Takže jako pachatel tohoto vlákna se také připojuji s několika vzpomínkami...
(počátky mého jakž takž samostatného občasného potulování se centrem Brna bych datoval zhruba na přelom 60. a 70. let - z Oltecu jsem to měl do štatlu 10-15 minut rychlejší chůzí)Úvodem stručná upřesňující poznámka ohledně ulice Česká a prodejny
Jiskra za socialismu: od 90. let je to obchodní dům Vagner.
__
A stran té modelářské prodejny na
ul. Kozí, která někdy bývá zmiňována:
No, sice tam prodejna s modelářským zbožím a s potřebami pro modeláře byla,
jenže vláčky se tam neprodávaly celou tu dobu, co pamatuji svoje dětské železniční modelářství a na to pak navazující letecko-modelářské aktivity v 70. letech a řekněme v první polovině 80. let.
Byla to malá tmavá "jednomužní" prodejna (na té Kozí), do které se vcházelo po několika strmějších schůdcích a kde tam tomu všemu dlouhá léta kraloval postarší "vyschlý" /vyhulený?/ vedoucí pan Tomeček (nebo Tomek??), celým modelářským Brnem svorně zvaný "dědek". A to jeho království byla "prodejna u dědka", nebo jen krátce "u dědka" - jdu k dědkovi, koupím to u dědka, byl jsem u dědka a už je to vyprodané apod. Jako skoro každý v té době na podobné pozici hamounil nedostatkové zboží atd., ale hlavní věc -
"vláčky" se tam vůbec neprodávaly (v době, o které mluvím - viz výše).
Prodávalo se tam (na Kozí) hlavně letecko-modelářské zboží, balsa (když občas nějaká přišla a někdy se jí trochu dostalo i na pult pro běžného občana), smrkové lišty na nosníky křídel a podélníky trupů, vrtule dřevěné a později plastové z Modely a občas i graupnerácké z dovozu, potahový papír (nedostatkový západní Modelspan měl pod pultem pro své známé), míval tam i pár stavebnic IGRA a později i něco od Modely (ta byla myslím nějak navázána na Svazarm), ruské Radugy a občas i české (brněnské) spalovací letecko-modelářské motory MVVS, jejichž výroba byla hned kousek dole pod Ruďákem na Jarošce (tř. kapitána Jaroše) nedaleko potravinového Tuzexu, občas pak taky nějaká ta lodička (sehnal jsem tam kdysi např. stavebnici jednošroubové Kitty II od Graupnera), různě velká kolečka s gumovými obručemi pro "letadýlka", éter, ricinový olej a vůbec různá paliva do motorků, žhavicí svíčky atd.
Jsem si tímto naprosto jistý a dal bych za to hlavu na špalek, protože jsem tam na tu Kozí "k dědkovi" chodíval 2x až 3x týdně od první poloviny 70. let, kdy jsem pod vedením Lubomíra Koutného (spoluzakladatel nejprve kategorie dvacetinek a pak u nás v Československu i Oříšků) stavěl pokojáky a makety na gumu.
__
Ale "vláčky" se v Brně v té době prodávaly jednak hned vedle v souběžné ulici
Běhounská (tam určitě v polovině 70. let, a možná i dřív) a druhak na
tř. Vítězství (tam už minimálně od toho přelomu 60. a 70. let, od kdy přibližně to tam pamatuju). Ta třída Vítězství je po sametu už opět ulicí Masarykovou, a za monarchie to byla Ferdinandova třída
Vcházelo se tam po pár nízkých schodech dveřmi na rohu, a vláčky měli u samostatně obsluhovaného pultu v prostoru napravo od vchodu; dalo by se říct souběžně s výlohou kolmou na Masaryčku (čili rovnoběžně s krátkou širší ulicí vedoucí nahoru do kopce na pravou stranu Zelňáku). Jinak ale převážnou část té prodejny tvořila velká podlouhlá samoobsluha s hračkami - dominoval jí dlouhý regál uprostřed situovaný rovnoběžně s výlohou do třídy Vítězství.
A druhá, v tomto případě už čistě (výhradně) jen specializovaná mašinkářská prodejna na
Běhounské - tak ta se nacházela zhruba uprostřed ulice po její levé straně, když se šlo od Rybeny nahoře na rohu (zezadu od sv. Jakuba) směrem dolu (z velmi mírného kopečka) na Svoboďák. Svojí půdorysnou dispozicí tvořila ta prodejna zhruba čtverec a prodávaly tam dvě plnoštíhlé dámy středního věku. Jedna špinavá blondýna, ale častěji tam bývala ta druhá prodavačka - výrazná bruneta (asi měla barvené vlasy do černa). Prodejní pult byl při pohledu ode dveří vpravo a částečně i proti dveřím, a občas jim tam za pultem vypomáhal i vyšší štíhlý muž.
Jo, a měli tam pak kousek dál na pultě desku potaženou zeleným filcem nebo něčím takovým, a na ní hřebíčkama přitlučeny přímé koleje různých velikostí (H0, TT a N). Napájeli to pikáckým FZ1 pro vyzkoušení funkčnosti prodávaných mašinek. A ještě malý detail: v hánulce byla ta zkušební kolej vytvořena z tehdy vzácného podpultového profilového kolejiva Pilz. A naproti té podejny, na pravé straně ulice odtud až na roh se Svoboďákem, byla velká dlouhá budova se sídlem Veřejné Bezpečnosti obhospodařující střed Brna.
P. S.
O modelářské prodejně "U dědka" na ulici Kozí je takto podrobně pojednáno kvůli "historické přesnosti".
Aby bylo zřejmé, že (a proč) je ji nutno jako prodejnu vláčků v daném dlouhém období vyloučit.