Expres nebo Rychlík

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod hank » pát 08 led, 2021 6:01 pm

Když už teda přišla řeč na dvaašedesátky, tak mě fascinuje ve srovnání s M 131.1 jednoduchost jejich ovládání. Páka kontroléru (nebo jak se tomu hlavnímu ovládacímu harapáku správně říká) má 5 poloh a všechno ostatní zařídí automatická regulace elektrického přenosu výkonu. Zato v M 131.1, jak říkali staří strojvedoucí, "chybí už jenom něco na jazyk"; na dvě ruce jsou tři páky (plyn, spojka, reverzace - nepočítá se brzdič...) a někdy je nutno ovládat je všechny současně... :?

Samozřejmě, bolavým místem M 262.0 byly časté požáry způsobené především chatrnými palivovými hadicemi... Dokonce se mi jako cestujícímu v r. 1993 poštěstilo pomáhat vlakvedoucímu a strojvedoucímu jedno takové zahoření na trati hasit. (Byl to jeden z brněnských M 262.09x, po těch letech už jsem zapomněl, který... V H. Heršpicích v té době jezdily 92, 93 a 98.) Vlak tenkrát dojel, ale jiné takové štěstí neměly a shořely do mrtě. Zvlášť v posledních letech, kdy už docházely náhradní díly, ale často i dřív tyto jinak nezničitelné motoráky doplácely na všeobecný bordel minulé éry ve výrobě, v údržbě v dílnách a v depech i v zásobování.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6118
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod jipol57 » pát 08 led, 2021 6:13 pm

Je to kontroler.
hank píše:Zato v M 131.1, jak říkali staří strojvedoucí, "chybí už jenom něco na jazyk"; na dvě ruce jsou tři páky (plyn, spojka, reverzace - nepočítá se brzdič...) a někdy je nutno ovládat je všechny současně... :?

Zapoměl jsi na kvalty. Samozřejmě že jednorukej by s tím jet nemohl. A kvalty se předřazují (představují). Převodovka "Milius" řadí sama v souvislosti se spojkou.
Jde jen o součinnost spojky a plynu, obouma rukama současně. Reverz, co uvádíš se taky nedá počítat. To jen při změně směru, a většinou to je s přesunem na druhé stanoviště.
EDIT: Ne představují ale přednastavují
Naposledy upravil jipol57 dne pát 08 led, 2021 7:00 pm, celkově upraveno 1
jipol57
 
Příspěvky: 1188
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod jipol57 » pát 08 led, 2021 6:23 pm

hank píše: Vlak tenkrát dojel, ale jiné takové štěstí neměly a shořely do mrtě.

Problém byl, že bylo včechno dřevěné, a za ty léta nasáklé naftou a oleji. Vysoce hořlavá kombinace.
jipol57
 
Příspěvky: 1188
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod aral123 » pát 08 led, 2021 6:26 pm

Áno, ďalší mínus pre motoráky, boli moc horľavé :)
aral123
 
Příspěvky: 38
Registrován: pát 11 pro, 2020 12:11 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod hank » pát 08 led, 2021 7:00 pm

jipol57 píše:Reverz, co uvádíš se taky nedá počítat. To jen při změně směru, a většinou to je s přesunem na druhé stanoviště.

Dost často se s nimi posunovalo... Vždyť odvezly spousty MPv vlaků včetně manipulací ve stanicích a nakonec ještě posunovaly na vlečkách. To fakt aby měl člověk 4 ruce. :roll:
No tak dobře, netvrdím, že se to nedalo zvládnout, ale nebylo to jako naházet jízdní stupně a pak už jenom mačkat živáka...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6118
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod jipol57 » pát 08 led, 2021 7:06 pm

hank píše: ale nebylo to jako naházet jízdní stupně a pak už jenom mačkat živáka...

