Expres nebo Rychlík

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod Ronoath » úte 05 led, 2021 3:53 pm

Dle knihy "Osobní vozy ČSD II." měly červenou koženku vozy od r.v. 1974. Starší vozy navíc měly nápadně oddělené podhlavníky od zbytku sedadla. V H0 u vozů Tillig se dá vcelku jednoduše nůžkami či nožem podhlavníky oddělit od sedadel a obojí nabarvit (třeba sprejem v odstínu RAL 6005) a vložit zpět do vozu. Udělal jsem to tak u všech odporáků, viz ilustrační foto, kde je jasně vidět typ Y/B70 (novější, vlevo, Roco) a Y/B (Starší, vpravo, předělaný Tillig)
IMG_7758.JPG
IMG_7758.JPG (113.9 KiB) Zobrazeno 3342 krát
H0, se zamračenými někde mezi roky 2001 - 2005 na Šumavě. V digitálu.
Uživatelský avatar
Ronoath
 
Příspěvky: 226
Registrován: úte 22 led, 2013 9:05 am
Bydliště: Prajzsko

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod Střelec » úte 05 led, 2021 4:33 pm

Socialistické rychlíky a expresy byly často dlouhé - u Západního expresu se uvádí 10-17 vagónů za socialismu, dnes celé čtyři a občas jen tři. Vejde se taková socialistická souprava vůbec na běžné domácí kolejiště, aniž by si lokomotiva koukala na poslední vagón své soupravy? Na současné rychlíky a většinu osobáků by stačily staré sety (lokomotiva + 3 vozy), které bývaly kdysi kritizovány právě pro nedostatek vozů.
Jen na výše uvedeném snímku z roku 1972 je minimálně 10, ale spíše 12 vozů, uprostřed je asi služebák nebo pošta s nástavbou uprostřed střechy (náš?; německý?), navíc to vypadá, že každý osobní vůz je jiný... V 60. a 70. letech dost vlaků jezdilo v páře, takže tu máme další problém - čím to vzhledem k nabídce tahat a případně kolik co utáhne, když už se to na koleje vejde.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod aral123 » úte 05 led, 2021 10:35 pm

Tak to je výborné, to o tých sedadlách som presne potreboval vedieť, ďakujem.

A áno, vtedy väčšina rýchlikov bolo značne dlhých. Ale tiež nie všetky. Napr. si môžeme pozrieť rýchlik 117, ktorý mal podľa vagonwebu v rokoch 1969/70 len 4 vagóny plus služobný:

https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... =&rok=1970

Ani v tomto teda neexistuje pre tú dobu nejaká zákonitosť.

A k tomu je v železničnom modelárstve pravidlom, že dĺžky sa výrazne skracujú, dĺžky trate medzi stanicami, dĺžky staníc, a tak samozrejme i dĺžky vlakových súprav. Z tej reálnej dĺžky vlaku si ľudia bežne pre svoj model vezmú napr. len tretinu, alebo maximálne polovicu... Každý si to nejako pre seba upraví. Preto je toto asi zbytočné aj riešiť. Ale je predsa len pre nás potešujúce, keď aj v tom reále nájdeme krátku súpravu, kde vidíme, že nie sme s našim skráteným modelom od toho reálu príliš ďaleko :)


A k tej pare. Druhá polovica 60tych a začiatok 70tych, je výborná v tom, že tu boli vedľa seba parné i motorové lokomotívy, preto ak nemáme pre rýchlik/expres vhodnú parnú, môžeme pokojne použiť naftovú. V rokoch 1967, 68, 69 a vyššie bolo už celkom normálne, že rýchliky ťahala T478.1, ktorá sa ako model sériovo vyrába vo všetkých troch najrozšírenejších modelových veľkostiach H0, TT, N. Preto zasa asi žiaden problém. Navyše v tom období nemusíme riešiť, či máme vagónik označený ako v III. epoche alebo už v IV. Pretože to bolo akurát prechodové obdobie, keď vedľa seba boli vagóny s označením takým i takým. Parné a motorové môžu stáť vedľa seba a dokonca kto nechce, nemusí mať ani hviezdu na lokomotíve. Z týchto všetkých dôvodov sa mi toto obdobie javí ako veľmi ideálne. Skvelá doba :)
aral123
 
