Novinky/nehody na železnici

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod Brejla » úte 07 črc, 2020 4:14 pm

HonzaM píše:Co je "zjednodušený systém řízení dopravy" (tento termín použil pracovník dráhy v rozhovoru v TV)? Jedná se o předpis D3? Šlo zřejmě o selhání lidského faktoru.
Znáte někdo tu trať, tedy jak a odkud je řízena?


Na trati se jezdí podle D3.
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod HonzaM » stř 08 črc, 2020 7:44 am

Podle toho co jsem se dověděl mohl být problém způsoben tím, že se ve všední den křižuje jednou v Perninku, dvakrát v Nových Hamrech, o víkendech třikrát, jen v Nových Hamrech. Jenže včera byl Čechách svátek a v sousedním Německu ne.
Kamarád, profesí strojvedoucí, to vidí takto:
Byl prodloužený víkend, to mohlo strojvedoucího Regiosharku zmást, že je ještě víkend a bez ohlášení dispečerovi odjel s Perninku s mylným úsudkem, že bude křižovat až v Nových Hamrech...?? Na obrázku je Regionova 814.034, dle ISOŘ z Nových Hamrů odjela 14:49 včas, do Perninku měla přijet 15:05 a Regioshark měl z Perninku odjezd 15:07, to by se nic nestalo... Zpozdila se cestou Regionova...?
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4044
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod PajaF » stř 08 črc, 2020 7:51 am

PajaFt
Uživatelský avatar
PajaF
 
Příspěvky: 202
Registrován: sob 31 črc, 2010 4:36 pm
Bydliště: Waier in Sudetenland

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod D » pát 10 črc, 2020 4:23 pm

Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1355
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod HonzaM » úte 14 črc, 2020 9:55 pm

Před Českým Brodem najel Elefant do stojícího poštovního vlaku. A to je nejlépe zabezpečená tříkolejná trať řízená CDP. Bude zajímavé zjištění jak se to podařilo. Jakou maximální rychlost má Elefant, 120 nebo víc?
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4044
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod look23 » stř 15 črc, 2020 7:00 am

Cityslon má maximálku 140 km/h.
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1177
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod HonzaM » stř 15 črc, 2020 7:49 am

Domníval jsem se že na koridorové trati která pokud se nepletu je řízená z pražského CDP dispečer vidí že mu na červené stojí vlak a na předchozí červené vlak projel a nezastavil. Dálkově ho asi zastavit nemůže, to ještě není zavedeno, asi může jen zavolat strojvedoucího. Podle důsledků to vypadá že vůbec nebrzdil, třeba měl nějakou indispozici. Chybu mohl udělat dispečer a poslal ho na nesprávnou kolej. Na modelovém kolejišti řízeném TrainControllerem by se to stát nemohlo.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4044
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod MiG » stř 15 črc, 2020 10:05 am

HonzaM píše:Domníval jsem se že na koridorové trati která pokud se nepletu je řízená z pražského CDP dispečer vidí že mu na červené stojí vlak a na předchozí červené vlak projel a nezastavil. Dálkově ho asi zastavit nemůže, to ještě není zavedeno, asi může jen zavolat strojvedoucího.

CDP tam řídí úsek Kolín-Praha. A na stejném sále možná i další. A na případné zavolání měl méně než 1km jízdy toho vlaku
HonzaM píše:Chybu mohl udělat dispečer a poslal ho na nesprávnou kolej.

To by musela být HRUBÁ chyba v "zadrátované" logice zabezpečení. Ale nejspíš nebyla,protože se píše o projetí červené.
HonzaM píše:Na modelovém kolejišti řízeném TrainControllerem by se to stát nemohlo.

Modelové kolejiště se z hlediska řízení a jeho distribuce na jednotlivé prvky málokdy blíží skutečnosti.
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod BohousP » stř 15 črc, 2020 10:51 am

Na uvedené trati je autoblok. Pokud se nemýlím, strojvůdce musí na červenou zastavit, ale za jistých podmínek (tady mne snad někdo doplní), může se opět rozjet a pokračovat omezenou rychlostí podle rozhledu.
Ve 21. století na koridorové trati by toto mělo být umožněno jen ve výjimečných případech (porucha zabzař.) a po radiotelefonickém souhlasu dispečera. Jinak je to cesta do pekel.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2922
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod sidlo » stř 15 črc, 2020 11:01 am

Pokud má CDP na starosti stovky kilometrů tratí, tak dispečer nemůže volat každému vlaku.
U autobloku musí zastavit na červenou a pokud nevidí konec předchozího vlaku, tak se může rozjet a pokračovat podle rozhledu. Pokud vjede do obsazeného oddílu, tak mu zhasne vlakový zabezpečovač a musí obsluhovat tlačítko.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod BohousP » stř 15 črc, 2020 11:43 am

Myslel jsem to tak, že slovo autoblok je od automatického blokování, které jednoduše dokáže eliminovat lidské chyby, a ne od ježdění na rozhled. Podobná nehoda se nestala poprvé.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2922
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod HonzaM » stř 15 črc, 2020 12:22 pm

sidlo píše:Pokud má CDP na starosti stovky kilometrů tratí, tak dispečer nemůže volat každému vlaku.
U autobloku musí zastavit na červenou a pokud nevidí konec předchozího vlaku, tak se může rozjet a pokračovat podle rozhledu. Pokud vjede do obsazeného oddílu, tak mu zhasne vlakový zabezpečovač a musí obsluhovat tlačítko.

Před časem jsem se byl podívat na CDP v Přerově a je tam několik sálů na jednotlivé oblasti a více dispečerů, podstatné ale je, zda dispečer na základě detekce obsazení úseku za návěstidlem vidí že k projetí došlo. Podle mého kamaráda, strojvedoucího z Ostravy, si na trojkolejné trati mohl splést návěstidlo. V lokomotivách asi není věc celkem běžná v autech, kamera se záznamem, což by umožnilo vyšetření příčin.
K zamyšlení je, že (podle toho co mám z doslechu) měl poštovní vlak vypnutá bateriová koncová světla a byly tam pouze tabulky označující konec vlaku.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4044
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod HonzaM » stř 15 črc, 2020 12:32 pm

MiG píše:Modelové kolejiště se z hlediska řízení a jeho distribuce na jednotlivé prvky málokdy blíží skutečnosti.

Souhlas, podstatným rozdílem je že na modelovém kolejišti není problém mít detekci obsazení na 100 % kolejiště a jízda vlaku je řízena ze stejného zdroje jaký ovládá stanice a počítač tak může vlak zastavit, respektive nedovolit aby do obsazeného úseku vjel. Na modulovce to ale neplatí, protože kolejové napájení je na elektronice která řídí stanice nezávislé (pokud jsou vůbec stanice elektronicky řízené).
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4044
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod look23 » stř 15 črc, 2020 1:42 pm

Co si počkat na závěr Drážní inspekce a na záznam z řídícího vozu?!
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1177
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod hank » čtv 16 črc, 2020 10:08 am

V reakci na nehodu v Perninku zavádí SŽ(DC) s platností od 15. 08. všeobecnou ohlašovací povinnost pro všechny vlaky ve všech dopravnách D3.
(Zdroj: https://provoz.szdc.cz/Portal/Show.aspx?oid=1797621)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků