Morris Zapp píše:Ve služebnách pomůckách těch kategorií vlaků bývalo víc, už zmizely...
Vhodnou studijní literaturou je starý předpis D4 (ne ten, co dnes píše o radiobloku).
Můžeš nás prosím poučit? Mě by taky zajímalo, jak byl ten rozdíl předpisově definován, protože už si to nepamatuju, v praxi jsem s vlaky této kategorie (snad kromě Sn) do styku nepřišel a ten předpis nemám.
Osobní vlaky: Ex, R, Sp, Os, Sv, osobní vlaky lehké motorové trakce mají označení MEx, MR, MSp, MOs, MSv.
Nákladní vlaky: Nex, Rn, Sn, Pn, Vn, Mn, Pv, Vleč, smíšené vlaky vedené motorovými vozy jsou MMn, MPv.
Lokomotivní vlaky: Lv
Když byl vlak součástí nějaké evropské sítě "lepších" vlaků, ve služebních pomůckách se to dalo do závorky za číslo vlaku: Např. v GVD 1963/64 je Nex 4053 (TEEM 403) Budapest - Szob - Štúrovo - Děčín východ - Bad Schandau - Stockholm. Vlak byl (už tehdy) veden bez vlakové čety. Spousta vlaků této kategorie bývala řazena z nákladních vozů s možností přestavení brzd do polohy P nebo dokonce R, pak bývalo v sešitových jízdních řádech uvedeno, že vlak je brzděn I. způsobem brzdění (jako osobní vlak nebo rychlík) a mívaly povolenou rychlost až 100 km/h.
Aha, to chce asi taky vysvětlit. U některých (dnes možná většiny) vozů je pákou na brzdovém rozvaděči možno přestavět různé režimy brzdění, které se liší rychlostí plnění a vyprazdňování brzdových válců a tím i rychlostí brzdného účinku na vlak. Tehdy v zásadě existovaly 3 možnosti (i když na většině vozů byly jen dvě polohy přestavovačů), režim R (rychlík), P (osobní vlak = Personenzug) a G (nákladní vlak = Güterzug). Takže osobní vozy použitelné v rychlíkové dopravě měly přestavovače pro polohy R a P, zatímco některé nákladní vozy P a G nebo dokonce všechny 3. Nákladní vlaky brzděné II. způsobem brzdění měly všechny přestavovače v poloze G, zatímco nákladní vlaky řazené výhradně z vozů s možností přestavění do poloh P nebo dokonce R byly brzděny I. způsobem a podle zvoleného/možného režimu P nebo R se stanovila i jejich max. rychlost, v 60. - 70. letech v naší části Evropy 80 nebo 100 km/h. (Pro úplnost: Některé dnešní osobní vozy mívají také magnetickou kolejnicovou brzdu a na přestavovači je pak ještě navíc i poloha R+Mg.)
A ještě: TEE = Trans Europe Express byli (západo)evropští předchůdci dnešních vlaků EC, TEEM = Trans Europe Express Merchandise jejich nákladní obdoba pro rychle zkazitelné zboží, živé a další přednostní zásilky; hlavní výhodou vlaků TEEM (kromě rychlosti, samozřejmě) bylo zrychlené až nulové celní odbavení na státních hranicích. Vlaky TEE se
tábora míru a socialismu netýkaly, ale některé linky TEEM (hlavně v severojižním směru) tranzitovaly v 60. a 70. letech i přes železnou oponu.
Zajímavé je, že pozdější MEx Vindobona je v tom roce 1963/64 veden "jenom" jako MR 54/55...