Nejstrmější pozemní lanovka na světě

Na lanovky tu zvláštní téma nemáme, tak snad to nebude vadit tady.
Objevil jsem na internetu stránky pojednávající o tzv. Stoosbahn, což je nejstrmější pozemní lanovka na světě. Spojuje historické město Schwyz (15 000 obyvatel), sídlo stejnojmenného kantonu, jednoho ze tří, kde byl v roce 1291 položen základ švýcarské konfederaci (ty další dva byly Uri a Unterwalden) s rekreační vesničkou Stoos (100 obyvatel), jedním z mnoha míst, kam se ve Švýcarsku jezdí lyžovat; Stoos se deklaruje jako obec bez aut, takže lanovka je jediným pozemním spojením obce se zbytkem světa.
Lanovka je dlouhá 1740 m, překonává výškový rozdíl 744 m a vrcholová stanice se nachází ve výšce 1300 m nad mořem. Max. stoupání je 110% = 1100‰ ~ 47,7°. Co mně na ní ovšem nejvíce fascinuje, to je otočné uložení válcovitých kabin pro cestující připomínajích obrovské sudy a jedné korby v podobě polovičního sudu pro dopravu nákladů; cestující se po celou cestu nacházejí i na prudce se měnících sklonech stále ve svislé poloze.
Více viz např. zde (a oceňuji kvalitní český překlad stránky ze švýcarské němčiny):
https://www.myswitzerland.com/cs/zazitk ... ha-na-svt/
Z odkazovaných stránek jsem si vypůjčil i obrázky.
Objevil jsem na internetu stránky pojednávající o tzv. Stoosbahn, což je nejstrmější pozemní lanovka na světě. Spojuje historické město Schwyz (15 000 obyvatel), sídlo stejnojmenného kantonu, jednoho ze tří, kde byl v roce 1291 položen základ švýcarské konfederaci (ty další dva byly Uri a Unterwalden) s rekreační vesničkou Stoos (100 obyvatel), jedním z mnoha míst, kam se ve Švýcarsku jezdí lyžovat; Stoos se deklaruje jako obec bez aut, takže lanovka je jediným pozemním spojením obce se zbytkem světa.
Lanovka je dlouhá 1740 m, překonává výškový rozdíl 744 m a vrcholová stanice se nachází ve výšce 1300 m nad mořem. Max. stoupání je 110% = 1100‰ ~ 47,7°. Co mně na ní ovšem nejvíce fascinuje, to je otočné uložení válcovitých kabin pro cestující připomínajích obrovské sudy a jedné korby v podobě polovičního sudu pro dopravu nákladů; cestující se po celou cestu nacházejí i na prudce se měnících sklonech stále ve svislé poloze.
Více viz např. zde (a oceňuji kvalitní český překlad stránky ze švýcarské němčiny):
https://www.myswitzerland.com/cs/zazitk ... ha-na-svt/
Z odkazovaných stránek jsem si vypůjčil i obrázky.