Stránka 74 z 85

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

PříspěvekNapsal: čtv 08 pro, 2022 9:49 pm
od hank
Britský železniční a lodní modelář, modelářský publicista a dlouholetý píšící redaktor měsíčníku British Railway Modelling (BRM) Phil Parker už dlouhá léta provozuje také svůj blog Phil's Workbench na adrese http://philsworkbench.blogspot.com.

Zaujal mě jeho starší příspěvek, kde vzpomíná na jednoho z veteránů britského železničního modelářství Petera Dennyho (+2009). Reverend Peter Denny byl aktivním modelářem a přispěvatelem do BRM už od konce 40. let. Za život postavil v podstatě jediné kolejiště (i když x-krát předělávané, jak se ve své službě anglikánského kněze několikrát stěhoval), ale v časopisech se objevovalo až do 70. let. Phil v jeho nekrologu začátkem roku 2010 napsal doslova:
He built layouts that were models of a real railway complete with a scenic setting in the days and EM gauge track when most people still fumbled around with track loosely laid on baseboards full to bursting with railway. You believed in the model even though it was freelance.
Stavěl kolejiště, která byla modely kompletní skutečné železnice včetně malebné krajiny na kolejivu velkosti EM (moje poznámka: EM je britské měřítko 1:76 na rozchodu 18 mm přesně odpovídajícím měřítku; velikost 00 v měřítku 1:76 na hánulkovém kolejivu 16,5 mm se části modelářů nelíbila pro příliš úzký rozchod a tak vznikla dodnes používaná velikost EM = eighteen milimeters) už v dobách, kdy se většina lidí ještě trápila s kolejemi volně položenými na přecpaných základových deskách. Člověk modelu věřil, i když nebyl podle předlohy.

Po několika letech (v roce 2016) jeden Philův kolega z klubu Leamington & Warwick Model Railway Society při listování prastarými ročníky BRM narazil v červnovém čísle z roku 1961 na článek Petera Dennyho s touto fotografií jeho modelářského pracoviště:
dannysworkbench.jpg
dannysworkbench.jpg (180.44 KiB) Zobrazeno 3389 krát

Je až zarážející, s jakým minimem prostých nástrojů si tehdy špičkový modelář vystačil. Navíc ani nejde o stálou dílnu - jak je vidět, pracoviště je na přenosném tácu, který se položil na kuchyňský stůl a když pí Dennyová chtěla vařit, snadno a rychle se odnesl i s rozdělanou prací.

Phil k tomu ještě podotýká:
I love the practicality of this. You've all the tools needed to scratch build models for a start - and that selection is rather smaller than most people expect. Probably the most important tools are the boxes to keep parts for the current project safe.
This is a very portable setup and can be lifted away from the table when cooking is taking place, without having to pack everything away. Packing and unpacking is one of the biggest deterrents to getting modelling done, so this must account for Denny's prodigious output.

Líbí se mi jeho praktičnost. Pro začátek máte k dispozici všechny nástroje potřebné ke stavbě modelů od nuly - a ten výběr je poněkud menší, než většina lidí očekává. Asi nejdůležitějším nářadím jsou krabičky na bezpečné uložení dílů pro aktuální projekt.
Jedná se o snadno přenosnou sestavu, kterou lze při vaření zvednout ze stolu, aniž byste museli všechno balit. Balení a vybalování je jednou z největších překážek při dokončování modelů, takže to musí vysvětlovat Dennyho zázračné výkony.

Paní Dennyová nepochybně měla ze svého manžela radost...
(Moje poznámka: Mě osobně fascinuje to připojení elektriky pro svítidlo a pájku...)
Asi to známe všichni: Buď máme nějakou místnost pro sebe, kde neustále bojujeme s nedostatkem místa a nepořádkem a stejně jsme většinou zavaleni věcmi, které jsme líní uklidit nebo je nám líto vyhodit je, nebo nás otravuje a občas i od práce odrazuje právě ta nutnost pořád něco vybalovat a zase uklízet. Takže tady máme inspirativní řešení, které někdo vymyslel už před více než 60 lety.

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

PříspěvekNapsal: sob 10 pro, 2022 5:41 pm
od hank
O tom, kde se vzali v Jeseníkách kamzíci a co to má společného se železnicí:
https://trat312.webnode.cz/provoz/kamzi ... ji-vlakem/

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

PříspěvekNapsal: sob 10 pro, 2022 6:04 pm
od Zlámalík
hank píše:Zajímavá je i rychlost přepravy, neboť před více než 100 lety, podle telegramu byla zásilka odeslána v 9 hodin z Neubergu a. d. Mürz. Do Vídně na Jižní nádraží dorazila ve 13:55 hod. Ze stanice Vídeň Severní nádraží odjela v 16:50 hod. a již následující den v 9:24 hod byla očekávána v Malé Morávce.

