Stránka 1 z 1

Brzdové hadice barva kohoutů, orientace-zasvěcení

PříspěvekNapsal: stř 26 říj, 2022 5:46 am
od JaroHo
Otázka pro železničáře:
kohouty na hadicích mají barvu červenou a žlutou. Na které straně je jaká barva (L/P)? předpokládám že je to na všech vozidlech stejně? Lokomotiva má ty hadice zdvojené? jako 4x? Vagon má asi jen dvě, soudě podle Baiky co jsem měl na stole nedávno. \Chtěl bych si hadice osadit a nabarvit spojky a kohouty a chci to mít dobře. Dále- od agamy, jaké odstíny byste použili?(Agamu dělá kolega práce tak proto)
díky za odpovědi :wink:

Re: Brzdové hadice barva kohoutů, orientace-zasvěcení

PříspěvekNapsal: stř 26 říj, 2022 8:39 am
od RadekH0
Při pohledu na čelo vozidla jsou žluté jakoby na vnější straně a červené na vnitřní. Každé vozidlo má druh a počet hadic dle požadavků a využití daného vozidla. Některá vozidla nemají žluté hadice vůbec (např. 810, 010, 020 nebo většina nákladních vozů), nebo můžou mít jen jednu žlutou hadici (např. některé loko 742, 714, 753, 720, 721 atd.) Existují však i druhy nákladních vozů, které žluté hadice mají kvůli potřebě napájení různých mechanismů vzduchem. V dnešní době je často vidět i případ, kdy nákladní vozy mají pouze jednu červenou hadici (zejména zahraniční vozy).
Většina novějších osobních vozů již mají normálně hadice 4. Staré vozy (Bai atd.) neznám, takže s tím nepomohu.

Také je dobré zmínit, že barevné odlišení hadic (žlutá, červená) je pouze doporučující a nemusí být nijak natřena. "Žlutá hadice od červené" se dá odlišit tak, že na koncové spojce u žluté hadice je nálitek ve tvaru kříže, který spojka na červené hadici nemá. Spojky jsou také od sebe zrcadlově otočené, takže červenou a žlutou hadici mezi vozy by teoreticky nemělo jít spojit.

Re: Brzdové hadice barva kohoutů, orientace-zasvěcení

PříspěvekNapsal: stř 26 říj, 2022 9:18 am
od JaroHo
ten poslední odstavec jsem taky našel tak v tom mám bordel. Přece ty hadice ve vlaku musí být proti sobě ne? na voze zrcadlově? Jako jedno průběžné potrubí brzdy a to druhý nevim. :mrgreen:

Re: Brzdové hadice barva kohoutů, orientace-zasvěcení

PříspěvekNapsal: stř 26 říj, 2022 9:48 am
od RadekH0
Hadice jsou u vozů samozřejmě naproti sobě (většinou). Zrcadlové otočení je vidět na foto (číslo 3 a 4). Pokud by ty konce byly otočený stejným směrem, tak by bylo možné spojit žlutou hadici s červenou na vedlejším voze. Taky je vidět zmíněný kříž na spojce žluté hadice.

Re: Brzdové hadice barva kohoutů, orientace-zasvěcení

PříspěvekNapsal: stř 26 říj, 2022 11:04 am
od fira
Zdravim len pre upresnenie zlte a cervene hadice nieje mozne spojit.Maju opacne koncovky.

Re: Brzdové hadice barva kohoutů, orientace-zasvěcení

PříspěvekNapsal: stř 26 říj, 2022 11:27 am
od JaroHo
Jasné, dobře. Nejde spojit samce se samcem to mi je jasné
O co teda jde, čeho se mám držet při osazování, žlutá vlevo?

Re: Brzdové hadice barva kohoutů, orientace-zasvěcení

PříspěvekNapsal: stř 26 říj, 2022 11:30 am
od prcek
JaroHo píše:Jasné, dobře. Nejde spojit samce se samcem to mi je jasné
O co teda jde, čeho se mám držet při osazování, žlutá vlevo?

1. pravidlo, když jsou 4 žluté jsou "venku"
Dál nevím.

Re: Brzdové hadice barva kohoutů, orientace-zasvěcení

PříspěvekNapsal: stř 26 říj, 2022 11:33 am
od jipol57
fira: O nemožnosti spojení žlutých a červených, už se psalo. Ale chybí mně v popisu význam, jednotlivých okruhů.
Červené hadice je průběžné potrubí, brzdového systému. Tlak do 5 barů.
Ve žlutých hadicích je trvalý tlak vzduchu, většinou napojený na hlavní vzduchovou jímku lokomotivy. Tlak 8 - 10 barů. Používá se pro pomocné mechanizmy, jako třeba sklápění vozu dumpcar. To ale Radek napsal.

JaroHO: není to samec se samcem, nebo samkyní :D . Představ si že je to jako když si podáš s někým ruku. Pravá s pravou, nebo levá s levou. Obě ruce máš zrcadlově obrácené.

Re: Brzdové hadice barva kohoutů, orientace-zasvěcení

PříspěvekNapsal: stř 26 říj, 2022 11:36 am
od Petr Barchánek
Staré vozy (Bai atd.) neznám, takže s tím nepomohu.

Bai a jim podobné mají akorát červené hadice, parní topení a elektrické topné spojky.
Zejména k nim tvarově vozy Da a DFa z produkce vagonky Bautzen byly také díky absencí žlutého potrubí vytlačeny z provozu na přelomu 80 a 90 tých let v souvislosti s nástupem vozů se skříní tvaru X a Z z NDR, - tedy především Amee, Bmee a Bymee, které bez napájení skrz žluté potrubí neudržely zavřené dveře.

Například toto https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=CSD&cislo=1700&nazev=&rok=1991 řazení je možná správně podle nějakého předpisu, ale provozně naprostý nesmysl a v praxi na tom vlaku pravděpodobně jezdilo BDs, Ds, nebo tak něco. I když v té době se jezdilo okolo Prahy s dveřma dokořán řad - vlaky složené z patrových vozů Bmo a Bpjo.

Re: Brzdové hadice barva kohoutů, orientace-zasvěcení

PříspěvekNapsal: stř 26 říj, 2022 11:43 am
od jipol57
Žluté hadice jsou taky dnes používané pro zavírání dveří. Takže dnes pro osobní vozy taky nutnost. Ale přívěšáky k 810, mají taky vzduchové dveře, ale u nich se tlak vzduchu bere z pomocné jímky brzdového systému. 810 žluté hadice nemají. Ale modernější Regionova je už má.

Re: Brzdové hadice barva kohoutů, orientace-zasvěcení

PříspěvekNapsal: stř 26 říj, 2022 5:04 pm
od JaroHo
Paráda chlapi, díky za informace:⁠-⁠)

Re: Brzdové hadice barva kohoutů, orientace-zasvěcení

PříspěvekNapsal: stř 26 říj, 2022 6:01 pm
od jipol57
JaroHo píše:Přece ty hadice ve vlaku musí být proti sobě ne?

U starých vagonů, bývala jen jedna červená. Hadice jsou dostatečně dlouhé, že se dají spojit křížem pod spřáhlem.

Re: Brzdové hadice barva kohoutů, orientace-zasvěcení

PříspěvekNapsal: čtv 27 říj, 2022 7:43 pm
od look23
Třeba u řady Falls a podobných dělá žlutý vzduch ovládání klapek na vysypání substrátu z vozu.