Na historickém fóru německého serveru Drehscheibe Online jsem narazil na originální způsob, jakým soudruzi z NDR bojovali od 60. let minulého století proti zimním potížím při provozu
Kleinlokomotiven řady Köf II. Snad mě nebude nikdo chtít bít, když si z DSO vypůjčím nějaké obrázky:
Skutečně jde o kamínka na tuhá paliva (konkrétně většinou na koks nebo na brikety), která měla za úkol udržovat lok. odstavené často v mrazivých zimních nocích pod širým nebem ve stavu schopném nastartování - jenom připomenu, že průměrné časové využití lok. u obou německých správ bylo kolem 5 hodin denně. Kamna tedy bránila zamrznutí chladicí soustavy, tuhnutí nafty v palivovém systému a hydraulické kapaliny v převodovce; příjemným vedlejším efektem bylo teplo na stanovišti strojvedoucího, samozřejmě jen u lokomotiv s uzavřenou budkou.
(Zvlášť ten poslední obrázek s várnicemi na obědy pro obsluhované stanice a se zásobníkem na palivo se mi moc líbí... Kdyby se ty náležitosti z obrázku lok. 100 630 někdo rozhodl 3D-vytisknout v TTčku, hned bych si jednu sadu pořídil.)Související diskusi na DSO nechci moc komentovat; i němečtí kolegové se občas v zápalu boje dopouštějí expresivních formulací a argumentačních faulů. Kdyby si to někdo přesto chtěl přečíst celé, prosím:
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 5,page=allhttps://www.drehscheibe-online.de/foren ... 7,10384014(Všechny přiložené fotky jsou z těchto diskusí.)Jenom k tomu dodám, že u východoněmeckých DR bylo podle odkazované diskuse takto upraveno zhruba 15 lokomotiv (resp. o nich se to ví, takže jich nejspíš bylo víc) a že podobné řešení bylo údajně zvoleno i u několika lokomotiv V 36 (ex WR 360) a V 20 (ex WR 200).
A ještě: Lok. 100 625 se dochovala jako nostalgická, byla přečíslována zpět na Kö 4625 a kamínka na brukně i s komínkem si hrdě vozí pořád s sebou... Mašinka je majetkem spolku Dampflokfreunde Berlin a
takhle byla zdokumentována v depu Berlin - Schöneweide v září 2023.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.