Stránka 1 z 1

Železniční provoz k Výklopníku v Sudoměřicích

PříspěvekNapsal: úte 17 čer, 2025 9:31 pm
od jipol57
Zdravím všechny. Udělal jsem si výlet k baťovu Výklopníku v Sudoměřicích. Od roku 1939, se tam překládal lignit z vagonů do lodí. Z dolu v Ratíškovicích do Otrokovic. Výklopník fungoval tak, že se náklad celého vagonu, čelem překlopil do lodě. Je o tom něco popsané, ale všechno kolem překlápění a lodní dopravě. Nenašel jsem žádnou zmínku o železniční dopravě. Do výklopníku se jednotlivě tahaly vagony lanovodem. Ale muselo tam být nějaké seřadiště vagonů. Dnes už z toho nezbylo ani památky. Jen kousek náspu, těsně u výklopníku, a uvnitř asi metr koleje. Dnes kolem vede trať. Zajímalo by mě, jestli k výklopníku byla odbočka z této tratě, nebo měl Baťa svou vlastní trať? Dnes z částečně dochované tratě z Ratíškovic, by vlaky musely jezdit přes Rohatec úvratí.

Udělal jsem body na mapě: 1 - důl, 2 - Rohatec, 3 - Výklopník.
https://mapy.com/cs/zakladni?vlastni-bo ... 34803&z=13

Ví někdo, jaký byl původní provoz, na této trati? Jak vypadalo seřadiště vagonů u Výklopníku? Nějaké staré mapy.
Zkoušel jsem hledat na fotomapách z padesátých let, ale už tam asi nic nezbylo ani v té době.
Možná by to byla pro někoho inspirace na vytvoření modulu.

Nějaké odkazy:
https://web.archive.org/web/20130331020 ... vyklopniku
https://www.ahojnavode.cz/pristaviste-s ... -vyklopnik

Re: Železniční provoz k Výklopníku v Sudoměřicích

PříspěvekNapsal: úte 17 čer, 2025 11:13 pm
od hank

Re: Železniční provoz k Výklopníku v Sudoměřicích

PříspěvekNapsal: stř 18 čer, 2025 10:54 am
od jipol57
Díky za zajímavý odkaz. Prostudoval jsem ho. Ale (zatím) jsem tam nenašel vlečku k výklopmíku, a provoz těsně u něj. Ale z uvedeného jsem pochopil, že nějaká přímá baťovská trať nebyla.
Začalo to tratí z dolu Tomáš do Rohatce, a z Rohatce k výklopníku byla až další Baťova akce.

Re: Železniční provoz k Výklopníku v Sudoměřicích

PříspěvekNapsal: stř 18 čer, 2025 1:07 pm
od hank
Zmínka o vlečce k výklopníku je tady:
https://www.railtrains.sk/modules/AMS/a ... oryid=1445
(Autorem článku je odborník na dějiny železnic jihovýchodní Moravy Leoš Tomančák aka lajos.)
Z uvedeného vyplývá, že:
- vlečka k výklopníku byla v provozu pouze v letech 1938-45;
- po vyhození mostu přes Moravu u Rohatce do vzduchu na jaře 1945 se doprava uhlí k výklopníku a dále po Baťově kanále už nikdy neobnovila;
- v době psaní článku (2015) nebyly autorovi známy žádné archivní podklady k tomu, jak vlečka vypadala.

Něco málo napoví tento obrázek.
fotov17.jpg
fotov17.jpg (44.19 KiB) Zobrazeno 612 krát

(Zdroj K-report 2006)
Kolej k výklopníku tedy musela být vedena tak, aby na břehu Baťáku byla kolmo ke korytu kanálu.
Pohledy na prostor, kudy byla vlečka vedena, jsou na fotkách u citovaného lajosova článku.

