Novinky/nehody na železnici

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod TomasM » čtv 25 led, 2024 8:36 pm

Opakuje se tu několikrát dokola nepravda, že po uváznutí na přejezdu hned volat 112. Zákon o provozu na.pozemnich komunikacích jasně říká, že je nutné nejdříve se pokusit dostat vozidlo mimo prostor kolejí a pokud to nejde, informovat dráhu. Podle informace dostupných na netu, se pokusil vyprostit návěs zvednutím podvalníku. Nikdo asi zatím neví, jak dlouho se o to pokoušel. Pokud měl doprovod (zde se informace rozcházejí) tak měl volat ten.

Funkční ETCS by největší pravděpodobností snížilo následky nehody. Pokud nedojde k dosažení dolní polohy závor, je na mašinu vyslán signal o nezabezpečeném přejezdu a mašina začne brzdit na 10 kmh. Vzhledem k času mezi zavřením závor a průjezdem vlaku překročí okamžitě brzdnou křivku a začne brzdit nouzově. V realitě ale nemá šanci zastavit, pouze zpomalit.
TomasM
 
Příspěvky: 89
Registrován: sob 17 led, 2015 2:34 pm

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod HonzaM » sob 27 led, 2024 9:37 am

TomasM píše:Opakuje se tu několikrát dokola nepravda, že po uváznutí na přejezdu hned volat 112. Zákon o provozu na.pozemnich komunikacích jasně říká, že je nutné nejdříve se pokusit dostat vozidlo mimo prostor kolejí a pokud to nejde, informovat dráhu. Podle informace dostupných na netu, se pokusil vyprostit návěs zvednutím podvalníku. Nikdo asi zatím neví, jak dlouho se o to pokoušel. Pokud měl doprovod (zde se informace rozcházejí) tak měl volat ten.

Zákon ale nijak nespecifikuje co znamená "pokud to nejde", jak rozhodnout zda má smysl se o to pokušet. Předpokládám, že policie a odborníci dráhy tu situaci prověří. Ovšem jestliže mezitím spadly závory, bylo už jasné, že je pokus marný. Je nějak definována doba mezi předpokládaným příjezdem vlaku, okamžikem kdy se změní světelná signalizace na "stůj" a zavřením závor?
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod jipol57 » sob 27 led, 2024 10:28 am

Jako u každé nehody. Řidič měl na rozhodování pár minut, a teď odborníci budou zkoumat 1/2 roku, jak to měl správně udělat. Někdy je na rozhodnutí situace pár vteřin, nebo zlomek vteřiny, a zkoumá se roky.
jipol57
 
Příspěvky: 1187
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod TomasM » sob 27 led, 2024 12:36 pm

HonzaM píše:Je nějak definována doba mezi předpokládaným příjezdem vlaku, okamžikem kdy se změní světelná signalizace na "stůj" a zavřením závor?


Časování na přejezdu je dané primárně vyklízecí dobou délka přejezdu x 5 km/h. Dále sklopením závor (max 10s dle normy). Čas mezi sklopením závor (ukončení vyklízecí doby u přejezdu bez závor) je min 6 s při traťové rychlosti. Běžně bývá trošku vyšší.
Problémem je, že všechno technické zabezpečení může být aktivní až po ukončení vyklízecí doby/sklopení závor, tzn. že garantovaný čas na reakci celého systému je 6 s.
TomasM
 
Příspěvky: 89
Registrován: sob 17 led, 2015 2:34 pm

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod hank » ned 28 led, 2024 12:46 pm

jipol57 píše:Jako u každé nehody. Řidič měl na rozhodování pár minut, a teď odborníci budou zkoumat 1/2 roku, jak to měl správně udělat. Někdy je na rozhodnutí situace pár vteřin, nebo zlomek vteřiny, a zkoumá se roky.

První zveřejněný závěr SprŽele je, že přejezd je bezpečný, ale ne pro speciální soupravy. Více viz tady.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6112
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod prcek » ned 28 led, 2024 1:10 pm

hank píše:
jipol57 píše:Jako u každé nehody. Řidič měl na rozhodování pár minut, a teď odborníci budou zkoumat 1/2 roku, jak to měl správně udělat. Někdy je na rozhodnutí situace pár vteřin, nebo zlomek vteřiny, a zkoumá se roky.

První zveřejněný závěr SprŽele je, že přejezd je bezpečný, ale ne pro speciální soupravy. Více viz tady.


Což je poněkud v rozporu s tvrzením místních, že tam břichem škrtaly i osobáky a kamiony měly taky problémy.

Edit. Beru zpět, sž netušila, že přejezd není na polní cestě a je vyasfaltovaný. Tzn, pro traktor dobrý...
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 507
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod jafobe » ned 28 led, 2024 4:13 pm

TomasM píše:Funkční ETCS by největší pravděpodobností snížilo následky nehody. Pokud nedojde k dosažení dolní polohy závor, je na mašinu vyslán signal o nezabezpečeném přejezdu a mašina začne brzdit na 10 kmh. Vzhledem k času mezi zavřením závor a průjezdem vlaku překročí okamžitě brzdnou křivku a začne brzdit nouzově. V realitě ale nemá šanci zastavit, pouze zpomalit.

