Stránka 1 z 1

chladicí vozy v poslední dekádě

PříspěvekNapsal: úte 06 dub, 2021 6:31 pm
od xmatejx
Chtěl bych se zeptat, zda se ještě chladicí vozy v poslední dekádě používají a to jak v ČR, tak západní Evropě či zda jde již vše výhradně kamiony, návěsy a nebo chladicími kontejnery na plošinových/kapsových vozech. Našel jsem ještě dokument ČD Cargo o vozech ibbhs (ibbhps) z roku 2017, to je isothermní vůz. A co vozy s aktivním chlazením, tj. tepelným čerpadlem? Na bahnbilderu nebo flickeru jsou fotografie krásných vozů hbbills-uy, které vyrábí v H0 Mabar (SBB Cargo a RCA) a též Adam Modellbau, ale nejmladší jsou 2016 (co jsem našel).
Jezdí to ještě?

Re: chladicí vozy v poslední dekádě

PříspěvekNapsal: stř 07 dub, 2021 7:39 am
od Vladimír_B
Poslední izotermické vozy ČDC byly (před)loni sešrotovány. Posledním výkonem byly pravidelný sušenkový expres. Ano, opravdu se to dá pod tímto heslem najít. :D Tedy převoz potravin podléhající skáze. Vozily se z Opavy a Olomouce do skladu u Středokluk. Přeprava skončila někdy 2014/2017...
Vozy se strojním chlazením skončily okolo roku 2000 (ČR) a to ještě pochybuji, že se chlazení používalo...

Re: chladicí vozy v poslední dekádě

PříspěvekNapsal: stř 07 dub, 2021 7:55 am
od radeksindy
A co vozy s aktivním chlazením, tj. tepelným čerpadlem?


Pokud vím, tak strojně chlazené vozy skončily ve velkém u nás i v Německu krátce po roce 2000. Interfrigo skončilo defintivně v roce 2010, poslední roky používalo jen izotermické vozy. A to přesto, že poslední strojně chlazené vozy byly dodány v roce 1999. Spodku novějších vozů se využilo k nějakým přestavbám na kontejnerové vozy. Vozy Hbbills RCA a SBB Cargo jsou v podstatě jediné, které jsou v nějakém omezeném provozu, jejich strojní agregáty umí udržovat teplotu 0 až 20 stupňů.

Re: chladicí vozy v poslední dekádě

PříspěvekNapsal: stř 07 dub, 2021 8:38 am
od look23
Nějaké chladící vozy (nefukční) převážely občas oblečení pro charitu do Broumova.

Re: chladicí vozy v poslední dekádě

PříspěvekNapsal: stř 07 dub, 2021 11:33 am
od vojtas
@look23
To byly ty od sušenek po konci přeprav na dojetí.

Re: chladicí vozy v poslední dekádě

PříspěvekNapsal: pát 09 dub, 2021 2:31 pm
od czhunter
Otázka laika:
Teď už se tedy všechno chlazené/mražené vozí v ISO kontejnerech ?
Nebo už po železnici vůbec (nevím, jak by se to z vagonů napájelo elektřinou) ?

Re: chladicí vozy v poslední dekádě

PříspěvekNapsal: sob 10 dub, 2021 8:28 pm
od mnitka
czhunter :arrow:

Ano, dnes se veškeré zboží vyžadující regulaci teploty vozí v kontejnerech, například přepravy banánů do lokálních dozráváren z části na kolejích zůstaly jen už se právě nevozí ve speciálních vozech.

Pokud je třeba aby kontejner nejen teplotu držel ale i dokázal chladit dosazuje se na něj naftový agregát nebo je jím tento přímo vybaven. Obecně ale platí, že izotermický kontejner zvládne přepravu z přístavu po kontinentě bez tohoto agregátu bez výrazného pohybu teploty uvnitř.

Re: chladicí vozy v poslední dekádě

PříspěvekNapsal: sob 10 dub, 2021 9:55 pm
od hank
mnitka píše:czhunter :arrow:

Ano, dnes se veškeré zboží vyžadující regulaci teploty vozí v kontejnerech, například přepravy banánů do lokálních dozráváren z části na kolejích zůstaly jen už se právě nevozí ve speciálních vozech.

Pokud je třeba aby kontejner nejen teplotu držel ale i dokázal chladit dosazuje se na něj naftový agregát nebo je jím tento přímo vybaven. Obecně ale platí, že izotermický kontejner zvládne přepravu z přístavu po kontinentě bez tohoto agregátu bez výrazného pohybu teploty uvnitř.


Při námořní přepravě se chladicí kontejnery připojují k lodnímu zdroji elektřiny.