Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod Petr S. » ned 23 úno, 2020 3:53 pm

Ten kotlík bych nechtěl topit , určitě rychle stydnul .
V depu ( v originále Bw ) Saalfeld byl na prostranstvím za rotundou kotel z BR 44 DR , úhledně zabalený izolací a zaplechovaný , připojený na vyvýšenou nádrž s mazutem . Po levé straně , jako ve skutečnosti na místě topiče , byla boudička s kohouty .
Mluvím o roce cca 1980 - 85 .
Petr S.
 
Příspěvky: 428
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » ned 23 úno, 2020 4:55 pm

Petr S.: Ano. Já jsem tady kdysi dával fotku z jednoho německého kolejiště, kde byl podobný kotlík obestavěný zděným domečkem a ven koukala jenom dýmnice, ale teď to jako obyčejně nenajdu. :? :roll:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 4233
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » pon 24 úno, 2020 1:29 pm

Někteří zvláště němečtí modeláři to s oživením kolejiště možná až trochu přehánějí, nicméně na fotkách to vypadá dost dobře.

Tady
https://www.stummiforum.de/viewtopic.ph ... 47#p633293
parta stavebních tesařů a železářů pokládá šalunk a armaturu na stavbě nového stavědla.

Suterén už je hotový, teď se buduje podlaha přízemí.
šalunk1.jpg

A modelář se v tom řemesle zřejmě dobře vyzná, nezapomněl ani na ohýbačku a nůžky a na výkres armatury.
salunk2.jpg

salunk3.jpg

Tak ať jim jde práce od ruky a ať mají brzo glajchu... :lol:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 4233
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod cipisekmp » pon 24 úno, 2020 5:42 pm

Ahoj, ja si myslim ze to vypada suprove. Cipisekmp.
H0/MODULY SLOVÁCKO

[url]http://kzmslovacko.cz/[/url]
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1360
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » pon 24 úno, 2020 7:56 pm

Několik záběrů pořízených na železničním výletě šotoušů z Manchester Locomotive Society do Walesu v květnu 1957.

lmr-57-04.jpg

hb139-33.jpeg

hb139-32.jpeg


(Zdroj: MLS via Pinterest.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 4233
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » pon 24 úno, 2020 8:17 pm

Úzkorozchodná dráha Breslau/Wrocław-Trebnitz/Trzebnica v ulicích dolnoslezské metropole Breslau/Wroclaw. Lokomotivu č. 5 (Krauss München 3763/1898) zachytil jeden z německých mistrů železniční fotografie Carl Bellingrodt 9. června 1936.

wroclaw.jpg
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 4233
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod kapmor » úte 25 úno, 2020 11:35 am

hank píše:Někteří zvláště němečtí modeláři to s oživením kolejiště možná až trochu přehánějí, nicméně na fotkách to vypadá dost dobře...:


No vcelku promakaný :P jedině tam chybí schovaná flaška za nějakým sudem aby to bylo dokonalý :D
TT - počátek V. epochy
úroveň: začátečník a noob
Modelář míní, manželka mění...
Uživatelský avatar
kapmor
 
Příspěvky: 16
Registrován: úte 23 črc, 2019 7:20 pm
Bydliště: úrodná Haná a Perníková Lhota

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod zugi » sob 29 úno, 2020 2:40 pm

TT/IV-V.epocha , poslední měsíce/roky ve stavu ReadOnly :'(
Uživatelský avatar
zugi
 
Příspěvky: 142
Registrován: pát 07 bře, 2008 8:59 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » pon 02 bře, 2020 6:47 pm

Vrchol zlatého věku uhlí, oceli a páry. Hunslet 0-6-0 Austerity č. 21 (standardní britská posunovací lokomotiva vyráběná v letech 1943 - 1964, původně pro potřeby armády, v počtu 485 ks; dochovalo se asi 70 ks, z toho zhruba 30 provozních) posunuje v ocelárnách East Moors Steelworks v Cardiffu, říjen 1963.
austerity.jpg

Snímek pořídil známý britský amatérský fotograf železnice John Wiltshire (+2016) a digitalizoval ho jeho syn Andrew. Digitalizace celé sbírky více než 4000 snímků Johna Wiltshira trvala 5 let a ty nejlepší včetně tohoto zveřejněného byly vystaveny ve waleském Penarthu v září 2018 na expozici nazvané "212 Degrees Fahrenheit", tj. 212 stupňů Fahrenheita, což není nic jiného než teplota bodu varu vody.