A nebo taky ne pokud by se souprava vešla mezi závory (přeci jen je to skoro 15 metrů), aspoň nevím o tom že by bylá pro ETCS nějaká čidla které by zvládla vyhodnotit nežádoucí objekt mezi závorami v prostoru kolejiště.
A pokud by přeci jen závory nespadli až dolů nebo se přelomily, tak co vím i v dnešná době by měla automatika závor zvládnout nahlásit poruchu závor někam na dispečink dopravy spravujíí danou trať, takže i ten by měl mít těch pár sekund na nějakou reakci... třeba i general stop na dané trati. Pořád je menší zlo zpozdění pár vlaků s tím že je pak mohou obvolat že mohou jet dál se zvýšenou opatrností hlavně kolem místa odkud byla porucha nahlášena.
Jaromír
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 698
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod TomasM » ned 28 led, 2024 7:57 pm

V tomto případě o kterém je řeč by funkční ETCS pomohlo. Srážce by určitě nezabránilo ale následky by mohli být menší. Samozřejmě pokud tam bude stát osobák nebo něco malého co se vejde mezi závory, tento způsob detekce to nezachytí.
I pokud by dispečer dostal zprávu že se nezavřeli , tak než zareaguje, je vlak na přejezdu. Čas mezi plánovaným dovřením závor a průjezdem vlaku je příliš krátký.
V Německu se používá systém detekce překážky. Nevím jestli všude nebo jenom někde. Ale kvůli němu je čas mezi zavřením závor a průjezdem vlaku výrazně delší. Pro přejezdy na koridorech dost nepoužitelné. Byly by téměř pořád uzavřené
TomasM
 
Příspěvky: 89
Registrován: sob 17 led, 2015 2:34 pm

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod jafobe » ned 28 led, 2024 9:26 pm

Tak dispečer mohl mít o nějakou vteřinu větší šanci než strojvedoucí, který na rozdíl od něj ani nemá informaci o tom že se závory nedovřeli... takže strojvedoucí je odkázaný jen na to co vidí, což tady může být zhruba necelých 300 metrů kdy se mu začne otevírat pohled na přejezd, a doba než mu dojde že auto které vidí není mimo koleje ale na nich.
A při dnešní automatizaci by mohl pro danou trať klidně vygenerovat generalstop i počítač přes který to stejně všechno projde, jinak je skoro zbytečné že to něco takového dokáže zjistit... ETCS by to řešilo asi podobně jen s rozdílem že pro pár konkrétních strojů kterých se to aktuálně týká, tím že by se je snažilo co nejvíc zpomalit či zastavit před daným místem.
Jaromír
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 698
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod D » pon 29 led, 2024 5:02 pm

Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1357
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod tomkanka » pon 29 led, 2024 5:28 pm

jafobe píše:Tak dispečer mohl mít o nějakou vteřinu větší šanci než strojvedoucí, který na rozdíl od něj ani nemá informaci o tom že se závory nedovřeli...
A při dnešní automatizaci by mohl pro danou trať klidně vygenerovat generalstop i počítač přes který to stejně všechno projde, jinak je skoro zbytečné že to něco takového dokáže zjistit...

On ten počítač ale taky nemá konkrétní informaci, že se závory nedovřely. V tom horším případě to dispečer zjistí až když je mu divné že se přejezd zavírá nějak dlouho (pokud se ale bude soustředit pouze na ten přejezd), v tom lepším případě ten přejezd spadne do nouze. Pokud tam není kamera, to že se závory nedovřely zjistí dispečer až po telefonátu že je tam hromada. Navíc s ohledem na dobu výstrahy by ten GS ani nestačil zareagovat.
tomkanka
 
Příspěvky: 155
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod Zlámalík » pon 29 led, 2024 5:38 pm

Ale jo, ono i v Británii zavedli na některé přejezdy lidary pro kontrolu volnosti plochy mezi závorami a pokud není volno, tak (nejbližší) návěstidlo před přejezdem jde na Stůj.
Jenže to znamená, že musíte mít přejezd zavřený a zkontrolovaný nejpozději v době, kdy je vlak vzdálený na víc jak zábrzdnou vzdálenost (musí být před výstrahou) + reakční dobu atd... Jenže tuto celkem dlohou vzdálenost projede taková 810 nebo některé náklady za značně dlouhou dobu. Tedy - doba uzavření přejezdu se oproti dnešku značně prodlouží. A musíte započítat i cenu času těch, kteří u závor čekají. Pokud by bylo ETCS a přenos na vlak, asi by se stačilo odpíchnout od té doby potřebné pro zastavení a nevázat se na fyzické umístění návěstidla, tak by se to o něco zlepšilo.
Jenže se bojím (nebo vlastně je to dobře), že cena nadjezdu nebo přivedení komunikace jinudy je nižší.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1832
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod Patrik Novák » stř 31 led, 2024 7:11 am

U Loun taky otěr se stavební technikou .https://www.pozary.cz/clanek/278363-u-s ... -zasahuji/
Patrik Novák
 
Příspěvky: 734
Registrován: stř 15 črc, 2009 6:51 pm
Bydliště: Horní Podluží

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod Patrik Novák » stř 31 led, 2024 7:13 am

Patrik Novák
 
Příspěvky: 734
Registrován: stř 15 črc, 2009 6:51 pm
Bydliště: Horní Podluží

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod Jirka Černý » stř 31 led, 2024 7:32 am

https://www.stream.cz/odchyceno-na-dash ... k-64885069
Sice k nehodě nedošlo, ale opravdu neskutečně těsně.
Jirka Černý
 
Příspěvky: 123
Registrován: úte 05 led, 2021 5:17 pm

PředchozíDalší

Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 20 návštevníků