Stránka 1 z 1
Přeshraniční provoz po roce 1989

Napsal:
čtv 05 čer, 2025 11:05 am
od HonzaM
Tenhle dotaz už jsem položil v příspěvku s názvem obsahujícím setkání N, což možná z toho důvodu řada účastníků těto diskuze ani neotevřela. Jde mi informaci k období, v němž se bylo možné setkat s vozidly ČSD, ČD, DR a DB. Kde lze získat informace o provozu v tomto období? Zajímalo by mne jak probíhal provoz, zda se v hraničních stanicích vždy přepřahalo, zda se třeba česká lokomotiva odpojilia a byla nahrazena německou, nebo zda někdy pokračovaly rychlíky nebo ucelené nákladní vlaky až do cílové stanice v sousední zemi se stejnou lokomotivou, případně zda byl rozdíl v tom, šlo-li o spojení s NDR nebo s SRN.
Re: Přeshraniční provoz po roce 1989

Napsal:
čtv 05 čer, 2025 12:55 pm
od Martin70
Zdravím, než Ti odpoví daleko fundovanější znalci této problematiky, tak za sebe mohu napsat, že něco malinko lze dohledat na stránkách wagonwebu :
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... r&rok=1998Historické řazení vlaků 1997/1998 (1.6.1997 - 23.5.1998) EC 178 Carl Maria von Weber. Například tu jela 372 celou trasu.Nebo naopak :
Historické řazení vlaků 1991/1992 (2.6.1991 - 30.5.1992) EC 9 Antonín Dvořákhttps://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... k&rok=1992tady jelo naše
ESO 363 trasu Praha-Břeclav a z Břeclavi přepřah na Vídeň v čele s 1146 ÖBB.Nevím zda jsem napsal to jsi chtěl slyšet a nezajímaly tě běžnější vlaky. A samozřejmě předpokládám, že je ta stránka známá. Nechci znovu objevovat Ameriku, jen mě tato stránka napadla.

Re: Přeshraniční provoz po roce 1989

Napsal:
čtv 05 čer, 2025 9:19 pm
od Michal Šuhajda
Tak si nejdřív shrneme jak je to se jmenovanými železničními správami:
ČSD skončily 31.12.1992, tím dnem začínají fungovat ČD
DR skončila o rok později, tedy 31.12.1993, kdy přešla pod DB, která předtím fungovala na území SRN.
V preznačovani je jistá setrvačnost, ale přesto si troufám, říct, že vozidla označená ČD a DR se potkávala v období cca 1993-1995. V té době se určitě přepřahalo v pohraničních stanicích a lokomotivy přejížděly hranice jen do nejbližší (vhodné) stanice.
Výjimkou mohly být Bastardy, které byly vyrobeny jak pro ČSD - řada 372 tak pro DR - řada 230, po sjednocení s DB Přeznačeny na řadu 180.
Důvodem prepřahů bylo zejména různé technické provedení lokomotiv různých správ. Např. Vlakový zabezpečovač, brzdové zařízení, uspořádání stanovišť strojvedoucího, sběrače apod. Pro hraniční úseky byly často vozidlům udělovány různé výjimky, ale jen pro omezené úseky co nejblíž hranic.
Re: Přeshraniční provoz po roce 1989

Napsal:
pát 06 čer, 2025 7:06 am
od Patrik Novák
Nejsem tak starej a znalej . Byly jen velké přechodové stanice tam se přepřahalo . např. Děčín - Bad Schandau . Jak bylo zmíněné bastardi a 180 . Náklady jezdili na Děčín-východ. Rychlíky (mezinárodní) na hlavní.
To spíš třeba peáž Varnsdorf/Zittau/Liberec. Němci jejich V100 + 2 reko (někdy i jeden)průjezd přes Varnsdorf. Nevím kdy tam začali opět zastavovat .k dočtení Dlouho nejel žádnej vlak nebo Vlakopis Lužický . Někdy tou dobou tam začali jezdit Uerdingeny .
Varnsdorf-Liberec 830+až2 020 se zastavením v Zittau .rychlík/spěšňák(tzv. Plzeňák) 753 +většinou 2x2tř+služební +1/2tř+2tř
Re: Přeshraniční provoz po roce 1989

