Stránka 1 z 2

Údržba hnacích strojů

PříspěvekNapsal: stř 18 lis, 2009 11:12 am
od Tomáš
Sice se to tu už občas naťuklo,ale opakování je matka moudrosti a mě hlavně zajímá co a jak kdo používáte.
Mě nejvíc trápí ona údržba pojezdů.Po nějaké době se kolečka obalí prachem,sběrače proudu ze zalepí a stroj potom nejede tak jak by měl.Zatím to čistím mechanicky,pomocí jemného smirku a očištění jehlou.Taky jsem zkoušel jednu chemikálii co používají hodináři.Na drobné nečistoty je to super,ale vědší bordel v podobě namotaných vlásků na oskách koleček to neropustí.mám pocit že mosazné pojezdy se zasírají 2x víc než plastový,ale možná je to tím,že je to akorád víc vidět.

Takže rád bych aby zde každý uvedl svůj pracovní postup jak provádí údržbu.Nejvíc by mě zajímaly ony chemikálie,na které jsem si zatím netroufl a už zde byly jmenovány.Más strach do něčeho mosaznej pojezd postavit aby mi pak nezbyl jen motorek :lol: .Ale určitě nejsem jedinej kdo tyhle pojezdy provozuje

PříspěvekNapsal: stř 18 lis, 2009 12:16 pm
od TTmili
Musím se přiznat že mosazné pojezdy zatím nevlastním, i když jsou lokomotivy které chci, a tovární (upravené) pojezdy by buď vyšli hodně draho, nebo prostě nic vhodného není.
Každopádně na čištění klasických rozebíratelných pojezdů mám taktiku rozebrat, očistit od vazelíny hadříkem, uplně všechno co přišlo do styku s prachem nebo mazadlem hodím do obyčejnýho lihu (tj. kolečka, zubatý kolečka, osky, sběrače, někdy i samotný stěny podvozků) nechám je odmočit, a pak to všechno pořádně očistím hadříkem nebo kartáčkem. Pak jen opláchnout pod tekoucí vodou (zašpuntovat projistotu umyvadlo, pak už by se to něco taky nemuselo najít) znova namazat a sestavit. Nic extra nepoužívám.

PříspěvekNapsal: stř 18 lis, 2009 1:07 pm
od kubulak
Na vodive casti pouzivam lih, nebo Kontaktol ve spreji - caknu si na "ucho-stouch" a na kolecka nebo sberne plisky to funguje dobre.
Proti chlupum namotanym v prevodech, na napravach apod. se snazim bojovat prevenci = luxovanim kolejiste pred jezdenim.

PříspěvekNapsal: stř 18 lis, 2009 10:30 pm
od Sandy
kubulak píše:Na vodive casti pouzivam lih, nebo Kontaktol ve spreji - caknu si na "ucho-stouch" a na kolecka nebo sberne plisky to funguje dobre.
Proti chlupum namotanym v prevodech, na napravach apod. se snazim bojovat prevenci = luxovanim kolejiste pred jezdenim.

Já to vylepšuji lihobenzínem (isopropylalkohol : benzín z lékárny - 10 : 1(2))
Na chlupy a vlasy platí jen prevence. Nepředpokládám, že by někdo chtěl pojezdy máčet v louhu.:roll:
Kontaktol až nakonec , jen na vodivé součásti (dvojkolí, sběrače apod.)

PříspěvekNapsal: čtv 19 lis, 2009 8:22 am
od Tomáš
No tak to že stačí obyčejnej líh to jsem netušil.Odzkouším 8)
Tím rozpoštědlem jsem opravdu nemyslel louh,ale něco jemnějšího.
Co třeba takový ty spreje co prodávají v GM,mají různý barvy o některých jsem slyšel že se,se právě používají na vyčištění toho nevodícího sajrajtu co se utvoří z prachu.

PříspěvekNapsal: čtv 19 lis, 2009 8:45 am
od TTmili
No to ano, ale vpodstatě to je právě ten kontaktol kdy to není pokud vím nic než isopropilalkohol s nějakým sajrajtem který zamezí dočasnýmu ukládání bordelu. Jinak líh je naprosto dostačující, vím to z vlastní zkušenosti, jen bacha na potištěný kola (například u tauruse) občas se stane že si ten líh s tou barvou nesedne.