Příspěvky: 38
Registrován: pát 11 pro, 2020 12:11 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod Morris Zapp » stř 06 led, 2021 7:02 am

aral123 píše:A k tomu je v železničnom modelárstve pravidlom, že dĺžky sa výrazne skracujú, dĺžky trate medzi stanicami, dĺžky staníc, a tak samozrejme i dĺžky vlakových súprav.
Zase takovým samozřejmým pravidlem to není: onehdá jsem stál na nástupišti v Kouřimi a bylo mi divný, jak ta skutečná stanice proti té modelové působí malinkatě. Pak mi došlo, že jsem si ji postavil prodlouženou... :idea:

Ostatně když jsme měli provozní setkání, v jehož GVD byly šestnáctivozové rychlíky, tak taky přišel jistý dobrodruh a na ty rychlíky navěsil ještě pošty, takže jsme se dostali na 19 vozů, čímž jsme překonali i tehdejší ČSD 8)
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod Vladimír_B » čtv 07 led, 2021 3:34 pm

aral123 píše:Druhá polovica 60tych a začiatok 70tych, je výborná v tom, že tu boli vedľa seba parné i motorové lokomotívy, preto ak nemáme pre rýchlik/expres vhodnú parnú, môžeme pokojne použiť naftovú.

Ale těch T478.1 bylo málo. Běžným obrazem, skoro do konce 70. let, byl motorový rychlík. Když vezmu naše JZD, pardon JhZD, tak R Plz - Lib n*M262.0+n*Balm, ČB - Most M262.0/M240.0/M296.2 s dlouhými Balmy, Plz - Brno M286.1 nebo M296.2, Babiňák - cokoliv motorákového, ale i někdy s diesly. Nebo R z Prahy do Tanvaldu, turnovské R s M286 i s M296... Konec těmhle ropovodům udělaly až masivní dodávky M152.0, T478.3 a 4, elektrifikace a taky důsledky ropné krize. Píšu ropovody, protože na vlaku mohly být i čtyři motorové vozy, které se různě oddělovaly, nebo spojovaly a ještě jely napříč celou (federativní) republikou . :D (Po r. 68 došlo na federalizaci republiky.) A třeba ty M286.1 jezdily motory u sebe (motor+motor+n*Balm)...
Anebo si vemte motorové jednotky Ganz, které po ukončení vozby Hungárií přešly na vnitro R, anebo R Berlín - KV s delfínem...
Ale nejvíc nejlepší není "Zápaďák" s dvojicí T478.4, ale R s Cénulami T679.0 RD Zvolen po trati SNP a na južnom ťahu. :twisted: :twisted: :twisted:
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod hank » čtv 07 led, 2021 4:46 pm

Vladimír_B píše:Ale těch T478.1 bylo málo.


Zas tak málo jich taky nebylo. V některých depech (Veselí nad Moravou, Jihlava, Olomouc, Valašské Meziříčí) po odchodu páry v 1. polovině 70. let nic jiného pro rychlíkové výkony s klasickými soupravami neměli. A některé - třeba veselská perla T 478.1103 zvaná též Krasomila - byly špičkově udržované. Brejláky přišly až potom.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6116
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod aral123 » čtv 07 led, 2021 8:51 pm

Tých Bardotiek/Zamračených – T478.1 bolo málo akurát do roku 1966 (prototypy a pokusná séria 5 kusov), ale už v roku 1967 ich dostalo ČSD parádnu sériu 85 kusov, čo už je citeľné, stačilo by to na pokrytie všetkých expresov i mnohých rýchlikov. A v roku 1968 prišla ešte ďalšia slušná séria...