Je toto dnes, i přes vyšší rychlosti vlaků, stíhatelné? V praxi?

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

PříspěvekNapsal: sob 10 pro, 2022 6:40 pm
od hank
Zlámalík píše:
hank píše:Zajímavá je i rychlost přepravy, neboť před více než 100 lety, podle telegramu byla zásilka odeslána v 9 hodin z Neubergu a. d. Mürz. Do Vídně na Jižní nádraží dorazila ve 13:55 hod. Ze stanice Vídeň Severní nádraží odjela v 16:50 hod. a již následující den v 9:24 hod byla očekávána v Malé Morávce.

Je toto dnes, i přes vyšší rychlosti vlaků, stíhatelné? V praxi?


V plném rozsahu ne, protože oba koncové úseky ve Štýrsku i v Jeseníkách jsou mimo provoz, štýrská lokálka už i fyzicky zrušená. Jinak Mürzzuschlag - Bruntál cca 6 hodin, do Přerova přímé spojení např. EC 104 Porta Moravica, přestup v Přerově a Olomouci. Akorát ty spěšniny už se nevozí...

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

PříspěvekNapsal: ned 11 pro, 2022 7:11 pm
od LukasP
Nejen "Nedělní chvilka poezie" aneb autor při psaní svého díla čerpal z životních zkušeností:

https://www.kosmas.cz/knihy/515367/ajzn ... pastorale/

https://www.knihcentrum.cz/ajznbonske-pastorale

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

PříspěvekNapsal: pon 19 pro, 2022 11:44 am
od JenikPluto
Zdravim vespolek, nenasel jsem vhodnejsi vlakno, tak davam dotaz sem: nemel byste nekdo v knihovne tuhle knihu a byl pripadne ochoten se domluvit na zapujceni?

Diky a pekne svatky.
JP

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

PříspěvekNapsal: pon 19 pro, 2022 2:38 pm
od radeksindy
Někde bych ji měl doma mít, zapůjčení není problém. Jenom upozorňuji, že kniha je z dnešního pohledu úplně pasé. Fotky mizerný, výkresy skoro žádný, údaje odpovídající tehdejšímu poznání, resp. spíše tehdejší neznalosti. Není tam uvedeno o nic víc, než se nachází ve starším provedení Bekových atlasů.

Pokud jde o obecný přehled, tak lepší údaje a fotky jsou ve 4. knize "die k.k.St.B. Triebfahrzeuge, Band 4: Reihe 83-100 ...." , k vozům, které se po roce 1918 dostaly k ČSD jsou výrazně lepší materiály (včetně fotek a výkresů) v jednotlivých číslech časopisu Svět železnic. Určitě vyšel dvakrát Komárek M124.0, Kittel tam je, i parní motoráky z hodonínských lokálek tam snad byly.

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

PříspěvekNapsal: pon 19 pro, 2022 4:42 pm
od JenikPluto
radeksindy píše:Někde bych ji měl doma mít, zapůjčení není problém. Jenom upozorňuji, že kniha je z dnešního pohledu úplně pasé. Fotky mizerný, výkresy skoro žádný, údaje odpovídající tehdejšímu poznání, resp. spíše tehdejší neznalosti. Není tam uvedeno o nic víc, než se nachází ve starším provedení Bekových atlasů.

Pokud jde o obecný přehled, tak lepší údaje a fotky jsou ve 4. knize "die k.k.St.B. Triebfahrzeuge, Band 4: Reihe 83-100 ...." , k vozům, které se po roce 1918 dostaly k ČSD jsou výrazně lepší materiály (včetně fotek a výkresů) v jednotlivých číslech časopisu Svět železnic. Určitě vyšel dvakrát Komárek M124.0, Kittel tam je, i parní motoráky z hodonínských lokálek tam snad byly.


Diky za tipy. Jde mi primarne o parni vozy, ktere se objevily u CSD (Komarek - M124, M212, M223; Serpollet - M113; pripadne i postovni (?) M112). Asi vyrazim do knihovny, Serpollety by v SZ mohly byt taky.