PříspěvekNapsal: čtv 19 lis, 2009 12:23 pm
od Tomáš
a zkoušel jste někdo k finálnímu namazání použít silikonový olej.Slyšel jsem že to taky používají hodináři na strojky.Kolečka se tím prý sklidní a jsou tam i menší stráty třením.Na ty ozubený kolečka mosazného pojezdu by to možná šlo ne?

PříspěvekNapsal: pát 20 lis, 2009 9:24 am
od George V.
Myslím, že přímo něco jako silikonový olej se prodává. Např. od Agamy. Ten mám doma a je to fajn. Ale olej je vhodný spíše jen do ložisek, např. motorku. Přímo převody je podle mého lepší mazat vhodnou vazelínou...

PříspěvekNapsal: pát 20 lis, 2009 12:19 pm
od Zdenek Valter
George V. píše:Myslím, že přímo něco jako silikonový olej se prodává. Např. od Agamy. Ten mám doma a je to fajn. Ale olej je vhodný spíše jen do ložisek, např. motorku. Přímo převody je podle mého lepší mazat vhodnou vazelínou...


Bílou silikonovou lékařskou.

PříspěvekNapsal: pát 20 lis, 2009 12:29 pm
od TTmili
Jo bílou lékařskou taky mažu a eště se mi nestalo že by se něco někdy zaseklo nebo zatuhlo. Kolikrát je lepší než ty origo vazelíny od různých výroců.

PříspěvekNapsal: sob 21 lis, 2009 8:01 am
od Tomáš
tak nakoupeno dostal jsem jak bílou vazelínu tak lihobenzín.Vše stálo pár kč.Začnu tedy čistit snad to pude dobře.Jinak ty špejle s vatou na čištění uší nejsou moc dobrý,vata se odírá a pak se zachytává o ozubená kolečka.

WD40 / GT85

PříspěvekNapsal: stř 10 úno, 2010 10:14 pm
od yurax
Zdravim, casem mne ceka oziveni lokomotiv BTTB, 18 let odstavenych "v koprivach". Pred temi 18 lety zadne WD ani podobne odmastovadla a cistice nebyly, dnes je pro udrzbu kola pouzivam k naproste spokojenosti, rez jednoduse odtece, zasekle spoje se rozhybou, pritom lakovane povrchy ani pneu neutrpi ujmu. uplny zazrak. Tak mne napadlo, nakolik by pomohlo "prolit" podvozky lokomotiv a tahla parnich WD40, nicmene pry to nektere plasty lepta - tak abych si masinky neznicil?

Re: WD40 / GT85

PříspěvekNapsal: stř 10 úno, 2010 10:21 pm
od Tomáš
yurax píše:Zdravim, casem mne ceka oziveni lokomotiv BTTB, 18 let odstavenych "v koprivach". Pred temi 18 lety zadne WD ani podobne odmastovadla a cistice nebyly, dnes je pro udrzbu kola pouzivam k naproste spokojenosti, rez jednoduse odtece, zasekle spoje se rozhybou, pritom lakovane povrchy ani pneu neutrpi ujmu. uplny zazrak. Tak mne napadlo, nakolik by pomohlo "prolit" podvozky lokomotiv a tahla parnich WD40, nicmene pry to nektere plasty lepta - tak abych si masinky neznicil?


Jjo já použil už dávno něco podobnýho jako WD,akorád od fy.Den Braven na ty táhla párovky BR 86 a stroj šel do kytek,plast se roztekl

PříspěvekNapsal: čtv 11 úno, 2010 12:22 am
od Donatelli
Důrazně všechny varuji před prostředkem zvaným kontox. Používá se na čistění el. vodičů, kontaktů apod. Po nastříkání na plastové součásti lokomotiv BTTB se přemění plast na jakousi hmotu podobnou formelíně. Vlastní zkušenost. Jinak čistím lihem, tech. benzínem, hadříky a na ozubení klasický kartáček na zuby namočený v již uvedeném. Jenom to chce nespěchat a dělat všechno důkladně.

PříspěvekNapsal: čtv 11 úno, 2010 6:38 am
od George V.
...tak to já se přikláním jen k čistému lihu, ani ten technický benzín bych neriskoval (když už tak jediné lékařský :) ).