Ahoj Jirko, jako bych před časem slyšel sám sebe...
Jirka Černý píše:návrat k modelům mi v plné kráse odhalil, že můj zrak není co býval, a myslím, že jako argument pro volbu měřítka je zde poměrně často.
Je to tak, ale nic si z toho nedělej, s přibývajícími lety je to normální.
Jirka Černý píše:neuniklo mi, že spousta modelářů dělá dvě měřítka, což problém nezmenšuje, protože je nutné vybrat "to druhé".
Je to pak už o trochu jednodušší - u dalšího (doplňkového) měřítka je počet možností o 1 menší
než na začátku...
Ale teď už vážně - u druhé nebo dokonce třetí současně využívané velikosti (např. 0/0m/0e/0f, H0/H0m/H0e/H0f, TT/TTm/TTe, N/Nm) je ten finální výběr už opravdu snazší. Po zvážení celkových možností, oblíbenosti a ceny daného systému, prostorových nároků a dostupnosti i šíře sortimentu použitelného úzkorozchodného kolejiva a vozidel v jednotlivých měřítkách, je zbývající počet "stupňů volnosti" snížen na skoro úplné minimum.
Takže zvolená kombinace jednoho modelového měřítka a jeho dvou či tří různých rozchodových velikostí (reálně dokonce i čtyř až pěti možných) je potom už dosti jednoznačná.
Jirka Černý píše:zbývá trošku doladit dílnu, kde bych se mohl dostat na kolejiště cca 1x5 metrů, vím, že obzvlášť ten metr je dost slabota, ale pro začátek asi dobré.
V případě potřeby se na jednom metru i v hánule otočíš prakticky s čímkoliv (kromě některých kusově nebo malosériově zhotovených drahých specialit).
A těch 5 metrů čtverečních je až dost na
pohlcení volného času a financí na pár let dopředu.
Taky jsem měl nejdřív trochu obavy z jen metrové hloubky svého stacionárního H0 kolejiště - a to byl původně k dispozici prostor 3x1 m zredukovaný nakonec na 2x1 m. Ale po hraní si s geometrií kolejiva (na papíře a na PC) jsem pro vnoučata a pro lepší prostorovou představu poskládal na stole pár jednoduchých námětů, a dalo se u toho krásně vyblbnout celé hodiny.
Přikládám výřez z fotky pokusného/pracovního
H0 rychlo-kolejiště 2x1 metr...
- H0_(TRIX_C_Track)_a_H0e_(Roco)_vyrez.jpg (16.94 KiB) Zobrazeno 1737 krát
Uvnitř je navíc měřítkově kompatibilní
úzkokolejka ve velikosti H0e - čili rovněž v měřítku 1:87 jako u H0, ale na úzkorozchodném 9mm kolejivu (obdobném jako ve velikosti N s normálním rozchodem 1435 mm v měřítku 1:160) představujícím typicky "náš český" (tzv. bosenský --> rakousko-uherský --> československý) rozchod 760 mm nebo třeba 750mm rozchod "německý" apod.
Až vyšetřím trochu času, pár fotek celého tohoto
H0 + H0e pokusu o kolejiště 2x1 metr a nějaké povídání k tomu bych dal do svého vlákna "H0 srdcem, TT/N rozumem (?)"
viewtopic.php?f=43&t=12775&start=105