Ešte sa na chvíľu vrátim k tým motoráčikom a spomeniem ich nebezpečnosť.
V tých motorákoch M131.1 sa rozsekalo i uhorelo už dosť ľudí, hoci to nejazdilo rýchlo. Často stačí aby to do niečoho buchlo a už horí. A ako už bolo zmienené, tiež veľmi horľavý je aj M262.0.
Ale tá bezpečnosť je samo o sebe u motorákov aj celkovo katastrofálna. Ak vlak do niečoho nabúra, tak u klasického vlaku s lokomotívou, to najhoršie z nárazu odchytí práve tá mohutná lokomotíva. (Parná je vtedy asi najlepšia, keďže jej posádka je schovaná až vzadu za tým dlhým mohutným kotlom.) Vagóny s cestujúcimi sú teda takto tou ťažkou mohutnou lokomotívou kryté a schované, a tým do značnej miery chránené.
Lenže, ako vieme, motorák, to je osobný vagón sám o sebe, už tým je tá bezpečnosť pri náraze spadnutá skoro k nule. Je to ako autobus na koľajniciach, ale v niektorých veciach bezpečnosti je na tom asi ešte aj horšie než ten normálny autobus, lebo autobus na asfaltke má krátku brzdnú dráhu, kým na koľajniciach to riadne kĺže, ako tiež všetci dobre vieme, tá brzdná dráha je na koľajniciach značná. Vlak len tak ľahko pred prekážkou nezastaví...
A nejaká prekážka na trati sa vyskytne hocikedy, na koľaje vám ľahko môže spadnúť strom, čokoľvek..., to sa stáva.
A teraz ešte pri predstave, že z takého motoráčika (ako bol horľavý M262.0) spravia dokonca rýchlik , čo si to k tej prekážke frčí 90 km/hod.... to je strašná predstava...
Taký bol aj rýchlik 79, jazdil v noci a pozostával len z jednej M262.0, iné vagóny pre cestujúcich nemal.
Keď nad tým tak uvažujem, až začínam mať skoro dojem, že kto, obzvlášť v noci alebo v hmle, nastúpi do tak krehkého nebezpečného motorového rýchlika, asi ho omrzel život. No nie? Buď budeme mať šťastie, že nič na trati nebude, alebo sa všetci zamordujeme. Takmer ruská ruleta.
Hádam ani moc nepreháňam. Reálne v porovnaní s klasickým vlakom, je motorák jednoznačne veľmi nebezpečný.
Preto rozhodne žiaden motorák. A ak náhodou nejakým nedopatrením predsa áno, tak jedine na krátku lokálku s max. rýchlosťou 20 – 30 km/hod.