Ještě jednou stejný autor, stejná fabrika, lokomotiva č. 19 stejné řady, červen 1959:
austerity_2.jpg

Více viz tady:
https://www.walesonline.co.uk/lifestyle ... s-15115815
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 4233
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » čtv 05 bře, 2020 6:40 pm

Co by byla dráha bez lidí...

V 1. polovině 20. století byly britské železnice v čele světového vývoje, pokud šlo o velké a rychlé parní lokomotivy. Řízení drah ve Velké Británii se zracionalizovalo v r. 1923, kdy se 120 dosud zcela samostatných společností sdružilo do 4 celků. Jedním z nich byla společnost LNER - London & North Eastern Railway. Pro ni pracoval jako hlavní inženýr Herbert Nigel Gresley, který v roce 1922 vyvinul lokomotivu řady A1 - slavného Létajícího Skota (The Flying Scotsman). Jedna z těchto lokomotiv, číslo 4472, vytvořila 30. listopadu 1934 v úseku - Londýn - Leeds nový rychlostní rekord, když pokořila magickou hranici 100 mil (161 km) za hodinu.

Toto je Létající Skot:
flying_Scotsman.jpg

(zdroj: sbírka Getty Images)

Strojní četa lokomotivy LNER 4472 před rekordní jízdou:
sparshatt-webster.jpg

Zleva strojvedoucí Sparshatt a topič Webster.
(zdroj: https://www.flyingscotsman.org.uk/scots ... ph-driver/)

A toto je triumfální návrat na londýnské nádraží King's Cross večer po dosažení rekordu; pán v klobouku gratulující strojvedoucímu Sparshattovi je osobně Nigel Gresley. Z dobových pramenů vyplývá, že byl nejen geniálním konstruktérem, ale jako jeden z mála technických manažerů své doby uměl spojit řídící a technickou zdatnost i s tím, čemu se dnes říká marketing a PR.

sparshatt-10465938.jpg

Zbývá snad jen dodat, že Sir Nigel Gresley zkonstruoval také slavnou lokomotivu řady A4 LNER 4468 Mallard, která 3. července 1938 dosáhla dosud nepřekonaného světového rychlostního rekordu parních lokomotiv - 203 km/h.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 4233
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » čtv 05 bře, 2020 8:12 pm

Historie Létajícího Skota má však své další často dramatické pokračování. (Informace čerpám především z britské wikipedie odtud:
https://en.wikipedia.org/wiki/LNER_Clas ... g_Scotsman )

Lokomotiva LNER 4472 Flying Scotsman přežila válku, po znárodnění Britských železnic v r. 1948 dostala novou řadu A3 a inventární číslo 60103 a byla vyřazena až v r. 1963 při úsporné akci zvané "Beeching Axe" ("Beechingova sekera": V 1. polovině 60. let pod vedením Richarda Beechinga BR uzavřely třetinu svých tratí a během 60. let zcela zlikvidovaly parní trakci.). Vyřazený stroj pak vystřídal za pohnutých okolností (krachy, exekuce) tři soukromé majitele, ale po většinu zbývajících let 20. století byl schopný provozu. Podíval se do USA a Austrálie a v r. 2004 byl po úpadku posledního soukromého majitele vydražen za 2,3 miliónu GBP britským Národním železničním muzeem (National Railway Museum) v Yorku. V r. 2006 bylo rozhodnuto o jeho generální opravě, která se nakonec protáhla na 10 let a vyžádala si celkem 4,5 miliónu GBP. Po několika zkušebních jízdách byla provedena slavnostní inaugurační jízda z londýnského nádraží King's Cross do Yorku dne 25. února 2016. A od té doby se Létající Skot nezastavil - pro letošní rok má naplánováno 10 většinou vícedenních akcí. Více k letošním akcím viz tady: https://www.flyingscotsman.org.uk/event ... he-tracks/
A protože letos je pravděpodobně poslední rok, kdy bude cestování z EU do Spojeného království bez větších komplikací, třeba vás jejich přehled bude inspirovat k návštěvě některé z nich.
Jako ochutnávka nechť vám poslouží například záběry kameramana NRM ze stanoviště Létajícího Skota při první zdařilé veřejné traťové jízdě po opravě dne 6. února 2016:
https://www.youtube.com/watch?v=41auk6NpgdI
No a jestli si troufnete na mluvenou britskou angličtinu, zkuste tento dokumentární film ITV (46 minut)
https://www.youtube.com/watch?v=sOc5MsEUOAA
s Robsonem Greenem, který strávil rok na opravách lokomotivy a nakonec si splnil svůj klukovský sen, když se v roce 2016 postavil na její levou stranu jako strojvedoucí.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 4233
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod jamik22 » sob 14 bře, 2020 1:21 pm

jamik22
 
Příspěvky: 315
Registrován: pát 22 úno, 2008 9:05 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » pon 23 bře, 2020 9:37 pm

I při nepříliš systematickém listování internetovými stránkami pojednávajícími o britských železnicích Středoevropan naráží na zajímavé a občas až poněkud obskurní záležitosti a často si musí poopravit léty zažité názory.