A proto toho živáka nemusely mít. :lol: . I Při jízdě musel tu páku plynu držet. Žádná aretace. Když to pustil, tak to sjelo na volnoběh a brzdilo by to motorem.
jipol57
 
Příspěvky: 1188
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod Michal Šuhajda » pát 08 led, 2021 8:42 pm

Při rozjezdu do stoupání s Hurvinkem došlo i na ten brzdič.
Vzpomínám na vyprávění jednoho fíry, který se na M 131.1 učil a v Horní Bříze zášť. po několika neúspěšných rozjezdech, kdy dostal motor do skluzu, “vycouval” před zastávku, až se ze salonu za nim ozvalo: “Nas.r si do rukou, vole...”
Jinak na M262.0 taky nedám dopustit. Už kvůli tomu, že jsem si na ní kdysi projel trať ze Sušice do Nýrska a zpět do Klatov jako fíra. To už se mi na jiném stroji nepoštestilo. Ovládání bylo fakt jednoduché a dodnes vzpomínám na strojvůdce, který se zeptal: Návěsti znáš, tak pojď. A bylo hotovo.. Jen v Klatovech si to vzal se slovy: “Stoupni si kousek vedle, kdyby se tu motal nějakej škodnej, pak si to zas vezmeš...” Z Klatov bylo 90, tak došlo i na šunty (5. stupeň). Z Nýrska jsme se vraceli sólo a Dvěstědvaašedesátka jela jak raketa. To už si nezopakuji, škoda.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod Ronoath » sob 09 led, 2021 4:40 pm

K tvému vyprávění si jen povzdychnu: snad nám někdo také udělá pěkný model...

Měl jsem "Kredence" rád, ale pro mě byl největší šok jízda v Ampz na SC Manažer. Do té doby nepoznaný komfort! Pořád mám tuto vzpomínku silně uloženou a také jsem si musel tento vůz koupit v modelu.
H0, se zamračenými někde mezi roky 2001 - 2005 na Šumavě. V digitálu.
Uživatelský avatar
Ronoath
 
Příspěvky: 226
Registrován: úte 22 led, 2013 9:05 am
Bydliště: Prajzsko

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod Morris Zapp » sob 09 led, 2021 6:16 pm

V Ampz se vystřídalo už několik typů sedadel; momentálně jsou v nich nic moc pohodlné sedačky podobného (stejného?) typu, jako v I. tř. v modrých railjetech.
Aktuálně mám nejradši Apee, do kterých se při několikáté rekonstrukci dostaly staré sedačky z Ampz.

Nakonec ale pohodlí ve vlaku není tak moc o sedačkách. Pod pojmem pohodlná jízda si představuju:
- tepelnou pohodu (v zimě i v létě)
- nenarušenou osobní bublinu (zlatý jednosedačky)
- plně vyzbrojený jídelní vůz s obsluhou do I. třídy (nejlépe JLV, ale na jídlo je dobrý i Utasellátó)
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 839
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod aral123 » ned 24 led, 2021 12:55 am

Ešte sa na chvíľu vrátim k tým motoráčikom a spomeniem ich nebezpečnosť.

V tých motorákoch M131.1 sa rozsekalo i uhorelo už dosť ľudí, hoci to nejazdilo rýchlo. Často stačí aby to do niečoho buchlo a už horí. A ako už bolo zmienené, tiež veľmi horľavý je aj M262.0.

Ale tá bezpečnosť je samo o sebe u motorákov aj celkovo katastrofálna. Ak vlak do niečoho nabúra, tak u klasického vlaku s lokomotívou, to najhoršie z nárazu odchytí práve tá mohutná lokomotíva. (Parná je vtedy asi najlepšia, keďže jej posádka je schovaná až vzadu za tým dlhým mohutným kotlom.) Vagóny s cestujúcimi sú teda takto tou ťažkou mohutnou lokomotívou kryté a schované, a tým do značnej miery chránené.

Lenže, ako vieme, motorák, to je osobný vagón sám o sebe, už tým je tá bezpečnosť pri náraze spadnutá skoro k nule. Je to ako autobus na koľajniciach, ale v niektorých veciach bezpečnosti je na tom asi ešte aj horšie než ten normálny autobus, lebo autobus na asfaltke má krátku brzdnú dráhu, kým na koľajniciach to riadne kĺže, ako tiež všetci dobre vieme, tá brzdná dráha je na koľajniciach značná. Vlak len tak ľahko pred prekážkou nezastaví...