Re: Železniční provoz k Výklopníku v Sudoměřicích

PříspěvekNapsal: stř 18 čer, 2025 1:34 pm
od VašekPI
Asi nejuplnejsi podklady jsou na webu
lignitove-drahy.estranky.cz

Re: Železniční provoz k Výklopníku v Sudoměřicích

PříspěvekNapsal: stř 18 čer, 2025 3:32 pm
od hank
VašekPI píše:Asi nejuplnejsi podklady jsou na webu
lignitove-drahy.estranky.cz


No však tento odkaz jsem dal hned do svého prvního postu, jenže tam o výklopníku a vlečce k němu není nic.

Re: Železniční provoz k Výklopníku v Sudoměřicích

PříspěvekNapsal: stř 18 čer, 2025 5:12 pm
od jipol57
Jsem já ale trouba. Hledám podrobnosti na netu, a přitom je mám v mobilu. Mám ve zvyku si naučné panely vyfotit a pak v klidu doma přečíst. Zrovna tak obrázky vyvěšené ve výklopníku. Ale prvně, než jsem si prohlédl svoje fotky, jsem hledal jinde. A ejhle, ona tam mapka seřadiště byla, a vyfotil jsem si ji.
20250617_133741a.jpg

Stačily k tomu 2 koleje a jedna odvratná.
Vypadá to, že na jednu kolej přijel vlak s lignitem, lokomotiva najela těsně k výklopníku, aby po druhé koleji soupravu objela, k druhému konci vlaku, a přibližovala vlak k dosahu lana. Jeden vůz vždycky lanem natáhli k vyklopení. Prázdný se zpět vrátil na druhou kolej.
Ještě mě zaujalo, že vjezd do výklopníku je na vyvýšeném náspu, a od něj se terén svažuje. Asi byl výjezd na druhou kolej samospádem.

Asi proto, že provoz trval jen 7 let, a ještě to bylo ve válce, tak se nedochovaly, žádné dobové snímky. Aspoň ten náčrtek jo, jak to asi vypadalo. Doprava z dolu jen vlakem, trvala déle, tak fotky nějaké jsou.

Tak jsem se aspoň podělil o zajímavý železniční provoz z dávných dob.

Re: Železniční provoz k Výklopníku v Sudoměřicích

PříspěvekNapsal: čtv 19 čer, 2025 7:07 am
od fulda
Asi nošení dříví do lesa, ale na Mapách má výklopník celkem hezkou fotogalerii:
https://mapy.com/cs/zakladni?source=bas ... 57568&z=17
(a ty cedule tam jsou nafocené snad všechny)

Re: Železniční provoz k Výklopníku v Sudoměřicích

PříspěvekNapsal: čtv 19 čer, 2025 8:24 am
od tomkanka
jipol57 píše:... Vypadá to, že na jednu kolej přijel vlak s lignitem, lokomotiva najela těsně k výklopníku, aby po druhé koleji soupravu objela, k druhému konci vlaku, a přibližovala vlak k dosahu lana...

A nebo byl vlak na vlečku sunut, lokomotiva odstavila ložené vozy na 1. koleji, přestavila se na druhou kolej, kde dobrala vozy prázdné, a s těmi dojela pryč

Re: Železniční provoz k Výklopníku v Sudoměřicích

PříspěvekNapsal: čtv 19 čer, 2025 12:39 pm
od jipol57
tomkanka: to už se dnes asi nedozvíme, jak to v reálu provozovali. Ale z Rohatce je to 3,8 km. Tak daleko by asi nesunuli, si myslím.

fulda: na mapách takové obrázky, které jsem si vyfotil nejsou. Jsou tam ze spodního prostoru vyklápění, ale z prostoru zvedacího zařízení nahoře, tam nejsou. A jeden obrázek znázorňuje úpravu, kterou tam udělali až v současnosti. Původně byl jen široký prostor na obracení velkých lodí, a teď tam udělali ostrov. Je tam znázorněná i ta vlečka.
Celý obrázek:
20250617_133741b.jpg

Ale ty obrázky jsou malované až v dnešních dobách, popsáno jakou udělali změnu teď, s tím ostrovem. Odkud autor čerpal podobu vlečky, je otázkou. Dobový návrh asi neexistuje.