Vezměte si takovou věc jako jsou push-pull soupravy. U nás je máme spojené výhradně s moderními trakcemi a díky některým specificky středoevropským poměrům se tu začaly pořádně prosazovat vlastně až začátkem 21. století.

Ve Velké Británii to přitom není vůbec nic nového. Princip tam byl známý už před 100 lety a na místních tratích se běžně používal už za parní trakce. Britské push-pull soupravy se nazývaly "autotrains" a obvykle sestávaly z jednoho nebo dvou podvozkových vozů zvaných "autocoaches", které měly na jednom konci upravené stanoviště strojvedoucího. Když měl autotrain jeden autocoach, byla lokomotiva v jednom směru vždy na konci vlaku, při dvou vozech bývala většinou uprostřed vlaku. Strojvedoucí měl na stanovišti vlastně jenom táhlo regulátoru a prvky dorozumění (ovládání píšťaly, zvonek) s topičem, který zůstával na stroji; kromě kotle měl ovšem topič na starosti vyložení rozvodu, reverzaci, pískování a především a hlavně obsluhu (tehdy výhradně sací) brzdy.

Velkého rozšíření doznaly autotrains především u společnosti GWR provozující tratě v západní části Anglie. Autocoaches GWR vypadaly docela moderně už ve 20. letech minulého století:

GWR_Autocoach.jpg
GWR_Autocoach.jpg (31.19 KiB) Zobrazeno 3601 krát

(zdroj: Wikipedie)

Zato nad archaickým vzhledem a konstrukčními prvky lokomotiv ("auto-fitted engines"), které tuto vozbu obstarávaly, kroutím hlavou od samého začátku. U GWR to bylo především 75 lokomotiv řady 14xx vyráběných v letech 1932 - 36, které dokázaly uvézt až 168 t (čtyři 4osáky) rychlostí až 70 mph (= cca 112 km/h). Lehké tendrovky uspořádání B1 (cca 40 t, adhezní hmotnost cca 28 t) s vysokými koly (1575 mm) na mokrou páru měly parní stroj i vnější Stephensonův rozvod mezi rámem. Lokomotivy byly v provozu až do r. 1966 a 4 ks se dochovaly dodnes jako muzejní exponáty v různých spolcích.

gwr14xxline (1).jpg

(zdroj: https://web.archive.org/web/20100823073 ... /1420.html)

Je ovšem nutno dodat, že jejich koncepčně zcela stejné a výkonově podobné lehčí předchůdkyně řady 517 se pro GWR vyráběly v počtu 156 ks už od r. 1868 a poslední z nich byly po najetí kolem 2,5 miliónu provozních km vyřazovány až za 2. sv. války.

O tom, jak takový autotrain vypadal, svědčí třeba snímek této muzejní soupravy na Severn River Railway z března roku 2014:

W238_1450_178_on_SVR_M_Ranieri1 (1).jpg

(zdroj: https://www.gwsr.com/enthusiasts/featur ... eepot.html)

No a jestli se mezi vámi nacházejí anglofilové, pak vězte, že modely lokomotiv GWR 14xx i autocoaches vyrábělo a vyrábí několik britských výrobců ve velikostech 0, 00 (1:76) a N (1:148) a nové i mírně ojeté jsou běžně dostupné za celkem snesitelné ceny na eBay.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 4233
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » sob 28 bře, 2020 7:36 am

Pro zájemce o úzkorozchodné dráhy v bývalé Jugoslávii je tady
http://www.penmorfa.com/JZ/
bohatý textový a hlavně fotografický materiál pořízený od 60. let minulého až do 1. dekády našeho století hlavně západoevropskými autory. Stránky jsou v angličtině.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 4233
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod tomkanka » pon 30 bře, 2020 4:07 pm

To Hank: Ještě k "parním" řídícím vozům. Tyto vozy se používaly nejen ve spojení s parními lokomotivami, ale i (a to původně především) s parními vozy. (GWR měla takových vozů 18) Ze stanoviště řídícího vozu se však dal obsluhovat nejen regulátor, ale i pískování, rozvod, a především podtlaková brzda. Koneckonců, její brzdič je i na první fotografii vidět.
tomkanka
 
Příspěvky: 37
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

PředchozíDalší

Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: jipol57, knavi, Marian a 5 návštevníků