A nejaká prekážka na trati sa vyskytne hocikedy, na koľaje vám ľahko môže spadnúť strom, čokoľvek..., to sa stáva.
A teraz ešte pri predstave, že z takého motoráčika (ako bol horľavý M262.0) spravia dokonca rýchlik , čo si to k tej prekážke frčí 90 km/hod.... to je strašná predstava...

Taký bol aj rýchlik 79, jazdil v noci a pozostával len z jednej M262.0, iné vagóny pre cestujúcich nemal.

Keď nad tým tak uvažujem, až začínam mať skoro dojem, že kto, obzvlášť v noci alebo v hmle, nastúpi do tak krehkého nebezpečného motorového rýchlika, asi ho omrzel život. No nie? Buď budeme mať šťastie, že nič na trati nebude, alebo sa všetci zamordujeme. Takmer ruská ruleta. :)

Hádam ani moc nepreháňam. Reálne v porovnaní s klasickým vlakom, je motorák jednoznačne veľmi nebezpečný.

Preto rozhodne žiaden motorák. A ak náhodou nejakým nedopatrením predsa áno, tak jedine na krátku lokálku s max. rýchlosťou 20 – 30 km/hod.
aral123
 
Příspěvky: 38
Registrován: pát 11 pro, 2020 12:11 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod sPy-Ro » ned 24 led, 2021 5:41 am

To jsou zase bláboly...
sPy-Ro
 
Příspěvky: 52
Registrován: sob 11 led, 2014 11:08 am

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod hank » ned 24 led, 2021 7:27 am

aral 123: Kdybys s tímhle vylezl na K-report, roznesli by tě tam na kopytech. :roll:

Dnešní motoráky splňují spoustu evropských konstrukčních norem, které posilují právě pasivní bezpečnost. Ale není to zrovna moje parketa, tak se k tomu nechci víc vyjadřovat.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6118
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod Morris Zapp » ned 24 led, 2021 8:19 am

aral123: vy byste byl rychlá zkáza železnic, kdybyste se dostal někam, kde byste mohl o něčem rozhodovat...
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 839
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod aral123 » ned 24 led, 2021 9:26 am

sPy-Ro, haha, čo som o tých motorákoch uviedol, je v podstate len pravda, nech niekto dokáže, že nie :)

hank, :) no to by som chcel vidieť, možno sa na ten K-report i zaregistrujem a schválne im to tam hodím. Akurát, že keď som to písal, myslel som to v rámci ČSD. Ja už tak nejako žijem v minulosti. :)

A dnešná pasívna bezpečnosť. No ani dnes určite motorák pri čelnom náraze sa nemôže vyrovnať klasickej mohutnej lokomotíve - taká hora železa pred súpravou vagónov je určite bezpečnejšia vec (pre cestujúcich), keďže tie deformačné zóny sú až niekoľko násobne väčšie než u motoráčika, kde sú cestujúci len kúsok od toho čela. Preto darmo budú na K-reporte básniť, hora železa bude vždy lepšie chrániť.

Morris Zapp, hádam len zkáza motorákov. :) Ja by motoráky možno aj zakázal, alebo niečo ponechal len na tých najkratších lokálkach. Proste podľa mňa vlak by mal mať poriadnu mašinu - lokomotívu. A nie byť autobusom na koľajniciach. Motoráky nemám príliš extra moc v láske :)
aral123
 
Příspěvky: 38
Registrován: pát 11 pro, 2020 12:11 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod PajaF » ned 24 led, 2021 9:49 am

spy-ro to nenapsal presne, protoze veskere tve prispevky od zacatku vlakna jsou jen blaboly.

Nemel bys tady uz vice prekazet.

Precti si zahlavi na strance a rid se podle toho.

Diky.
PajaFt
Uživatelský avatar
PajaF
 
Příspěvky: 202
Registrován: sob 31 črc, 2010 4:36 pm
Bydliště: Waier in Sudetenland

PředchozíDalší

Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Majestic-12 [Bot] a 20 návštevníků