Napsal:
pát 06 čer, 2025 11:07 am
od Radek Strnad
Bastardi byli až od roku 1991/92 a to ještě ne na všech vlacích. Z Děčína na některých Ex jezdili Brejlovci(často dvojice) přetahy do Bad Schandau a tam se přepřahalo na lokomotivu DR. Rychlík R1478/1479 v relaci Budapest-Leipzig jezdil z Kolína po druhém břehu přes DC-východ. Také jezdil denně R480/481"Kriváň" Košice-Dresden přes Hrádek n.N. a ten z Hradce tahala dvojice Brejlovců do Liberce a jeden až do Zittau. To samé jeho posila R1480/1481.
Re: Přeshraniční provoz po roce 1989

Napsal:
pát 06 čer, 2025 12:42 pm
od Michal Šuhajda
Radek Strnad píše:Bastardi byli až od roku 1991/92 a to ještě ne na všech vlacích. Z Děčína na některých Ex jezdili Brejlovci(často dvojice) přetahy do Bad Schandau a tam se přepřahalo na lokomotivu DR. Rychlík R1478/1479 v relaci Budapest-Leipzig jezdil z Kolína po druhém břehu přes DC-východ. Také jezdil denně R480/481"Kriváň" Košice-Dresden přes Hrádek n.N. a ten z Hradce tahala dvojice Brejlovců do Liberce a jeden až do Zittau. To samé jeho posila R1480/1481.
Jestli jsem správně pochopil původní dotaz - viz můj příspěvek, tak právě první polovina 90. let resp. roky cca. 1993-95 je doba na kterou se tazatel ptá. Dále předpokládám, že HonzoviM jde hlavně o výskyt především hnacích cizích vozidel na území jednotlivých států, ale určitě by pomohlo, kdyby svůj dotaz upřesnil.
Taky nejsem tak znalej a snad ani tak starej, ale pro osobní dopravu je dobrým vodítkem řazení vlaků na Vagonwebu. Situace se v průběhu času měnila podle jednotlivých roků (Jízdních řádů - JŘ)
Kdybychom se odpoutali od severu, tak např. lokomotivy DB zajížděly do JŘ 1991/92 do České Kubice, pro /s Ex 368/369 od JŘ 92/93 naopak jezdily Brejlovci ČD do Furth im Wald. Pro Západní Expres si jezdili DB do Chebu kromě JŘ 90/91, kdy jezdily Brejlovci do Schirdingu. Pro EC Karlštějn (JŘ 1993/94) jezdily dvojice BR 218 DB do Chebu.
Re: Přeshraniční provoz po roce 1989

Napsal:
sob 07 čer, 2025 6:39 am
od HonzaM
Michal Šuhajda píše:Radek Strnad píše:Bastardi byli až od roku 1991/92 a to ještě ne na všech vlacích. Z Děčína na některých Ex jezdili Brejlovci(často dvojice) přetahy do Bad Schandau a tam se přepřahalo na lokomotivu DR. Rychlík R1478/1479 v relaci Budapest-Leipzig jezdil z Kolína po druhém břehu přes DC-východ. Také jezdil denně R480/481"Kriváň" Košice-Dresden přes Hrádek n.N. a ten z Hradce tahala dvojice Brejlovců do Liberce a jeden až do Zittau. To samé jeho posila R1480/1481.
Jestli jsem správně pochopil původní dotaz - viz můj příspěvek, tak právě první polovina 90. let resp. roky cca. 1993-95 je doba na kterou se tazatel ptá. Dále předpokládám, že HonzoviM jde hlavně o výskyt především hnacích cizích vozidel na území jednotlivých států, ale určitě by pomohlo, kdyby svůj dotaz upřesnil.
Taky nejsem tak znalej a snad ani tak starej, ale pro osobní dopravu je dobrým vodítkem řazení vlaků na Vagonwebu. Situace se v průběhu času měnila podle jednotlivých roků (Jízdních řádů - JŘ)
Kdybychom se odpoutali od severu, tak např. lokomotivy DB zajížděly do JŘ 1991/92 do České Kubice, pro /s Ex 368/369 od JŘ 92/93 naopak jezdily Brejlovci ČD do Furth im Wald. Pro Západní Expres si jezdili DB do Chebu kromě JŘ 90/91, kdy jezdily Brejlovci do Schirdingu. Pro EC Karlštějn (JŘ 1993/94) jezdily dvojice BR 218 DB do Chebu.
Nejde mi nyní o vytvoření grafikonu, ale o typ vozidel. jaká byla současně v provozu.
Re: Přeshraniční provoz po roce 1989