Na vagonwebe z rokov 1969/70 (viac do história ísť nedokáže) si môžeme všimnúť napr. Expres Tatran, že z Košíc po Púchov je ťahaný E499.0 (Bobinou) a z Púchova do Bratislavy je už tiež plánovito a oficiálne ťahaný práve T478.1 (Bardotkou):

https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... n&rok=1970


Kto je v 1967 a vyššie, môže Bardotky na rýchliky a expresy (a samozrejme aj nákladné vlaky) celkom smelo používať. Tých 85 kusov len v roku 1967 je už nejaká váha :)

B1.jpg
B1.jpg (6.66 KiB) Zobrazeno 2991 krát
Naposledy upravil aral123 dne pát 08 led, 2021 1:53 am, celkově upraveno 1
aral123
 
Příspěvky: 38
Registrován: pát 11 pro, 2020 12:11 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod aral123 » pát 08 led, 2021 1:20 am

Vladimír_B píše:Běžným obrazem, skoro do konce 70. let, byl motorový rychlík.


Klasické rýchliky s klasickými rýchlikovými vagónmi boli aj vtedy vo výraznej väčšine, ale tých motorákových rýchlikov bolo skutočne tiež hodne. Vtipne mi napr. pripadá Rýchlik 79, je to vlastne len jeden samotný motoráčik M262.0 :

https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... =&rok=1970

To musela byť radosť také rýchliky... Keby som mal takým rýchlikom cestovať a platiť za takú biedu ešte aj rýchlikový príplatok, bol by som z toho určite pekne smutný. Bolo to hlučné, trošku to v ňom od motora i triaslo... a vôbec od komfortu vtedajšieho klasického rýchlikového vagóna to malo dosť ďaleko. Vozil som sa v tom keď to bol našťastie len lokálkový osobáčik. A vlastne som ho mal aj rád, a v zime v tom bolo pomerne tepľúčko, čo si spomínam, vtedy mi tam bolo príjemne. Aj ten staromódne vyzerajúci drevený interiér na mňa pôsobil celkom milo a hrejivo. Takže ako lokálka ešte celkom dobré, ale ako rýchlik by som to určite nechcel :)
Přílohy
R.jpg
R.jpg (4.34 KiB) Zobrazeno 2995 krát
Naposledy upravil aral123 dne pát 08 led, 2021 11:05 am, celkově upraveno 1
aral123
 
Příspěvky: 38
Registrován: pát 11 pro, 2020 12:11 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod Michal Šuhajda » pát 08 led, 2021 5:38 am

Ten R79 je noční vlak Praha 2:28 - Plzeň 4:19 a kromě cestujících vozil především poštu. Naopak si myslím, že bylo prozíravé na podobný vlak s nejspíš minimální obsazeností nasadit motorový vůz.
M262.0 byly konstruovány právě pro lehké rychlíky, navazovaly na “Modré šípy” a podobné motory z doby 1. republiky.
Spíš je s podivem, že byly v násobné trakci a s vleky řazeny na rychlíky i přes den nebo v dopravní špičce (např. R81, R86) a občas za do těchto rychlíků řadily i vozy běžné stavby s 1. třídou.
Slyšel jsem i o případech, že se vůz s 1. tř. řadil navíc, a motoráky na stoupání ke Kařízku jely na plný výkon rychlostí sotva 40, ale je to ze zdroje JPP.

Jinak se bavíme o době před 50 lety, takže je snad dobře, že se za tu dobu kultura a vybavení vlaků poněkud posunulo.
Ačkoli to, že tento příspěvek píši na tvrdé sedačce v netopícím “Regiosharku” zabalený do bundy, dokazuje, že to s tím pokrokem tak horké není. :( Pravda, nejsem v Rychlíku ani Expresu. Uvidím cestou z práce.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod aral123 » pát 08 led, 2021 11:29 am

V časoch prvej republiky šlo hlavne o snahu dosiahnutia vysokej rýchlosti. To bol vtedajší sen. Bohužiaľ, motoráčiky boli ale hlučné, k tomu trasenie od motora, málo priestoru..., aj ako osobák je to málo pohodlné. Na rýchlik, podľa mňa, absolútne nevhodné. V takýchto rýchlikoch by som sa rozhodne voziť nechcel :)