JP

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

PříspěvekNapsal: úte 20 pro, 2022 4:40 pm
od Bw_Ig
Vážený pane "JenikPluto" jsem jedním z autorů odborných článků o parních vozech.
Ona se totiž kdysi dávno uvažovalo o vydání knihy o parních motorových vozech na území Československa. Téma dobré, ale rozsah by byl moc velký. Tak se to rozhodlo udělat z toho jednotlivé odborné články o jednotlivých řadách vozů.
Takže vám doporučuji vzít si časopis Svět železnice (SŽ) a najít si všechny již otištěné články o parních vozech, jak Serpolet, ta Komarek. Článek o voze Komárek 1401 / M 223.001 je rozpracován už též několik let a ještě není dokončen.
Komárků je hodně, já jsem dělal ty z Královopolské tedy pro lokálku Žďánice a závodní dráhu Vítkovice + pouliční dráha. V těchto článcích najde vše potřebné, ale ne velké výkresy.
Už se to též zde řešilo, podklady pro tvorbu modelů.
Jenom upozorním, že tovární - sestavné výkresy parních vozů z Královopolské - nejsou! (možná ve Vídni - ale to kolega Radek bude vědět lépe - tam jsme je při tvorbě těchto článků před 10 lety - nehledali), jenom to co se otisklo v odborných časopisech a v časopise SŽ.
Parni,vuz,VZD,Nr01,Zabreh,1930,10,05_400.jpg

KPS,parni,vuz,KBWZ,Nr02,tovarni,1913a_400.jpg

KPS,1.301,loko,Zdanice,stanice,1909b,vyrez_400.jpg

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

PříspěvekNapsal: stř 21 pro, 2022 9:15 am
od Střelec
Paráda - díky!
Já si vzpomínám jen na článek, kde se rozebíralo, proč Komárek z Lužné nejezdil, jak by měl.

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

PříspěvekNapsal: stř 21 pro, 2022 10:33 am
od JenikPluto
Bw_Ig píše:Vážený pane "JenikPluto" jsem jedním z autorů odborných článků o parních vozech.
Ona se totiž kdysi dávno uvažovalo o vydání knihy o parních motorových vozech na území Československa. Téma dobré, ale rozsah by byl moc velký. Tak se to rozhodlo udělat z toho jednotlivé odborné články o jednotlivých řadách vozů.
Takže vám doporučuji vzít si časopis Svět železnice (SŽ) a najít si všechny již otištěné články o parních vozech, jak Serpolet, ta Komarek. Článek o voze Komárek 1401 / M 223.001 je rozpracován už též několik let a ještě není dokončen.
Komárků je hodně, já jsem dělal ty z Královopolské tedy pro lokálku Žďánice a závodní dráhu Vítkovice + pouliční dráha. V těchto článcích najde vše potřebné, ale ne velké výkresy.
Už se to též zde řešilo, podklady pro tvorbu modelů.
Jenom upozorním, že tovární - sestavné výkresy parních vozů z Královopolské - nejsou! (možná ve Vídni - ale to kolega Radek bude vědět lépe - tam jsme je při tvorbě těchto článků před 10 lety - nehledali), jenom to co se otisklo v odborných časopisech a v časopise SŽ.


Diky, na SZ se podivam, zatim jsem identifikoval cisla 42 a 50, kde by neco mohlo byt (ale do knihovny se dostanu az v pristim roce). Tema k M112 jsem nasel (model z ABC jsem jako kluk taky stavel, ale kde mu je konec...).

JP

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

PříspěvekNapsal: stř 21 pro, 2022 10:36 am
od Bw_Ig
Ještě jsou opomenul parní vozy 4.0 / M 112.0 - o nich jsem měl odborný článek v časopisu Dráha "Jak polenská lokálka k parním vozům přišla".
Jsou tam v textu dvě chyby, ale na které přijde jen odborník a znalec místní historie.
Ještě k M 223.001: je též v SŽ můj článek o jeho nehodě v Kutné Hoře hl.n., kdy projel šturcem.
M112.001,vlakPolná,1938.jpg

Bez_názvu_12.jpg

M223.001,SedlecKH,1938.JPG

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

PříspěvekNapsal: stř 21 pro, 2022 11:02 am
od milan ferdián
Doplním informaci k parním vozům M112.001 až 003. Historie, provoz a výkresy jsou v obsahu "Československá železniční vozidla", autor Ing. Zdeněk Maruna,NADAS,1973, cena souboru 41,- Kčs. V obsahu souboru je výkres 1:20.
-m-

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

PříspěvekNapsal: stř 21 pro, 2022 1:08 pm
od JenikPluto
Diky, panove. K te M112, pokud jde o vykresy, je v Marunovi vice nez tady (ten mi prijde velmi pekny)?
JP

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

PříspěvekNapsal: stř 21 pro, 2022 2:09 pm
od milan ferdián
Fragment co mi zůstal.
-m-