Napsal:
sob 07 čer, 2025 12:48 pm
od Michal Šuhajda
Bavíme-li se o hnacích vozidlech, tak se potkávaní všech správ omezí na pár typů vozidel. Dráhy byly v nasazováni řad dost konzervativni. Takže lokomotivy sloužili na podobných výkonech, a moc se nepřesouvaly. Takže v Bavorsku byly stále lokomotivy DB , v Sasku původní „východoněmecké” lokomotivy DR a potkávaly se okolo zemských hranic, kde se už zas neobjevovaly ty české.
Takže si dovedu představit, že v Bad Schandau nebo v Prostředním Žlebu se nějakou (relativně krátkou) dobu v r. 1994 potkali Bastard 372 ČSD v původním nátěru, přeznačený 372 ČD, lokomotiva BR230 v původním nátěru DR, a BR180 přeznačený DB. Podobně mohlo dojít k takové situaci v Zittau, Varnsdorfu nebo Hrádku n/N., ale jinak moc ne. Zajíždění dál do vnitrozemí Německa se lokomotiv ČSD už netýkala, podobně jako nebyly k vidění stroje DR u nás třeba v Mostě nebo Liberci a DB (CARGO) se objevují až po r. 2000.
Kromě toho vozba expresů a rychlíků do zahraničí bývala u Č(S)D prestižní záležitost a na takové výkony se nasazovala “leštěnky” tedy lokomotivy opečovávané a tedy i rychle přeznačované lokomotivy, takže ta situace se zajížděním nepreznacenych loko
Kromě toho se zajíždění za hranice omezilo na pár řad, většinou vlakových lokomotiv. Do Německa se těžko dostaly jiné elektriky než zmínění Bastardi, u dieselů šlo hlavně o Brejlovce 753/4, Sergeje 781,Tranzistory 742, Elektonici 743 nebo Čmeláci 770/1 u dalších řad např. 735 bych byl opatrný. Motorové vozy 810 jezdily přes hranice na osobácích, nevím jestli byly někde nasazený Kredence 830, nebo Kvatra 842.
Re: Přeshraniční provoz po roce 1989

Napsal:
sob 07 čer, 2025 2:04 pm
od HonzaM
Michal Šuhajda píše: Motorové vozy 810 jezdily přes hranice na osobácích, nevím jestli byly někde nasazený Kredence 830, nebo Kvatra 842.
V letech 1992 - 1992 ještě bylo původní značení, M152 a M262, nebo už evropské 810 a 830?
Re: Přeshraniční provoz po roce 1989

Napsal:
sob 07 čer, 2025 6:09 pm
od sidlo
Re: Přeshraniční provoz po roce 1989

Napsal:
sob 07 čer, 2025 6:23 pm
od hank
830/831 se po r. 1989 mohly podívat do Žitavy a do Železné Rudy.
Re: Přeshraniční provoz po roce 1989

Napsal:
ned 08 čer, 2025 7:33 am
od z.rj
hank píše:830/831 se po r. 1989 mohly podívat do Žitavy a do Železné Rudy.
I do Retzu.
Re: Přeshraniční provoz po roce 1989

Napsal:
ned 08 čer, 2025 7:43 am
od hank
z.rj píše:hank píše:830/831 se po r. 1989 mohly podívat do Žitavy a do Železné Rudy.
I do Retzu.
To ano, ale původní dotaz zněl na ČSD/ČD/DR/DB, tak jsem Retz vynechal.