chladicí vozy v poslední dekádě

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

chladicí vozy v poslední dekádě

Příspěvekod xmatejx » úte 06 dub, 2021 6:31 pm

Chtěl bych se zeptat, zda se ještě chladicí vozy v poslední dekádě používají a to jak v ČR, tak západní Evropě či zda jde již vše výhradně kamiony, návěsy a nebo chladicími kontejnery na plošinových/kapsových vozech. Našel jsem ještě dokument ČD Cargo o vozech ibbhs (ibbhps) z roku 2017, to je isothermní vůz. A co vozy s aktivním chlazením, tj. tepelným čerpadlem? Na bahnbilderu nebo flickeru jsou fotografie krásných vozů hbbills-uy, které vyrábí v H0 Mabar (SBB Cargo a RCA) a též Adam Modellbau, ale nejmladší jsou 2016 (co jsem našel).
Jezdí to ještě?
xmatejx
 
Příspěvky: 222
Registrován: čtv 04 čer, 2020 11:33 am

Re: chladicí vozy v poslední dekádě

Příspěvekod Vladimír_B » stř 07 dub, 2021 7:39 am

Poslední izotermické vozy ČDC byly (před)loni sešrotovány. Posledním výkonem byly pravidelný sušenkový expres. Ano, opravdu se to dá pod tímto heslem najít. :D Tedy převoz potravin podléhající skáze. Vozily se z Opavy a Olomouce do skladu u Středokluk. Přeprava skončila někdy 2014/2017...
Vozy se strojním chlazením skončily okolo roku 2000 (ČR) a to ještě pochybuji, že se chlazení používalo...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: chladicí vozy v poslední dekádě

Příspěvekod radeksindy » stř 07 dub, 2021 7:55 am

A co vozy s aktivním chlazením, tj. tepelným čerpadlem?


Pokud vím, tak strojně chlazené vozy skončily ve velkém u nás i v Německu krátce po roce 2000. Interfrigo skončilo defintivně v roce 2010, poslední roky používalo jen izotermické vozy. A to přesto, že poslední strojně chlazené vozy byly dodány v roce 1999. Spodku novějších vozů se využilo k nějakým přestavbám na kontejnerové vozy. Vozy Hbbills RCA a SBB Cargo jsou v podstatě jediné, které jsou v nějakém omezeném provozu, jejich strojní agregáty umí udržovat teplotu 0 až 20 stupňů.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: chladicí vozy v poslední dekádě

Příspěvekod look23 » stř 07 dub, 2021 8:38 am

Nějaké chladící vozy (nefukční) převážely občas oblečení pro charitu do Broumova.
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1177
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: chladicí vozy v poslední dekádě

Příspěvekod vojtas » stř 07 dub, 2021 11:33 am

@look23
To byly ty od sušenek po konci přeprav na dojetí.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: chladicí vozy v poslední dekádě

Příspěvekod czhunter » pát 09 dub, 2021 2:31 pm

Otázka laika:
Teď už se tedy všechno chlazené/mražené vozí v ISO kontejnerech ?
Nebo už po železnici vůbec (nevím, jak by se to z vagonů napájelo elektřinou) ?
Můj Instagram o 3D tištěných tramvajích a vlacích: https://www.instagram.com/fine.trains/
czhunter
 
Příspěvky: 557
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: chladicí vozy v poslední dekádě

Příspěvekod mnitka » sob 10 dub, 2021 8:28 pm

czhunter :arrow:

Ano, dnes se veškeré zboží vyžadující regulaci teploty vozí v kontejnerech, například přepravy banánů do lokálních dozráváren z části na kolejích zůstaly jen už se právě nevozí ve speciálních vozech.

Pokud je třeba aby kontejner nejen teplotu držel ale i dokázal chladit dosazuje se na něj naftový agregát nebo je jím tento přímo vybaven. Obecně ale platí, že izotermický kontejner zvládne přepravu z přístavu po kontinentě bez tohoto agregátu bez výrazného pohybu teploty uvnitř.
Uživatelský avatar
mnitka
 
Příspěvky: 1223
Registrován: úte 28 říj, 2008 7:08 am
Bydliště: Brno

Re: chladicí vozy v poslední dekádě

Příspěvekod hank » sob 10 dub, 2021 9:55 pm

mnitka píše:czhunter :arrow:

Ano, dnes se veškeré zboží vyžadující regulaci teploty vozí v kontejnerech, například přepravy banánů do lokálních dozráváren z části na kolejích zůstaly jen už se právě nevozí ve speciálních vozech.

Pokud je třeba aby kontejner nejen teplotu držel ale i dokázal chladit dosazuje se na něj naftový agregát nebo je jím tento přímo vybaven. Obecně ale platí, že izotermický kontejner zvládne přepravu z přístavu po kontinentě bez tohoto agregátu bez výrazného pohybu teploty uvnitř.


Při námořní přepravě se chladicí kontejnery připojují k lodnímu zdroji elektřiny.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm


Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků