Zajímavý dokument
Pořad o stavbě železnice z Číny do tibetské Lhasy - výsledkem práce čtvrtmilionové armády dělníků a techniků je 1142 kilometrů kolejí, 10 tunelů a 675 mostů. Nejvýše položená železniční trať do tibetské Lhasy je v provozu už tři roky. Zajímavým dokumentem je novozélandský dokumentární film (47 minut stopáž pořadu).
Pořad sice byl vysílán už v sobotu, ale
opakování pořadu je v PO 27.7. na ČT 2 ve 14:40 hodin !! DOPORUČUJI - pro ty, co pořad neuvidí (neviděli), stručná informace ke stavbě trati :
1. července 2006 byla otevřena "železnice na střechu světa". Nejvýše položená železniční trať na naší planetě se vyšplhala až nad 5 000 metrů nad moře. Délka trati je 1 142 kilometrů a z toho cca 160 km (!!) je na pylonech jako magnetický vlak ! Armáda čtvrt miliónu dělníků a techniků ji stavěla pět let. Spojuje čínské město Qinqhai s tibetskou Lhasou. ČLR plánovala tuto trať více než padesát let. Stavba představovala řadu technických a organizačních problémů.
Věčně zmrzlá půda v oblasti je značně nestabilní a konstrukce náspu trati, zakládání mostů a ražení tunelů byly technickým oříškem. Je zde také velice chladno a řídký vzduch může člověka i zabít (ve vlaku jezdí dokonce stabilně lékař s ošetřovatelkou, ve vagonech je přívod kyslíku do jednotlivých kupé). Číňanům se ale podařilo při výstavbě vše překonat. Stavba má ovšem i své politické, hospodářské a strategické aspekty. Souvisí se snahou čínských úřadů Tibetskou náhorní oblast k "mateřské" Číně ještě více připoutat.
Přesto se "Železnice na střechu světa" se stala vyhledávanou turistickou atrakcí.
PS : bohužel se mi nepodařilo najít odkaz tak, aby to bylo spustitelné tady na internetu