Stránka 1 z 1

Před 25 lety

PříspěvekNapsal: stř 28 led, 2009 10:41 am
od Michal Šuhajda
Včera večer dávali na ČT24 zajímavý příspěvek z televizních novin před 25 lety tedy ze 27.1.1984. Byl o elektrifikaci železniční tratě mezi Drážďany a Berlínem, kromě záběrů montáže příhradoivých sloupů TV pomocí vrtulníku mě zaujal jeden údaj, který zazněl v úvodu. Volně cituji: " V současnosti je v NDR dopravováno 79% :!: nákladů po vodě a železnici...."
Nevím na kolik se tomu dá věřit, ale jestli je to pravda, nezbývá než vzdychnout: "To byly časy, kamiónů málo vlaků hodně".

PříspěvekNapsal: stř 28 led, 2009 2:20 pm
od kvasha
Myslim, že ten údaj se týkal velkoobjemových nákladů, kde snad bylo definováno, že se jedná o jednotku těžší než 500 kg, kde jednotkou mohl být např. vagon pšenice nebo uhlí :-) ?! Určitě to někdo upřesní ?! Proto vzniklo tak ohromující procentuální číslo. Nevím jestli přesně v tom stejném časovém období, ale tuším, že snad Skotsko a Kanada dosahovali ve srovnání vlak/auto nějakých 99,5 %.Tam snad platilo, že jen jeden kontejner ze dvou set, byl na vzdálenost delší než 50km přepravovanán po silnici. Zbytek vlakem :-)

Jen pro zajímavost. Když člověk nakoukne do statistik, tak zjistí, že zmíněný poměr se v ČR za posledních 15 let nezměnil ani tak kvůli úbytku přepravy na železnici, ale hlavně kvůli úbytku přepravy vodní cestou. Statistika uvádí následující čísla:

železnice:
rok------přepravených tun---prům.přepravní vzdálenost
1994----81.000.000-----------neuvádí se
2002----92.000.000-----------171 km
2008----96.000.000-----------164 km

voda:
1994----12.730.000-----------neuvádí se
2002-----1.686.000-----------348 km
2008-----1.447.000-----------473 km

silnice:
1994----467.000.000----------neuvádí se
2002----474.000.000-----------95
2008----442.000.000----------120

vzduch:
1994 - nepovedlo se mi dohledat
2002----18.000.000------------1.766 km
2008----11.645.000------------2.158 km

zdroj: MD ČR a ČSÚ

Bohužel jsem se dopracoval pouze dat z roku 1994, ale alespoň je možné odsledovat trend.

Když už jsme u té statistiky, pěkná jsou také čísla přepravy NA ŽELEZNICI za rok 2007.
Nejvice nákladu putovalo uvnitř Ústeckého kraje 5.600 tis.tun, Kdy místem nakládky a vykládky byl tento kraj. Na druhém místě bylo místo nakládky: Ústecký kraj a místem vykládky: Pardubický kraj s celkovým objemem nákladu 5.100 tis.tun. Většinu toho (cca 95%) tvořila pevná paliva :-) Na opačném pólu se ocitá kraj Vysočina s místem vykládky v Libereckém kraji, pouze 0,07 tis.tun nákladu. :-)

Zdaleka nejvíce se po železnicic přepravují pevná paliva (24.000 tis.tun) a zdaleka nejméně přírodní chemická hnojiva (274 tis.tun) data od MD ČR za rok 2007.

ale už konec čísel ...

PříspěvekNapsal: stř 28 led, 2009 2:43 pm
od JBr
Jen pro zajimavost, jak si stal dovoz z Vysociny do Usteckeho kraje? Protoze od nas kazdy den jezdi minimalne jedna ucelenka drevenych stepek do Hnevic.

PříspěvekNapsal: stř 28 led, 2009 3:49 pm
od kvasha
JBr píše:Jen pro zajimavost, jak si stal dovoz z Vysociny do Usteckeho kraje? Protoze od nas kazdy den jezdi minimalne jedna ucelenka drevenych stepek do Hnevic.


:-)

hezky si to trefil. Do Ústeckého je to 178,1 tis.tun. Je to vůbec nejvíc, kam se z Vysočiny "vyváží".
2. místo má Moravsko slezký = 160 tis.tun.
3. místo má sama Vysočina uvnitř = 76 tis.tun

Z komodit z VYS do ÚST vede opravdu dřevo se 170 tis.tun.
2.místo: ostatní chemické výrobky = 3,6 tis.tun
3.místo: olejniny, rostlinné a živočišné oleje a tuky = 1,6 tis.tun
ve zbylém objemu záznamy ještě evidují:
- hutní výrobky
- železná ruda, železo, surová ocel, šrot, práškové kovy
- ropné produkty a plyn

vše jsou data za 2007

:-)

PříspěvekNapsal: stř 28 led, 2009 6:47 pm
od HonzaK
Statistka nestatistika, nejsmutnejsi je zanik naproste vetsiny manipulacnich vlaku, ktere drive jezdily na kratsich lokalnich tratich... :cry: :cry: :cry:

PříspěvekNapsal: stř 28 led, 2009 7:33 pm
od petrh
by me zajimalo, zda to je jen na CD ci i na dalsi soukrome pepravce?

PříspěvekNapsal: stř 28 led, 2009 7:46 pm
od kvasha
petrh píše:by me zajimalo, zda to je jen na CD ci i na dalsi soukrome pepravce?


mělo by se jednat o veškerou železniční dopravu ... tedy i soukro přepravce ... Otázkou samozřejmě zůstává, kdo je soukromý přepravce (ČD Cargo?!?!, Viamont?!?!, Mostecká uhelná?!?!, ...)

PříspěvekNapsal: čtv 29 led, 2009 7:05 am
od petrh
no me zajimalo, zda nekde neni uvedeno JHMD, oni sami mi to totiz nechteji potvory sdelit:(

Re: Před 25 lety

PříspěvekNapsal: čtv 29 led, 2009 3:03 pm
od michal_n_cz
Michal Šuhajda píše:Včera večer dávali na ČT24 zajímavý příspěvek z televizních novin před 25 lety tedy ze 27.1.1984. Byl o elektrifikaci železniční tratě mezi Drážďany a Berlínem, kromě záběrů montáže příhradoivých sloupů TV pomocí vrtulníku mě zaujal jeden údaj, který zazněl v úvodu. Volně cituji: " V současnosti je v NDR dopravováno 79% :!: nákladů po vodě a železnici...."
Nevím na kolik se tomu dá věřit, ale jestli je to pravda, nezbývá než vzdychnout: "To byly časy, kamiónů málo vlaků hodně".

V NDR bylo centrálně stanoveno, že podniky musí nad určitou vdálenost (mám dojem nad 50km) přepravovat náklad po železnici, pokud samozřejmě byla v příslušném místě dostupná.
Michal N.