Přehrabování v různých koutech internetu občas přináší pozoruhodné objevy.
Už od r. 2012 vychází v Německu čtvrtletník, který na první pohled vypadá jako kříženec - něco jako lifestylový žurnál pro železniční nostalgiky: Bahn Epoche s podtitulem Geschichte, Kultur und Fotografie der klassischen Eisenbahn, tj. dějiny, kultura a fotografie klasické železnice. Přináší fotografie z historie německých železničních správ a komentáře k nim, přičemž výběr často poněkud nesourodých témat evidentně závisí na vůli (skoro se mi chce napsat libovůli) redakce. (Nebo se mi v něm aspoň nepodařilo najít žádný zřetelný jednotící záměr, tedy pokud tím záměrem není pěstování pamětnické nostalgie... Nakonec proč ne, nicht wahr?) A tak se v něm dají zhlédnout fotografie starých mistrů železniční fotografie, výkonných železničářů i nadšených amatérů (dnes by se nejspíš řeklo
šotoušů) vedle záběrů z pracovních a rodinných alb, čistě reklamních záběrů nebo snímků z tehdejších médií.
Pro začátek jsem vybral dvě fotky z 50. let. Jednu ze socialistické NDR, druhou ze západního Německa. To, co mě na první pohled praštilo do očí a stále fascinuje, je kontrast témat i atmosféry obou snímků. Ale čemu se vlastně divím, taková zkrátka byla doba, která formovala naši - tehdy rozum beroucí a dnes pomalu odcházející - generaci.
Na prvním snímku je
Putzbrigade Günze z dnes už zrušené služebny Bw (tj. lok. depa východoněmeckých DR) Berlin Pankow-Heinersdorf. Skupina žen čistí parní lokomotivu. (Na pohled mašina vypadá jako dvaapadesátka.) Pod snímkem z roku 1957 je komentář, který stručně uvádí pracovní postup: Nejdřív špachtle a škrabky, pak střička s horkou vodou, osušení tlakovým vzduchem a nakonec pucvól napuštěná vyjetým olejem. Důležité však je nevyřčené: Takhle nejčastěji vypadala každodenní realita práce, kterou si vydělával na živobytí
nový socialistický člověk.
Druhý snímek, pro změnu barevný, což tehdy ještě nebyla úplná samozřejmost, je evidentně naaranžovaný reklamní záběr z roku 1958. U nástupiště v žst Hamburg Altona stojí připravena k odjezdu třídílná motorová jednotka VT 08.505 DB z roku 1952 (proudnicovým tvarem čela si vysloužila u západoněmeckých železničářů přezdívku
Eierkopf - jak to přeložit? nejspíš nějak jako
vejcohlav, protože jiné možné významy i jejich překlady jsou hanlivé, přinejmenším určitě pro vozidlo, které bylo tehdy na špici technické úrovně a vozilo ty nejprestižnější vlaky), která povede motorový expres (dnes bychom asi řekli vlak vyšší kategorie) FT 42 "Senator" do Frankfurtu nad Mohanem. Mladá dáma v nebesky modrých letních šatech, apartním kloboučku a bílých rukavičkách dlí v srdečném rozhovoru se strojvedoucím na stanovišti řídicího vozu, přičemž její pletená kabelka, jistě jenom čistě náhodou ve firemních barvách motorové trakce DB, dokonale ladí s nátěrem vozu. Ze záběru dýchá dobový optimismus. NSR už se vyhrabala z nejhorších poválečných trosek, hospodářský zázrak se právě rozjíždí na plný plyn, loni se NSR stala členským státem EHS, životní úroveň stoupá a generace mých rodičů, které tehdy bylo něco kolem třicítky, má před sebou celý dlouhý a skvělý život. (Je nicméně nutno podotknout, že podobně laděné snímky známe i z našeho prostředí - viz atmosféru kolem světové výstavy EXPO 58 v Bruselu, kde československá expozice sklidila zasloužené uznání. Ve společnosti tehdy převládaly všeobecně optimisticky laděné pocity na obou stranách železné opony.) Berlínská zeď ještě nestojí a karibskou krizi si nikdo ještě neumí ani představit, president J.F. Kennedy prohlásí své slavné "ich bin ein Berliner" až za 5 let, několik měsíců před Dallasem, vietnamská válka ještě nezačala a osmašedesátý a Woodstock ukončí tuto výjimečnou dobu ještě za dalších 5 nebo 6 let. 10 let v životě třicátníka je pořádně dlouhá doba; generace mých rodičů, do které nepochybně patří i ta mladá žena na snímku, na ni koncem života bude vzpomínat jako na zlatá 60. léta...
(Zdrojem obou snímků je časopis Bahn Epoche 03/2012.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.