A pri porovnaní vtedy a dnes, obzvlášť tie osobné a rýchlikové "Y" z NDR, čo tu nastúpili od roku 1965 boli pomerne pohodlné. Dnes je to viac dobré skôr len vizuálne, ale v samotnom komforte je to niekedy aj horšie, napr. nedajú sa už otvárať okná... (a keď im v lete zlyhá klimatizácia, to je "luxus") Ako chlapec som vôbec na vlaku miloval tú možnosť otvoriť si okno, bol to taký pocit voľnosti a slobody.
aral123
 
Příspěvky: 38
Registrován: pát 11 pro, 2020 12:11 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod hank » pát 08 led, 2021 12:38 pm

aral123 píše:Na rýchlik, podľa mňa, absolútne nevhodné.

Asi jak kde...

První motorové "rychlíky" byly na přelomu 20. a 30. let vedeny těmito vozy: M 220.1 (Liberec - Tanvald), M 230.1 (K. Vary - M. Lázně, Plzeň - Duchcov), M 120.2 a M 120.3 (K. Vary - Jáchymov). Poučná je historie motorových rychlíků (teď už bez uvozovek) na ramzovské dráze (MR, později MS 143/144 Mikulovice - Olomouc, přes Ramzovou traťová rychlost 40 km/h). Ty byly v letech 1929 - 1938 postupně vedeny motorovými vozy M 132.0, M 251.0, M 131.0, M 122.0, M 232.1, M 232.2 a M 242.0.

K tomu je taky ještě nutno podotknout, že první motorové "rychlíky" byly vedeny od r. 1927 v kategorii vlaků Os projíždějících některé stanice a zastávky. Kategorie MR byla u ČSD oficiálně zavedena až v r. 1929 a právě "lázeňský" (protože jel přes lázeňské město Frývaldov/Jeseník) rychlík MR 143/144 byl historicky úplně prvním vlakem své kategorie. Poprvé jel 15. května 1929.

Dnes se ti to může zdát nevhodné, ale ve své době byly např. motorové "rychlíky" do Jáchymova u cestujících velice oblíbené.

Více o předválečné motorizaci u ředitelství Olomouc v článku Radima Šnábla První motorový rychlík, Svět železnice 1(49)/2014, str. 50.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6116
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod aral123 » pát 08 led, 2021 4:45 pm

hank píše:Dnes se ti to může zdát nevhodné, ale ve své době...


A nie len dnes, ale už hádam aj mnohým ľuďom v 60tych rokoch. Myslím, že kto raz okúsil zvezenie sa klasickým expresom/rýchlikom kde boli dokonca už tie rýchlikové vagóny UIC-Y z NDR (ten ich komfort a pohodlie), bude už tie hlučné a trasúce sa motoráčiky vnímať len ako biedu, vhodnú azda len na krátke lokálky :)
Naposledy upravil aral123 dne pát 08 led, 2021 4:51 pm, celkově upraveno 1
aral123
 
Příspěvky: 38
Registrován: pát 11 pro, 2020 12:11 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod aral123 » pát 08 led, 2021 4:48 pm

Inu, ako je známe, od 60tych rokov (1965) sme si mohli vychutnávať v expresoch a rýchlikoch tie pohodlné, dobre odpružené a pekné rýchlikové vagóny UIC-Y z NDR. Podľa mňa je to i krásny vagón, má veľmi pekný vzhľad.

Obrázek
aral123
 
Příspěvky: 38
Registrován: pát 11 pro, 2020 12:11 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod Morris Zapp » pát 08 led, 2021 5:09 pm

Vychutnal jsem si je dosytosti. Řeknu vám zlatá M 262.0!
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod aral123 » pát 08 led, 2021 5:16 pm

:D Tak to prosím o viac informácií, že prečo a tak. Ja som sa vozil v jednom i druhom a vnímam to presne naopak. Ten motoráčik bol hlučný, cítil som trasenie od motora, sedadlá tvrdšie, podvozok tvrdší...
aral123
 
Příspěvky: 38
Registrován: pát 11 pro, 2020 12:11 pm

PředchozíDalší

Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: colt274 a 37 návštevníků