Cast vozidel uz horni reflektor nema a ma misto nej vsazeno treti bile pozicni svetlo, aby predni osvetleni tvorilo bezpecnostni trojuhelnik (obvykle to pak jde ruku v ruce s nahradou samostatnych bilych a cervenych pozicek sdruzenymi v jedne pozici a do druhe pozice se dava reflektor). Cilem je, aby ve tme nebo zhorsene viditelnosti byl vlak jasne rozpoznatelny treba od soubezne jedouciho auta. Co jsem vypozoroval ohledne reflektoru, tak klasicky horni se rozsveci podle potreby za tmy, obcas se s nim nahrazuje ve dne treti pozicka a nebo se s nim zdravi okolo trati stojici fotografove :D

PříspěvekNapsal: úte 12 led, 2010 5:48 pm
od radekkrupka
Zase jsem o chlup chytřejší... díky :)

PříspěvekNapsal: úte 12 led, 2010 8:28 pm
od kecu.p
Ono, pokud je vlečka na širé trati a posun do stanice se provádí sunutím posunového dílu, kde čelo tvoří nákladní vůz, je v noci doplněno čelo sunutého dílu o bílé světlo, aby bylo v noci poznat. Podle mě stačí baterka doprovodu posunového dílu. Ja takto projel stanici Pňovany na kolejovém jeřábu UK25. To bylo velmi zajimavé :-) Asi nejzajimavější kolejové vozidlo na kterém jsem se vezl.

PříspěvekNapsal: úte 12 led, 2010 10:26 pm
od Pavel Dryml
Ano, čelo sunutého vlaku musí být označené za snížené viditelnosti, celkem běžně používají dvě baterky, které se pověsí na UIC držáky. Vcelku běžně k vidění v Pardubicích (když vlak od HB z rosic na hlavní sune, popřípadě v Brně, když se z hlavního na vláru jede přes Židenice. Ale POZOR, některé vozy mají přímo bílá světla - třeba bývalé řady 050, 054, 010 a její deriváty - pak se použije jich - pokud jsou udržované ...
PMD, který celý opustí dopravnu musí být také označen jako vlak.

PříspěvekNapsal: stř 13 led, 2010 5:38 am
od kecu.p
To že by u 054 bílé poziční nešly bych se velmi divil. Ale další vůz co měl bílá světla byla pošta Post-w. Na nákladních vozech je to přesně jak říkáš, do UIC držáků na koncové návěsti se strčili baterky.

PříspěvekNapsal: stř 13 led, 2010 11:02 am
od Pavel Dryml
kecu.p píše:To že by u 054 bílé poziční nešly bych se velmi divil. Ale další vůz co měl bílá světla byla pošta Post-w. Na nákladních vozech je to přesně jak říkáš, do UIC držáků na koncové návěsti se strčili baterky.


Já to myslel tak,, že třeba v té 010 pokud není v bílých světlech žárovka, protože na ně nemá depo peníze a zároveň na žádném výkonu jejich potřebu nepředpokládá, tak je třeba i vytáhne aby mělo co dávat do červených.

Jinak jsem večer za tmy třeba v Pce viděl 043 s baterkama a v Brně 021, Bt, Bdmtee a jiné, když se sunulo do Židenic